Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 5 сеп 2014, 16:26, 31015 прочитания

Бизнес за моментална консумация

Продажбите на прясно изцедени сокове са в бума си, а очакванията са за още ръст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Какво е общото между телекомуникациите и продажбата на автоматични машини за фреш от портокал? Всъщност има общо - машината пуска sms на собственика си, когато портокалите й свършат, водата за миене намалее или просто механизмите засекат. Текстът на sms-а не е "Има опашка жадни жени, които не спират да ме докосват, а аз съм задръстен и само ръмжа". Но кодираното съобщение често означава точно това. Иначе двата бизнеса нямат никакви допирни точки. Което не пречи на Момчил Антонов, бивш служител в отдел "Радиооптимизация" в "Глобул", в момента да е собственик на "Цитрус вендинг" - фирма, която по думите му доста успешно продава вендинг автомати за фреш и сама оперира такива. Момчил работи в "Глобул" дълго, но през 2008 г. просто решава, че в дейността по поддържане на процесите между мобилния апарат и мрежата няма повече предизвикателство. Заминава за САЩ, две години по-късно се връща с малко пари и започва да внася италиански вендинг автомати за фреш заедно с приятеля си Теодор Иванов. За Теодор бизнесът с машините не е единствен (в момента той строи дървени къщи за частни клиенти). Но и двамата отбелязват, че от фрешовете се правят пари. Не много, но достатъчно, за да се нарече дейността бизнес.
Всъщност продажбите на прясно изцедени сокове в България в момента търпят истински бум, разказват участниците в този сектор. Най-често това са хора, които се занимават и с нещо друго (обикновено внос на плодове и зеленчуци). Търговците на дребно са най-разнообразни: вериги за хранителни стоки, малки магазини за цигари, кафе и захарни изделия, плод-зеленчуци, специализирани обекти за свежи храни и напитки. Общото между тях е, че всички регистрират голям ръст в продажбите на фреш и очакват още много от същото.

Схемата "фреш"


Обобщени данни за размера на бизнеса с прясно изцедени срокове няма, да не говорим за официални такива - просто новосформираната ниша на пазара е твърде разпокъсана и с твърде много участници. Най-общо моделът е следният: вносител и търговец на едро с плодове купува и впоследствие продава, дава под наем, на изплащане или за безвъзмездно ползване машини за цедене на сок. Машините са от няколко различни (испански, италиански и др.) марки и работят по сходен начин. В случая с "Цитрус вендинг" тя ги внася от Италия, като те са втора употреба, но рециклирани и някои - с подобрени функции. След това фирмата се договаря с компании, които имат много на брой служители в една сграда и разглеждат наличието на "сокомат" като тип социална придобивка за наетите. Машината се монтира във въпросната сграда, зарежда се с вода и цитруси (най-често портокали) и работи на самообслужване: левче - чашка от 200 милилитра. Когато плодовете са на свършване, автоматът пуска на Момчил и Теодор sms, а те изпращат свой служител да я обслужи. Най-често потребителите са например IT разработчици, телекоми, аутсорсинг центрове. "Важно е в офиса да има много служители, за да има търговски смисъл и за нас. Подбираме клиентите си и минимумът е да имат 300 души персонал, концентрирани накуп", обясни Момчил. Отделно, понеже няма как да обслужи цялата страна, "Цитрус вендинг" продава вендинг машини. Една такава струва 10-11 хил. лв. без ДДС и ако човек си я купи, може да я монтира в голям офис и да си докара нелош доход от продажбите й. Това се и случва, като клиентите са от големите градове - например Пловдив, и по Черноморието. Разбира се, "Цитрус вендинг" не е единствената, която се занимава с това.
Другият път за проникване на новия минибизнес в България е през машините за фреш, обслужвани от човек. Тази схема е по-разпространена. Фирмите, които предлагат такова оборудване, са доста. Вариантите са или собственикът на търговския обект просто да си купи такава машина (цената е от 3000 лв. до 8500 лв.) и да си пазарува плодове за сока откъдето пожелае, или да я вземе под наем, на изплащане или безплатно, като условието в такъв случай е да зарежда плодове само от собственика на апарата, който е и вносител на цитруси. На този принцип работи например Иван Тонев, официален представител на една от марките машини за България и търговец на едро с плодове. "Либерални сме в условията си, които зависят от клиента и обема на продажбите му, но като цяло предоставяме машина и доставяме плода", обясни Иван Тонев. "Стараем се да сме гъвкави и освен продажбата на машините предлагаме лизинг и сме единствените в България, които предоставят напълно безплатно машините срещу зареждане на цитрусите за тях. В повечето случаи на клиентите, които са купили машини от нас, доставяме и продукти за фреш", каза Александър Карачоров, собственик на "Супер фреш плюс". Клиентите й според Карачоров са предимно фреш барове, заведения за бързо хранене, ресторанти, кафенета, училищни столове, бензиностанции, болници, детски градини, магазини за хранителни стоки, отскоро и McDonald's.
На друг принцип работи "Успех 12". "Внасяме няколко различни марки машини, но не предлагаме зареждане с плодове. Насочваме клиентите си към утвърдени вносители, за чиято стока знаем, че е качествена", обясни Иво Андреев, управител на фирмата. "Работим с партньори, които ни осигуряват шишетата, но не печелим нищо от това, те влизат в поддръжката на машината, която сме дали под наем", добави той. "Успех 12" е спечелила конкурс и е разположила апарати за фреш на ВИП терминала на летище София. Това е и единственото място, което снабдява и с плодове.

Мащабът на новия бизнес

Нетен измерител на продажбите на фреш засега няма, но участниците в бизнеса са единодушни, че той расте сериозно от миналата година. "Ние сме представител на испанската Zumex (една от марките машини) за България от 1999 г. Но съществен ръст в продажбите се забелязва от 2013 г. Ако приемем, че до август миналата година бях монтирал X машини, за същия период на тази година говорим за X плюс 50%", каза Иван Тонев. Никой няма конкретен отговор на въпроса защо бумът с фрешовете се състои точно сега. "Той тръгна първо в САЩ, после - в Западна Европа и като всичко останало идва тук с около две години закъснение", добавя Иван Тонев.
Играчите на "средното ниво" в този бизнес не са чак толкова много. По данни от бранша по-големите фирми, които внасят и предлагат машини за фреш, са няколко: "Супер фреш плюс" - от пет години изключителен представител на испанската Frucosol и представител на Zumex и Zummo за България, "БГ фреш къмпани" - официален представител на Zumex за страната, "БГ фреш" - вносители на Zummo и на китайски и португалски машини, "Ди Джей Фриго" - турски машини Cancan, "Цитрус вендинг" и др. 
Според Александър Карачоров фирмата му "Супер фреш плюс" има най-голям пазарен дял в сектора с над 150 продадени и над 50 отдадени за възмездно ползване машини от началото на дейността си. Иван Тонев също е сред големите доставчици на машини и плодове, "Успех 12" (която е в сектора от около година) има внесени 40 машини от различни марки, а "Цитрус вендинг" е продала 16 машини в София и 6 в страната.
С една дума - за обороти от порядъка на милиони за момента не става въпрос.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души 1 За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души

От тях пристигналите от чужбина са 640 души. Най-силно са засегнати туризъм, хотелиерство и рестораньорство

4 апр 2020, 2093 прочитания

Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане 14 Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане

Възстановяване на нормалния обществен живот и връщането към здрава и процъфтяваща икономика трябва да върви ръка за ръка с възстановяването на правовата държава

4 апр 2020, 3106 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Мотивирай ме, ако можеш

Мотивацията е като даването - насила можеш да я отнемеш, но не и да я повишиш

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10