Държавата може да подпомогне БДЖ със 172 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата може да подпомогне БДЖ със 172 млн. лв.

Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи е около 600 млн. лв.

Държавата може да подпомогне БДЖ със 172 млн. лв.

Брюксел е дал разрешение за субсидирането на превозвача

Калина Горанова
4366 прочитания

Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи е около 600 млн. лв.

© Мария Съботинова


Европейската комисия смята за допустима държавната помощ за преструктуриране на БДЖ. Това се казва в специално писмо, изпратено от Главна дирекция "Конкуренция" до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, съобщават от министерството.

По време на предишното управление беше поискано от Брюксел позволение, да се отпуснат от държавния бюджет 172 млн. лв. на порции през следващите няколко години на БДЖ. Те ще послужат за погасяването на задълженията на компанията, които са към различни кредитори, но поради финансовите проблеми на компанията не се изплащат. 

"За нас подкрепата, която ни дава Европейската комисия, е много важна за подновяване на диалога с кредиторите на държавните железници. Предстои среща с кредиторите и облигационерите на компанията, за да обсъдим възможностите за разсрочване на задълженията", казва служебният министър Николина Ангелкова в съобщението на министерството. "Първата крачка вече е направена, тъй като с това писмо ЕК се произнася, че не се нарушава законодателството, свързано с конкуренцията, и държавната помощ за БДЖ може да бъде отпусната", продължава Ангелкова, която през миналата седмица е била в Брюксел, за да предостави допълнителни анализи и аргументи за ускоряване на процеса по нотификация. Или държавната компания за пореден път няма да се спасява сама от собствените си финансови проблеми.

И пак преговори

Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи, е около 600 млн. лв. Най-големият проблем на БДЖ с кредитори към момента е по втория облигационен заем, който беше взет през 2007 г. с основна цел погасяване на стари задължения. От четири години държавният превозвач изпитва сериозни затруднения с плащанията по него, като просрочията вече са 76 млн. лв. Преговорите по предоговарянето му не вървят с особен успех, като през май кредиторите дадоха сигнал, че може да предприемат крайни мерки, за да си съберат дължимото, включително разпродажба на заложени активи - 25 дизелови мотриси и 3542 товарни вагона, в комбинация с искане за предсрочно погасяване на цялата сума. Окончателното решение за стартиране на тези стъпки обаче още не е взето -  продажбата на активи най-вероятно ще се проточи дълго във времето и е с неясен успех, а и все още не са изчерпани всички възможности за предоговорка.

Оферта срещу оферта

Последното публично обявено предложение от страна на превозвача предвиждаше отписване на 30% от главницата по заема, която към момента е 85-86 млн. евро, като всичко ще бъде изплатено до 2020 г. Офертата обаче не беше много атрактивна за кредиторите, тъй като според изначалните условия на заема те трябваше да си получат всичко през 2017 г., и то в пълния му размер. Държавната помощ пък е от ключово значение, за да е сигурно, че при разсрочването парите ще бъдат платени.

Европейската комисия смята за допустима държавната помощ за преструктуриране на БДЖ. Това се казва в специално писмо, изпратено от Главна дирекция "Конкуренция" до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, съобщават от министерството.

По време на предишното управление беше поискано от Брюксел позволение, да се отпуснат от държавния бюджет 172 млн. лв. на порции през следващите няколко години на БДЖ. Те ще послужат за погасяването на задълженията на компанията, които са към различни кредитори, но поради финансовите проблеми на компанията не се изплащат. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    vasileva_24 avatar :-|
    someone

    БДЖ има голям потенциал за развитие, имайки предвид евтиния и значително бърз транспорт, който предлага. Само че трябват обновяване на вагоните и съкращения в някои движения. НЕ може, например, София-Кулата влакове да има с гъстота на всеки час и то следобедните часове. Е, извинете, ама кой пътува по обяд?! Пък после иска БДЖ приходи - от пенсионерите ли, които само те пътуват в този часови интервал. Работещите пътуват сутрин и вечер, а последните им влакове са към 4-5 часа след обяд и са по 1 рано сутрин и по 1 късно вечер.

  • 2
    tanas avatar :-|
    Танас

    Държавна помощ само срещу действителна реформа.
    Първо с тоягата на пасмината крадливи чиновници а след това останалите да рупат моркова инак ще изядат моркова и ще вземат те тоягата във вид на стачка.

  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "Европейската комисия смята за допустима държавната помощ за преструктуриране на БДЖ."

    Явно не е интересно какво смята българския данъкоплатец за превоза на трите кокошки и двамата роми от Попово до Тутракан.

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "someone":

    "БДЖ има голям потенциал за развитие, имайки предвид евтиния и значително бърз транспорт, който предлага."

    Евтин? Един вагон тежи 45 тона. Композиция с по-малко от 4 вагона е меко казано странна. Та значи казваш е евтино и бързо да засилиш 250 тона стомана за стотина пътници. Бах тва за евтино, бах тва за бързо. И това откъде до къде? От гара Левски до Горна Оряховица ли? Там пътникопотока е "мноо як". И всички са с билети :-)

    За пътнически превози аз виждам не повече от 4-5 линии в БГ (София Бъргас Варна Русе с междинните спирки). Другото е за товарни превози. Частните инвеститори го доказаха отдавна.

    Някой возил ли се е на немски или австрийски влак? Откъде до къде, на каква цена и колко бяха пътниците. Иначе говорим за обичайното чифте пищови на гол и космясъл тумбак.
    Около 600 са селата с двуцифрено население. Но субсидиите за БДЖ са толкова сладки ... Почти като содомията в НЕК.
    Проклета държава с проклети избиратели. Докога ще се влачим като най-големите бедняци в Европа и ще продължаваме да угояваме дърти лелки в БДЖ и пощите и алчни п_раси в НЕК?
    Последния да дръпне шалтера!

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#2] от "Танас":

    "Държавна помощ само срещу действителна реформа."

    Срещу действително ЗАКРИВАНЕ.
    Ликвидацията е единственото що-годе разумно действие с това чудовище. После, ако някой прецени че има голям кяр, да си купи вагони и локомотиви и да си организира каквито иска превози. И без друго сегашните вагони за БДЖ са за скрап. Колко още народ трябва да изгори за да го сгрее някой пореден крадлив малоумник в министерство на транспорта? Крадци и нещастници. Сбирщина малоумни и перверзни изнудвачи. Мерзавци. Мадъфакърс.

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи, е около 600 млн. лв."

    Тези пари са достатъчни за магистралата Ябланица-Търново. А сега какво си имаме? Гол в ръката ...

    Тъпите народи живеят зле. Факт.

  • 7
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho

    До коментар [#5] от "misho73":

    А не ли е най добре Приватизация-който иска да го взема и да се оправя(спестяваш си субсиидите,заплатите,надутия персонал,далаверите там ,както и злоупотребите с държавните поръчки).
    С кое ликвидацията е по добре от приватизацията ?

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#7] от "kapitalcho":

    "С кое ликвидацията е по добре от приватизацията ?"

    С това че няма интерес.
    Само една руска фирма прояви интерес към товарните превози, но БКП спря приватизацията. И още тогава им се каза че отново ще искат пари. И ето, поискаха.

  • 9
    only avatar :-|
    only


    До коментар [#6] от "misho73":
    "Тъпите народи живеят зле. Факт." Така е не защото се возят в БДЖ, а защото си дават половината заплата за цигари и бензин да търкалят таратайки на по 20 год. защото имат по друг статус от останалите, а нямат пари да си сменят маслото.

  • 10
    jonino102 avatar :-|
    jonino102

    БДЖ има нужда от модернизация на влаковете си по основните пътни линии... комфот, скорост (аналог. време на пътуване)... достъп, класи, атрактивни цени и най-вече подобряване на скоростта и времето на пътуване! Не мисля че е удачно модернизиране на малко влакче от гара до гара! Поетапно преустройство по големите пътни артерии и самите жп гари и обслужващи влакове... Наливат се огромни средства в този транспорт, и промяната е слаба и трудно осезаема! Толкова стари влакове и купища друг инвентар на БДЖ буквално гният... вместо да се продат (дори за скрап) или да се оползотворят! Залага повече на товарните превози, но дори и там има нужда от модернизация! Има потенциал за развитие БДЖ, но е като каца без дъно, защото са и огромни пробойните!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK