Кабинетът "Орешарски" е дал 12.5 млн.лв за реклама на еврофондовете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кабинетът "Орешарски" е дал 12.5 млн.лв за реклама на еврофондовете

През юли 2013г. тогавашният вицепремиер по еврофондовете Зинаида Златанова обещаваше правила за по-голяма прозрачност при разпределяне на парите за реклама.

Кабинетът "Орешарски" е дал 12.5 млн.лв за реклама на еврофондовете

Правителството на БСП и ДПС е харчило пари за медии с темпото на управлението на ГЕРБ

Мария Манолова
5146 прочитания

През юли 2013г. тогавашният вицепремиер по еврофондовете Зинаида Златанова обещаваше правила за по-голяма прозрачност при разпределяне на парите за реклама.

© Анелия Николова


Кабинетът "Орешарски" е дал на рекламни агенции и медии над 12 млн.лв. за година и половина, показва справка на служебния кабинет. И докато в първия случай правителството на БСП и ДПС поне се е съобразявало с правилата на обществените поръчки, то при раздаването на бюджети на телевизии и радиостанции е ставало по усмотрение на министерствата.

В предишни години от програмния период преобладаваха договорите с рекламни агенции. По време на управлението на Пламен Орешарски по-големият дял от средствата е даден директно на медии.

Практиката на раздаване на бюджетите за комуникация по оперативните програми е такава от влизането на България в Европейския съюз през 2007г. През лятото на 2013г. обаче тогавашният вицепремиер по еврофондовете Зинаида Златанова заяви, че ще създаде правила за по-прозрачно разпределяне на средствата. Идеята е още на предшестващия я в ресора министър Томислав Дончев от ГЕРБ. Нищо от това обаче все още не се е случило, а правителството на Пламен Орешарски е изхарчило 12.5 млн.лв. по същата схема и със същото темпо, което първоначално критикуваше.

Create Infographics

*Графиката не включва Програмата за развитие на селските райони, която е най-големият рекламодател с европейски средства. До 2013г. по нея са изхарчени 31 млн.лв. Правителството на БСП и ДПС е разпределило още 3.8 млн.лв. за малко повече от година.

Легенда:

ОПРР - Оперативна програма "Регионално развитие"

ОПРКБИ - Оперативна програма "Конкурентоспособност"

ОПТ - Оперативна програма "Транспорт"

ОПОС - Оперативна програма "Околна среда"

ОПТП - Оперативна програма "Техническа помощ"

ОПАК - Оперативна програма "Административен капацитет"

ОПРЧР - Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"

Най-много средства за реклама от пролетта на 2013г. са изхарчени по "Регионално развитие" (3.4 млн.лв.), "Конкурентоспособност" (2.5 млн.лв.), "Транспорт" (2.1 млн.лв.) и "Околна среда" (2 млн.лв.).

Парите са отишли основно в медии. Само по ОПРР Българската национална телевизия е взела над един милион лева, бТВ и "Нова тв" по около половин милион лева, а ТВ7 - 240 хил.лв.

По правило проектите по европейски програми има заложени до 3% от бюджета за комуникация. В началото на даден програмен период всеки от еврофондовете разработва комуникационен план за това как ще бъдат изразходвани те. За периода 2007 - 2013г. това бяха общо над 150 млн.лв. 

Очаквайте още по темата в следващия брой на в."Капитал"

Кабинетът "Орешарски" е дал на рекламни агенции и медии над 12 млн.лв. за година и половина, показва справка на служебния кабинет. И докато в първия случай правителството на БСП и ДПС поне се е съобразявало с правилата на обществените поръчки, то при раздаването на бюджети на телевизии и радиостанции е ставало по усмотрение на министерствата.

В предишни години от програмния период преобладаваха договорите с рекламни агенции. По време на управлението на Пламен Орешарски по-големият дял от средствата е даден директно на медии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Явно трябва и тези средства да се харчат по европейско нареждане. Изрично пиша нареждане, защото правилата винаги биват заобикаляни.

  • 2
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    И каква полза,грешно изхарчени пари.

  • 3
    gorgozil avatar :-|
    Gorgozil

    Групата на Орешко колкото по-скоро бъде изправена пред ротата за разстрел, толкова по-бързо ще свидетелстват срещу КОЙ Пеевски.

    Не разбирам тия хора не са ли чели история, не знаят ли че Видов ден ЖИНАГИ ИДВА !

  • 4
    pag avatar :-?
    pag

    Хъ, кои еврофондове? Ония, които бяха спрени по тяхно време ли?

  • 5
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#4] от "pag":

    мхм - култа е тотален

  • 6
    kikoleppard avatar :-|
    kikoleppard

    Абе важното е парите за реклама веднага да се изхарчат. Работа да се свърши иначе хич ни няма.

  • 7
    mrtosh avatar :-|
    mrtosh

    Кой ли е взел парите, те че са похарчени е повече от ясно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK