Работодатели и синдикати отхвърлиха актуализацията на бюджета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Работодатели и синдикати отхвърлиха актуализацията на бюджета

Социалните партньори искат ново предложение, но от редовния кабинет, обяви Васил Велев, който представляваше работодателите и синдикатите

Работодатели и синдикати отхвърлиха актуализацията на бюджета

Според социалните партньори промените трябва да се направят от редовно избрания кабинет след 5 октомври

4451 прочитания

Социалните партньори искат ново предложение, но от редовния кабинет, обяви Васил Велев, който представляваше работодателите и синдикатите

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Министерството на финансите опита да тушира част от критиките към подготвената актуализация на бюджета, като обяви конкретно кое министерство колко предлага да получи от допълнителните 450 млн. лв. Ведомството, ръководено от Румен Порожанов, представи публично Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на България за 2014 г. на 27 септември. Едва четири дни по-късно и след доста критики от икономисти, политически партии и неправителствени организации на сайта на финансовото министерство беше качена променена версия на проектозакона, в която вече има информация за разходите по отделните пера (виж таблицата).

Работодатели и синдикати срещу актуализацията

Въпреки закъснелия опит за по-голяма прозрачност на допълнителните разходи по министерства в сряда на заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) работодателите и синдикатите отхвърлиха единодушно представения от министър Порожанов проект. Те настояват той да бъде оттеглен и да се подготви ново експертно предложение, което да се представи от редовно избраното правителство. Няколко часа по-късно на редовното си заседание правителството не се съобрази с позицията на работодателите и синдикатите и одобри актуализацията на бюджета във вида, в който я предложи по-рано финансовото министерство.

От проекта стана ясно, че приходите за тази година са били планирани прекалено оптимистично от кабинета "Орешарски", а направените разходи са доста над заложените. В него е заложено увеличаване на бюджетния дефицит на касова основа по консолидираната фискална програма в края на 2014 г. до 4% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП). Това означава дефицитът да достигне 3.152 млрд. лв., което е с 1.51 млрд. над планирания в края на миналата година (1.9% от прогнозния БВП). За да се финансира този недостиг, както и заради проблема с банките от групата на КТБ, държавата залага в актуализацията допълнително 4.5 млрд. лв. дълг и още 2 млрд. лв. под формата на държавни гаранции.

Най-спорната част от актуализацията са допълнителните 450 млн. лв. за министерствата. Според разчетите неизпълнението на приходите ще бъде 1.062 млрд. лв., но въпреки това финансовото министерство увеличава разходите, без да направи опит да ги свие.

На заседанието на НСТС социалните партньори не приеха бюджетен дефицит над 3% от БВП, както и поемането на нов държавен дълг в размер на 4.5 млрд. лв. И работодателите, и синдикатите смятат, че свръхдефицитът отдалечава България от еврозоната, а дупката трябва да се попълва с поемането на нов дълг само ако не може да се финансира от фискалния резерв.

"Оценихме високо усилията на служебното правителство да подготви един бърз старт на парламентарната процедура за актуализация на бюджета. Но смятаме, че бюджетът е израз на провежданата политика на управляващото мнозинство. И тъй като в неделя народът ще реши със своя вот кой ще го управлява, е правилно сформираното ново правителство да внесе проект за актуализация на бюджета", каза Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). Той е на мнение, че единственото, което трябва да направи служебният кабинет, е да даде отчет за изпълнението на приходите и разходите на бюджета и да направи анализ на изпълнението му за деветмесечието. Според него актуализацията не може да бъде третирана като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и поднесе "за подпис" на следващото правителство и Народното събрание.

"Основната причина да се противопоставим на актуализацията на бюджета във вида, в който се предлага, са огромните допълнителни дългове, които трябва да поемем всички ние с вас, за да спасяваме някакви банки", коментира Пламен Димитров, председател на КНСБ. Той е на мнение, че казусът КТБ може да се реши без използването на бюджетни средства, но е необходима промяна в политическата ситуация.

Синдикатите и работодателите излязоха с обща декларация, в която е записано, че емитирането на нов държавен дълг е допустимо единствено за покриване на новонатрупания бюджетен дефицит, който пък при никакви обстоятелства не трябва да превишава 3% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП). Според социалните партньори не трябва да се взима допълнителен заем за подкрепа на банки, особено ако управителният съвет на Българската народна банка (БНБ) е в сегашния си състав и ако няма публично достъпна официална информация и варианти за разрешаване на проблемите в КТБ и ТБ "Виктория".

Пари за НЗОК все пак ще има

Представителните организации на работодателите и на работниците все пак подкрепиха внесения за съгласуване Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на НЗОК за 2014 г. Той предвижда здравната каса да използва 100 млн. лв. от преходния си остатък (големия резерв). Половината от тази сума е предвидена за болнична помощ, 25 млн. лв. – за лекарства за домашно лечение, 15 млн. лв. – за лечение на онкологични заболявания и 10 млн. лв. за медицински изделия. Управителят на касата Румяна Тодорова заяви, че изкривяванията в здравеопазването са толкова ярко очертани, че ако не се вземат спешни законодателни мерки, 2015 г. ще бъде още по-тежка от тази година.

Министерството на финансите опита да тушира част от критиките към подготвената актуализация на бюджета, като обяви конкретно кое министерство колко предлага да получи от допълнителните 450 млн. лв. Ведомството, ръководено от Румен Порожанов, представи публично Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на България за 2014 г. на 27 септември. Едва четири дни по-късно и след доста критики от икономисти, политически партии и неправителствени организации на сайта на финансовото министерство беше качена променена версия на проектозакона, в която вече има информация за разходите по отделните пера (виж таблицата).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Служебното правителство взе да се взема много насериозно. Зае се с:

    - изготвяне на планове за развитието на армията до 2020 г. и посочи с пръст на враговете;
    - увеличаване на пенсионната възраст на милиционерите;
    - вдигане на минималните осигурителни прагове на всички;
    - поиска актуализация на бюджета (разбирай нов външен дълг) за 4 - 5 млрд лв.!!!

    И то при положение, че това е правителство за 2 (два) месеца и всички тези стратегически задачи далеч надхвърлят мандата му.
    А, и не е за пропускане - то нищо, ама наистина нищо не направи за съкращаване раздутите разходи на държавата.

    Да не би това правителство просто да има задачата да вдигне удобно топката на спрягания за бъдещ премиер г-н Борисов?

    А кой е казал, че г-н Борисов ще може да състави правителство?
    С Гоце и Каракачанов ли?

  • 2
    robr avatar :-|
    lynyrdS

    Ако предното правителство беше работило като служебното - нямаше да има нужда от актуализация...

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Това вече сме го чували.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Пропуснах - що се отнася до 100-те млн за НЗОК, планирани да се отпуснат до края на годината, някой направи ли си труда да попита какво стана с отпуснатите онзи месец 225 млн.лв? Къде отидоха, какво се получи? Има ли резултати?
    Никой не знае и не се интересува, явно.
    Е, зъщото ще се случи и с тези 100 млн. Ако има - да наливат още...

  • 5
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    От статията за дефицита към август:
    "За разлика от приходите разходите се изпълняват по график..."

    От тази статия:
    "От проекта стана ясно, че приходите за тази година са били планирани прекалено оптимистично от кабинета "Орешарски", а направените разходи са доста над заложените"

    От статистиката на МФ: разходи към 31.08.2014 - 19827,9 млн.лв., закон за бюджета - 32507,7 млн.лв. или разходите представляват 61% от заложените, което за мен е леко изоставяне от предвидените разходи и явно има буфери.

  • 6
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho

    До коментар [#4] от "D-r D":

    Що бе резултати има-още няколко швейцарски сметки,луксозни коли и издръжка на мутресите.
    П.С
    Да даваш пари без да е ясно за ккаво отиват и какви са резултататите е пример за безумие.

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "kapitalcho":

    Не мога да цитирам номера на сметки, нито номерата на колите и на к++вите.

    Просто сладко звучи, че милионите отиват "за здраве", ама това нищо не значи. Няма контрол.

  • 8
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#4] от "D-r D":

    Доколкото помня ония 225 млн не бяха целеви, ами за покриване на дупката в текущите разходи заради увеличено потребление на услугите. И тогава през лятото искаха около 330 млн. и си казаха, че имат пари до октомври. Всъщност новите 100 не са новост - това е остатъкът, който Чобанов не им даде.
    Така че какви резултати да кажат? Те трябва да се появят в годишния отчет.

  • 9
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#8] от "tamada":

    Това, което разговорно наричате "дупка в текущиге разходи" всъщност включва много "дупки":
    - задължения на ВСИЧКИ !!! държавни и университетски болници към доставчици на лекарства, доставчици на апаратура, по договори за поддръжка, за заплати, за социални плащания, по договори за кетъринг, за охрана, за електричество, отопление, вода ...
    - за лекарства за онкоболни;
    - имаше и още...

    Всъщност, ако поровите в пресата от тогава, съвсем подробно ще се запознаете с направленията. Не се старая да ги помня.

    Моята теза може да ви прозвучи абсурдно, но в състоянието, в което се намира, здравната система, тя практически не се влияе от средствата, които й се наливат. Системата ще попива всичките милиони без това с нищо да се отрази на качеството на здравеопазването.

    Няма стратегия. Няма програми за превенция на социалнозначимите заболявания - сърдечно-съдовите и онкологичните. Вниманието е за спешната помощ, защото колегите шумят, но от закъснели линейки на година умират 20-50 човека, а от инфаркти и инсулти - десетки хиляди. Кое е по-значимо може да презените и без да сте лекар.

    Само за пример ще дам, че отличните резултати в борбата с онкозаболяванията в САЩ днес се коренят в стратегиите и програмите, които са поставени и се следват и развиват от времето на президента Никсън през 1970 г...
    Лека нощ.


  • 10
    today avatar :-|
    today

    На всички е ясно, че здравната система в сегашния си вид е бездънна яма, и колкото и да се наливат "за здраве" все няма да стигат, отделно пациентите плащат рушвети за всичко, и отделно лечението пак не е на ниво. Системата е изгнила и продънена, и трябва спешно да се реформира.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.