Лекарствената агенция ще приема заявления по електронен път
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лекарствената агенция ще приема заявления по електронен път

Доц. Асена Стоименова, директор на агенцията по лекарствата

Лекарствената агенция ще приема заявления по електронен път

Регулаторът затворил пет незаконни аптеки по морето и открил едно фалшиво лекарство

Десислава Николова
6945 прочитания

Доц. Асена Стоименова, директор на агенцията по лекарствата

© Капитал


Ще бъде обновена и най-използваната от пациентите и лекарите страница на агенцията – регистърът на лекарствените продукти.

От средата на 2015 г. заявленията за разрешение за продажба на лекарства в България вече ще се подават по електронен път. Това съобщи директорът на Изпълнителната агенция по лекарствата доц. Асена Стоименова на пресконференция по проекта. Става въпрос за огромно облекчение за фармацевтичните компании, тъй като от началото на годината до сега в лекарствения регулатор са подадени 7000 заявления, които представляват огромни кашони с документация за всяко отделно лекарство. Годишно заявленията са около 10 500. От досега подадените през 2014 г. около половината - 3420, не са за нови лекарства, а са за промени в разрешението за употреба на вече регистрирани на пазара продукти. Фармацевтичните компании обикновено правят по няколко такива промени годишно - например, когато е сменен доставчик на субстанция, допълва се листовката на лекарството с нови показания или е променен заводът, в който се произвежда таблетката. Това означава, че до момента служителите в отделите за регистрация предават огромно количество документи на хартия за всяка промяна. В бъдеще това ще става онлайн с електронен подпис и така ще се облекчи процедурата по подаване и обработка. Софтуерът на агенцията ще се обнови със средства от Европейския социален фонд по програма ОПАК, като стойността на гранта е 397 хил. лв.

С новата програма ще бъде обновена и най-използваната от пациентите и лекарите страница на агенцията – регистърът на лекарствените продукти. Сегашният софтуер е от 2002 г. и е тромав и неудобен, а самите листовки на медикаментите са сканирани копия от хартия, които невинаги може да се прочетат.

Промени в лекарствената агенция

След шест месеца, в които лекарственият регулатор на практика беше без директор, който по закон трябва да подписва всички документи за работата и контрола върху производителите, търговците на едро с лекарства и медицински изделия, аптеките и клиничните проучвания, предишният здравен министър Таня Андреева назначи нов директор. На практика предишният беше в дълги болнични, след като се разбра, че ще бъде освободен, но това безвремие блокира множество процеси във фармацевтичната индустрия и забави много документи, за които фирмите по закон плащат такси на регулатора.

Доц. Асена Стоименова, дотогава преподавател във Фармацевтичния факултет и член на съвета по цените на лекарствата, е от по-малко от два месеца на поста. Тя отбеляза, че длъжността директор е била изпълнявана от заместник, но експертите в агенцията са работили и са натрупали огромно количество документация и през първата седмица на поста е изхабила пет химикалки за подпис на чакащи документи. Без да споменава имена, сегашният директор деликатно хвърли ръкавицата към двамата си предшественици, по-известни във фармацевтичната индустрия като близки до варненския бизнесмен и собственик на аптеки Веселин Марешки, при които работата на агенцията зацикли във вреда на индустрията. Предишният директор на агенцията доц. Кирил Ненов завеждаше отделението по хемодиализа в университетската болница във Варна, а предшественикът му Евелин Благоев също беше лекар от Варна, чиято съпруга работеше при Марешки до неговото назначаване. Доц. Стоименова не спомена предшествениците си и оставеното наследство, а само каза, че ИАЛ е една институция, в която към кадрите като цяло трябва да има голямо внимание.

"Директорът задължително трябва да е магистър по медицина и фармация, с петгодишен стаж по специалността, но само дипломата не е достатъчна, необходим е опит, определено ниво на морал и комуникация", каза доц. Стоименова.

От края на миналата седмица вече е обнародван нов устройствен правилник на агенцията, с който двете дирекции по контрол на пазара на лекарства и медицински изделия се сливат, а финансовият контрольор на агенцията става самостоятелна фигура. Според главния секретар на агенцията Светлин Спиров сливането на двете дирекции, в които работят инспекторите, които извършват проверки на пазара, ще даде по-голяма оперативност и възможност за работа. "Инспекторите трябва да проверяват дали аптеките и компаниите работят в съответствие със закона, не бива да се изпращат наказателни отряди", отбеляза Стоименова, като по този начин намекна за някои всеизвестни практики срещу определени компании на пазара, които бяха проверявани много по-често, отколкото останалите.

Незаконни аптеки

За разлика от предишните години, когато всеки сезон агенцията откриваше по 15 незаконни аптеки по морето, през тази те са спаднали на пет. Докато предишните обекти нямаха никакви разрешения, през тази година фармацевти опитват да работят за сезона с разрешителното си от друг град, но не подават искане за това в ИАЛ и на практика обектите са незаконни. Съвместно с МВР агенцията е открила в аптека около Бургас 10 опаковки фалшифициран продукт, подпомагащ ерекцията.

Ще бъде обновена и най-използваната от пациентите и лекарите страница на агенцията – регистърът на лекарствените продукти.

От средата на 2015 г. заявленията за разрешение за продажба на лекарства в България вече ще се подават по електронен път. Това съобщи директорът на Изпълнителната агенция по лекарствата доц. Асена Стоименова на пресконференция по проекта. Става въпрос за огромно облекчение за фармацевтичните компании, тъй като от началото на годината до сега в лекарствения регулатор са подадени 7000 заявления, които представляват огромни кашони с документация за всяко отделно лекарство. Годишно заявленията са около 10 500. От досега подадените през 2014 г. около половината - 3420, не са за нови лекарства, а са за промени в разрешението за употреба на вече регистрирани на пазара продукти. Фармацевтичните компании обикновено правят по няколко такива промени годишно - например, когато е сменен доставчик на субстанция, допълва се листовката на лекарството с нови показания или е променен заводът, в който се произвежда таблетката. Това означава, че до момента служителите в отделите за регистрация предават огромно количество документи на хартия за всяка промяна. В бъдеще това ще става онлайн с електронен подпис и така ще се облекчи процедурата по подаване и обработка. Софтуерът на агенцията ще се обнови със средства от Европейския социален фонд по програма ОПАК, като стойността на гранта е 397 хил. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK