Новите правила за паркиране в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите правила за паркиране в София

На този етап разширението на зелена зона ще обхване само Националния стадион

Новите правила за паркиране в София

Зелената зона се разширява, облекчава се режима за живеещите в платените зони, въвежда се 10-минутно безплатно паркиране

Десислава Лещарска
56583 прочитания

На този етап разширението на зелена зона ще обхване само Националния стадион


Най-рано след месец безплатното паркиране около Националния стадион "Васил Левски" ще остане в историята. Това е една от промените, предвидени в нова наредба на Столична община, одобрена от комисията по финанси в сряда и предвидена за гласуване на сесия на общинския съвет на 23 октомври. Става въпрос за наредбата, която въвежда понятието "жълта зона" и притесни столичани с текста, че части от нея също могат да бъдат платени.

Всъщност платени и с непроменени цени на престоя остават само синята и зелената зона, а жълта зона ще се води останалата част на София, където паркирането е безплатно. По думите на общинския съветник от ГЕРБ и един от авторите на наредбата Зафир Зарков идеята е в бъдеще местата за паркиране в жълта зона да бъдат ясно обозначени и да може да се паркира само там, а не безразборно и навсякъде, както е в момента.

Накъде ще се разширява зелената зона?

Разширяването на зелената зона е една от съществените промени в наредбата и засега то обхваща само пространството около Националния стадион "Васил Левски", което от години се ползва като денонощен безплатен паркинг без ограничение за престоя. Най-рано от следващия месец паркирането там ще се заплаща по 1 лв. за час, а максималното време за престой се ограничава на четири часа – каквито са правилата за зелена зона.

Следващият етап от разширяването на зелената зона, за който няма определен срок ще обхване цялата долна част на кв. "Лозенец" и то по искане на местните хора. Сега зелена зона има само на бул. "Джеймс Баучър" и на част от бул. "Христо Смирненски". Жителите в района на бул. "Димитър Петков" също са настояли пред общината районът да се включи в зоните за платено паркиране заради стотиците коли, които го задръстват всеки ден. Зафир Занков обясни, че в момента "Център за градска мобилност" изготвя голям доклад, в който ще се набележат и други проблемни от гледна точка на паркирането зони и едва след това ще се мисли за последващо разширяване на зелената зона.

10 минути безплатен престой

Новата наредба въвежда и нови безплатни талони за 10-минутен престой на синя и зелена зона. Те ще се раздават на билетните каси или от служителите на "Център за градска мобилност". Идеята е дошла от гражданите и бизнеса, тъй като на всеки се е налагало да спре за кратко – за да остави детето си на училище, да напазарува или да достави стока.

Контролът върху паркирането

Новата наредба урежда и един спорен от гледна точка на закона момент, а именно че поставянето на скоби, вдигането на автомобили, налагането и събирането на глоби се осъществява от търговско дружество, каквото е "Център за градска мобилност", вместо от общината. Този модел в момента се обжалва от Областния управител на София, а жалбата беше потвърдена в края на юни от Административен съд – град София.

Този въпрос донякъде се уреди с последните промени в Закона за обществените поръчки, които въведоха т.нар. in-house (вътрешни) поръчки. Те дават възможност на всяка община да възложи определена дейност на дружество, върху което има 100% собственост (какъвто е случая с ЦГМ). В новата наредба е записано, че столицата може да избира между два варианта – да създаде общинско предприятие, което да поеме контрола върху зоните за платено паркиране или да възложи дейността на собствено еднолично търговско дружество със заповед на кмета. Зафир Занков каза, че ще се върви по-скоро към запазване на сегашния модел, тъй като създаването на ново общинско предприятие и назначаването на общински служители ще е по-сложно. Глобите за скоба и вдигане на автомобила ще се запазят, но "Център за градска мобилност" ще трябва да изготви нова финансова обосновка заради наредбата, за да ги защити.

Преференциално паркиране за живеещите в платените зони

Новата наредба премахва ограничението за един стикер за безплатно паркиране на преференциална цена на домакинствата в синя и зелена зона, тъй като съдът го определи през лятото за дискриминационно. Сега първият годишен стикер за един адрес е на цена 150 лв. и 100 лв. за синя и зелена зона съответно. За всеки следващ автомобил на същия адрес цената се утроява. След като наредбата влезе в сила всеки собственик на автомобил с постоянен или настоящ адрес в платените зони може да подаде заявка за стикер на преференциална цена. Т.е. ако на един адрес автомобили имат съпругът, съпругата и наследниците им например всеки ще има право на стикер на преференциална цена.

В момента винетките се полагат само на собственици по постоянен адрес, но съдът отхвърли и това ограничение като дискриминационно.

Общинските съветници коментираха по време на обсъждането във финансова комисия, че облекченият режим ще създаде предпоставки за злоупотреби. Един от примерите беше с адрес в центъра на столицата, на който са регистрирани 63 души. По реда на новата наредба всеки един от тях ще има право на стикер за безплатно паркиране. И в момента има злоупотреби и дори обяви за продажба на безплатните винетки, коментира Зарков. Това е решението на съда, а дори и да има 10 души недобросъвестни – те няма как да задръстят целия град, допълни той. Зарков каза, че ако все пак в бъдеще се установят злоупотреби в големи мащаби ще се мисли за вариант броят на стикерите да се ограничи до броя на помещенията в жилището.

Най-рано след месец безплатното паркиране около Националния стадион "Васил Левски" ще остане в историята. Това е една от промените, предвидени в нова наредба на Столична община, одобрена от комисията по финанси в сряда и предвидена за гласуване на сесия на общинския съвет на 23 октомври. Става въпрос за наредбата, която въвежда понятието "жълта зона" и притесни столичани с текста, че части от нея също могат да бъдат платени.

Всъщност платени и с непроменени цени на престоя остават само синята и зелената зона, а жълта зона ще се води останалата част на София, където паркирането е безплатно. По думите на общинския съветник от ГЕРБ и един от авторите на наредбата Зафир Зарков идеята е в бъдеще местата за паркиране в жълта зона да бъдат ясно обозначени и да може да се паркира само там, а не безразборно и навсякъде, както е в момента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

73 коментара
  • 1
    thirstymind avatar :-|
    thirstymind

    С постоянен адрес в Стара Загора , но живея в София от 10 години. Млад човек съм, шофьор съм от 5-6 години и ставам на маймуна, защото не мога да си закупя стикер за паркиране, а платения паркинг ми е твърде скъпа опция за сега. Ако наистина ще мога да си закупя стикер срещу регистрацията ми за временен адрес и да ползвам паркомясто като нормален човек ще съм много щастлив !

  • 2
    gimi avatar :-|
    Мавродинов
    • -22
    • +171

    До коментар [#1] от "thirstymind":
    Сменете си постоянния адрес от Ст.Загора на София... 10 години... това си е преселване.

  • 3
    kireto avatar :-|
    Кирето

    Това с 10 минутния безплатен престой е добра идея. Ина мен ми се е случвало работата ми, която имам да я свърша, като времетраене да е толкова и пускам цял смс...

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Разширяването на зоната на час по лъжичка е изцяло в ущърб на следващия по ред квартал, който ще граничи с новите очертания. Разширението трябваше да стане ударно до околовръстното.

    В долната част на "Лозенец" ръждясват по улиците поне 500 трошки на трупчета. В момента, в който там стане зелена зона, същите ще бъдат преко нощ издърпани, бутани, тези без колелета - носени на ръце от тумби по 8 мъжаги и крайният резултат ще бъде, че "Иван Вазов" и горната част на района ще станат новите автоморги на София. Впрочем, то целият град е замязал на автоморга и с това е световно известен, но в "Иван Вазов" и горния "Лозенец" положението ще стане "байгън".

  • 5
    2.5 avatar :-|
    2.5
    • -23
    • +123

    До коментар [#1] от "thirstymind":

    “и да ползвам паркомясто като нормален човек ще съм много щастлив !”

    Ще ползвате паркомясто ако си намерите свободно такова!
    Вие и досега с договор за наем сте могли да си платите стикер за паркиране по местоживеене!
    Платеното паркиране в София е пълна п@люция!
    За съжаление местното население стана малцинство и затова проблемът ескалира, а придошлите не разбират, как така не могат да паркират по местоживеене. Личното ми мнение ече, ако за паркиране по местоживеене трябва да има платен данък на МПС в София, както и удостоверение за платени местни данъци и такси в столицата...

  • 6
    srn avatar :-|
    Станислав

    Това си е живо безумие, като се има предвид, че няма почти никакви паркинги. Ограничението от 4 часа на практика прави незъзможно, човек, който работи в или около центъра на София, да отиде на работа с кола, а все пак градският транспорт далеч не е перфектен (имам предвид редовност и хигиена например!). Не съм против синята и зелената зона, но трябва и малко да се мисли, особено що се отнася до ограничението за 4-часов престой в зелената зона.

  • 7
    gost22 avatar :-P
    gost22

    До коментар [#4] от "cinik":
    От друга страна, това местене на етапи, излиза все по-скъпо на собственика, а "мазето на колела" все повече се отдалечава и става все по-неудобно... Така де, тези 8 човека дето носят трошката на ръце, надали го правят безплатно. А и сам казваш постоянно, че ако някой политик се заеме, ще го намрази електората, а ако не се заеме другата половина от електората го мрази, та ето ти перфектно решение. Тихо и кротко, трошките се изнасят (и половината електорат е доволен), а другата половина е щастлива, че трошката "е наблизо в съседния квартал".

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "gost22":

    Tи сигурно си помисли, че си написал нещо много иронично, но истината е, че "политическите решения" се вземат по напълно същата мисловна пътека. 5 бракми пред блок, 1 собственик и 3 човека домочадие, станаха 20 гласа. Какво да направим, за да им се харесаме? Първо, ще разрешим трошката да отлежава 5 години, второ, ще удължим максимално процедурата по раздигане или ще я направим неработеща на цената на елементарно нежелание на собственика да съдейства, трето -....

  • 9
    yws02375476 avatar :-|
    yws02375476

    "идеята е в бъдеще местата за паркиране в жълта зона да бъдат ясно обозначени и да може да се паркира само там, а не безразборно и навсякъде, както е в момента." - това трябва да се приеме със закон за цялата страна. Трябва да е разрешено паркирането само на обозначени паркоместа. Всяко паркомясто да си има номер и да се знае колко паркоместа има във всеки град и община. И когато броя на колите надвиши паркоместата да се мисли за мерки като платено паркиране и т.н....

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "Станислав":

    В центъра се е напълнило с частни паркинги, които хем са по-евтини от синята зона, хем нямат ограничения за време.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK