Добрият и лошият вариант за бъдещото управление
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добрият и лошият вариант за бъдещото управление

Добрият и лошият вариант за бъдещото управление

Само за пет дни заявките за формата на бъдещето правителство се промениха поне два пъти

22062 прочитания

© Велко Ангелов


Колкото и парадоксално да изглежда, многообразието от партии в новия парламент може да се окаже именно това, от което се нуждае бъдещата управленска гарнитура. След първоначалното стъписване от влизането на осемте партии в 43-ото Народно събрание вече е ясно, че възможността не е само нова тройна коалиция. Отсега може да се каже, че водач на бъдещото управляващо мнозинство ще бъде ГЕРБ и това е напълно естествено. От останалите партии в парламента обаче има шанс да бъде изграден политически микс с различни интереси и темперамент, който не само може да компенсира склонността към популистки импровизации на Бойко Борисов, но и да направи така, че ДПС да е реално изключено от властта. Именно това бяха два от най-големите проблеми в управлението на ГЕРБ - противоречивите политически хрумвания на Борисов (който един ден беше за АЕЦ "Белене", друг ден - не, често в зависимост от това с кого е играл карти) и постоянните му договорки с ДПС въпреки риториката срещу него.

Естественият партньор на ГЕРБ в подобна коалиция би бил Реформаторският блок. Комбинацията между двете формации далеч не е перфектна, но поне доскоро изглеждаше като най-добрата възможна основа за формирането на управленско мнозинство в новия парламент. Двете имат, поне на хартия, сходни политически позиции, но последните дни не показаха, че са се научили да си говорят, камо ли да работят заедно.

Но ако ГЕРБ предпочете да води преговори за правителство на всяка цена, без ясна цел и програма, бъдещото мнозинство може да се превърне в хаотично политическо желе, от което ще бълбукат всякакви идеи и действия, понякога смислени, но по-често не.

В настоящата ситуация обаче нито едно политическо изказване не бива да се приема като последно и неотменимо. Повечето заявки през седмицата са просто първите анонси от политическа игра, която не сме виждали през последните години в България - дълги и по-всяка вероятност публични преговори за сформиране на управляваща коалиция. Това е игра с ясни участници, но все още много възможни варианти за развитие.

Пет дни, в които Борисов търсеше формулата

Само за пет дни от 5 октомври насам лидерът на спечелилата най-много гласове ГЕРБ Бойко Борисов успя два пъти да смени предпочитания от него формат на управление. Тази промяна на мнението показва не само, че Борисов все още не може да намери подходящата политическа вакса, след като неочаквано получи 15-20 депутатски места по-малко от очакваното. Иначе така характерните за него нерешителност и пертурбации в мненията по-скоро се дължат на осъзнаването от Бойко Борисов, че форматът на бъдещото управление не зависи само от аритметиката (на броя партии и лабилни и чакащи за покупка депутати). Без споделена отговорност с други партии ГЕРБ може лесно да се окаже в ситуацията от март 2013 г. Единият вариант е да заложи на популистките партии в парламента, които ще създават измамно чувство на спокойствие, но винаги могат да се обърнат срещу него. Другият - на по-стабилна управленска формула, която да даде по-далечен хоризонт за управление. Излъчването на женското трио за преговори с останалите партии - Цецка Цачева, Менда Стоянова и Румяна Бъчварова (последните две определено са от по-цивилното крило на ГЕРБ), е ясен сигнал за това.

В понеделник от ГЕРБ официално обявиха, че започват преговорите с останалите седем партии, от които ще се търси подкрепа за създаване на правителство на малцинството. Тоест на ГЕРБ с поддръжка на плаващо мнозинство в парламента. Това изглеждаше познато за Бойков Борисов, тъй като точно така той управлява от 2009 до 2013 г. В полза на този вариант работеше и фактът, че практически всички останали партии са готови да преговарят за коалиция. Това важи както за Реформаторския блок, така и за Патриотичния фронт. Важи както за ДПС, така и за неговия популистки двойник Николай Бареков. За разговори бяха готови дори БСП и АБВ. Това поставя ГЕРБ в благоприятна начална ситуация на преговорите, защото може да минимализира претенциите на различните партии с оферти от други потенциални партньори. ГЕРБ (и най-вече лидерът й Бойко Борисов) изглежда и склонна на компромиси.

Това обаче изтрая до петък, когато Борисов изведнъж съобщи, че иска правителство с ясен мандат и коалиционно споразумение. Нещо, от което той упорито се пазеше преди - ГЕРБ започна да отправя покани към останалите партии за участие в кабинета с министри, но не и да предлага да има обща програма. Към края на седмицата Борисов по-скоро зави към варианта, който предлагаха от Реформаторския блок - коалиция с ясно разписана програма на действие. Другият вариант за правителство е мъгляво мнозинство, което неумело гаси избухналите пожари и само ще продължи сегашната агония, докато не се сринем в по-сериозна криза. Същото ще направят и предсрочните избори, които все още са напълно реален вариант.

Отчасти завоят на Борисов може да се дължи на осъзнаването, че няма как партиите да бъдат събрани в кубчета лего в различни конфигурации. Реално възможностите са ограничени. ГЕРБ декларира, че не иска да управлява с ДПС. "ГЕРБ с подкрепа на ДПС няма да управлява и няма да прави правителство. По-ясно от това не виждам как да го кажа", каза в петък лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов. Със сигурност ДПС искат да управляват с ГЕРБ, но не искат това да се вижда. В този смисъл тайната им подкрепа ще бъде винаги резервен вариант за Борисов.

В същото време БСП вече се позиционираха като опозиция. "Да се говори за управление изглежда малко нахалничко от страна на БСП. Не случайно заявихме, че народният вот ни е определил ролята на опозиция.", каза говорителят на социалистите Атанас Мерджанов. От трета страна, опитът за партниране с партии като "България без цензура" или Патриотичния фронт ще крие повече неясноти и колебания, вместо да създава сигурност.

Ясна и прозрачна коалиция

Изборът всъщност е между начина, по който би се сформирала бъдещата управленска гарнитура. Първият вариант е ясна коалиция с програма и приоритети, която да осигури толкова необходимата предвидимост и желание за реформи. "Клише е, че реформи се правят по време на криза", обичаше да казва Борисов. Сега, когато е ясно, че с всеки изминал част ситуацията в България отива към влошаване, този подход е, меко казано, контрапродуктивен. Ясната програма е именно методът за реформите по-малко да се говори и повече да се правят. За конкретна коалиционна договорка твърдо настояват от Реформаторския блок, които в четвъртък в специална декларация настояха за "сключване на публично и детайлно политическо споразумение". Подобна е и позицията на Патриотичния фронт, които пък искат "широка кръгла маса", която да определи приоритетите на бъдещия коалиционен кабинет.

Евентуалната тройна коалиция обаче не е по вкуса на ГЕРБ. Първо, защото Бойко Борисов спечели изборите през 2009 г., развял байрака срещу управлявалата до онзи момент "тройна коалиция" между БСП, НДСВ и ДПС, която стана синоним на непрозрачност, политическа корупция на най-високо ниво и заложи стабилни основи за модела на Корпоративна търговска банка. Борисов й противопоставяше еднопартийното управление с ясна политическа отговорност - нещо, което безспорно е правилен инстинкт, доказан от провала на правителството на Пламен Орешарски.

Срещу тройна коалиция обаче има и други аргументи. ГЕРБ, РБ и Патриотичният фронт имат мнозинство, но сборът от 126-те им места не предполага стабилно управление. Причината за това не е само в крехкия превес - трима болни, двама в командировка и двама разсеяли се депутати могат да оставят правителството без подкрепа. По-големият проблем е в характера на самите партии. Може ли например някой от Реформаторския блок да гарантира, че всички депутати от съставните му партии ще гласуват заедно в ключови моменти? Същото важи в по-малка степен и за Патриотичния фронт, който все пак е коалиция. Един от неговите депутати - Слави Бинев, вече обяви, че е против Бойко Борисов. Друг важен партньор във фронта - ВМРО, също изглежда притеснително, най-вече заради цената, която може да калкулира за подкрепата си.

Поведението на Реформаторския блок след изборите също не работи много в посока на коалиция с ГЕРБ. Декларациите, с които различни представители на РБ отричаха идеята Бойко Борисов да е премиер, изиграха лоша услуга на евентуалното бъдещо съвместно управление. Освен че бяха приети лично, до степен, че бившият премиер демонстративно да се оттегли по анцуг от централата на партията си пред дошлите да го чуят журналисти, от гледна точка на ГЕРБ претенциите техният лидер да не оглави евентуален кабинет естествено изглеждат абсурдно. И вероятно не такава е била целта на РБ. Както стана ясно от неволното признание на лидера на СДС Божидар Лукарски, атаката срещу Борисов в предизборната кампания "беше трик за вдигане на нашия електорат, ако мога да се изразя така на шега". Това най-вероятно наистина е било така, само че реформаторите не успяха или не поискаха да излязат от тази ситуация. Toва ги направи да изглеждат в очите на ГЕРБ или неопитни политици, или непредвидими партньори, които не си държат на договорките. Все неща, които не повишават коалиционната им привлекателност.

Плаващо мнозинство

Вторият вариант, към който, поне до петък, изглеждаше, че клони ГЕРБ, е самостоятелно правителство, което се подкрепя от голямо мнозинство, с възможност да се лавира между различните партии в зависимост от случая. По подобен начин Бойко Борисов вече управлява, като накрая на 41-ия парламент дори си беше осигурил необходимото мнозинство чрез прекупуване на напуснали групите си депутати. Сега в Народното събрание отново ще има една-две лабилни политически групи, които могат да се окажат подходящи донори за ГЕРБ. Само че ситуацията в края на 2014 г. е много по-различна от тази през 2009 г. Тогава Бойко Борисов можеше да разчита на РЗС и "Атака" да му осигуряват във всеки момент необходимите му петима депутати. Сега ще му трябват поне 37. Реформаторският блок вече каза, че няма да подкрепи такъв кабинет, т.е. ГЕРБ ще трябва да разчита на три от другите малки партии за тази цел - Патриотичния фронт, "България без цензура" и АБВ. Разбира се, съществува и хипотетичната възможност за сътрудничество с БСП. Като невъзможно (поне публично) изглежда партньорството с ДПС.

Широка коалиция може и да изглежда трудна, но не е невъзможна, а още по-малко неизгодна за ГЕРБ. Колкото повече и по-малки са партньорите, толкова по-лесни стават за манипулация. А и винаги като партньор от последна инстанция стои с отворени обятия ДПС. Ако например ПФ се възпротивят на актуализацията на бюджета, така както я вижда ГЕРБ, тя винаги може да обърне към движението, което в случая има сходни позиции. Както каза тази седмица Борисов пред "Пик", с ДПС в "програмите имаме най-голямо сходство". Според социолога Живко Георгиев подобен кабинет дава възможност и за по-гъвкави управленски конфигурации по време на мандата на 43-ото Народно събрание. "След приключването на първото правителство може да се търси поемане на публичен ангажимент."

При такова мнозинство обаче шансът някоя по-сериозна реформаторска идея да се осъществи е малък. Дори и ГЕРБ да даде министерски кресла на други партии, това не означава споделяне на отговорност, а още по-малко единодействие. Как да направиш сериозна реформа в образованието, ако министърът на финансите пренасочва всички пари в магистрали? На всичкото отгоре голяма част от вижданията на ПФ и ББЦ са откровено популистки или нямат много връзка с реалността. "Ако ГЕРБ се опита да формира партийно правителство, дневният ред е толкова тежък и наситен, че няма устойчива комбинация от партии, които да минат през този паркур по един и същ начин. Това означава, че за всяко конкретно решение ще трябва да бъде търсена различна парламентарна подкрепа", смята политологът Антоний Гълъбов. Подобна политическа геометрия ще е трудно предвидима, още по-малко предвидими ще са траекториите на политиките, които тя предизвика.

Изходът, както изглежда от стъпките на ГЕРБ тази седмица, е търсенето на поне четирипартийна комбинация, която да стои зад кабинета. Разширяването на нестабилните опорни елементи в управленската конструкция обаче едва ли ще я направи много по-стабилна.

Какво ще се случи в предстоящата седмица на политически консултации е трудно да се предвиди. През последните десетилетия България е отвикнала да има широки коалиции (тройната такава беше по-скоро някаква разбойническа делба в съотношение 3-5-8). Политиците са забравили, ако някога въобще са умеели, какво означава да преговаряш с другите партии, а не да ги плюеш. Те не знаят дори как се търси подкрепа за идеи, а не се разчита на строга партийна дисциплина, както и какво е това компромис в името на по-големи цели.

Сега всички партии трябва да разберат, че се намират в нова ситуация и евентуални избори в края на годината няма да им върнат познатия комфорт. Едва ли скоро някоя отделна партия ще има самостоятелно мнозинство и който иска да е във властта, трябва да умее да преговаря и да е готов на отстъпки. Това важи както за малките, така и за големите партии.

За да се осъществи положителният сценарий, има няколко условия. Първото е споделянето на отговорности да е реално - участниците в коалицията да получат реална власт, така че да понасят и негативите от нея, но и да имат достъп до скрити ползи. Или с други думи, проблемите да не са предизвикани от коалиционните партньори и Росен Плевнелиев, а успехите да са само на Бойко Борисов. Второто е да има много ясен и по възможност публичен механизъм за взимане на решения между различните партии, така че отговорността да е обща. Един от сериозните проблеми на тройната коалиция беше точно парцелирането на властта - едната партия краде в пътищата и митниците, другата краде в земеделието и спокойствието се гарантира от спазването на териториите.

Сега има нужда от нов модел и нова политика. През последните месеци държавата се промени много, промениха се сериозно и очакванията на хората за управлението. Сега остава да се види дали политиците са разбрали всичко това и дали могат да предложат формула, адекватна на новото време. Ако го направят - ще спечелят и те, и ние. Ако ни предложат още от същото, ще получат същото - "Вие сте позор, оставка и затвор".


94 коментара
  • 1
    b.manchev avatar :-P
    b.manchev

    Добрият и лошият вариант за бъдещото управление е равносилно на добрия и лош сценарии за КТБ.

    Прост няма добър, а само по-малко лош, както е било и до сега!

  • 2
    haralampi avatar :-|
    haralampi

    Краят на статията е много точен с изключение на факта, че политик досега не е видял затвор, въпреки краденето. С настоящата съдебна система и зависимостите в нея няма и да видим такъв случай, освен за замазване на очите.

  • 3
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    Страхотна статия. Боко даже с ръбовете не може да мели брашно, за останалите да не говорим. А цената на мълчалива подкрепа от ДПС е да не им се пипат хората в администрацията. С други думи остават във властта, макар и неформално. Боко няма полезен ход. Даже и нови избори не са изход за него, а път към дъното. Може да запази партията си, само ако пожертва личните си амбиции. Експертно правителство!

  • 4
    xmm avatar :-|
    xmm

    Точно "ясна цел и програма" ни трябва,а не поставяне на свои хора.
    А "политическия микс",съчетан с "темперамента" на един герой от предишното НС........не ми се мисли:)
    Ама то работа,работа,трябва да има и цирк малко:)

  • 5
    engineer2004 avatar :-|
    Krasimir Petrov

    Да се надяваме, че някой от ръководството на ГЕРБ ще прочете статията...
    Или поне там да има 1-2-ма които да мислят по подобен начин.
    Възможности за управление има, но за хора с разум и интелект...

  • 6
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)

    Четворна коалиция... ако ГЕРБ се коалира с БСП, ще се окажат прави твърдящите, че ГЕРБ са си същите комунисти но в нови дрехи.

    Ако не се коалира с БСП и ДПС, по подразбиране изключвам и ненормалните от "Атака", значи ГЕРБ трябва да се коалира с АБВ, които са "тъмночервени", т.е. пак отиваме в комунистическото блато. Ами така ги е подредил народа. Щом много държи комунисти да го управляват... моля. Г-н Първанов, след 2 президентски мандата, дали ще иска да стане министър на каквото и да било?! А ако му дадат Министерството на Отбраната, как ще стои въпросът с Русия и НАТО???

