Уморени крила
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Уморени крила

Италиански Eurofighter-и "втора ръка" е един от вариантите за превъоръжаване на българската бойна авиация.<br>

Уморени крила

Желанието на България да подмени остарелите си руски изтребители МиГ-29 среща твърд отпор от Кремъл

Момчил Милев
10790 прочитания

Италиански Eurofighter-и "втора ръка" е един от вариантите за превъоръжаване на българската бойна авиация.<br>

© reuters


"Новини от България: Някой си ШАЛАМАНОВ е убедил премиера на служебното правителство БЛИЗНАШКИ за пореден път да предаде Русия... и да закупи метал от американския шеф. На кого служим, господин Близнашки?"

Въпросният Twitter-статус на известния с бомбастичните си изказвания руски вицепремиер Дмитрий Рогозин отново вкара в дневния ред на обществото проблема със състоянието на военновъздушните сили (ВВС) на страната ни, макар и не в най-добрия контекст. Повод за гнева на кремълския политик е одобрената от българското правителство Национална програма "България в НАТО и в Европейската отбрана 2020" и в частност за модернизацията на българската изтребителна авиация, която постепенно трябва да премине към използване на западен тип многоцелеви боен самолет. В момента развитието на ВВС е на кръстопът, защото използваните от България МиГ-29 са на предела на своя експлоатационен ресурс и трябва да се прецени дали има смисъл в тях да се инвестират все по-крупни суми за поддръжка, модернизация и евентуална адаптация към стандартите на НАТО, или да се премине направо към западен изтребител. Военната експертиза по време на последните три правителства недвусмислено беше в полза на втория вариант.

Острата реакция на Рогозин е малко странна, тъй като за закупуването на натовски изтребители се говори от поне 10 години, а се действа активно през последните поне пет. В края на управлението на ГЕРБ процесът дори беше достигнал почти до фаза финализиране на междудържавно споразумение с Португалия, на базата на което трябваше да придобием модернизирани F-16 втора ръка. По онова време обаче за разлика от сега Кремъл по никакъв начин не протестираше срещу подобна преориентация, най-вероятно разчитайки, че България ще продължи да поддържа и своите руски МиГ-29.

В светлината на обтегнатите отношения между Москва и НАТО след анексирането на Крим обаче основното нещо, което се коментира за българската армия в момента, е 100-процентовата зависимост на нейните военновъздушни сили от руския военнопромишлен комплекс. И намаляването на тази зависимост определено няма как да се понрави на хора като Рогозин, който персонално отговаря за руската оръжейна индустрия.

"Зенитният" залп на Рогозин

Интересно е да се отбележи, че саркастичното неофициално онлайн подмятане на вицепремиера още същия ден беше съпътствано с масирано медийно отразяване на българското решение за преминаване към западен изтребител в руската преса. Контекстът на повечето публикации беше, че подобна трансформация ще остави на улицата над 300 български пилоти и авиационни механици, а също така, че старите български МиГ-ове и Су-та ще бъдат дадени на Украйна. Което са по-скоро безпочвени спекулации, тъй като в програмата е изрично записано, че проектът "включва доставка и интегрирана логистична поддръжка на 8 - 10 броя бойни самолети с необходимото въоръжение". Под логистична поддръжка се разбира именно наземното обслужване, което ще трябва да се извършва от същите тези механици, които до момента са се грижили за руските МиГ-ове и Су-та.

Евентуално предоставяне на старите ни руски самолети на Украйна също така няма как да се случи в обозримо бъдеще, дори да има политическо решение за нещо подобно, най-малкото защото миграцията към нов тип изтребител няма как да се случи от днес за утре. Според командващия на Военновъздушните сили ген. Румен Радев например, дори договорът да бъде подписан "още утре", няма как самолетите да започнат да носят бойно дежурство в рамките на следващите три години. Преди това трябва да се случи доставка на машините (или дори евентуално тяхната изработка, ако става дума за нови изтребители), обучение на летателния състав, на наземния персонал, пренастройка на комуникациите, честотите на радарите и т.н., а дори и смяна на стандарта на използваното гориво. Освен това според главнокомандващия е абсолютно недопустимо някой да охранява българското небе вместо нас. Подобна теоретична възможност предоставят споразуменията за съвместен Air Policing със съседните натовски държави, които България е подписала. Ген. Радев обаче е категоричен, че действащите изтребители МиГ-21 и МиГ-29 няма да бъдат пратени в заслужен отдих, преди новият самолет, който и да е той, да застане на стоянка в авиобаза Граф Игнатиево. Така че и руската инсинуация, че натовска България има намерение да подкрепи "киевската хунта" в кампанията й срещу сепаратистите в "Новорусия" по-скоро е не особено убедителна медийна димка.

"Страх и омраза в Граф Игнатиево"

Спекулацията за евентуално съкращаване на пилоти и механици обаче е доста коварен пропаганден удар под пояса, тъй като експлоатира естествените страхове на българските военнослужещи в резултат на повтаряната вече около 20 години мантра за нуждата от съкращения в армията. Тези притеснения са особено изострени през последните седмици в резултат на намерението да се ревизира привилегированият режим за пенсиониране на военнослужещи и най-вече прословутите 20 брутни заплати при напускане.

Загубата на висококвалифициран персонал е особено остър проблем именно за ВВС, тъй като в момента има много сериозна пропаст в подготовката между млади и стари пилоти. За да бъдат допуснати до бойни дежурства на изтребителите, летците трябва да са натрупали поне 300 часа нальот. Поради недостиг на пари пред последните години ограничените ресурси обаче са влагани най-вече в бойните подготовки и Air Policing (охрана на въздушното пространство) дежурства, които се извършват предимно от старите и опитни офицери, които вече имат въпросните часове в кабината. Така младите имат много малък шанс да придобият навреме необходимия опит, за да бъдат произведени в изтребителни пилоти. Много от по-възрастните им и рутинирани колеги пък могат да се изкушат да се пенсионират, притеснени от перспективата да изгубят 20-те заплати или да станат жертва на евентуална чистка при миграцията към новия тип изтребител.

Така че инсинуацията за готвени съкращения в авиацията е изключително добре прицелен удар на руската пропаганда, тъй като обучаваните с години бойни пилоти са също толкова уникален и ценен актив за армията, колкото и самите изтребители - независимо дали са руски или натовски. Точно затова един от основните приоритети на назначения през тази пролет главнокомандващ на авиацията ген. Румен Радев е възстановяването на военновъздушното училище в Долна Митрополия като самостоятелна структура, тъй като в момента то е сведено до факултет към военния университет във Велико Търново.

Политически въпросителни

Въпреки подобаващия отговор на служебния външен министър Даниел Митов до Рогозин, че "Република България е член на ЕС и НАТО и не дължи обяснения за свои суверенни решения на трети страни", политическото бъдеще на програмата "България в НАТО" е доста мътно. Причината е, че за осъществяването на най-важните елементи, заложени в нея, ще трябва изрично решение на парламента, който в момента е с, меко казано, еклектичен състав. Някои от партиите, представени в него, са с отчетлива антинатовска насоченост. В този контекст притеснение буди изказването на Бойко Борисов, че е склонен да даде военното министерство на БСП, тъй като те имат експертиза в сферата на отбраната.

Иначе по закон всички сделки на стойност над 100 млн. лв. се сключват след одобрение от Народното събрание. В конкретния случай със закупуването на изтребители сумата според военния министър Велизар Шаламанов ще е около 600 млн. лв. В края на управлението на ГЕРБ пък се говореше за 700 млн. лв. Тези цифри обаче са само ориентир, тъй като все още няма взето конкретно решение за какъв изтребител точно става дума. Според Шаламанов служебното правителство не е предрешило този избор, тъй като е дало мандат на военния министър да определи кои ще са приоритетните проекти в рамките на следващите шест месеца.

По неофициална информация отново става дума за обичайните заподозрени, избрани измежду 15 различни оферти: шведски Grippen, италиански Eurofighter и американски F-16. Всяка от трите оферти има своите плюсове и минуси. Grppen-ите са нови, имат ниски експлоатационни разходи, но досегашните оферти бяха за цена без въоръжение. Освен това Швеция губи на политическо ниво, тъй като не е натовска държава. Eurofighter-ите са най-модерния от трите варианта, но за сметка на това струват от порядъка на 100 млн. евро за бройка. Не е ясно каква е цената във вариант втора ръка, но се знае, че поддръжката и използването им също не са никак евтини. Американският F-16 се радва на най-сериозен политически гръб. Минус при него е, че отново става дума за машини втора ръка, които, ако не са модернизирани до варианта "Block 50-52", не могат да претендират да са много по-модерни от МиГ-29. От друга страна обаче, според командващия ВВС ген. Радев за 25 години по българските изтребители "не е модернизирано едно винтче". Така че на финала може да се окаже, че всяка от горните три оферти е по-евтина от превръщането на българските МиГ-ове в пълноценен натовски самолет. Ако последното изобщо е възможно в контекста на възцарилия се "хладен мир" между Запада и Русия.

Според лидера на ГЕРБ Бойко Борисов не трябва да купуваме "употребявани гръцки Фантоми", а НАТО да ни подари една ескадрила.
Фотограф: KACPER PEMPEL

"Новини от България: Някой си ШАЛАМАНОВ е убедил премиера на служебното правителство БЛИЗНАШКИ за пореден път да предаде Русия... и да закупи метал от американския шеф. На кого служим, господин Близнашки?"

Въпросният Twitter-статус на известния с бомбастичните си изказвания руски вицепремиер Дмитрий Рогозин отново вкара в дневния ред на обществото проблема със състоянието на военновъздушните сили (ВВС) на страната ни, макар и не в най-добрия контекст. Повод за гнева на кремълския политик е одобрената от българското правителство Национална програма "България в НАТО и в Европейската отбрана 2020" и в частност за модернизацията на българската изтребителна авиация, която постепенно трябва да премине към използване на западен тип многоцелеви боен самолет. В момента развитието на ВВС е на кръстопът, защото използваните от България МиГ-29 са на предела на своя експлоатационен ресурс и трябва да се прецени дали има смисъл в тях да се инвестират все по-крупни суми за поддръжка, модернизация и евентуална адаптация към стандартите на НАТО, или да се премине направо към западен изтребител. Военната експертиза по време на последните три правителства недвусмислено беше в полза на втория вариант.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

42 коментара
  • 1
    space35 avatar :-|
    space35

    С Русия трябва да се действа само твърдо, без никакви отстъпки, така като действа Президентът!

  • 2
    kana_uvigi avatar :-(
    Кана Ювиги

    Боко ще дава точно министерството на отбраната на червените баби-путинисти.
    Ела кумчо вълчо, изяж ме!
    Най-подчертано маниерно безхаберие. Дори парадира с него. Кой го избра този. (риторичен въпрос, без въпросителна)

  • 3
    kana_uvigi avatar :-|
    Кана Ювиги

    Именно тъпият и нагъл руски тВит доказва, че не можем да разчитаме на честно отношение за миг-овата поддръжка и бъдеще.
    Също както на нас продават най-скъпо газа.
    Нужна е диверсификация. Азбучна истина от икономиката.

  • 4
    xyha avatar :-P
    xyha

    Освен това Швеция губи на политическо ниво, тъй като не е натовска държава.

    Значи по политически трябва да купим натовски боклук вместо европейски СААБ .

    Е ... политиката :-)

  • 5
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    Като им видях коментарите под поста на въпросния психопат в туйтър, почвам да се чудя как още преди Украйна не им е хрумнало да спасяват мъртви души в България по украйнската система. Или им е хрумнало, но е имало пречки. Съвсем сериозно, вижте каква нагласа имат лилипутиновците: https://twitter.com/Rogozin/status/519216774391541760

  • 6
    engineer2004 avatar :-|
    Krasimir Petrov

    Може би острите реакции на Кремъл сега идват от това, че сваленото БГ правителство, доскоро даваше обещания да обърне България отново към Русия...
    Станишев даде не един знак на Москва, че ще играем в техния отбор...
    България е в НАТО и се стреми към Европа, така че закупуването на Руски изтребители няма да бъде допуснато... И не е вярно, че 100% БГ авиацията зависи от Русия....Вече имаме вертолети Кугър, Бел, самолети Спартан...За сега само изтребителната авиация е оборудвана изцяло с руска техника...Въпрос на време и на пари...
    Гражданската ни авиация почти изцяло е без руски самолети, и техниците и пилотите, които обслужваха и летяха на ТУ и Ан сега обслужват и летят на Боинг и на Ербъс, така че... нека се тръшкат още малко любителите на МиГ и СУ...
    И още нещо, не ни трябват супер изтребители, защото ние никога не сме били и няма да бъдем супер сила, която ще се бие с друга супер сила...Трябва да избираме евтини и покриващи нуждите ни решения...

  • 7
    idrazil avatar :-|
    dinko

    За съжаление нямаме много добри опции. Еурофайтер/Тайфун е страхотен самолет, но е изключтелно скъп спрямо почти всички варианти. Грипените са най евтини, но от военна гледна точка не струват при сравнение с конкуренцията. Бразилците и швейцарците решиха да купят такива по икономичèски съображения, но последните се отказаха в последствие с референдум. Ф16 ако са стари ползата е единствено, че ще се откачим от Русия. Не разбирам защо не се споменава френският Рафал? Няма толкова търговски успехи, но това е поради политически причини, а не толкова заради качествата на самолета. Той се доказа в Либия и сега в близкия изток и Индия го избра, за да намали зависимостта си от руснаците. Вярно и той е скъп, но също обективно е опция.

  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc

    Хора, да бяхте прочели какво пишат руснаците по форумите. Според тях едва ли не сме предали Русия, дето ни е освободила от турците (нищо че тази Русия не съществува от около без малко 100 години) и че едва ли не сме длъжни да им купуваме самолетите.

    Туита на малоумния им министър (който учудващо пише в "буржийския" Туитър, а не в "патриотичния" Вконтакте) е само черешката на тортата и показва колко самозаблуден е политическият им елит.

    Само това е достатъчно основание България да преориентира цялата си политика в отбраната настрани от Русия - все пак сме свободна държава, а не колония. Още повече, че дори и да ни продадат/модернизират руските си самолети, те няма да са от варианта за Русия, а от експортния, което значи умишлено занижени бойни характеристики.

  • 9
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Ние сме външна граница на ЕС. ЕС да не се чуди, а да ни подари дузина Еурофайтъри барабар с въоръжението. Ама не втора ръка. И без това ги одтърваме системно от старите коли. Става въпрос за сигурността на ЕС. ИДИЛ е на близо и идва.

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Важна е покупката, не стойността. Срещу военните лобита няма български политик, който може да каже копче.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK