Бюджетът: Все ще го закърпим някак
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджетът: Все ще го закърпим някак

Бюджетът: Все ще го закърпим някак

Пред публичните финанси има доста предизвикателства, но и политическа воля за преговори

2095 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Изборите минаха, което беше лесната част. Сега предстои трудното – решаване на проблемите с немощната икономика, затлачената енергетика, КТБ и много други. Всички те пряко или косвено зависят от държавния бюджет, който, меко казано, е изпуснат през тази година. Резултатите от предсрочните парламентарни избори не предполагат бързи решения и реформи, а в същото време повдигат много въпроси: ще има ли пари за заплати на държавните служители, за пенсии, за разплащане по изпълнени обществени поръчки...

На пръв поглед нещата не изглеждат добре, тъй като не се вижда как тези партии биха се обединили около предложената актуализация от служебния кабинет. А трябва да има и нов бюджет. За щастие законодателят се е погрижил да не се стига до патова ситуация, а и партиите, изглежда, са готови на преговори.

Неизвестните са твърде много, но можем да се опитаме да разгледаме няколко възможни сценария около казуса с бюджета.

В първия вариант до един месец има сформирано мнозинство. В този случай партиите в управляващата коалиция могат да приемат готовия вариант на актуализацията, но ще имат и време да го модифицират или да изработят нов вариант. Със Закона за държавния бюджет за 2015 г. Министерството на финансите (МФ) вече изостава от сроковете. Проектът трябваше да е готов до 6 октомври и вече да се съгласува по министерствата. Освен това МФ може да не успее да го внесе в Народното събрание до 31 октомври, тъй като първо трябва да се приеме актуализацията. Въпреки това няма да има проблеми, тъй като законодателят е предвидил подобна възможност и сроковете могат да бъдат удължени. Първоначално с три месеца, а след това с колкото реши Народното събрание. През това време се изпълнява последният приет бюджет.

При втория вариант, ако до началото на декември нямаме правителство, отиваме на нови избори и Народното събрание ще бъде разпуснато отново. Но и при този сценарий актуализацията и новият бюджет може да бъдат приети, дори в краткия едномесечен живот на Народното събрание.

ГЕРБ подкрепят актуализацията във вида, в който я предложи служебният финансов министър Румен Порожанов – с 4% дефицит, 4.5 млрд. нов дълг и 450 млн. лв. допълнителни разходи за министерствата. Според Менда Стоянова, депутат от ГЕРБ, анализът на служебното правителството за държавните финанси е добър. Според нея трябва да се приеме бюджетът, тъй като времето напредва, а допълнителните разходи трябва да се подсигурят.

Реформаторският блок подкрепя актуализацията, но не и нейните параметри. Според Мартин Димитров не може да се увеличават разходите, когато приходите не се изпълняват. Реформаторите са против дефицит над 3% и спасяване на КТБ с публични средства. Все пак и те са готови да седнат да преговарят за параметрите в актуализацията.

От ДПС разкритикуваха проекта още щом беше публикуван. Те държат на своята актуализация, отхвърлена в края на кабинета "Орешарски". Тя предвиждаше неизпълнение на приходите да бъде в размер на 500 млн. лв., а не както сега – над 1 млрд. лв. Депутатът Йордан Цонев обаче даде знак, че движението е готово да обсъжда и тази актуализация. "Стоим зад предходната актуализация, защото за нея има ясни разчети. Сега се предлагат нови числа, по които трябва допълнително да се работи", каза той.

На пръв поглед най-неотстъпчиви изглеждат от БСП. "Няма основание да подкрепим актуализация на бюджета във вида, предложен от служебния кабинет", коментира за Георги Тодоров, председател на Съвета по парична система, финанси, кредит и валутни резерви към НС на БСП. Все пак социалистите също са готови да участват в обсъждането на актуализацията, но единствено при наличие на точна информация и сериозна обосновка за необходимостта на предлаганите допълнителни разходи. Дори чисто математически ГЕРБ и ДПС или ГЕРБ и БСП могат да сформират необходимото мнозинство от 121 депутати, а при критична ситуация не е изключено и отделни депутати да подкрепят бюджет въпреки решенията на партийните централи.

Третият вариант е свързан с пълен блокаж на Народното събрание и абсолютен отказ на политическите партии да се споразумеят. Това обаче според Петър Ганев, икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ), няма да се случи. "Ако работата на парламента блокира тотално, държавата ще трябва да се разпорежда в рамките на сегашния бюджет. Няма да има допълнителни разходи. Приходите ще продължат да се събират, доколкото може. Разбира се, ще има бюджетен дефицит, който няма да е законен, но самият закон не предполага някаква конкретна отговорност за това", обяснява Ганев. Той е на мнение, че при отказ на политиците да действат финансовият министър все пак има някои инструменти, с които да оперира и да покрива разходите. Такива според него са свиване на разходите, където е възможно, използването на вътрешен дълг, доколкото таванът позволява. "Ще трябва да се използва и фискалният резерв, което ще бъде на ръба на закона, но ще трябва да се оцелява до края на годината", каза още икономистът.

Изборите минаха, което беше лесната част. Сега предстои трудното – решаване на проблемите с немощната икономика, затлачената енергетика, КТБ и много други. Всички те пряко или косвено зависят от държавния бюджет, който, меко казано, е изпуснат през тази година. Резултатите от предсрочните парламентарни избори не предполагат бързи решения и реформи, а в същото време повдигат много въпроси: ще има ли пари за заплати на държавните служители, за пенсии, за разплащане по изпълнени обществени поръчки...

На пръв поглед нещата не изглеждат добре, тъй като не се вижда как тези партии биха се обединили около предложената актуализация от служебния кабинет. А трябва да има и нов бюджет. За щастие законодателят се е погрижил да не се стига до патова ситуация, а и партиите, изглежда, са готови на преговори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    А защо изобщо да се увеличават средствата за министерствата?! Нали по начало критиката беше, че разходите са надути и това се компенсира с още по-надути приходи? Сега какво излезе? Да увеличим разходите и да намалим приходите? А защо да не оставим министерствата да си изпълнят бюджета малко по-икономично? Всеки изхарчен лев сега ще му се плаща лихва, а накрая и главница, и естествено затова ще се тегли и нов заем...

  • 2
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Нека първо се изчака края на месеца или началото на другия, за да се види дали ЕС ще отблокира двете програми и колко пари ще преведе. Чак после да се правят сметки за това какъв трябва да е размера на актуализацията...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK