Взривоопасна немарливост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Взривоопасна немарливост

Взривоопасна немарливост

Защо трагедията в Горни Лом не е инцидент, а съвсем закономерно събитие

14193 прочитания

© Юлия Лазарова


Ако в края на работния ден в сряда заводът за утилизация на боеприписи "Миджур" в белоградчишкото с. Горни Лом не беше изравнен със земята в резултат на унищожителна експлозия, докато четете тези редове, по околовръстното шосе на София най-вероятно щяха да преминат няколко тира, натоварени с 800 хил. противопехотни мини на гръцката армия.

Камионите щяха да пътуват от Горни Лом за с. Сеславци, намиращо се на около 5 километра от Кремиковци. Там боеприпасите с изтекъл срок на годност е трябвало да бъдат складирани в очакване на утилизирането им. Горе-долу на същото разстояние се намира и злощастният столичен квартал Челопечене, който през лятото на 2008 г. също бе разтърсен от унищожителна експлозия, при която се взриви арсенал с около 1500 тона тротилов еквивалент. Така че може да се каже, че трагичният инцидент в Горни Лом, отнел живота на 15 души, в някаква степен е осуетил високорисковата логистична мисия, която щеше да създаде реална опасност в непосредствена близост до София отново да бъде складиран огромен арсенал с изтекъл срок на годност, който очевидно се съхранява в тотален разрез с изискванията за безопасност.

Да наричаме взрива в завод "Миджур" инцидент е крайно неправилно. Случилото се там е съвсем закономерно събитие, логичен резултат от многогодишната неспособност на държавата да наложи правилата за безопасност, които сама е произвела. Равносметката показа, че през последните десет години в България в експлозии в складове за боеприпаси са загинали повече хора, отколкото са убити български военнослужещи в мисии зад граница.

Един системен проблем

Експлозията в завод "Миджур" не е изолиран случай. Преди шест години взривовете в Челопечене се усетиха като малко земетресение, което разлюля половин София. Последва експлозия в с. Ловнидол, Севлиевско, и пак в Горни Лом, а после и в складове близо до Петолъчката. Преди по-малко от два месеца взрив имаше и в завода на ТЕРЕМ в Костенец, при който бяха ранени 10 души. Голяма част от тези инциденти се случват в процеса по утилизация на муниции с отпаднала необходимост.

Към началото на годината Министерството на отбраната е държало на склад 6395 тона излишни боеприпаси, които подлежат на унищожение, а според източник от ведомството то има капацитет да утилизира не повече от 100 тона всяка година. През 2013 г. например при необходими 4.5 млн. лв. за унищожаване министерството е отпуснало само 650 хил. лв. Следващата година при необходими 8 млн. лв. то е осигурило само 3 млн. лв. (и то преди орязването на бюджетната субсидия).

Всичко това на практика означава, че ако запази същите темпове на работа, ведомството ще успее да се освободи от тази своеобразна бомба със закъснител в рамките на следващите... минимум 60 години, и то ако през това време изстрелва всичките си муниции, преди да изтече експлоатационният им срок. Отделно от това има десетки частни фирми с лиценз за внос, износ и трансфер на оръжия и взривни вещества, които се занимават с утилизация на боеприпаси, включително от чужди държави. Точно такъв е случаят със завода в Горни Лом.

Според прокуратурата в завода се е работило по договор за обезвреждане на противопехотни мини, сключен с гръцка фирма. Работата е започнала още през лятото на 2008 г. След това договорът е било продължен с анекс от миналата година, когато фирмата изпълнител "Видекс" е получила 614 хил. мини. Предвиждало се да бъдат ликвидирани още 935 хил. бройки.

Източници на "Капитал" разказаха, че във "Видекс" са утилизирали основно германски противопехотни "скачащи" мини, които са били на въоръжение в гръцката армия. Поръчката била трудна за изпълнение, тъй като трябвало да бъдат унищожавани и ракети с бял фосфор. Той се самозапалва при съприкосновение с въздуха, гори с много висока температура и отделя изключително отровни газове. Важно е да се отбележи също, че утилизацията на мини и касетъчни бомби е сложен, скъп и опасен процес. Мините са направени от бакелит и са конструирани така, че се взривяват лесно, ако се опитваш да ги отваряш. Касетъчните боеприпаси пък съдържат в себе си многобройни елементарно и евтино направени заряди, голяма част от които са дефектирали и лесно могат да се взривят.

Контролирано бездействие

Очевидно е, че утилизирането на боеприпаси е много опасен процес и неслучайно е обект на засилена законова регулация. Тя би трябвало да се прилага от Инспекцията по труда (по отношение на безопасните условия на работа) и служба КОС към МВР ("Контрол на общоопасните средства", която издава разрешенията за оръжие), която следи за правилото съхраняване и транспортиране на взривовете. Източник на "Капитал" разказа, че КОС са по-скоро специалисти по леко стрелково оръжие и нямат особена експертиза за утилизация на армейски боеприпаси. Военните нямат никакво формално отношение към контрола върху утилизацията, а всъщност там работят хората, които имат експертиза за устройство на снаряди, мини, ракети, бомби и т.н.

Експертиза за работа с взривни вещества в МВР имат и т.нар. бомбаджии, които допреди няколко месеца бяха в отдел ДАТО (Дирекция "Оперативни технически операции"), но с приетия от предишния парламент нов Закона за МВР бяха прехвърлени при баретите - СОБТ. Източникът ни коментира, че те са профилирани най-вече в работа с импровизирани взривни устройства.

Липсата на експертен капацитет е едната част от проблема. Бивш високопоставен служител на МВР коментира пред "Капитал", че КОС е нещо като паралелна структура във вътрешното министерство. Фактът, че службата администрира разрешенията за ловно оръжие, е помогнал на началниците да развият сериозен социален капитал. Може би си спомняте как преди години началник на КОС организира помпозен юбилей в луксозен столичен ресторант, където се събраха стотици гости, включително сръбската фолк легенда Мирослав Илич, членове на Министерския съвет, десетки полицейски началници, футболни звезди и т.н. Бързо издаване на разрешения за оръжие, затваряне на очите при наличието на предпоставки за отказ и т.н. лесно превръща службата в банка за услуги, в резултат на което основната дейност – по контрол над оръжието, боеприпасите и работата с експлозиви, се занижава.

Най-пресният пример за "ефективността" на тази служба беше казусът в Лясковец, когато благодарение на мълчаливото съгласие и бездействие на КОС само за няколко години един психически лабилен гражданин беше успял да се въоръжи "до зъби". След инцидента с Петко Петков, при който беше убит служител от спецчастите на МВР, назначената post mortem проверка от прокуратурата в цялата страна щеше да покаже фрапиращи нарушения в контрола на оръжията.

И ако в Лясковец властите бяха проспали въоръжаването на един обикновен гражданин, при казуса с "Миджур" собственикът далеч не е случаен. "Видекс" АД е собственост на софийския бизнесмен Валери Митков, който натрупа солидни политически връзки именно през годините, когато заводът е получил първите си големи поръчки за утилизация. По времето на управлението на тройната коалиция името му се свързва с президента Георги Първанов. От едно решение на съда в Монтана разбираме повече за тази сюжетна линия. През 2009 г. бизнесменът завежда дело срещу собственик на местни радиостанция и вестник заради финансови неустойки. От съдебното решение става ясно, че Валери Митков го е ангажирал да проведе две рекламни кампании: първата – в полза на президента Георги Първанов като кандидат за президентските избори през лятото на 2006 година, а втората - отново чрез притежаваните от ответника медии, включително и ново специално за целта издание, вестник "Реплика", чиято цел е да популяризира и наложи упоменатия Валери Емилов Митков като "крупен бизнесмен, поддръжник на лявата (социалистическа) идея и представител на едрия капитал в Българската социалистическа партия", с цел да бъде избран за делегат на предстоящия тогава конгрес на БСП, а по-късно и за народен представител от БСП, което обаче не се случило.

Встрани от политически връзки, Валери Митков е пряко свързан с една неформална мрежа за влияние, която има ключово значение в България – той е високопоставен масон. От миналата година е и ръководител на една от двете големи ложи в България, в която членуват магистрати, политици, полицейски началници и т.н. Като преподавател в Миннотехнологичния факултет на МГУ Митков е рецензент, колега и ментор на почти всички експерти по взривни дейности в България. Част от тях пък са били рецензенти на негови дисертации. Той е учредител и председател на Сдружението на взривните инженери в България (СВИБ), в което членуват почти всички експерти по взрив и взривно дело, които дават заключения по разследвания и съдебни дела.

Тик-так...

В рамките на този институционално-властови капан тиктака и бомбата "Миджур". И гръмва няколко пъти, преди настоящият инцидент да унищожи предприятието напълно. През 2002 г. два взрива сриват до основи тогавашния цех за производство на тротил. През 2006 г. в завода избухва пожар, при който загива инж. Илия Симов. Прeз 2007 г. камион, натоварен с 3.2 т амонит, произведен от "Видекс", се взривява близо до открития рудник "Република" близо до Перник. Същата година на 23 май 2007 г. взрив в завода убива 28-годишен работник и ранява двама души. Пак през 2007 г. -  на 30 ноември, има нова експлозия, като този път има само материални щети.  През 2010 г. в резултат на пожар се стига до серия от взривове...

През последните пет години в завода "Миджур" е имало десетки проверки както на МВР, така и на Инспекцията по труда, които винаги са завършвали с констатиране на нарушения. Така например през 2009 г. е съставен акт за неспазване на изискванията за безопасни условия на труд – казан, в който се разтопявал тротил, и бормашина, с която се разпробивали боеприпаси, били включени в електрическата мрежа, без да бъдат заземени.

Само няколко месеца по-късно – през февруари 2010 г., в завода избухва пожар, който предизвиква верижни взривове. Един от служителите ослепява. Прокуратурата провежда разследване и на съд е предаден управителят на завода, който е обвинен, че от немарливост е причинил тежка телесна повреда. Следват две оправдателни присъди. Съдът приема, че държавното обвинение по никакъв начин не е могло да докаже, че има връзка между инцидента и конкретните действия или бездействия на управителя на завода. Съдия, участвал в разглеждането на казуса, разказа, че в работата на прокуратурата имало толкова много грешки, че в един момент е имало чудене дали делото да не бъде прекратено и върнато на обвинението, но така или иначе резултатът е щял да бъде същият.

В резултат на взрива има и проверка на Дирекция "Инспекция по труда", която установява: "Дружеството работодател не е изпълнило задължението за осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд в завода, като не е оценен рискът от възникване на пожар вследствие на приплъзване на ремъчната предавка на задвижващия механизъм в дробилен цех на завода." Наложена е санкция от 10 хил. лв., като съдът я потвърждава.

Когато през 2010 г. заводът "Миджур" е почти разрушен, предприятието и машините в него са били застраховани, но Евроинс отказва да плати обезщетение заради виновното поведение на собственика. Стига се до дело, в рамките на което е назначена експертиза. Тя установява, че в бункера, в който е възникнал пожара на една от машините, фабричната верижна предавка е била заменена с ремък. Според експертите това е създало реална опасност както от запалване на ремъка, така и от създаване на статично електричество – все неща, които не би трябвало да се случват в завод за работа с боеприпаси.

Нито аварията, нито санкцията обаче имат резултат. Когато през следващата година в завода влиза на проверка полицейски инспектор от служба КОС към РПУ - Белоградчик, той установява, че в складовете на завода са вкарани и произведени взривни вещества  - амонит Ф-20 – 480 кг, и млян тротил ТНТ - 3200 кг, които не са отразени в книгата за наличност, каквито са законовите изисквания. Съдът обаче отменя наложената глоба от 500 лв., защото приема, първо, че актът е съставен срещу грешното длъжностно лице, и, второ, че взривовете са били записани в дневниците, но в края на работния ден. Проверки е имало и през 2013 г., когато Инспекцията по труда установява, че някои от служителите не са преминали задължително обучение, както и че заради пропуски в мълниезащитната инсталация "били създадени предпоставки за възникване на трудова злополука, взрив или нещастен случай в завода".

Предпоследната проверка е от тази пролет, когато във фабриката влизат Инспекция по труда - Видин, РПУ - Белоградчик, пожарната и РИОСВ - Монтана. Съставени са общо три акта – за липсваща документация относно складовете с боеприпаси и липсващи свидетелства за правоспособност за работа с взривни материали при някои служители. Всичките издадени наказателни постановления са отменени от съда заради процесуално нарушение - че са издадени преди изтичане на тридневния срок за възражения. По данни на МВР последната проверка в завода е била на 15 септември, като пак са констатирани нарушения, свързани с неправилно съхранение на боеприпаси и занижен контрол при спазване на технологията на работа, издадени са актове и предписания.

Предвид състоянието на завода едва ли някога ще стане ясна конкретната причина за унищожителната. Но и това няма голямо значение, защото бомбата на държавната немарливост цъка отдавна. И просто е въпрос на време тя да се взриви и другаде.

По темата работи и Весела Николаева


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

46 коментара
  • 1
    info111 avatar :-|
    info111

    Капитал, само едно уто , една малка "подробност"
    Вие още в първото изречение на статията си наричате предприятието завод за утализация "Миджур":

    "Ако в края на работния ден в сряда заводът за утилизация на боеприписи "Миджур" в белоградчишкото с. Горни Лом не беше изравнен със земята в резултат на унищожителна експлозия, докато четете тези редове, по околовръстното шосе на София най-вероятно щяха да преминат няколко тира, натоварени с 800 хил. противопехотни мини на гръцката армия..."

    Но вижте как е назован в Money.bg - " дружество, ПРОИЗВОДСТВО и търговия с взривни материали, стедства за взривяване и други стоки със специална и двойна употреба:

    "Заводът "Миджур" в Горни Лом, където снощи стана взрив, е собственост на "Видекс" АД, показа справка на Money.bg в търговския регистър. Дружеството е със седалище на софийския булевард „Янко Сакъзов". Размерът на капитала му е 2.3 млн. лева.

    На интернет страницата си дружеството е описано като „лицензирано за производство и търговия с взривни материали, средства за взривяване и други стоки със специална и двойна употреба има богат опит в осъществяването на търговски сделки в страната и чужбина"..."

    И сега въпросът ми - значи в този завод аме И ПРОЗВОДСТВО на взтивни вещества , И УТАЛИЗАЦИЯ на стари такива?!?

    Това не е ли като склад за бензин, в който се сглобяват и разглобяват напълно запалки, например? Или се тестват за годмост кибрити и/или запалки?

    Да, знам, сигурно по план и на хартия са предвидени различни помещения и прочие мерки, но на практика заеодът с хората в в него се изпариха, ведно и с помещенията, и с плановете и мерките за безопасност...

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Не, не е инцидент!
    Не и инцидент, когато "бизнесмен", закрилян от силни на деня, докарва от Гърция 1,5 млн пехотни мини, които явно никой не иска да рискува да обезврежда.
    Не е инцидент, когато стоварва тези тонове смърт в бедно планинско село, чиито жители работят за по 240 лв на месец и го гледат с благодарност, че им дава работа ( простете - смърт...).
    Не е инцидент, когато държавата в лицето на МВР, на Инспекцията по труда, НАП и прочее просто пишат препоръки и актове, дето явно са толкова зле съставени, че веднага падат в съда.
    Няма да е инцидент, ако утре, когато това се забрави, друг закрилян от политически кръгове, внесе от Сирия хиляди тонове химическо оръжие за обезврежване в друго планинска село...

  • 3
    info111 avatar :-|
    info111

    Да, какъв е всъщност смисълът от закон, който не се спазва, от санкция, ковто не се изпълнява, от отнемането на лиценз, който не спира "работата" (както и при Мишо Бирата), ..., от власт, която не управлява, а краде и лъже, от "правораздаване" без справедливост, от "прокуратура", която не обвинява, а защитава и пази едрите престъпници и тормози останалите, от "държава" без държавност?

    Това бедно и нещастно селце е разположено в район, който десетилетия бе известен с твърдата доминация на комунистите още от преди 1989 г. И който "по-случайност" е най-бедният регион в нзй-бедната държава в ЕС.
    И на последните избори там - европейските, в с. Горми Лом 25% са гласували за ДПС, други 25% / за Бареков (тоест 50% за Доган и хората с и зад него, сред които е и Гоце, КОЙТО СЕ СПРЯГА ЗА СКРИТИЯТ СОБСТВЕНИК НА ФАБРИКАТА ЗА УБИЙСТВА ТАМ)! Които са авери и с другият известен престъпник - Ковачки, с когото е партньор не само официалния собственик на това предприятие и тази трагедия, НО И ОНЗИ НА ТРАГЕДИЯТА В МИНА ОРЯХОВО, ПРЕДИ ГОДИНА, КОЙТО СЪЩО Е СРЕД СПОНСОРИТЕ НА ГОЦЕ, и над който също е оказан мощен чадър за безобразията и престъпленията му, и за чиито син с. появиха снимки и информации от луксозни курорти из Европа и лск жиееел с по 120,000 евро на меаец...
    Такива са фактите, а който както иска да ги разбира, осмисля и анализира...

  • 4
    korki avatar :-|
  • 5
    info111 avatar :-|
    info111

    Разбрахте ли какво е правил този боклук - собственикът. Не само, че е складирал много по-големи от разрешените количества взривни вещвества там в завода, не само цехът за утализация е бил до този за производство на взривни материали, НО И ИЗВЛЕЧЕНИТЕ ОТ УТАЛИЗАЦИЯТА ВЗРИВНИ ВЕЩЕСТВА НЕ СА ТРАНСПОРТИРАНИ И СКЛАДИРАНИ НА БЕЗОПАСНО МЯСТО КАКТО Е ПО ЗАКОН, А СА ДЪРЖАНИ ТАМ, ДА СА ПОД РЪКА ЗА ВЛАГАНЕТО ИМ В ПРОИЗВОДСТВО И ЗА ДА СЕ СПЕСТЯТ РАЗХОДИ!

    И така този си е печелил милионите, с цената на кръвта на убитите българи и мъката на семействата им, вкл. осиротелите деца.

    Сега това, което трябва да се направи е ДА СЕ КОНФИСКУВА АБСОЛЮТНО ЦЯЛОТО ИМУЩЕСТВО НА ТОЗИ ПРЕСТЪПНИК И ДА СЕ ПРЕДАДЕ НА СЕМЕЙСТВАТА НА УБИТИТЕ И ДА БЪДЕ ИЗПРАВЕН ПРЕД БЪЛГАРСКИЯ СЪД!
    Този защо не намери поне малко достойнство и мъжество - зидар ли е, капут ли е - и да се извини публично на семействата на хората, които е убил и да им поиска поне прошка?
    И този бил някакъв професор, преподавател, някакъв специалист..? Е.ати чукундурите, е.ати "експертите", е.ати престъпниците!

  • 6
    info111 avatar :-|
    info111

    ГРЪЦКИТЕ МИНИ СА ОБЕЗВРЕЖДАНИ ЗА 64 ст. НА БРОЙКА ПРИ НОРМАЛНА ЦЕНА ОТ 10 лв.


    03.10.2014 22:23; 24 Часа; 1461; 7;

    32 евроцента, или 64 ст. на утилизирана мина, е получавала фирмата “Видекс” от гръцката компания “Хеленик Дифенс Системс”.

    Тази цена е подадена в междуведомствената комисия за експортен контрол през 2009 г., когато е разрешено внасянето на 1,6 млн. противопехотни мини от Гърция за утилизация в завод “Миджур”.

    Нормалната цена, която се плаща у нас за унищожение на стандартни боеприпаси, е 1 евро, а за по-трудните стига и 5 евро, каза за “24 часа” бившият зам.-министър на отбраната в правителството на ГЕРБ и оръжеен експерт Валентин Радев.

    ===============================================

    Според екоактивиста от Монтана Петър Пенчев ГРЪЦКИТЕ ПРОТИВОПЕХОТНИ МИНИ СА ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ОПАСНИ И ВЛАСТИТЕ В Атина НЕ СА ПОЗВОЛЯВАЛИ ДА БЪДАТ УТАЛИЗИРАНИ НА ТЯХНА ТЕРИТОРИЯ В ПРДЪЛЖЕНИЕ НА 4 ГОДИНИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ===============================================

    Затова при започването на работа с гръцките мини той и воденото от него движение “Екогласност” са поискали на “Миджур” да бъде направена оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС).

    ==============================================

    ТОВА ОБАЧЕ БИЛО ОТКАЗАНО ОТ ЕКОМИНИСТЕРСТВОТО????????????????????????????

    (ето още кои ТРЯБВА ДА БЪДАТ КОНКРЕТНО НАЗОВАНИ С ИМЕНАТА СИ, УВОЛНЕНИ НЕЗАБАВНО И ИЗПРАВЕНИ ПРЕД СЪДА ДА ОТГОВАРЯТ!)

    ==============================================

    Изготвянето на ОВОС щеше да спре работата с гръцките мини в завода, твърди Пенчев в сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров. СПОРЕД НЕГО МИНИТЕ ДОРИ СА ВНЕСЕНИ В СТРАНАТА ГОДИНА ПРЕДИ ПРАВИТЕЛСТВОТО ДА ДАДЕ РАЗРЕШЕНИЕ ЗА ТОВА!!!!!!!!!!!!!"

    (И за това един куп служби, които имат отношение към тези дейности с взривни вещества, вкл. от службите за нац. сигурност ТРЯБВА ДА ПОСОЧАТ КОНКРЕТНИТЕ ЛИЦА С ИМЕНАТА ИМ, КОИТО СА ИЗВЪРШИЛИ ТОВА ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!
    Особено сега - когато целият свят се настръхнал срещу тероризма и особено след войната в Крими атентата в Сарафово ДА СЕ ВНАСЯ ПОДОБНО КОЛИЧЕСТВО ВЗРИВНИ ВЕЩЕСТВА В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ Е КРЕЩЯЩО ПРЕСТЪПЛЕНИЕ И ПО ЗАКОНИТЕ НА БЪЛГАРИЯ, И ПО ТЕЗИ НА ЕС!!!
    ТУК И ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ И КОМИСИИ, И ЗАПАДНИТЕ СЛУЖБИ И ПРОКУРАТУРИ ТРЯБВА ДА СЕ НАМЕСЯ - ВКЛ. И ДА РАЗСЛЕДВАТ БЪЛГАРСКИТЕ ДЛЪЖНОСТНИ ЛИЦА И ИНСТИТУЦИИ, КОИТО СА ЗАМЕСЕНИ В ТЕЗИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ - БИЛО ТО ЗАЩОТО СА ЗАВИСИМИ ИЛИ ЧАСТ ОТ ОПГ, ИЛИ ЗАРАДИ КОРУПЦИЯ И ПОДКУПИ!)

  • 7
    info111 avatar :-|
    info111

    За онези, които се интересуват и искат да видят как изглеждат изискванията в белите държави по съхранение и транспорт на взривни вещества И КАК ИЗГЛЕЖДАТ МНОГО ДЕТАЙЛНО ФИКСИРАНИТЕ ОТГОВОРНОСТИ И КОНКРЕТНИ ЛИЦА И СЛУЖБИ, ето ви да погледнете например тук:


    ================================================

    Army Pamphlet 385-64


    24 May 2011

    RAR issue date: 10 October 2013

    UNCLASSIFIED

    Safety

    AMMUNITION and EXPLOSIVES SAFETY STANDARDS


    SUMMARY of CHANGE

    PAM 385-64
    Ammunition and Explosives Safety Standards

    This rapid action, dated 10 October 2013—

    * Updates mandatory and suggested Army explosive safety courses for military and civilian personnel (fig 1-1).

    * Makes administrative changes (throughout).

    Chapter 1

    Explosives Safety Program Management

    1-1. Purpose

    ...........................................................

    1-5. Explosives safety management programs

    a. Per AR 385-10, Army commands (ACOMs), Army service component commands (ASCCs), direct reporting units (DRUs) WILL DEVELOP. IMPLEMENT, AND MANAGE A WRITTEN EXPLOSIVES SAFETY MANAGEMENT PROGRAM (ESMP) as an element of their overall safety and occupational health program. In addition, units at and above the battalion level whose mission and functions involve AE will develop, implement, and manage a written ESMP as an element of their overall safety and occupational health program. The ESMPs will address the safety of AE during production, transportation, storage, handling, use, inspection, testing, maintenance, munition response actions, demilitarization, and disposal.

    b. Commanders, at all levels, will establish and implement a written ESMP that, at a minimum, shall address the following:

    (1) Appointment of an occupational safety and health manager per AR 385-10, qualified under the Office of Personnel Management standards, as the point of contact for all aspects of the Army Safety Program, including management of the ESMP.

    (2) Compliance with DODD 6055.9E, DODI 6055.16, DODM 6055.09-M, AR 385-10, and this pamphlet.

    (3) Assurance that subordinate organizations maintain an effective ESMP.

    (4) Designation, in writing, of subordinate officials authorized to exercise CORA approval authority per AR 385-10 and DA Pam 385-30.

    (5) Review of and concurrence on memorandums of agreement (MOAs) concerning the storage or disposal of non-DOD hazardous materials on Army real estate, consistent with the requirements of Section 2692, Title 10, United States Code (10 USC 2692) and with any delegation of authority necessary under 10 USC 2692.

    (6) Integration of explosives safety into policy, procedures, and activities.

    (7) Notification, as required by applicable laws, regulations or international agreements to which the United States is party, of affected local U.S. and host nation government officials to ensure communication of the risk of operations involving AE. Communications with host nation government officials shall be made in coordination with the U.S. Embassy.

    c. Commanders of garrisons, installations and colonel-level (06) and above commands and agencies with an ammunition or explosives mission will—

    (1) Establish written explosives safety policy to implement AR 385-10 and this pamphlet that outlines the responsibilities of all organizations, including installation and tenant activities with an explosives missions. As part of the ESMP, an MOA or policy that outlines the ESMP requirements and responsibilities of both the garrison or installation commander and tenants will be created.

    (2) Appoint an occupational safety and health manager per AR 385-10 who is qualified under Office of Personnel Management standards as the point of contact for all aspects of the ESMP.

    (3) Ensure competent and qualified personnel initiate and review site plans, safety submissions, and AE facility designs and that garrison or installation master plans take into account ESMP requirements.

    (4) Ensure personnel who initiate and review explosives safety certificates of risk acceptance for AE-related operations, facilities or equipment are qualified to provide the commander with the information needed to make an informed decision regarding the risk being accepted.

    (5) Ensure operating, training, and construction plans and budgets provide adequate resources to comply with ESMP requirements and to mitigate to the extent possible any explosives safety hazards per AR 385-10.

    d. The ESMP shall prescribe requirements, responsibilities, and procedures for complying with AR 385-10, DA Pam 385-30, DA Pam 385-65, and this pamphlet. As applicable, the ESMP will address the following:

    (1) Oversight, management, coordination, and evaluation.

    (2) Technical support requirements (such as, from quality assurance specialist (ammunition surveillance) (QASAS) personnel).

    (3) Explosives safety training.

    (4) Explosives safety surveys and inspections to determine compliance with AR 385-10 and this DA Pam.

    (5) The development and approval of—

    (a) Explosives safety policy, directives, and standing operating procedures (SOPs).

    (b) The DDESB- or Army-required explosives safety submissions and licenses (per ACOM, ASCC, or DRU policy).

    (c) Procedures for completing 1 certificates of risk acceptance.

    (d) Certificates of compelling reason (CCRs).

    (6) Investigating and reporting accidents, incidents and mishaps involving AE, including submission of serious incident reports (SIR) and chemical event reports (CER) and documentation and dissemination of explosives safety lessons learned.

    (7) Contractor explosives safety requirements and oversight per their contract.

    (8) Fire prevention and protection.

    e. Garrison or installation safety offices will, when applicable, develop and administer the ESMP for all tenant units and activities.

    1-6. Functions of safety managers

    a. The ACOM, ASCC, and DRU safety directors shall—

    (1) Conduct periodic evaluations to ensure the effectiveness of their and subordinate commands' ESMPs.

    (2) Keep their leadership and staff informed of ESMP requirements and issues, and the status of the commander's ESMP.

    b. Garrison, installation, and unit safety managers will—

    (1) Serve as the point of contact for all ESMP-related actions.

    (2) Identify requirement for explosives licenses, explosives safety site plans, safety submissions, and explosives safety certificates of risk acceptance, existing waivers and exemptions, and CCRs, and coordinate, as appropriate, with staff (for example, J-3/G-3/S-3, J-4/G-4/S-4, engineering, and logistics elements) and garrison, installation, and/or unit support personnel.

    (3) Ensure all potential explosion sites (PESs) and exposed sites (ES), both military and civilian, are indicated on approved explosives safety site plans and submissions.

    (4) Ensure that plans and protective construction designs for explosive manufacture, testing, storage, surveillance, maintenance, response actions, demilitarization, and disposal facilities are reviewed for compliance with safety standards, by appropriately trained personnel.

    (5) Ensure a safety inspection is conducted at least annually for all areas where AE-related activities (for example, production, handling, storage, use, maintenance, munition response, demilitarization, and disposal) routinely occur. Maintain a list of all such areas and records of inspections.

    (6) Monitor AE uploads and other activities that involve the transportation and storage of AE to ensure that pertinent requirements are met.

    (7) Serve as the focal point for and coordinate ESMP requirements with tenant unit commanders; and provide concurrence on tenant unit ESMPs.

    (8) Review the garrison or installation master plan and quantity-distance (QD) compliance for planned facilities on existing AE sites both prior to and after construction.

    (9) Review policies, SOPs, and directives for compliance with explosives safety requirements.

    (10) Review certificates of risk acceptance and certificates of compelling reason for completeness and accuracy prior to forwarding for approval.

    (11) Maintain a list of approved certificates of risk acceptance, waivers, exemptions, and/or deviations; and advise incoming commanders of such and plans for correction of such situations.

    (12) Actively participate in the garrison or installation master planning process and annually review the installation master plan to ensure construction is not planned inside explosives safety quantity distance (ESQD) arcs. When construction that is not related to AE operations is required within ESQD, ensure explosives safety site plans, submissions and explosives licenses are updated and approved at the appropriate level.

    (13) Ensure procedures are developed and in place for—

    (a) Maintaining fire symbols and chemical hazard symbols current with actual AE stored at a particular location.

    (b) Ensuring that personnel responsible for managing AE keep current information on the type and location of AE storage and provide this information to safety and fire fighting personnel.

    (c) Training of personnel responsible for AE-related operations, operational personnel including security personnel, and firefighters in fire symbols and chemical hazard symbols and in precautions and procedures for fighting fires when AE is involved.

    (d) Existence of adequate communications between safety, fire fighting, security, emergency response, and ammunition surveillance and storage personnel.

    (e) Maintenance of current maps, showing all explosives locations with fire and chemical hazard symbols, and current facility response cards and notebooks for AE storage by fire station communication centers.

    (14) Annually review (and document the review) the garrison's or installation's explosives location map to monitor encroachment within ESQD and ensure required explosives safety site plans, submissions and explosives licenses are accomplished.

    (15) Monitor selected AE operations conducted on Army garrisons or installations to ensure all DOD, Federal, State, local, and contractor participants understand and comply with applicable explosives safety standards.

    (16) Monitor, on a periodic basis, selected AE-related activities to evaluate explosives safety and the integration of risk management. Activities that should be monitored include, but may not be limited to the following:

    (a) AE storage, handling, and operating sites.

    (b) AE transportation activities.

    (c) AE disposal and demilitarization activities.

    (d) Munitions response actions and access to MRS.

    (e) Weapon systems modifications, special exercises, and test programs, particularly those that involve AE.

    (f) Planning for contingencies.

    (g) Combat load and reload operations.

    (h) Explosives safety training records for unit personnel.

    (i) Public demonstrations to include "Boss lift," "Organization day," "Open house," and "4th of July" type activities.

    (17) Assist commanders and staffs with resolving explosives safety concerns associated with real property known or suspected to contain munitions and explosives of concern (MEC).

    (18) Investigate and report AE accidents, incidents and mishaps, per DODM 6055.09-M, AR 385-10, and DA Pam 385-40, and document and disseminate explosives safety lessons learned.

    (19) Brief their command and staff, as necessary, to keep the leadership informed of explosives safety requirements and issues and the status of the commander's ESMP.

    1-7. Explosives safety support

    The QASAS personnel must be adequately trained and qualified in ammunition/explosives safety, as well as ammunition surveillance to support ACOMs, ASCCs, DRUs, garrisons, installations, and shall be utilized to provide technical assistance to commanders and safety directors in the areas listed below. Safety directors and managers remain responsible for management of the Explosives Safety Program.

    a. Developing explosives safety site plans, submissions, and explosives licenses.

    b. Preparing explosives safety certificates of risk acceptance and CCRs.

    c. Reviewing protective construction designs for AE operational facilities (for example, production, manufacture, testing, storage, surveillance, maintenance, demilitarization, and disposal facilities) for compliance with explosives safety standards.

    d. Conducting safety inspections of AE handling, storage, use, maintenance, and disposal areas at least annually.

    e. Monitoring AE uploads and other activities that involve the transportation, storage or conduct of other AE-related operations for which a certificate of risk acceptance or CCR has been approved or is awaiting approval to ensure that pertinent requirements are met.

    f. Reviewing quantity-distance (QD) compliance of existing and planned facilities, both prior to and after construction.

    g. Reviewing SOPs and directives for compliance with explosives safety requirements.

    h. Assisting in the garrison or installation master planning process and reviewing, annually, the garrison or installation master plan to ensure construction is not planned within ESQD.

    i. Monitoring AE-related operations to assist Army units with understanding and complying with ESMP requirements.

    j. Monitoring and evaluating AE-related activities, including the following:

    (1) Production, storage, handling, maintenance, operating, demilitarization, and disposal.

    (2) Transportation.

    (3) Weapon systems modifications, special exercises, and test programs.

    (4) Contingency planning.

    (5) Combat load and reload operations.

    (6) Explosives safety training.

    k. Assisting in AE accident, incident and mishap investigations.

    l. Ensuring ESMP policies and procedures are followed for operational and tactical AE-related activities, such as—

    (1) Siting and operation of ammunition holding areas (AHA) and ammunition transfer points (ATHP).

    (2) Siting of uploaded tactical vehicles.

    (3) Relief in place and transfer of authority (RIP/TOA) AE operations.

    (4) Storage and processing of captured AE.

    (5) AE retrograde, reconstitution, and reset activities in a tactical area of operation.

    1-8. Explosives safety training

    a. All personnel (supervisory and non-supervisory) who conduct AE-related activities shall complete explosives safety training appropriate for the activities that they perform. Such personnel shall receive periodic refresher training to help ensure the requisite level of knowledge of and competency in explosives safety.

    b. In addition to any explosives safety training specified for career programs in AR 690-950 and related publications and training mandated by local, state, or federal requirements, explosives safety training shall be accomplished by ACOMs, ASCCs, DRUs, garrison, or installation and unit level as indicated in figure 1-1.






    Figure 1-1. Army explosives safety courses (applicable to military and civilian personnel) 1, 2, 3, 4







    Figure 1-1. Army explosives safety courses (applicable to military and civilian personnel) 1, 2, 3, 4—continued

    c. ACOM, ASCC, and DRU safety directors may—

    (1) Approve alternative courses that are tailored to the organization's missions and functions provided the courses provide the same degree and level of training as those listed in figure 1-1.

    (2) Allow substitution of equivalent experience for the courses listed.

    d. Initial training, as specified in figure 1-1, should be provided as soon as practical based on mission, funding, and resource constraints.

    e. Garrison, installation and unit safety managers shall, as appropriate, develop, and provide to training officers, the training programs required to ensure garrison, installation and unit personnel are trained to conduct AE operations in a safe manner. (See para 2-3 for personnel certification requirements.)

    1-9. Explosives safety inspections

    Periodic (at least annual) inspections shall be conducted to evaluate the safety of explosives storage, packing, handling, surveillance, maintenance, demilitarization, and disposal activities. Inspections should use a team approach and include those elements with ESMP-related responsibilities in explosives safety (for example, safety, QASAS, logistics, and public works subject matter experts). Findings shall be documented and followed-up to ensure implementation and effectiveness of corrective measures. At the minimum, inspections shall address the following:

    a. Availability of approved explosives safety site plans, submissions and explosives licenses.

    b. Storage inventory, by facility, showing AE (by DODIC, national stock number (NSN), nomenclature, quantity, and total net explosive weight (NEW)) is in compliance with explosives safety standards.

    c. Comparison of actual storage versus that authorized by the approved explosives license or explosives safety site plan.

    d. Identification of storage compatibility violations.

    e. AE stacking and arrangement in magazines and adequacy of AE packaging comply with explosives safety standards and ammunition storage drawings.

    f. Operations conducted - versus those permitted - in and outside of magazines.

    g. Conditions under which AE are stored.

    h. Verification ESQD separation requirements stipulated in approved explosives licenses and explosives safety site plans.

    i. Evaluation of the safety of storage facilities, including adequacy of earth cover on magazines, adequacy of barricades, and condition of lightning protection systems and ventilators.

    j. Review of the latest lightning protection system inspection and test reports.

    k. Training of firefighters; adequacy of plans and procedures for responding to emergencies involving AE; conduct of fire drills; and availability and adequacy of firefighting equipment, fire symbols, and chemical hazard symbols.

    l. Identification and control of electrical hazards, including classification of hazardous locations and the availability and adequacy of approved equipment.

    m. Safety of material handling equipment.

    n. Safety of explosives renovation, modification, preservation, and packing activities.

    o. Adequacy and availability of explosives safety training of personnel involved in explosives storage, packing, handling, surveillance, maintenance, demilitarization, and disposal activities.

    p. Safe storage of waste military munitions (WMM).

    1-10. Ammunition and explosive transportation surveys

    Garrisons, installations, and units shall conduct periodic surveys of sample AE transportation activities to evaluate implementation of AE transportation safety requirements. As above (see para 1-9), such surveys should use a team approach. At the minimum, surveys shall address the following:

    a. Compatibility of AE in transport.

    b. Training and certification of personnel involved in AE handling and transport.

    c. Inspection of motor vehicles, MILVANS, and trailers.

    d. Blocking and bracing.

    e. Placarding and labeling.

    f. Training of firefighters; adequacy of plans and procedures for responding to emergencies involving AE; the conduct of fire drills; and the availability and adequacy of fire fighting equipment, fire symbols, and chemical hazard symbols.

    g. Safety of material handling equipment....


    ===============================================


    http://www.apd.army.mil/jw2/xmldemo/p385_64/main.asp

    Това са само част от КОНКРЕТНИТЕ ПРАВИЛА И ИНСТРУКЦИИ КАК ДА СЕ РАБОТИ И ПОДХОЖДА КЪМ СЪХРАНЕНИЕ, ТРАНСПОРТИРАНЕ И БОРАВЕНЕ С ВЗРИВНИ ВЕЩЕСТВА (в американската армия)


    Аз смятам, че обществеността трябва да настоява на всяка цена прокуратурата и следствените органи да публикуват РАЗРАБОТЕНАТА И ПРИЛАГАНА НАПИСАНА ПРОГРАМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА МЕНИДЖМЪНТА В ЗАВОДА ЗА РАБОТА, СЪХРАНЕНИЕ И ТРАНСПОРТИРАНЕ НА ВЗРИВНИТЕ ВЕЩЕСТВА, за да може всички да видим и да се убедим за какво става дума - ИМАЛО ЛИ Я И КАК СЕ Е ПРИЛАГАЛА!

  • 8
    hitrata_svraka avatar :-(
    Хит®ата Св®ака ;)

    За съжаление, май сред загиналите е и синът на собственика:
    "1. Емил Валериев Митков – 29 г. от гр.София"

  • 9
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Не е инцидент и напълно показва, как тези с "левите" идеи, експлоатират безобразно нещастните хора, в район където безработицата е ужасяваща.
    Иначе операциите са относително прости ( така се конструират въобше тези боеприпаси), силно повтаряема и еднообразна ( това допълнително намалява вниманието) и на всичко отгоре въведени зверски "норми" (ако думата подхожда) и смешни цени на труда.
    Но ето какво ще каже Първанов (социалния президент) например?
    Да не говорим, че понеже данните са от договора, за мен е поти доказано, че цените в него и самия договор са документи с невярно съдържание и съответно има други плащания, които би трябвало нашия ДАНС да ги хваща. Само е нашия ДАНС досега никога не е хващала нещо подобно и единствено от външни източници научаваме за сметките на Вальо Топлото, за Бисеров и т.н.
    Между другото, такава еднообразна дейност подлежи на сравнително лесна и далеч не толкова скъпа автоматизация и ако тези дейности се извършват в разделени и проектирани за целта помещения, може подобни "инциденти", да не се случват.

  • 10
    info111 avatar :-|
    info111

    До коментар [#9] от "tsvetko_51":

    Михнева каза,че говорителят на Върховната касационна прокуратура е съобщил, че са открити договори на фирмата в офисите й за 1 милиард. Което означава, че обявените цени наистина са силно занижени и лъжливи. Това пък означава, че освен другите престъпления и измами имаме и укрити и неплатени данъце, корупция и пране на пари.
    С две думи - този в законова държава няма да излезе до живот от затвора.
    Но има и друго - разбрах, че на територията на България имало мисля 95 подобни завода за утализация на взривни вещества (ако е вярно, това е направо фрапиращо). И НЯМА НИКАКВА ПРИЧИНА ДА СЕ СМЯТА, ЧЕ И ДРУГИТЕ ДЕЙСТВАТ ПО МНОГО ПО-РАЗЛИЧЕН НАЧИН. Така че това също е един начин да се понапълни хазната - като съответните органи и прокуратурата си свршат най-сетне наистина работата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.