Военен комунизъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Военен комунизъм

За последната половин година "ТЕРЕМ – Летец" - София е ремонтирал само 1 (един) хеликоптер.

Военен комунизъм

Вегетиращите на непазарен принцип военноремонтни заводи към Министерството на отбраната се превръщат в социална бомба със закъснител, която може да обърка плановете за реформа на армията

Момчил Милев
19469 прочитания

За последната половин година "ТЕРЕМ – Летец" - София е ремонтирал само 1 (един) хеликоптер.

© Красимир Юскеселиев


Стачки на оръжейници. Инфарктни преговори със синдикати. Наливане на пари в губещи държавни дружества без перспективи за възвращаемост... Всичко това може да се окаже всекидневието на бъдещият министър на отбраната (който и да е той) само след няколко месеца. Вместо да фокусира усилията си върху спешната нужда от преструктуриране, подготовка и модернизация на занемарената в техническо отношение българска армия, има реална опасност една от най-належащите задачи пред шефа на военното ведомство да се окаже гасенето на социални пожари със средства на данъкоплатците.

Може би сте пропуснали този факт, но дори четвърт век след падането на социализма у нас Министерството на отбраната все още се занимава със стопанска дейност, аргументирайки този парадокс с витиеватия довод "национална сигурност". Конкретната причината за потенциално назряващата криза е плачевното състояние на дружеството ТЕРЕМ ЕАД, чийто принципал е именно военното ведомство. Под шапката на холдинга пък се намират шест завода за ремонт и поддръжка на армейско оборудване.

На практика по-голямата част от тези държавни предприятия от години не изпълняват почти никакви поръчки за армията, което прави въпроса за смисъла от съществуването им и техния принос към националната сигурност силно дискусионен. Изключение прави само варненският "Флотски арсенал", който обаче в момента работи основно за нуждите не на българските въоръжени сили, а на... руската армия. За първата половина на 2014 г. предприятието е генерирало около 43% от приходите на целия холдинг. "Флотски арсенал" има подписани договори за ремонт на още два руски бойни кораба и до края на 2014 г. Благодарение на средствата, осигурявани по линия на поръчките за кораборемонтния завод, ТЕРЕМ ЕАД успява да кроссубсидира и поддържа на командно дишане останалите пет предприятия и така да осигурява заетост на около 1500 души. Не е ясно обаче още колко може да продължава това в контекста на обтегнатите отношения между Русия и ЕС покрай кризата в Украйна и по-специално покрай санкциите, които Брюксел и Москва взаимно си налагат. Защото, ако парите от "Флотски арсенал" секнат, това директно ще потопи целия ТЕРЕМ в рамките на няколко месеца.

"На практика анализът на направените резултати на  ТЕРЕМ ЕАД и дъщерните му дружества потвърждават една трайна тенденция през последните години и тя е за влошаване на финансово-икономическото състояние. Всяка година се наблюдава влошаване на дружеството, което води до финансова нестабилност и превръщането му в някаква степен в тежест за Министерството отбраната", обяви бившият министър на отбраната Ангел Найденов още в началото на това лято. "За съжаление в Министерството на отбраната има много неспецифични дейности, свързани с управление на имоти, с освобождаване от излишно въоръжение и техника, с много разгърнати поддържащи дейности, които може би по-ефективно могат да бъдат осъществявани в други ведомства. Все още има много неефективно използване и на ограничените средства за инвестиции", коментира по този повод и служебният военен министър Велизар Шаламанов в интервю за "Капитал".