  • 7
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Вместо да побърза с преговорите и евентуално да състави правителство,Борисов ще използва седмицата да уговаря и рекетира определени нестабилни депутати от разлияни парламентарни групи.И както той се изразява,щял да им направи неустоими предложения.Борисов нищо ново не е научил и нищо старо не е забравил,никой да не се заблуждава.

  • 8
    info111 avatar :-|
    info111

    Още ли има някой, който да не е наясно, че Борисов "няма да се коалира" с ДПС и БСП, но депутатите им в огромното си мнозинство ще гласуват за ГЕРБ? Така че който иска да брои гласовете, към тези 84 на ГЕРБ да прибави и тези на ДПС и почти всичките на БСП, (там има някакви по-независими като Кадиев, но мнозинството са ни пределно ясни и от предния парламент...)
    Каквото и да си говори сега Борисов - той кога ли не се е отмятал от думата си, понякога и съшият ден - той заяви категорично, че ако имал по-малко от 100 гласа (преди това беше абсолютно мнозинство) на изборите, той нямало и да опитва да прави правителство - забравихте ли това беше само преди няколко дни. А Местан направо заяви, че "ДПС му давали 300 дни"...
    Защо всички уж сериозни анализатори непрекъснато "пропускат" или "забравят" това?
    Цялата тази суета и цирк е за пред хората, за пред мат'ряла. Защото той трудно ще преглътне нова Тройна коалиция, и то в същия състав, само дето вместо да е с мандат на БСП, ще е с този на ГЕРБ.
    Така че от към бройка, аритметиката те ще я нагласят, ПРОБЛЕМЪТ ИМ Е ХОРАТА, ХОРАТА ДАЛИ И ТОЗИ ПЪТ ЩЕ СЕ ВЪРЖАТ! И всички знаци показват, че този път няма да стане, защото всички наблюдават много внимателно и си имат не едно, а сто и едно наум...Парен каша духа!
    Затова главното е да се види ДАЛИ ЩЕ СЕ ИЗЛЕЗЕ С ЯСНА ПРОГРАМА И КАТЕГОРИЧНО ОПРЕДЕЛЕНИ ПРИОРИТЕТИ, КАК ЩЕ СЕ ИЗПЪЛНЯВА ТЯ ВЪВ ВРЕМЕТО СЪС СЪВСЕМ КОНКРЕТНИ СРОКОВЕ, КРИТРЕРИИ ЗА ОЦЕНКА В РЕАЛНО ВРЕМЕ И ОТГОВОРНОСТИ!
    И дали сред тези приоритети ГЛАВНИЯТ ЩЕ Е БОРБАТА С МАФИЯТА И ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ И КОРЕННА ПРОМЯНА НА Т.Н. "ПРАВОРАДАВАТЕЛНА СИСТЕМА" И ОСОБЕНО ПРОКУРАТУРАТА И ГЛАВНА ПРОКУРАТУРА, ВСС, КАКТО И ДАНС, МВР И СЛУЖБИТЕ!
    Ако това го няма при преговорите за правителството - значи всичко наистина е лъжа и измама...

  • 10
    vanyok avatar :-P
    Vanyo Ourouchev

    Драга редакция, позволете ми да ви поздравя за анализа по-горе. Единствената му слабост обаче, е че вменявате на нашите политици елементи на стратегическо мислене. Не правете така, това са прости и нагли хора, не си заслужават труда ви и цивилизования език, с който ги описвате. Биха били просто за смях, ако обаче не бяха опропастили бъдещето на две, три поколения. Но понеже няма съд и справедливост, поне не ги взимайте насериозно. Разберете, че тяхното присъствие в пространството по никакъв начин не легитимира политическата система, а просто я запълва временно, както боклукът пълни кофата (иначе боклукът може да се търкаля по улиците, а кофата да се пълни с вода....)
    Така че, не се хабете за тези тикви.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK