Потоп отнесе част от новата линия Пловдив-Бургас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Потоп отнесе част от новата линия Пловдив-Бургас

Потоп отнесе част от новата линия Пловдив-Бургас

Наводненията унищожиха ремонтираната отсечка край гара Михайлово, не е ясно дали застраховката ще покрие щетите

Калина Горанова
12743 прочитания

© Ваньо Стоилов 24 часа


Докато все още не е ясно дали ще има финансови корекции по Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ), както и дали всички проекти ще бъдат изпълнени в срок, част от вече направеното беше отнесено от дъждовете, месеци след откриването, което беше този април. 

Снимки и видео, публикувани този уикенд, показаха как поройните дъждове са отнесли част от рехабилитираната ж.п. линия Пловдив - Бургас, край гара Михайлово. Информацията беше разпространена от служителя на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Камен Петров, придружено с лаконичния коментар "Вече съм без работа" (в линка има видео). На снимките се вижда как насипите са напълно отнесени, а ж.п. линията виси във въздуха и е на вълни. Водата е ударила линията в събота сутринта, като се е разминала за минути с преминаващ по линията влак, пътуващ от Пловдив за Стара Загора и съответно - с по-голяма трагедия.

Още по-проблемно е, че всичко това се случва след многомилионни инвестиции за обновяване на трасето, имащи за цел повишаване на скоростта по една от основните ж.п. дестинации в България. Цената на рехабилитацията на ж.п.-линията от Михайлово до Калояновец е на стойност 35.6 млн. лв.

800 тона чакъл и доста неяснота, за начало

"Всичко, което може е отнесено. И дренажната система и т.н.", коментира изпълнителният директор на НКЖИ. Компанията отговаря за ж.п.-линиите и гарите в страната и е бенефициент по ОП "Транспорт". Той допълни, че вече се движат влакове, като единият път вече е възстановен и сега се работи по възстановяването на втория. Работата по първия коловоз е започнала с докарването на 800 тона чакъл.

От НКЖИ все още не могат да кажат какъв е размера на щетите, но обясниха, че не може да се търси отговорност на изпълнителя на проекта обединение между "СК - 13 Трансстрой", "Трейс Рейлинфра" и италианската "Джи Си Еф", тъй като става въпрос за бедствие. Не е ясно и дали подобни рискове са били предвидени при планирането на реновираната линия.

Към големите неясноти се прибавя това кой ще покрие щетите върху чисто новото трасе. Ламбрев обясни, че сега инфраструктурната компания ще се обърне към междуведомствената комисия за бедствия и аварии. В същото време обаче компанията застрахова линиите си със застраховка "Индустриален пожар" и ще си предявят иск за изплащане на щети, но зависи каква ще бъде преценката на застрахователя. Удивително ще е, ако се окаже, че НКЖИ няма застраховка срещу наводнения и други бедствия по стотиците километри линии, особено за реновирани такива.

На въпроса дали служителят все още е на работа, Милчо Ламбрев отговори, "още не е уволнен, ще видим".  

Другото, което не е ясно, е дали ще има последствия за целия проект - реновирането на ж.п.-линията Бургас-Пловдив, тъй като България е поела ангажимент за неговото завършване в срок, в противен случай ще дължи обратно парите на Европейската комисия.

Недостиг на средства

Михайлово не е единствената проблемна точка за НКЖИ. От компанията съобщиха, че е възстановено движението на влакове в междугарието Харманли – Любимец, след като районът беше затворен вчера, поради свличане на баластова призма и отнесено земно платно. Възстановено е и движението в междугарието Любимец – Свиленград. Районът беше затворен от 6 септември, поради частично отнесена баластова призма. Проблемни остават жп участъците Любеново – Гълъбово и Гълъбово - Симеоновград, където след отдръпване на водата ще се предприемат аварийно-възстановителни работи. Създадена е организация за насочване на тежка пътна механизация и осигуряване на проходимост на трасето.

Всичко това се случва в един проблемен от финансова гледна точка момент за компанията. Наскоро служебният транспортен министър Николина Ангелкова обяви, че един от проблемите на оперативна програма "Транспорт" е липсата на съфинансиране на проектите от страна на НКЖИ. Компанията не е заложила в бюджета си 109 млн. лв., от които 30 млн. лв. ще са необходими до края на годината.

Служебният министър обяви, че за решаването на този проблем парите ще бъдат взети от инвестиционната програма на НКЖИ, по която се финансират различните текущи ремонти, като е направен преглед на обществените поръчки и тези, които все още не са стартирани, няма да се проведат. "Това няма да засегне финансовото състояние на дружеството", увери тогава тя. Сега обаче, с оглед на настоящите извънредни разходи, НКЖИ отново ще има нужда от средства.


18 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Пак не се появават коментари.
    Явно рехабилитацията е по стандарта, ама не БДС, ами ДПС. Едната линия стои, другата на 1 метър е пострадала от валежите, заедно с дренажната система.

  • 2
    geordgeo avatar :-(
    Дългия

    Колкото повече чета и гледам, толкова повече се страхувам... за бъдещето и за това на нашите деца...

  • 3
    buzzjn avatar :-?
    Imeto mi

    Не разбирам от строителство, но много ще се радвам, ако този път причините бъдат оповестени. Може и да не съм много умен, но бих се опитал да разбера.

  • 4
    tulup avatar :-|
    tulup

    До коментар [#1] от "today ;)":
    Да, обаче изпълнителите не са виновни. Просто е валяло много. А старата линия отляво на снимката просто е прекалено издържлива.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#4] от "nikidimi":

    Явно големия дъжд е бил на 1 метър от старата линия :-) И наистина, изпълнителите на новата линия не са виновни, че старата е толкова издръжлива.

  • 6
    payakoff avatar :-|
    Payakoff

    До коментар [#1] от "today ;)":

    В текста пише, че едната линия (изглежда лявата на снимката) е вече възстановена.

  • 7
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Колко ли още истини ще "изплуват" покрай сполетелите ни напоследък пороища...???

  • 8
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Докато не почнат да бесят , част от крадците на ... обществени поръчки, чието НЕИЗПЪЛНЕНИЕ е практически тероризъм срещу мирно население... няма да се оправят нещата..

  • 9
    info111 avatar :-|
    info111

    До коментар [#6] от "Payakoff":

    Да, добре че обърна внимание, че и аз като today ;) се зачудих защо едната линия стои непокътната, а другата е толкова пострадала.
    Обаче и нещо друго ми прави впечатление на снимката - ако се загледате и двете линии - вкл. все още повредената, изглеждат невредими по протежението си в дълбочина, дори и при положение, че се намират в нещо като дере назад в снимката, а увреденият участък, през който явно е минала водата е относително открит и по-равен, или поне така изглежда от онова, което се вижда.
    От поредните злощастни наводнения в България ми правят впечатление непрекъснатите съобщения за ПРЕЛИВНАТА ВЪЛНА!
    Тоест, от всичката вода, която се е изсипала най-голямата опасност и поражения навсякъде се свързват и прииняват от ПРИЛИВНИ ВЪЛНИ, които са с височина няколко метра! Добре де, но ние всички тук отлично знаем, че при постоянен, дори и много силен дъжд ако водата се оттича свободно без нищо да я задържа или възпрепяства ударни вълни не могат да се образуват, нали така? Ударна вълна става само там и тогава, когато имаме натрупване на по-голямо количество вода на определена височина и в един момент тази вода се отприщва - било от падането или срутването на подпорна стена и бент, било то от разни дървета, храсти и други подобни, които са играли ролята на преградна стена до натрупването на критичното количество вода, след което тя се отпушва и тръгва надолу, забирайки всичко по пътя си.

    От което следва, че доброто управление на водните пътища и водоеми изисква не само много добре да се наблюдават и поддържат стените и преградите на водоемите, но и да се регулира и наблюдава постоянно и нивото на водата там и да се регулира и освобождава редовно и непрекъснато, ОСОБЕНО ПРИ ПРОГНОЗИ ЗА СИЛНИ ВАЛЕЖИ. И вторият момент е разбира се да се осигурява, разчиства, поддържа и наблюдава пътя на водата при по-големи дебити. За да не преминават през къщи и сгради, през населени места в опасни обеми и да причиняват щети и/или човешки жертви.
    Аз съм лаик, но мисля, че това са сравнително прости за разбиране неща, които обаче когато не се спазват причиняват огромни щети и нещастие, както в България тази година.
    Що се касае до разрушенията, вкл. на новите релси, явно че ще трябва сред новите критерии и изисквания да се въведат и такива за максимална защитеност и при подобни ситуации.
    Отново - не съм специалист, но ако се е знаело, че пътят на водата при силни валежи е точно от там през линията, сигуно е можело да се предвиди и съответната защитеност и конструкция точно на този участък на тази линия, за да не бъде тя разрушена.

  • 10
    uap36309701 avatar :-|
    uap36309701

    по тази линия стана и катастрофата през месец юли където загина машиниста на влака които уж бил виновен.сега кои е виновен.лесно е да обвините обикновен човек а сега виновен няма


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK