Един забравен паркинг в центъра на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един забравен паркинг в центъра на София

Общественият паркинг при метростанция Стадион "Васил Левски" от години е затворен с бариера на БНР. Служителите на радиото са единствените, които могат да го използват, защото обществената медиа е платила със собствени (държавни) средства ремонт един етаж от съоръжението. Останалите два са отговорност на общината и вече пета година са на етап "груб строеж".

Един забравен паркинг в центъра на София

Защо в продължение на пет години общината не използва 200 паркоместа при метростанция "Васил Левски"

Мария Манолова
19775 прочитания

Общественият паркинг при метростанция Стадион "Васил Левски" от години е затворен с бариера на БНР. Служителите на радиото са единствените, които могат да го използват, защото обществената медиа е платила със собствени (държавни) средства ремонт един етаж от съоръжението. Останалите два са отговорност на общината и вече пета година са на етап "груб строеж".

© Надежда Чипева


Заседанието на Столичния общински съвет (СОС) на 29 юли преди пет години е малък маратон по продуктивност. След като съветниците полагат клетва (точка първа), трябва да изберат кой да заеме кметското място на току-що избрания за министър-председател Бойко Борисов. После отмятат 85 задачи: финансовия отчет на "Софийски имоти", рекламата в подлезите, одобряването на десетина ПУП-а и размяната на няколко общински имота.

Задача номер 65 в свръхнатоварения ден е паркингът на метростанция "Стадион Васил Левски". До спирката в центъра на София има над 200 подземни места за автомобили. Преди пет години СОС решава да даде един от трите етажа на паркинга (или общо 51 места) безвъзмездно на БНР.

Това на пръв поглед е причината и в момента съоръжението да е преградено с бариера, която пропуска само служители на радиото. На практика обаче тя е друга. Софийска община всъщност никога не е бюджетирала пари за довършителните работи на паркинга като част от проекта за метрото, а след първоначалния си пропуск така и не е намерила допълнително средствата. Така съоръжението вече пета година е застинало в груб строеж. Изключение прави етажът на БНР, който е ремонтиран със средства на медиата и за който тя не плаща на общината.

Граждани 0: БНР 51

Мотрисите на метрото тръгнаха между стадион "Васил Левски" и "Младост" на 8 септември 2009 г., но в проекта оттогава има малка липса. "Подземният паркинг на метростанция Стадион "Васил Левски" е завършен в конструктивен вид, заедно с изграждането на метростанцията по договор на Столична община с японската фирма "Тайсей и Ко", финансиран със заем от Японската банка за международно сътрудничество и развитие," обяснява пред "Капитал" зам.-ръководителят на отдел "Инвестиционна дейност" на "Метрополитен" Кирил Зайков. Според разказа на Софийска община и "Метрополитен" споразумението е предвиждало да се построи паркинг, но не и той да се довърши. "Договорът е бил предназначен конкретно и само за метрото," е обяснението на инж. Зайков.

Затова и към момента паркингът все още има нужда от "архитектурното завършване на таван, стени, подове, стълбища, рампи и др., завършване на системите по ел. захранване, осветление, пожароизвестяване, вентилация, пропускна система, организация на движението, ВиК, отводняване, и др." От "Метрополитен" не коментират цената на оставащата работа, но според компанията-стопанин на метрото "допълнителните средства са ангажимент на Столична община". От институцията не отговориха на въпросите на "Капитал" защо сумата за довършване на паркинга не е предвидена в оригиналния бюджет на проекта, по какъв механизъм може да се дофинансира работата и защо това не се е случило до момента.

Още в месеците преди отварянето на тази отсечка от метрото обаче, общината знае, че към нея поне първоначално няма да има работещ обществен паркинг. БНР получава своя етаж от Общинския съвет два месеца преди метролинията да тръгне. "БНР ползва първото ниво от паркинга [срещу] извършените довършителни работи и поети всички разходи по експлоатацията му за сметка на БНР," обясняват от общината. Радиото получава обществения гараж и входа към него "за пет години след въвеждането му в експлоатация".  Според същото решение на Общинския съвет обаче и другите два етажа на паркинга при "Стадион Васил Левски" трябва да се дадат под наем отново при условие за довършителни работи от наемателя. Решението така и не е изпълнено.

За сметка на това общественото радио е активно по своята част от споразумението. БНР отчита, че ремонтът на паркинга е протекъл "в периода 2009-2011г." срещу общо 383 хиляди лева и в момента радиото разполага с 947,76 кв.м. и 51 броя паркоместа, обясняват юристите на БНР пред "Капитал". В агенцията за обществените поръчки обаче няма информация от медиата да са обявявали търг за изпълнител на ремонта. В регистъра на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) няма документ за въвеждането на паркинга в експлоатация. Отделно одит на Сметната палата показва, че БНР не е отчело правилно сумата за ремонта. Така ако съдим по отчета, БНР ще може да разполага със своя етаж от паркинга до 2016 г. Ако изобщо няма документ за въвеждане в експлоатация, условието за петгодишно използване, записано в решението на СОС, може и все още да не е в сила.

Разходите на БНР ни ориентират и в цената, която Софийска община все още не е платила, за да довърши централния паркинг. "По последна оценка от 2009 година стойността на довършителните работи надхвърля един милион лева, като предстои изготвянето на нова оценка," казват от общината. Това е и малко над два пъти стойността, която национналното радио е заплатило за ремонт на ⅓ от паркинга.

Паркохаос

Подземният паркинг при стадион "Васил Левски", заедно с няколко други паркинга около метрото трябваше да облекчат проблема с паркирането в центъра на София. "Генералният план за организацията на движението [включва] и част "паркиране". В концепцията е предвидено въвеждане на системата Park & Ride чрез създаване на паркинги в близост до периферните станции на метрото - Интерпред, Интер експо център, Стадион "Юнак", Лъвов мост, ЦУМ, при хотел "Кемпински - Зографски"," обясняват от общината. За момента обаче усилията по този параграф изглеждат хаотични, не особено ефективни и още по-малко доходоносни.

Към момента паркингите на метрото разполагат с 3000 паркоместа (1280 на "Цариградско шосе", 620 на "Черни връх", по 480 на "Ломско шосе" и "Бели Дунав"), но само този при станция "Васил Левски" е в центъра на София. Паркинг има и при спирка "Сердика", но той не фигурира на уебсайта на "Метрополитен" и не се стопанисва от общинската фирма. Съоръжението се оперира от частната компания "МСН 2001". В нейния финансов отчет за 2013 г. обаче е отбелязано, че "дружестото има сключен договор със Столична община за учредено и възмездно срочно право на ползване, който към 31.12.2010г. е изтекъл." От "МСН 2001" твърдят, че в края на 2008г. са поискали от кмета на София да изкупят дела на общината в паркинга. До момента не са получили отговор.

Доколко паркингите на метрото са успешен проект може да съдим по това колко се използват. "В действащите паркинги заетостта е между 10 и 20 % въпреки разширения обхват на ползватели, които могат да паркират безплатно за различни периоди през деня," признават от общината. Изключение правят дните след тежката градушка в София през август, когато метропаркингите са сред малкото печеливши от ситуацията и за кратко капацитетът им се запълва.

Обещания, но не и внимание

Липсата на 200 паркоместа със сигурност не е най-големият проблем на Столична община. Те обаче биха облекчили поне частично трафика в центъра на града. А случващото се с паркингите, съпътстващи метрото, показва, че общината не спазва ангажиментите си и не работи с цялостна визия, а на парче. И в момента от институцията не дават ясни отговори за случващото се с паркингите. През годините обаче кметът, главният архитект и "Метрополитен" твърдят много неща, които си противоречат или вече са доказано неверни.

През 2009 г. изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев казва, че към онзи момент действа само паркингът до спирка "Сердика", а този до Стадион "Васил Левски" "вече е в процедура по приватизация". "Над метростанция "Стадион "Васил Левски" ще е първият общински подземен паркинг, след като съоръжението бъде завършено със средства на Центъра за градска мобилност," казва година по-късно кметът на София Йорданка Фандъкова пред БТА. Очевидно обаче в случая със "Сердика" общината не само не оперира паркинга, но и все още не е разрешила казуса с изтеклия договор и собствеността на стопанисващата фирма. От общината не споменават нищо и за приватизацията на "Васил Левски" или намирането на средства от Центъра за градска мобилност.

"Завършеният в конструктивен вид" паркинг стои празен вече пета година, а град София може да намери 1 млн.лв. за цветя, дървета и тревни смески, но не и за довършителен ремонт. Ако общината все пак не може да отдели пари от своя бюджет, досега можеше да е намерила външно финансиране. Инструметът Jessica например подпомага приходоносни проекти, какъвто би бил един подземен паркинг в центъра на столицата. Засега обаче общината изглежда повече внимание на видимите детайли като фонтани и цветя и е немарлива към скритите под земята, но полезни такива.

По темата работи и Бисера Станева

Заседанието на Столичния общински съвет (СОС) на 29 юли преди пет години е малък маратон по продуктивност. След като съветниците полагат клетва (точка първа), трябва да изберат кой да заеме кметското място на току-що избрания за министър-председател Бойко Борисов. После отмятат 85 задачи: финансовия отчет на "Софийски имоти", рекламата в подлезите, одобряването на десетина ПУП-а и размяната на няколко общински имота.

Задача номер 65 в свръхнатоварения ден е паркингът на метростанция "Стадион Васил Левски". До спирката в центъра на София има над 200 подземни места за автомобили. Преди пет години СОС решава да даде един от трите етажа на паркинга (или общо 51 места) безвъзмездно на БНР.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    svoboden avatar :-|
    svoboden

    Аман от далаверите на Фандъкова.

  • 2
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "svoboden":

    Аман от мрънкачи

  • 3
    m17 avatar :-(
    m17

    Интересно защо липсват отговорите на общината по посочените въпроси ?. Така написана статията оставя един махленско-предизборен привкус. Коректното би било да им пратят въпросите и да им дадат 2 седмици за смислен отговор. И после статията и отговорите "защо така стана".

  • 4
    mellyan avatar :-|
    Мария Манолова

    До коментар [#3] от "m17":

    Здравейте,

    И благодаря за обратната връзка. Изпратихме въпроси на Софийска община и се съобразихме с времето, което им трябваше за отговор (повече от две седмици).

    От общината избраха да не отговорят на посочените въпроси: защо довършителните работи не са предвидени в първоначалния бюджет, откъде може да се намерят допълнителни средства и защо до момента това не е направено. На останалите въпроси получихме отговори, които са цитирани в статията.

    Успешен ден,
    Мария Манолова

  • 5
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Тези 200 паркоместа са малкия проблем. По-големият проблем е защо няма запълване на капацитета на изградените такива цели 3000. А отговорът е, че общината е лакома за пари, които така или иначе не получава от празните паркинги. Не е ли по-добре местата да се дават на по-ниски цени, за да се запълват и носят доход? По-добре е, ама няма желание за такова решение, не го разбирам това българско мислене...

  • 6
    swinging_pigs avatar :-P
    swinging_pigs

    "Тука е така...И моля ви Не ни пишете повече за подобни глупости..." -
    подпис Йорданка

  • 7
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    До коментар [#1] от "svoboden":

    Аман от кутевчета и барековчета акащи по форумите.

  • 8
    today avatar :-|
    today

    Също така е проблем защо пред общината има служебни паркоместа, не може ли служителите и общинските съветници да ходят на работа като всички останали, и да паркират като всички останали, ако ходят с МПС на работа? Не е ли изключително нагло да създадат някакви правила, и в същото време тези правила да не важат за тях?
    А на БНР сега да им порежат бюджета, и да им забранят да си пишат бонуси. Ние плащаме данъци, за да нямат проблем служителите на БНТ с паркирането. Айде стига вече!

  • 9
    yyq16309588 avatar :-|
    yyq16309588

    Преди около 3 години Бойко Борисов и Йорданка Фандъкова ни проглушиха ушите (явно само за да усвоят парите през ЕНП), относно стратегията за построяването на паркинги около метростанциите. Целта била автомобилите на пътуващите с метрото, да не паркират по тротоарите, зелените площи и най-десните ленти на платната.
    Минете от бул.Царица Йоанна по бул.Панчо Владигеров в посока бул.Сливница и ще разберете за какво намеквам.
    Много ще е интересно какво стана с обособяването на паркингите около метростациите Сливница, Люлин, Западен парк и Вардар

  • 10
    ssh34368102 avatar :-|
    роджър

    До коментар [#7] от "Пъпеш под Драгалевското слънце ;)":

    По-добре да си пише тук, където събира само минуси и подигравки, отколкото в друг форум ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK