С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 5 сеп 2014, 16:26, 30810 прочитания

Бизнес за моментална консумация

Продажбите на прясно изцедени сокове са в бума си, а очакванията са за още ръст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сокче по сокче - капиталче

Кой е по-изгодният начин търговският обект да си инсталира машина за фреш е въпрос на сметка и, разбира се, зависи от обема продажби. Според собственика на "Цитрус Фреш" една вендинг машина, която струва 10-11 хил. лв. се изплаща за около година, без да говорим за свръхпродажби (200 чаши сок по 200 милилитра е максималният постигнат резултат). Ситуацията е различна за всеки отделен случай. Но да предположим, че собственик на малък магазин си купи от най-евтините машини, които струват по 3000 лв. Цената на килограм портокали, доставени на място, в момента е 0.90 лв. Крайната цена на литър портокалов сок е в зависимост от квартала и обекта между 3 и 4 лв., а суровината за него е 2.5 кг плодове. Така себестойността на литър фреш е 2.25. Тоест при 4 лв. продажба цена на литър бруто печалбата е почти 100%, или 2 лв. Добре работещ плод-зеленчук с такава машина в центъра може да продаде в момента (август е слаб месец дори в този сегмент) около 100 литра на ден. Разбира се, от "изкараните" 200 лв. част отиват за наем, ток, заплати, осигуровки, данъци и т.н. Но пък често фрешът е добавка към асортимента на обекта. "Имаме клиенти, които са по-доволни от продажбите на прясно изцеден сок, отколкото от тези на плодове", каза Иван Тонев. Според Иво Андреев от "Успех" 12 продажба от 20 килограма сок на ден осигурява пълно изплащане на машината за половин година.

Верижната реакция


Към тенденцията, разбира се, не закъсняха да се присъединят и търговските вериги за хранителни стоки. "Кауфланд" например има договор с един от операторите на вендинг машини. Той е договорил с веригата правото да постави свои сокомати в обектите й, но тъй като не може да покрие и обслужи всички магазини "Кауфланд" в страната, предоставя това право на закупилите негови машини. Магазини "Дар" имат собствени машини и ги обслужват сами. Същият е и моделът на "Пикадили". "Фантастико" пък дава места под наем, като продажбите минават през общата каса, а процент отива за веригата. "ПроМаркет" също имат свои машини и ползват и свои плодове.
В по-големите градове и особено в София силен е и каналът за налагане на прясно изцедените сокове през специализирани обекти, чиято концепция е фрешове, салати, плодови миксове да се приготвят пред клиента. Доколко този бизнес модел ще е успешен, разбира се, зависи от предприемача конкретно. "Модата на прясно приготвените сокове е приблизително от четири години, когато отвориха и нашите обекти, но апогеят на търсенето е тази година", казва Светлина Попова, барман във Fresh break. Според всички в бизнеса царят на фреша остава портокалът с над 50% от продажбите, а след него идват различните миксове, включително тези с моркови и други зеленчуци. Най-често поръчваната разфасовка пък е 500 милилитра.

Има ли губещи

Дали и доколко бумът при прясно изцедените сокове влияе върху продажбите на пакетираните сокове, не може да се каже със сигурност именно заради липсата на статистика за този сектор. "Все повече хора осъзнават факта, че за да се съдържат в един прясно изцеден сок витамини, минерали, антиоксиданти, фибри и други полезни съставки, той трябва да се изпие до няколко часа след изцеждането му. Всяка допълнителна преработка не само свежда тези съставки до минимум, но и променя вкуса. Добавят се и вредни за здравето консерванти и подсладители", казва Александър Карачоров от "Супер фреш плюс". Според него потреблението на пакетирани натурални сокове намалява всяка година и единствено огромните финансови ресурси на компаниите, които ги дистрибутират, влагани в реклами, спомагат за тяхната продажба.
На различно мнение, разбира се, са производители и дистрибутори на пакетирани натурални сокове. "Компаниите, които измерват потреблението на сок, са фокусирани върху този, пакетиран в картонена и ПЕТ опаковка. Няма достоверни данни за реалната консумация на прясно изцеден сок и доколко реално той рефлектира върху консумацията на бутилирани напитки от плодове", казва Мая Герасимова, маркетинг директор на "Девин" (соковете "Фрутелли"). "Като брой точки на продажба все още приоритетът е изключително в полза на класическите пакетирани напитки от плодове, които присъстват в над 25 хил. точки на продажба, за разлика от прясно изцедените, които се предлагат в не повече от 500 обекта", казва тя. Според нея важната разлика между двата типа продукти е, че в случая с пакетирания сок производителите гарантират за влаганата суровина и поради добрата трайност, осигурена от опаковката, могат да селектират плодове от краища на света, където те се отличават с най-добри характеристики.

Прогноза розово

Според всички в бизнеса с фрешочакванията са само за ръст, подхранван най-вече от стремежа на хората към грижа за здравето им. Смятам, че нишата тепърва ще търпи растеж, казва Иван Тонев. Показателно, според него е, че напоследък и големите световни вериги за хранене преминават към концепцията за здравословно хранене и отварят специализирани обекти. "Прогнозите ни са много оптимистични и залагаме ръст от най-малко 10% на годишна база. Притеснява ни единствено обедняването на хората, но правим всичко възможно фрешът да е достъпен продукт. При продажбата на машините също работим с минимални надценки и залагаме на повече продажби", твърди собственикът на "Супер фреш плюс".
Освен цената другият фактор, който е важен за потреблението на фреш, е доверието на потребителя, и по-конкретно сигурността му не само в качеството на плодовете (които обикновено са специален сорт за сок), но и в хигиената на самия обект. С две думи - отговорът на въпроса мият ли се портокалите. Разбира се, от всички крайни обекти дават утвърдителен отговор на този въпрос. Принципно всеки търговец, който предлага храни и напитки, трябва да има разрешително от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) и HACCP система за самоконтрол. За приготвяне на фреш е достатъчно то като дейност да е включено в документацията от агенцията. Така партидите на продуктите за фреш могат да се проследяват и е задължително е плодовете да се измиват и съхраняват правилно. При вендинг машините пък миенето се случва пред клиента, който вижда целия процес. Другият плюс на сокоматите е, че изцеждат плодовете само до определена степен и в напитката не попадат етеричните масла от кората, които при ръчна процедура може да попаднат там.
Въпросът с хигиената принципно стои за всяка храна, консумирана прясна. От бизнес гледна точка обаче пресните сокове определено се оказват нова бързо запълваща се и растяща ниша.



Портокалите за фреш обикновено са внос от Гърция, като само през септември, октомври и ноември идват от Южна Америка и Южна Африка.


500
са обектите за продажба на фреш в страната по данни на една от компаниите за пакетирани сокове.


Традиционният пазар

Тенденцията на пазара на пакетирани натурални сокове напоследък е в посока надолу.
По данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки потреблението на всичко, което влиза в графата "безалкохолни", през 2013 г. е 1 548 млн. литра, или с близо 11 млн. литра повече от предходната година (0.7% ръст). Покупките обаче са по-високи при бутилираните води, газираните напитки и студения чай. Спад има при соковете и нектарите, негазираните и енергийните напитки. На човек от населението консумацията на безалкохолни напитки е нараснала от 208 литра през 2012 г. на близо 214 литра през 2013 г. (ръст от 2.6%)
Конкретно пазарът на плодови сокове и нектари е 63.2 млн. литра, или с 8.7% по-малък от 2012 г. Това е и най-ниското потребление за последните 10 години. Годишно средната консумация на човек в България е 8.8 литра - отново под числото за 2012 г. Групата "плодови сокове и нектари" има 4.6% дял от всички безалкохолни напитки. Потреблението на соковете, които са 100% натурални, намалява с 2.3 млн. литра. Отличаващи се с по-висока стойност, напитките в сегмента, често характеризирани като премиум, срещат особено негативно последиците от свитото потребление. Продуктите от праскова и кайсия продължават да са с най-висок дял - 33.7%. Нараства и делът на напитките портокал на 31.4% и смесени плодове - до 9.2%.
"За 2014 г. очакванията към момента не са особено обнадеждаващи за промяна на тренда", казва председателят на асоциацията Жана Величкова. "При най-оптимистични прогнози очакваме общото ниво на консумацията да се запази, като промяна е възможна между отделните продукти", добавя тя.
Пазарът на пакетирани напитки от плодове, който се състои от сокове, нектари и плодови напитки, има положителен тренд в обем тази година, казва Мая Герасимова от "Девин". През първото полугодие има ръст от 8% в литри спрямо същия период на миналата година. Най-голям спад тази категория беше регистриран през 2009 и 2010 г., след това темпът на развитие се поддържа относително стабилен, казва Герасимова. В случая обаче явно говорим за продажбите на плодови напитки изобщо. Факт е, че делът на соковете с плодово съдържание 100% намалява всяка година, тъй като повечето компании лансират нови продукти с по-нисък процент, които попадат в категорията на плодовите напитки. Това е и сегментът, който постоянно расте през последните години. Друга тенденция при опаковките е, че картонените такива се развиват с положителен тренд, който се дължи най-вече на семейните кутии от 2 литра, а опакованите в PET бутилки напитки от плодове намаляват като относителен дял, казва Мая Герасимова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО

Прокуратурата задържа и областния лидер на ВМРО в Пловдив Стефан Послийски

28 фев 2020, 867 прочитания

Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото 1 Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото

Двама бивши футболисти и двама данъчни експерти ще са в управителния съвет на дружеството, което получи монопол върху лотариите

28 фев 2020, 1845 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15687 прочитания

28 фев 2020, 5382 прочитания

28 фев 2020, 3021 прочитания

28 фев 2020, 2744 прочитания

28 фев 2020, 2464 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Мотивирай ме, ако можеш

Мотивацията е като даването - насила можеш да я отнемеш, но не и да я повишиш

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

Китайските уроци от коронавируса

Заразените намаляват заради твърдата намеса на държавата

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Произходът на видовете според Сабина Радева

Детската книга за труда на Чарлз Дарвин, която стана хит във Великобритания и по света, излиза на български

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10