С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 5 сеп 2014, 16:26, 30530 прочитания

Бизнес за моментална консумация

Продажбите на прясно изцедени сокове са в бума си, а очакванията са за още ръст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Какво е общото между телекомуникациите и продажбата на автоматични машини за фреш от портокал? Всъщност има общо - машината пуска sms на собственика си, когато портокалите й свършат, водата за миене намалее или просто механизмите засекат. Текстът на sms-а не е "Има опашка жадни жени, които не спират да ме докосват, а аз съм задръстен и само ръмжа". Но кодираното съобщение често означава точно това. Иначе двата бизнеса нямат никакви допирни точки. Което не пречи на Момчил Антонов, бивш служител в отдел "Радиооптимизация" в "Глобул", в момента да е собственик на "Цитрус вендинг" - фирма, която по думите му доста успешно продава вендинг автомати за фреш и сама оперира такива. Момчил работи в "Глобул" дълго, но през 2008 г. просто решава, че в дейността по поддържане на процесите между мобилния апарат и мрежата няма повече предизвикателство. Заминава за САЩ, две години по-късно се връща с малко пари и започва да внася италиански вендинг автомати за фреш заедно с приятеля си Теодор Иванов. За Теодор бизнесът с машините не е единствен (в момента той строи дървени къщи за частни клиенти). Но и двамата отбелязват, че от фрешовете се правят пари. Не много, но достатъчно, за да се нарече дейността бизнес.
Всъщност продажбите на прясно изцедени сокове в България в момента търпят истински бум, разказват участниците в този сектор. Най-често това са хора, които се занимават и с нещо друго (обикновено внос на плодове и зеленчуци). Търговците на дребно са най-разнообразни: вериги за хранителни стоки, малки магазини за цигари, кафе и захарни изделия, плод-зеленчуци, специализирани обекти за свежи храни и напитки. Общото между тях е, че всички регистрират голям ръст в продажбите на фреш и очакват още много от същото.

Схемата "фреш"


Обобщени данни за размера на бизнеса с прясно изцедени срокове няма, да не говорим за официални такива - просто новосформираната ниша на пазара е твърде разпокъсана и с твърде много участници. Най-общо моделът е следният: вносител и търговец на едро с плодове купува и впоследствие продава, дава под наем, на изплащане или за безвъзмездно ползване машини за цедене на сок. Машините са от няколко различни (испански, италиански и др.) марки и работят по сходен начин. В случая с "Цитрус вендинг" тя ги внася от Италия, като те са втора употреба, но рециклирани и някои - с подобрени функции. След това фирмата се договаря с компании, които имат много на брой служители в една сграда и разглеждат наличието на "сокомат" като тип социална придобивка за наетите. Машината се монтира във въпросната сграда, зарежда се с вода и цитруси (най-често портокали) и работи на самообслужване: левче - чашка от 200 милилитра. Когато плодовете са на свършване, автоматът пуска на Момчил и Теодор sms, а те изпращат свой служител да я обслужи. Най-често потребителите са например IT разработчици, телекоми, аутсорсинг центрове. "Важно е в офиса да има много служители, за да има търговски смисъл и за нас. Подбираме клиентите си и минимумът е да имат 300 души персонал, концентрирани накуп", обясни Момчил. Отделно, понеже няма как да обслужи цялата страна, "Цитрус вендинг" продава вендинг машини. Една такава струва 10-11 хил. лв. без ДДС и ако човек си я купи, може да я монтира в голям офис и да си докара нелош доход от продажбите й. Това се и случва, като клиентите са от големите градове - например Пловдив, и по Черноморието. Разбира се, "Цитрус вендинг" не е единствената, която се занимава с това.
Другият път за проникване на новия минибизнес в България е през машините за фреш, обслужвани от човек. Тази схема е по-разпространена. Фирмите, които предлагат такова оборудване, са доста. Вариантите са или собственикът на търговския обект просто да си купи такава машина (цената е от 3000 лв. до 8500 лв.) и да си пазарува плодове за сока откъдето пожелае, или да я вземе под наем, на изплащане или безплатно, като условието в такъв случай е да зарежда плодове само от собственика на апарата, който е и вносител на цитруси. На този принцип работи например Иван Тонев, официален представител на една от марките машини за България и търговец на едро с плодове. "Либерални сме в условията си, които зависят от клиента и обема на продажбите му, но като цяло предоставяме машина и доставяме плода", обясни Иван Тонев. "Стараем се да сме гъвкави и освен продажбата на машините предлагаме лизинг и сме единствените в България, които предоставят напълно безплатно машините срещу зареждане на цитрусите за тях. В повечето случаи на клиентите, които са купили машини от нас, доставяме и продукти за фреш", каза Александър Карачоров, собственик на "Супер фреш плюс". Клиентите й според Карачоров са предимно фреш барове, заведения за бързо хранене, ресторанти, кафенета, училищни столове, бензиностанции, болници, детски градини, магазини за хранителни стоки, отскоро и McDonald's.
На друг принцип работи "Успех 12". "Внасяме няколко различни марки машини, но не предлагаме зареждане с плодове. Насочваме клиентите си към утвърдени вносители, за чиято стока знаем, че е качествена", обясни Иво Андреев, управител на фирмата. "Работим с партньори, които ни осигуряват шишетата, но не печелим нищо от това, те влизат в поддръжката на машината, която сме дали под наем", добави той. "Успех 12" е спечелила конкурс и е разположила апарати за фреш на ВИП терминала на летище София. Това е и единственото място, което снабдява и с плодове.

Мащабът на новия бизнес

Нетен измерител на продажбите на фреш засега няма, но участниците в бизнеса са единодушни, че той расте сериозно от миналата година. "Ние сме представител на испанската Zumex (една от марките машини) за България от 1999 г. Но съществен ръст в продажбите се забелязва от 2013 г. Ако приемем, че до август миналата година бях монтирал X машини, за същия период на тази година говорим за X плюс 50%", каза Иван Тонев. Никой няма конкретен отговор на въпроса защо бумът с фрешовете се състои точно сега. "Той тръгна първо в САЩ, после - в Западна Европа и като всичко останало идва тук с около две години закъснение", добавя Иван Тонев.
Играчите на "средното ниво" в този бизнес не са чак толкова много. По данни от бранша по-големите фирми, които внасят и предлагат машини за фреш, са няколко: "Супер фреш плюс" - от пет години изключителен представител на испанската Frucosol и представител на Zumex и Zummo за България, "БГ фреш къмпани" - официален представител на Zumex за страната, "БГ фреш" - вносители на Zummo и на китайски и португалски машини, "Ди Джей Фриго" - турски машини Cancan, "Цитрус вендинг" и др. 
Според Александър Карачоров фирмата му "Супер фреш плюс" има най-голям пазарен дял в сектора с над 150 продадени и над 50 отдадени за възмездно ползване машини от началото на дейността си. Иван Тонев също е сред големите доставчици на машини и плодове, "Успех 12" (която е в сектора от около година) има внесени 40 машини от различни марки, а "Цитрус вендинг" е продала 16 машини в София и 6 в страната.
С една дума - за обороти от порядъка на милиони за момента не става въпрос.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци

И още: Седмицата започва с вот на недоверие срещу кабинета, в сряда ще е ясен директорът на БНР, в Давос ще се обсъжда климатичната заплаха

19 яну 2020, 1416 прочитания

България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид

Еврокомисията заведе дело срещу страната за системно замърсяване на въздуха

19 яну 2020, 1716 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Мотивирай ме, ако можеш

Мотивацията е като даването - насила можеш да я отнемеш, но не и да я повишиш

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10