Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 17 окт 2014, 18:12, 6291 прочитания

Бюджет на косъм

Спешният проблем е прекрояването на продъненият финансов план на държавата за 2014 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Досега България можеше да се "похвали" с разширяваща се колекция от икономическа, политическа, социална и банкова кризи. Но скоро има голяма вероятност те да прераснат естествено и във фискална. Това може да се случи ако не се предприемат адекватни мерки за актуализиране на бюджета за 2014 г., както и ако се забави приемането на финансовия план на държавата за следващата година. Отлагането на поправката на текущия бюджет може да остави министерствата и общините без пари, което да блокира тяхната работа. Блокажът пък ще доведе не само до социални вълнения, които ще потопят и най-плахите идеи за реформи, но и до по-големи разходи и по-висока цена за бездействието, което да трябва да се плати през следващата година.

По-важното е, че актуализацията на бюджета може да се направи със значително по-малко пари, отколкото са предвидени от служебното правителство. Астрономическата сума от 4.5 млрд. лв. нов дълг се достига от заложените 2.9 млрд. лв. за ликвидна подкрепа на банковата система.


Резултатите от проведените досега преговори между партиите в парламента обаче не дават надежда за бързо излизане от политическата криза, а още по-малко - за трезво мислещ и рационално действащ кабинет. В тях по принцип няма нищо страшно, просто държавата няма време. Новият парламент и правителство имат да обезвреждат няколко тиктакащи бомби - рязко спадналите приходи от данъци и увеличените разходи, КТБ и енергийния хаос. Всички те са толкова сериозни, че трябва да им се търсят решения в рамките на няколко месеца, защото могат да прехвърлят зараза и в други сектори на икономиката. А до тях си седят и по-дългосрочни бомби като здравна и осигурителна система, които също е добре да се адресират, преди да се нагорещят взривоопасно.

По закон проектът на бюджета за 2015 г. трябваше да е готов до 6 октомври и вече да се съгласува по министерствата. Дори това да е вече направено, няма как Министерството на финансите да го внесе в Народното събрание до края на месеца - самото то ще се конституира едва на 27 октомври. А преди новия бюджет парламентът трябва да обсъди и приеме актуализацията на стария. Изпускането на сроковете все още не е криза, а само предпоставка. Тя ще се материализира, ако една от двете бомби - КТБ или енергетиката, избухне в рамките на тази година и се наложи бързо наливане на публични средства.

Къде изтича бюджетът



Според анализа на Министерството на финансите планираните приходи няма да се изпълнят с около 1.1 млрд. лв., докато разходите дори ще се преизпълнят. Само това число да се потвърди в края в годината, бюджетният дефицит ще нарасне с около 2.5 млрд. лв. и вместо заложените 1.8% ще достигне 3% Дефицит се покрива или със заеми, или с налични резерви. Лимитът за дълга, който държавата може да изтегли в рамките на бюджетната 2014 г., е почти изчерпан. До Нова година правителството може да емитира на вътрешния пазар държавни ценни книжа за максимум 350 млн. лв. За съжаление на финансовия министър Румен Порожанов той не може да разчита и на фискалния резерв, който въпреки внушителния си размер на хартия (8.7 млрд. лв.) реално има само няколкостотин милиона лева, които могат да бъдат използвани свободно. Останалите пари са или целеви фондове, или са предвидени за покриване на падежиращи задължения, или са под формата на вземания от ЕС.

Самият Порожанов определи положението с бюджета като "много тежко". Официалните данни на финансовото министерство показаха, че дефицитът в края на август е вече близо 1.3 млрд. лв., а по неофициални данни през септември е нараснал с още 100 млн. лв. Събираемостта на косвените данъци е основният проблем. Приходите от ДДС и акцизи изостават с над 900 млн. лв. към края на август. През септември положението не се подобрява много, като за това фактор е и продължаващата дефлация.

Предложената от служебния кабинет актуализацията на бюджета за 2014 г. предвижда таванът на дълга да се увеличи с 4.5 млрд. лв. Заложени са 2.9 млрд. лв. за евентуална ликвидна подкрепа на банковата система, 1.1 млрд. лв. за покриване на допълнителния дефицит и 500 млн. лв., които да се раздадат на министерствата. Това е най-спорната част от актуализацията - реално за гарантиране на депозитите на вложителите на КТБ са необходими не повече от 1.6 млрд лв. Допълнителните 2.9 млрд. са заложени за подкрепа на банковата система - с до 1 млрд. лв. от тях вероятно ще се рефинансират облигациите, издадени МФ за подкрепа на Първа инвестиционна банка, чийто падеж настъпва на 30 ноември. Останалите пари пък са заделени за евентуална ликвидна подкрепа за КТБ. Също така не е ясно дали тези 500 млн. лв., които министерствата искат, са наложителни. Така, ако се подходи по-консервативно, въпреки огромните допълнителни разходи бюджетът може да се справи и с под 3% дефицит.

Политически борби

Единствено ГЕРБ приема актуализацията във вида, в който я предлага служебният кабинет. Мартин Димитров от Реформаторския блок коментира за "Капитал", че актуализация трябва да има, но в представения проект има няколко спорни момента. Той е на мнение, че не трябва да има допълнителни разходи, след като няма приходи. Също така дефицитът трябва да се запази до 3% от БВП, а дълг трябва да се взима само за покриване на допълнителния дефицит.

"Няма основание да подкрепим актуализация на бюджета във вида, предложен от служебния кабинет", коментира Георги Тодоров, председател на Съвета по парична система, финанси, кредит и валутни резерви към НС на БСП. Според него дефицитът има шанс да остане в рамките на предварително заложените стойности.

След консултациите между ГЕРБ и ДПС Йордан Цонев обяви, че актуализацията е задължителна и дори е съгласен дефицитът да е над 3%. Той обаче не приема, че тя да е изготвена от служебния кабинет. "Това беше едно предизборно упражнения на служебния кабинет", коментира Цонев. "Невъзможно е в актуализацията на бюджета да са включени приоритетите на служебното правителство, включително и за 2015 г.", смята той.

Слаба надежда


В Закона за публичните финанси все пак има разписано какво се случва, ако депутатите не успеят да приемат новия бюджет до края на календарната година. Записано е, че срокът се удължава с три месеца, а впоследствие може да се удължи допълнително със санкция на парламента. През това време държавата работи с приетия предходната година Закон за бюджета. Той започва да се изпълнява в началото на годината, а действащото правителство единствено трябва да го следва.

Проблемът е какво се случва тази година. Финансовият министър заплаши, че ако няма актуализация на бюджета, министерствата могат да останат без пари, а някои общини дори да фалират. Ако няма актуализация, ще трябва да се режат принудително разходи. Те могат да са свързани със съкращения, неплащане на заплати, ограничаване на определени дейности и др. Опасност ще има и за погасяване на падежиращи задължения, за плащане на пенсии, разплащане по изпълнени обществени поръчки и др.

След като анализът на състоянието на министерствата беше готов, стана ясно, че голяма част от ведомствата са поели много бъдещи задължения и преизпълняват разходите си. Министерството на вътрешните работи (МВР), което по принцип използва около 80% от бюджета си за възнаграждения, още към август е изразходило 80% от средствата си. Освен това със санкция на предишния кабинет заплатите на служителите в МВР бяха вдигнати с 10%, без обаче да са били предвидени средства за това. В подобно състояние са военното министерство, земеделското, здравното и др. Именно за тях МФ е заделило тези 450 млн. лв. допълнителни разходи в актуализацията.

Порожанов обясни, че положението е влошено допълнително от 22-процентното орязване на бюджетите на първостепенните разпоредители през тази година. По закон министерствата и общините работят с 95% от бюджетите си, останалите 5% са буфер. За да финансира публичната инвестиционна програма на стойност 450 млн. лв., предишното правителство оряза бюджетите на министерствата с 12%. На края на мандата бяха взети още 5%, които пък бяха пренасочени към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).

"При отказ на политиците да действат финансовият министър все пак има някои инструменти, с които да оперира и да покрива разходите", коментира Петър Ганев, икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ). Такива според него са свиване на разходите, където е възможно, използването на вътрешен дълг, доколкото таванът позволява. "Ще трябва да се използва и фискалният резерв, което ще бъде на ръба на закона, но ще трябва да се оцелява до края на годината", каза още той.

Разбира се, подобни мерки са възможни само ако се намери решение за КТБ, при което не се наливат държавни пари. Такова решение е възможно отнемане лиценза на банката, като тогава има вариант правителството единствено да издаде държавни гаранции на Фонда за гарантиране на влоговете, на който не му достигат 1.6 млрд. лв., с които да изплати гарантираните депозити в КТБ. Другото условие да се "оцелее" без актуализация е да няма проблеми с енергетиката. По данни на Министерството на икономиката и енергетиката дефицитът в системата е около 3 млрд. лв., като само неразплатените текущи задължение на НЕК са над 1.5 млрд. лв. Очаква се до средата на 2015 г. дефицитът да се  увеличи с още 600 млн. лв. Разрастването на финансовата дупка ще направи така, че НЕК няма да може да плаща на централите за произведената от тях електроенергия. Това ще доведе или до наливане на пари от бюджета, или до режим на тока.

Актуализация безспорно е необходима, защото финансовите дупки вече са прогорени и те трябва да бъдат запушени. Ключовото обаче е кръпките да се правят по мярка - да се устои на натиска за безконтролно изливане на милиарди (за спасяване на КТБ за сметка на всички данъкоплатци и за необосновани разходи на държавни ведомства). А тези искания обикновено са съчетани с апокалиптични картини за шокове за икономиката и обикновения човек в противен случай. Единствената сигурна катастрофа ще дойде (макар и малко по-късно) ако тези черни сценарии се приемат безкритично и тръгнат да се потушават с нови и нови дългове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ и ДПС удължиха извънредното положение 1 ГЕРБ и ДПС удължиха извънредното положение

"Обединените патриоти" се разцепиха по искането на правителството то да продължи до 13 май, само БСП и ВМРО са против

3 апр 2020, 1942 прочитания

Вечерни новини: Банковата ваканция ще е ясна до седмица, мерките ще се разхлабят при спад на заразените три дни Вечерни новини: Банковата ваканция ще е ясна до седмица, мерките ще се разхлабят при спад на заразените три дни

И още: Съществени редакции в закона за извънредното положение предлагат депутати от ГЕРБ, една четвърт от всички над 1 млн. заразени в света са в САЩ

3 апр 2020, 1568 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Без Марковска по марковски

Защо Държавен фонд "Земеделие" сезира главния прокурор за порочни практики във Върховния административен съд

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10