Какво точно е ТЕРЕМ

ТЕРЕМ ЕАД е холдингова структура на подчинение на военното министерство, която наследява бившата система на военноремонтните заводи. Създадена е по времето на Варшавския договор с идеята, че ще се поддържа огромната българска армия от епохата на студената война. В дружеството в момента влизат шест завода. "ТЕРЕМ - Летец" ЕООД – София, се занимава с ремонт на авиационна техника и в частност на вертолети. "ТЕРЕМ - КРЗ Флотски арсенал Варна" ЕООД – Варна, е профилиран в поддръжка на кораби, както и въоръжение и техника за Военноморските сили. "ТЕРЕМ - Овеч" ЕООД – Провадия, е завод за ремонт на военни превозни средства и бронетранспортьори, "ТЕРЕМ - Хан Крум" ЕООД – Търговище - на танкове, а "ТЕРЕМ - Ивайло" ЕООД – В. Търново - на артилерийско и ракетно въоръжение. Последното предприятие - "ТЕРЕМ - Цар Самуил" ЕООД – Костенец, се занимава с боеприпаси и утилизацията им. То стана печално известно в началото на мандата на служебното правителство покрай фаталния инцидент, при който експлозиви се взривиха при опит за утилизацията им и 10 души бяха ранени.

Съпротивата срещу приватизацията на ТЕРЕМ продължава чак до 2008 г., когато се прави първият опит за частично раздържавяване на предприятието. Тогава военноремонтните заводи в рамките на холдинга са разделени на две групи – нестратегически и стратегически. Купувачи обаче се намират само за "ТЕРЕМ – Ген. Владимир Заимов", който се занимава с радиолокационна техника (придобит от "Промакс 99"), и авиоремонтния "ТЕРЕМ - Георги Бенковски" – Пловдив, закупен от структури, близки до банкера Цветан Василев, и преименуван впоследствие на "Авионамс". Останалите шест завода и до днес остават държавни и вегетират (с изключение на "Флотски арсенал") под шапката на военното министерство, като ръководствата им биват подменяни при всяка смяна на политическата конюнктура. "Тази постоянна тенденция за влошаване на икономическото състояние на дъщерните дружествата на ТЕРЕМ ЕАД ясно показва тяхната нежизнеспособност като самостоятелни стопански субекти. Без финансовата подкрепа от дружеството майка част от дъщерните дружества вече щяха да са изпаднали в несъстоятелност", обобщава ситуацията бившият военен министър Ангел Найденов в отговор на актуално питане на народни представители от ГЕРБ.

Нулева рентабилност

Финансовите показатели на ТЕРЕМ за първите 6 месеца на годината не дават каквито и да било индикации, че може да има някакво подобрение на ситуацията около военноремонтните заводи. За периода холдингът генерира 2.24 млн. лв. загуба при 13 млн. лв. приходи от продажби и дейности. По-лошото е обаче е друго - при настоящите обеми на работа, за да произведе продукция на стойност 100 лв., компанията харчи средно 108.01 лв. Това означава или неефективност, или злоупотреби, а най-вероятно и двете. Най-тежка е ситуацията в "ТЕРЕМ - Хан Крум", където по неофициална информация режийните разходи са около 250% спрямо приходите. Предприятието е и второ по численост в рамките на холдинга (след "Флотски арсенал") с около 290 души персонал. "Независимо от предприетите действия основен проблем за системата на ТЕРЕМ ЕАД за 2014 г. остава липсата на договори за част от дружествата", се твърди в докладна на съвета на директорите до зам.-министъра на отбраната Десислава Йосифова по повод изпълнението на дейностите за 9-те месеца на тази година.

Ръководството на холдинга формулира няколко причини за неблагоприятното развитие на ситуацията. На първо място според тях е, че Министерството на отбраната не възлага достатъчно поръчки за ремонт, производство, модернизация и утилизация на боеприпаси. Като основна причина се изтъкват недостатъчните средства за инвестиционна дейност, заделени във военния бюджет. На практика обаче ТЕРЕМ със своите нерентабилни дейности трудно би могъл да се конкурира с частните фирми в търговете, организирани от Министерството на отбраната. За последната половин година например ТЕРЕМ – Летец" - София, е ремонтирал само 1 (един) хеликоптер за нуждите на българската армия. В опит да реши проблема с неконкурентоспобността на ТЕРЕМ спрямо частните компании Министерството на отбраната обмисля вариант за промяна в Закона за обществените поръчки, на базата на която може директно да възлага работата на своите компании на in-house принцип. Това вероятно би вкарало някакви свежи пари във военноремонтните заводи, но по никакъв начин няма да ги стимулира да направят своите дейности по-рентабилни и на практика би било поредната форма на социално подпомагане през отбранителното ведомство. Подобно решение би било вредно и от гледна точка на данъкоплатците, тъй като армията нито ще получи най-добрите продукти и услуги, нито най-изгодната цена за нея.

Друг проблем, който ръководството откроява, е липсата на достатъчно договори за производство и реализация на продукция, който да гарантира нормална натовареност на производствените мощности. Всъщност това е директно признание, че мениджмънтът на ТЕРЕМ системно се проваля в опитите си да осигури клиенти на компанията. Което би трябвало да е основната му работа, а не да се моли на военното министерство да му осигурява поръчки с предимство. В частния сектор подобни заключения обикновено вървят в комплект с оставката на съответния мениджър. Последното нещо, от което ръководителите на военноремонтния холдинг се оплакват, е липсата на достатъчно оборотни средства, което води до забавяне на плащанията към доставчиците, персонала, ютилити компаниите, държавата и т.н. Междуфирмената задлъжнялост обаче е проблем, с който трябва да се борят практически всички компании в България. И държавните, поради липса на достатъчно силен личен стимул у мениджмънта им, обикновено се справят най-зле с него.

Разумен вариант за изход от ситуацията около ТЕРЕМ би бил смяна на принципала на дружеството. За подобен вариант намекна служебният военен министър Велизар Шаламанов, чийто мандат обаче най-вероятно ще приключи в рамките на следващите две седмици. В крайна сметка работата на военното министерство е да се занимава с организационното изграждане на въоръжените сили, а не с търговска дейност, маскирана като "национална сигурност". Далеч по-смислено би било военноремонтните заводи да бъдат под шапката на икономическото министерство. Там те най-вероятно ще бъдат управлявани от хора с прилични мениджърски и бизнес умения, а не от кадри в сферата на сигурността, които оправдават неумението си да намерят клиенти с разтегливи аргументи за "стратегическата роля" на военноремонтните заводи.

Българската армия вече е толкова свита, че трудно може да оправдае толкова големи ремонти предприятия, които в настоящия си вид са по-скоро бреме за националната сигурност, отколкото фактор за гарантирането й. Технологично повечето са грохнали и даже има съмнения дали все още могат да извършват пълния обем дейности, за които някога са били проектирани. А и в краен случай министерството на икономиката може да ги подготви за приватизация - това, че завод "Арсенал" е вече частен, не е попречило армията да продължи да получава автомати AR (местното име на "Калашников").

Стачки на оръжейници. Инфарктни преговори със синдикати. Наливане на пари в губещи държавни дружества без перспективи за възвращаемост... Всичко това може да се окаже всекидневието на бъдещият министър на отбраната (който и да е той) само след няколко месеца. Вместо да фокусира усилията си върху спешната нужда от преструктуриране, подготовка и модернизация на занемарената в техническо отношение българска армия, има реална опасност една от най-належащите задачи пред шефа на военното ведомство да се окаже гасенето на социални пожари със средства на данъкоплатците.

Може би сте пропуснали този факт, но дори четвърт век след падането на социализма у нас Министерството на отбраната все още се занимава със стопанска дейност, аргументирайки този парадокс с витиеватия довод "национална сигурност". Конкретната причината за потенциално назряващата криза е плачевното състояние на дружеството ТЕРЕМ ЕАД, чийто принципал е именно военното ведомство. Под шапката на холдинга пък се намират шест завода за ремонт и поддръжка на армейско оборудване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Уважаеми г-н Милев, май не сте много наясно с понятието "военен комунизъм". Надявам се той никога да не се реализира в България.
    Колкото до военните производства, ако в сегашната ситуация не намерят пласиране на продукцията си, то ръководителите трябва да бъдат изгонени без много обяснения.

  • 2
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    До [#1] от "daskal1": "ръководителите трябва да бъдат изгонени без много обяснения. "
    Ръководителите на Държавата.
    Ама трябва всички да изгоним.Но не става.
    Проблемът е , че Ръководителите се Ръководят от Други,извън България.

  • 3
    miroslavb avatar :-|
    miroslavb

    До коментар [#1] от "daskal1":

    Нали в статията пише, че ръководителите ги гонят всяко ново правителство? Като пак ги изгоним и какво?

    Проблемът за мен е, че държавата се опитва да върши икономическа дейност. Това е грешно. Другото грешно, е че според някои държавата трябва да се грижи за хората, като им дава работа и каквото друго имат нужда. Това е най-големия проблем, и затова все ще чакаме да дойде следващия да ни "оправи".

  • 4
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    Хора научете се що е комунизъм,социализъм и така на татък.Не се правете на много знаещи,защото сте смешни.
    Добра статия тъпо(смешно) заглавие.

  • 5
    freakecon avatar :-|
    FvH

    До коментар [#1] от "daskal1":

    И каква е сегашната ситуация?! Къде точно трябва да се "пласира" продукцията на 6 военно-ремонтнти завода?

  • 6
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Министерството на отбраната обмисля вариант за промяна в Закона за обществените поръчки, на базата на която може директно да възлага работата на своите компании на in-house принцип. "

    In-house, каква хубава дума! Навява асоциация с домашна ракия.
    По NGM показваха как се ремонтират танкове М1А1 и хеликоптери Апачи в Щатите. В частни компании! Какъв е резона МО да развива in-house ремонтна дейност, при положение, че вече личния състав се изхранва с помощта на кетъринг от частни компании?

  • 7
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#5] от "FvH":

    А дали въобще трябва да ги има тези заводи? Ако да, с какъв статут - смесени предприятия с държавно участие или бюджетни подразделения на пълна държавна издръжка? При избор на последното е необходимо да се включат със стратегията на Министерството, включително и преподготовка за нови системи и оборудване. Като член на НАТО може да се разгледа какво могат да договорират с коалицията и нейната дейност в Ирак и Сирия. Проблемът е че по стандарти поддържащите ремонтни предприяти са изградени по време на Варшавския договор, затова и ремонтират руски кораби, а не НАТО. И все пак, доста от сирийската техника секвестирана от армейски части и използвана от съпротивата е съветска/руска и може да се направи опит за договор по ремонта на тежко въоръжение и БТРи. Късо казано, решението не е в рамките само на Българските реалности.

  • 8
    agl52316780 avatar :-|
    agl52316780

    Тези заводи са напълно излишни ако не работят за българската армия. Или пускаме програма за превъоръжаване и възлагаме поръчки на военните заводи или ги закриваме. Но най-вероятно ако се задейства подобна програма ще намаже някой натовски член - и с производството и с ремонтите. Така че приватизация или не но в новата политическа реалност тези заводи нямат никакви шансове

  • 9
    historama avatar :-|
    historama

    До коментар [#4] от "l_i_k_a_t_a":

    Комунизъм означава държавно предприятие с много синекурни длъжности и структури (партийно, комсомолско, профсъюзно ръководство) работещо по държавни поръчки почти винаги на дотации, с ниско качество, и работници с гарантирани, но разбира се жалки заплати, гарантиращи най-много възстановяването на работната сила, т.е. да се нахранят.

  • 10
    today avatar :-|
    today

    Искам Шаламанов да остане министър и в следващото правителство.
    И Цанова.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK