С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 8 окт 2014, 17:09, 4724 прочитания

След мораториума върху цените са поскъпнали 112 лекарства без рецепта

Сред тях са едни от най-продаваните медикаменти срещу болка, грип и алергии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Резултатът от наложения антипазарен едногодишен мораториум върху увеличаването на цените на лекарствата без рецепта е, че в края му част от тях логично са поскъпнали. Общо 112 лекарства са отбелязали ръст на цените в краткия прозорец от април до началото на август т.г., когато мораториумът не действаше, става ясно от справка от Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствени продукти, изготвена за "Капитал".
Предишното служебно правителство замрази за една година цените на медикаментите без рецепта като социална мярка - до април 2014 г. В края на мандата си Таня Андреева обаче реши да продължи мораториума - от 8 август т.г. до края на годината.

Очаквано



Както предупреждаваха преди една година експерти от сектора, веднага след размразяването през април част от медикаментите поскъпнаха, тъй като за този период са се увеличили производствените им разходи или пък производителите са започнали да изравняват цените на част от лекарствата си с тези в останалите европейски страни. До миналата година правителството не се беше намесвало на пазара на лекарства без рецепта - медикаменти за главоболие, болки, грип, настинка, за кашлица или обриви, витамини, тъй като не покрива със средства от здравната каса никаква част от него.
Този пазар е на стойност общо 356 млн. лв. при 2.3 млрд. лв. общ пазар на лекарства и техните продажби не влияят върху обществените разходи за лекарствата с рецепта за 1.5 млн. хронично болни. Именно там са големите разходи за лекарства, които няма как да бъдат свити повече, тъй като цените тук са най-ниските в ЕС, а обществените средства за болните са недостатъчни. Така мораториумът беше възприет като малко популистка мярка, която няма да се усети особено много от потребителите. Причината е, че пазарът на медикаменти без рецепта е изключително конкурентен и производителите им обикновено ги продават много под максималната регистрирана цена, тъй като в една група се конкурират с още поне 10-15 хапчета от същата група.
Очаквано след замразяването обаче последва поскъпване.

Усеща се като много повече

Според съвета по цените средното увеличение на цените на тези лекарства е 26%, но в повечето случаи става дума за стотинки. Още повече че и заради огромната конкуренция тези продукти не се продават на максимално възможната си цена.
От съвета по цените коментират, че медикаментите с увеличени цени са само 7.4% от всички лекарства без лекарско предписание - общо 1544 продукта. Така увеличението на цените за посочения период, отнесено към всички лекарствени продукти без лекарско предписание, е само 2%. Председателят на Българския фармацевтичен съюз проф. Илко Гетов например изчисли преди дни, че става въпрос за увеличение средно с 3-4%.
112-те медикамента с нови цени са едни от най-продаваните и явно усещането е за по-масово поскъпване.
Става въпрос за няколко продукта на Bayer, сред които и Aspirin Protect, 11 продукта на Sanofi-Aventis, сред които и No spa, 18 лекарства на Actavis, включително и най-продаваните Acetysal, Paracetamax, Benalgin, Jodasept и др. Поскъпване има и при Imodium, АСС, Nurohen, Entherol, Fenistil, както и при най-продаваното хомеопатично лекарство – Oscillococcinum, и цяла група медикаменти на Boiron. Сред медикаментите с увеличени цени са няколко популярни препарата срещу грип.



Защо са с нови цени?

Преди година производителите имаха право да регистрират нова цена два пъти годишно. Сега тази възможност е веднъж годишно и с темпа на инфлацията. Тъй като става въпрос за свободен пазар, компаниите могат да отчитат и нарастването на производствените и маркетинговите разходи, цените на електроенергията и др. Така обяснява увеличението на цените източник от  Sanofi-Aventis. По този начин обясняват увеличението от една от компаниите – Sanofi-Aventis, като добавят, че освен увеличените производствени разходи са се увеличили и маркетинговите разходи за страната.

Потърсени за отговор от Bayer – България отказаха коментар.
При Actavis увеличението е символично и едва ли ще се отрази в крайната цена в аптеките.
"При Benalgin нарастването на максималната цена е с 6 ст., при Spasmalgon - 8 ст., при Paracetamax - с 4 ст., а при Efisol – с 13 ст. Причините са мораториумът върху цените и увеличените производствени разходи", коментира Свилен Стрезов, директор "Продукти без лекарско предписание" на "Актавис" ЕАД.

При други продукти обаче има сериозно повишение. Препаратът на Boiron срещу грип Oscillococcinum е поскъпнал с около 3 лв. за опаковка.
"Винаги сме опитвали да имаме социална политика за нашите лекарства и те да са по-евтини от по-платежоспособните пазари. Там една опаковка струва около 6-7 евро, при нас беше 6 лв. Истинската причина да повишим цените е, че бяхме изправени пред паралелен износ – внесените в България количества не достигаха до пациентите, а заради ниската цена бяха реекспортирани в други европейски страни. Така бяхме изправени пред ситуация лекарството да не се продава в България, тъй като заради липсата му компрометираме марката, или да повишим цената, за да я изравним с останалите държави", коментира д-р Драгомир Грудев, директор на Boiron - България.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв. 4 Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв.

Два месеца след началото на водната криза в града правителството предложи решение, но вероятно режимът ще остане

18 яну 2020, 2518 прочитания

Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори

Дипломатичната формула на Столична община при обсъждането на бюджета: не знаем за проблема, но ще правим анализ

18 яну 2020, 1007 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
От Дневник: Ниската избирателна активност разшири полето за инженерни проекти

Интервю с Геновева Петрова, Алфа Рисърч

Още от Капитал
Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10