Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 29 сеп 2014, 19:56, 4394 прочитания

Необходима е актуализация, но не в този вид

Основните притеснения са свързани с допълнителните разходи и липсата на достатъчно конкретика около харченето на парите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Актуализацията на бюджета е наложителна, но не точно във вида, в който тя е разработена от финансовото министерство. Около това мнение се обединиха икономисти и политици, с които "Капитал Daily" се свърза за коментар. Всички са категорични, че актуализацията на бюджет 2014 е била задължителна и това е било видно още при изготвянето на бюджета и приемането му в края на миналата година. Различните мнения са свързани с размера на самата актуализация, липсата на достатъчно конкретика и най-вече около допълнителните разходи.

Като основни параметри в актуализацията са заложени увеличаване на дефицита на касова основа по консолидираната фискална програма (КФП) в края на 2014 г. до 4% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП), или 3.152 млрд. лв. Влошаването е с 1.51 млрд. лв. (1.9% от прогнозния БВП). За да се финансира този дефицит, а и заради банките, държавата залага в актуализацията допълнително 4.5 млрд. лв. дълг и още 2 млрд. лв. под формата на държавни гаранции. "Проектът за актуализацията на бюджета за тази година е експертна прогноза, която ще се оцени от следващия кабинет и парламент", обясни министърът на финансите Румен Порожанов по време на срещата си с водещи икономисти и финансови анализатори от неправителствения сектор и от академичните среди в Министерството на финансите. Най-спорната част от актуализацията обаче са допълнителните 450 млн. лв. за министерствата. Според разчетите неизпълнението на приходите ще бъде 1.062 млрд. лв., но въпреки това МФ не само не свива разходите, но и ги увеличава.


В актуализацията е записано, че таванът на дълга се вдига с 4.5 млрд. лв. Освен за покриване на допълнителния бюджетен дефицит сумата ще се използва за предоставяне на ликвидна подкрепа за затруднените банки. Около 2 млрд. лв. може да бъдат изтеглени, ако Корпоративна търговска банка фалира или се вземе решение да се оздрави, но с държавни пари. За фонда за гарантиране на депозитите са предвидени други 700 млн. лв., в случай че фондът не успее да пласира на пазара нужния дълг от 1.5 млрд. лв. за изплащане на всички гарантирани депозити в КТБ.


Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Георги Ангелов, институт "Отворено общество"

Заложиха се много приходи, за да се харчи много


Актуализацията е неизбежна, защото приходите просто ги няма. Проблемът е при разходите, защото не само не ги намалява, но и ги увеличава. Ясно е, че реформи не могат да се правят за два месеца, но трябва да се дават пари поне срещу обещание за реформи. Сега се дава знак, че всеки, който поиска пари, ще ги получи без реформи. Дават се значителни средства за нереформирани сектори като МВР, здравеопазването и др. Сега вървим към свръхдефицит. За да се намали дупката през следващата година, трябва да се затегнат коланите. Това веднага намалява възможността за маневриране и държавата ще трябва да прави реформи без пари, което е изключително трудно при икономика, която едва мърда.
До това положение се стигна заради политическата нестабилност. Две години вече няма правителство с дългосрочна визия. Всички имат стимул да раздават пари, вместо да свиват разходите. Конкретно за тази година бяха заложени много високи приходи, за да може да се харчи много. Първо се разчетоха разходите и МФ беше принудено да нагоди някакви приходи към вече одобрените разходи. А те не могат да се съберат в дефлационна среда.





Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Менда Стоянова, ГЕРБ

Служебното правителство направи добър анализ


Актуализацията категорично е необходима. Служебното правителство направи добър анализ. От гледна точка на приходите ние очаквахме 1 млрд. лв. изоставане. По отношение на разходите обаче съм неприятно изненадана. Предишният финансов министър повтаряше, че в бюджета има буфери. Но се оказа, че голяма част от тях са изхарчени. Вдигнаха се заплатите в МВР, без да са осигурени средствата. Ако не се осигурят сега, служителите няма да имат заплати последните два месеца на годината. На социалното министерство не достигат 50 млн, лв., които са разписани със законодателни промени. Недостиг на средства има за животновъдите и зеленчукопроизводителите, докато за тютюнопроизводителите се дадоха допълнително 40 млн. лв., а за зърнопроизводителите – 32 млн. лв. като национално доплащане.  Относно дефицита ми се струва, че е малко подценен. Защото в националния фонд са заложени само 200 млн. лв. допълнителен дефицит, но това е оптимистичен сценарий.



Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Георги Кадиев, БСП

Резервите са в приходната част

Актуализацията е необходима, но не в такъв размер. Само преди 3 месеца прогнозата за неизпълнение беше 600 млн. лв. Ако в приходните агенции се полагаше усилие, неизпълнението можеше да е 500 млн. лв. Тази актуализация е ПР упражнение. Няма кой да я приеме. Следващото правителство ще я направи, но в по-малки размери. Не може 4% дефицит. Веднага влизаме в процедура по свръхдефицит. Сега се опитват да хвърлят цялата вина на предишното правителство. За следващата година вероятно ще се опита дефицитът да е в рамките на 3%, но без да се прекалява със затягането на колана. Всичко е в приходната част, там трябва да се търсят резерви. В разходната част няма кой знае колко възможности.



Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Владимир Каролев, икономист
 
Може да се реже още

Актуализацията е необходима, но имам някои забележки. Макар че финансовият министър е успял да отхвърли много от исканията за допълнителни пари, можело е да се отрежат още. Вярно е, че е приет нов закон за МВР, но той може да се промени и да не се плаща повече за заплати. Има твърде много хора в тази система. И трябва да се спре с увеличението на калпак. Оперативните работници трябва да имат предимство пред бюрократите. Също така е важно допълнителни пари да се дават само срещу реформи. България е една от малкото страни в ЕС, която всяка година има малък ръст, но не е имало затягане на коланите или намаляване на заплатите. Крайно време е това да започне да се случва в публичния сектор.



Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Мартин Димитров, Реформаторски блок

Не може да се подписват празни чекове

Едно от първите действия на следващите е да се приеме актуализацията, тъй като приходите в сегашния бюджет са изкуствено завишени. Има обаче няколко спорни въпроса. Не се намаляват разходите. Дори се увеличават, но без да са разписани по конкретни пера. Трябва да са разписани конкретно за какво са тези разходи, защото не може да се подписват празни чекове. Притеснително е, че се преминава границата от 3% дефицит. От тази година в държавния бюджет е заложено ограничение от 2%. Оказва се, че още в първата година на приемане на тези правила те вече се нарушават.

Спасяването на КТБ с публични пари е много голяма грешка. Това ще е увеличаване на проблемите. Трябва да се наеме фирма за финансови разследвания и да има резултати веднага. Подобни фирми успяват да върнат част от парите, които са проблемни. Подобна практика имаше в Кипър. Относно размера на актуализацията - тя можеше да бъде направена по-стегнато. За следващата година основната цел трябва да бъде да се влезе в дефицит до 3%. Това ще е приоритет и на Реформаторския блок.



Автор: МАРИЯ СЪБОТИНОВА
Лъчезар Богданов, Industry Watch

Повечето проблеми са наследени

На първо място, прогнозата за приходите беше нереалистична. Още предишния финансов министър Петър Чобанов го призна. Но в актуализацията има и допълнителни разходи, а не само икономии. Голямата изненада са тези 450 млн. лв. Вярно е, че служебното правителство не може да направи кой знае колко, но се вижда, че то дори не се опитва да консолидира разходите.
До голяма степен проблемите са наследени, но въпросът е дали ще се борят за икономии. Те явно не искат да обират негативите и да правят икономии. Няма друга държава в Европа, която, въпреки че регистрира икономически ръст, леко увеличение на заетостта, и в същото време дефицитът да расте. Дефицитът вероятно няма да падне под 3% догодина, защото ще има допълнителни разходи под някаква форма. Трябва да има стабилно правителство, за да успее да извърши реформи. Защото, ако сега се дават 100 млн. лв. за НЗОК, догодина пак ще трябва да се дадат заради подобен натиск.



Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Десислава Николова

Служебното правителство трябваше да намали разходите

Още от края на миналата година беше пределно ясно, че приходите в бюджета са свтръхоптимистични. От тази гледна точка трябваше да се занижат приходите до реалистични нива. По отношение на разходната част обаче трябваше да се търсят варианти за свиване. Сроковете наистина са кратки, но според мен служебното правителство просто се отказа да търси варианти за свиване на разходите. Единственото което направиха е да замразят 130 млн. лв. по програмата за растеж и развитие.Те бяха длъжни да предложат отрязване на някои разходи. В МВР няма пари за допълнителни заплати, но в същото време няма мерки за ограничаването им. Дефицит от 4% е огромен дефицит, и дори не сме в рецесия. За догодина правителството трябва да си постави амбициозната цел да свали дефицита под 2%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Още икономически мерки срещу кризата в София Още икономически мерки срещу кризата в София

Общинските съветници от всички партийни групи имат предложения, които най-вероятно ще гласуват дистанционно

31 мар 2020, 271 прочитания

Кризата в развитие: Въпроси и отговори за работодатели 6 Кризата в развитие: Въпроси и отговори за работодатели

Какви мерки и действия може да предприеме бизнесът в условията на извънредно положение

31 мар 2020, 10612 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Когато започваме нова работа

Кратък наръчник на юридическите аспекти при назначаване на нов служител

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10