Новата програма "Транспорт" може да стартира още в начaлото на 2015 г.

Европейските средства няма да са достатъчни за цялата магистрала "Хемус" и част от нея ще се финансира със заем от ЕИБ

Министър Ангелкова е представила в ЕК и алтернативен вариант на тунела през Кресненското дефиле по лот 3 на "Струма", свързан с разширяване на сегашното трасе и изграждане на ново в обратна
Министър Ангелкова е представила в ЕК и алтернативен вариант на тунела през Кресненското дефиле по лот 3 на "Струма", свързан с разширяване на сегашното трасе и изграждане на ново в обратна
Министър Ангелкова е представила в ЕК и алтернативен вариант на тунела през Кресненското дефиле по лот 3 на "Струма", свързан с разширяване на сегашното трасе и изграждане на ново в обратна    ©  Мария Съботинова
Министър Ангелкова е представила в ЕК и алтернативен вариант на тунела през Кресненското дефиле по лот 3 на "Струма", свързан с разширяване на сегашното трасе и изграждане на ново в обратна    ©  Мария Съботинова
Планът е магистрала "Хемус" да бъде изцяло завършена до 2022 г.

Очаква се предложената от България оперативна програма "Транспорт" за периода 2014-2020 г. да бъде одобрена от ЕК скоро и парите за нея да могат да се използват още от началото на 2015 г. Това обяви в Брюксел министърът на транспорта Николина Ангелкова, която представи програмата пред експерти от ЕК.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    today avatar :-|
    today
    • - 5
    • + 15

    Браво на служебните министри, набързо свършиха работата, която другите не успяха повече от година!

    Нередност?
  • 2
    dun avatar :-|
    dun
    • - 6
    • + 7

    уловката в заглавието е думичката "може" при положение че тази и останалите програми трябваше да започнат в началото на 2014...

    като участник в кухнята на ОП Транспорт мога накратко да кажа следното:

    още при правителството на ГЕРБ няколко министри няколко пъти се изредиха в Брюксел за да просят пари за пътища и отговорът бе все един и същ - пътищата и въглеродно интензивните форми на транспорт НЕ СА ПРИОРИТЕТ за ЕС и ще бъдат финансирани на минимума през периода 2014-2020 !!!

    тъй като обаче тези министри се назначават от главбОлгарстрой и черепа те не можеха да приемат факта на Европейската стратегия в транспорта за преход към нисковъглеродна икономика...

    ...в крайна сметка във втората половина на мандата си гербаджиите разбраха че номера няма да мине и приеха факта че парите за пътища ще бъдат около милиард който ще отиде за кресненския тунел като този милиард се дава не просто за пътища а финансира мярка за намаляване на вредния ефект на магистрала струма заобикаляйки природната ценност кресненско дефиле както е одобрено по екологичното разрешително на магистралата...

    ...след това дойдоха комунистите, опитаха и те да услужат на споменатите горе "строители" но от ЕК им заявиха твърдо и ясно как стоят нещата и запяха песента за "ЖП-то ни е приоритет" и така горе-долу ОП транспорт придоби европейски вид...

    ...в момента служебното правителство, без да има мандат за това, променя отново приоритетите и проектите на което ЕК няма да се съгласи нито тази нито следващата година...

    ... в най-добрия случай одобрението на програмата ще се забави докато следващото правителство не я вкара отново в изискуемите релси, а в най-лошия, ако следващите власти решат да се откажат от тунела при кресна, вероятно ще бъде просто отрязан милиарда за него и от ЕК ще си поискат обратно и 500 млн. дадени досега за другите лотове на маг. струма

    Нередност?
  • 3
    jea38307395 avatar :-|
    jea38307395
    • - 1
    • + 3

    Въпреки, че лично ще се ползвам от Хемус и ми се ще да я направят съм съгласен с тезата, че ЖП-то е приоритет и по точно Видин- Медковец- Мездра-София-Кулата. Все пак този маршрут (в това число и автомобилния път) е от стратегическо значение за БГ. Това значи да сме част от международния трафик на стоки от Солун към
    Централна Европа, което занчи развитие на биснеса и т.н.

    Нередност?
  • 4
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn
    • - 1
    • + 4

    Откакто се помня се строят "Марица" и "Струма", вече петнадесет години. Сигурно и повече, няма да се учудя проектите да са от Татово време. Не мога да разбера докога ще се строят едни и същи пътища, от злато и диаманти да ги правеха - досега да бяха готови..До кога тия две магистрали ще се обявяват в предизборните кампании?!? Не се ли осъзнават, че това е срам, срам, че не са си свършили работата преди това??? По колко пъти на година данъкоплатеца да плаща за нещо, което не се върши от няколко поредни правителства???

    Една тъпа справка: тунелът под Ламанша го построиха за седем години. ..

    Нередност?
  • 5
    the_european avatar :-|
    the_european
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#2] от "dun":
    За разлика от западно- и много от централно-европейските страни, България все още не е построила базисната си шосейна инфраструктура. ЖП-транспортът е икономически оправдан и по-екологичен за превози на разстояния от минимум 300-500 километра и то само по електрифицирани жп-линии (каквито са повечето, но не всички). И то предимно за насипни товари и течности. И то за големи обеми, щото влак от по-малко от 10 вагона не е рентабилен. Служебното правителство ми изглежда като най-компетентното в послените 13 години - във всяка една област, но го твърдя със сигурност в областта на транспорта и транспортната инфраструктура, в която съм специалист. Всички мерки, които предлагат или предприемат, са безкрайно разумни, приоритетите са плод на здравия разум, а не на полит-икономически игри или регионален патриотизъм. В следващия програмен период трябва да се довършат започнатите в Южна България жп-проекти, а в пътното строителство акценттът да е Северна България.

    Нередност?
  • 6
    dun avatar :-?
    dun
    • - 3
    • + 2

    До коментар [#5] от "the_european":

    доводи предназначени за обща употреба от профани...

    1. по общо признание, дори и на АПИ, в момента (и от дълги години) българската държава не е способна да поддържа дори на минимума съществуващата пътна мрежа! всеки нов км построен път усложнява картинката. ако разбирате от транспорт би трябвало да знаете че проблема съществува на общоевропейско ниво и няма как да бъде преодолян т.е. ние строим в момента пътища за чието строителство нямаме пари и знаем че няма да имаме пари и за безопасната им поддръжка...т.е. строим само заради самото строителство (или по-точно заради самите строители)

    2. улеснявайки (подобрявайки условията) за използване на автомобили засилваме петролната зависимост на икономиката ни която в момента е около 80% т.е. залагаме бомбата цялата ни икономика да зависи от петролните игрички на финансовите пазари и военните конфликти в зоните добиващи петрол. освен това всички сериозни анализи показват покачване на цените в кратко-средно-дългосрочен план т.е. обричаме икономиката ни да е все по-неконкурентно способна. дори в момента около9-10 млрд. лева от БВП отиват директно да си платим петрола т.е. излизат от българската икономика

    3. като сте специалист в транспорта не ви ли е някак неудобно да твърдите че 14 години трябва да се занимаваме с модернизацията (дори не и ново строителство) на едни 500 км. ЖП

    4. защо ще се харчат безумни пари за Хемус вместо да се модернизира ЖП София-Варна по която непрекъснато стават инциденти и катастрофи. ако се пътува София-Варна за 4 часа кой ще ползва Хемус? защо се харчат пари за магистрала Черно море, а няма един "специалист" който да предложи пътническа ЖП връзка Варна-Бургас която на всичкото отгоре съществува в отделни части? защо ще хвърляме 200 млн. за тунел под шипка когато модернизацията на ЖП линия Габрово-Стара Загора ще ни струва 30-40 млн.?

    все въпроси чийто единствен отговор е: за да може главбОлгарстрой и фирмите на черепа да приберат още и още милиони !!!

    Нередност?
  • 7
    bubolino avatar :-|
    bubolino
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#5] от "the_european":

    ЕС не се интересува дали БГ е изградила пътната си инфраструктура - има резолюция и тя е "пътна инфраструктура" - ПЧП, даваме пари за железопътна, тъй като ни прави по-малко зависими от производителите на горива и в частност от страни като Русия и тези от Близкия Изток, които се "избиват като мишки". Отделно, осъзнавайки, че железопътният транспорт е транспорт с по-висока принадена стойност - генерира ноу хау, нови технологии, познания и експертност, е решено да се заложи на него. Също така намаляването на жертвите по пътищата се отчита като загуба на човешки ресурс. Нека само си помисли "загубата на един висококвалифициран служител" в една компания до какво води. Да не говорим, че ако "лобистите" толкова държат да строят магистрали, да си ги финансират сами. Изграждането на една магистрала, а не второкласен път, който по своят същност свързва регионите, не е икономическо обоснована, тъй като няма трафик, който да оправдае направените инвестиции. Магистралите затова са магистрали, защото свързват не населени места, а са от точка А до точка Б - икономически необосновано. По-добре правителството да се концентрира върху жп.проектите, от които няма как толкова да краде, но пък ще изгради една модерна и цивилизована инфраструктура.

    Нередност?
  • 8
    yws02375476 avatar :-|
    yws02375476

    Ех, как ми се иска да вкарат малко пари във високоскоростни ЖП трасета. Бих се радвал много на един влак-стрела от Бургас до Виена :). Но жалко, че живеема на гъза на географията и няма да им дойде акъла за такива неща скоро...

    Нередност?
  • 9
    lynx86 avatar :-|
    Iliyan Tsvetkov
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#6] от "dun" и коментар [#7] от ''bubolino'' личи си от километри, че сте от Южна България и вече ви е все тая дали ще се строят пътища и на Север. Нали ви направиха Тракия, пък другите - кучета ги яли...

    Нередност?
  • 10
    dun avatar :-|
    dun
    • - 2

    До коментар [#9] от "lynx86":

    нито съм от южна България, нито ползвам автомобил - просто си чета, за разлика от "професионалистите" в министерство на транспорта които издържам с данъците си, стратегическите документи на ЕС в областта на транспорта както и необходимите анализи...

    ...колкото до тракия - дори вече и на обикновенните хора прави впечатление че няма трафик по нея и положението ще стане още по-трагично когато завършат ЖП-то т.е. със стотици милиони направиха една магистрала за да могат около 10 хил. гъзари от софия да си ходят до собствените хотели в петък вечер че и без това няма други клиенти! хващам се на бас че до две-три години от министерство на транспорта и АПИ ще започнат да плачат че нямат пари за поддръжката на магистралата и ще сложат тол система което окончателно ще доубие този безсмислен строеж...както казах по горе печалбата остава единствено за строителите (или по-точно за шефовете)

    Нередност?
Нов коментар