Бюджет на косъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджет на косъм

Бюджет на косъм

Спешният проблем е прекрояването на продъненият финансов план на държавата за 2014 г.

6388 прочитания

© shutterstock


Досега България можеше да се "похвали" с разширяваща се колекция от икономическа, политическа, социална и банкова кризи. Но скоро има голяма вероятност те да прераснат естествено и във фискална. Това може да се случи ако не се предприемат адекватни мерки за актуализиране на бюджета за 2014 г., както и ако се забави приемането на финансовия план на държавата за следващата година. Отлагането на поправката на текущия бюджет може да остави министерствата и общините без пари, което да блокира тяхната работа. Блокажът пък ще доведе не само до социални вълнения, които ще потопят и най-плахите идеи за реформи, но и до по-големи разходи и по-висока цена за бездействието, което да трябва да се плати през следващата година.

По-важното е, че актуализацията на бюджета може да се направи със значително по-малко пари, отколкото са предвидени от служебното правителство. Астрономическата сума от 4.5 млрд. лв. нов дълг се достига от заложените 2.9 млрд. лв. за ликвидна подкрепа на банковата система.

Резултатите от проведените досега преговори между партиите в парламента обаче не дават надежда за бързо излизане от политическата криза, а още по-малко - за трезво мислещ и рационално действащ кабинет. В тях по принцип няма нищо страшно, просто държавата няма време. Новият парламент и правителство имат да обезвреждат няколко тиктакащи бомби - рязко спадналите приходи от данъци и увеличените разходи, КТБ и енергийния хаос. Всички те са толкова сериозни, че трябва да им се търсят решения в рамките на няколко месеца, защото могат да прехвърлят зараза и в други сектори на икономиката. А до тях си седят и по-дългосрочни бомби като здравна и осигурителна система, които също е добре да се адресират, преди да се нагорещят взривоопасно.

По закон проектът на бюджета за 2015 г. трябваше да е готов до 6 октомври и вече да се съгласува по министерствата. Дори това да е вече направено, няма как Министерството на финансите да го внесе в Народното събрание до края на месеца - самото то ще се конституира едва на 27 октомври. А преди новия бюджет парламентът трябва да обсъди и приеме актуализацията на стария. Изпускането на сроковете все още не е криза, а само предпоставка. Тя ще се материализира, ако една от двете бомби - КТБ или енергетиката, избухне в рамките на тази година и се наложи бързо наливане на публични средства.

Къде изтича бюджетът

Според анализа на Министерството на финансите планираните приходи няма да се изпълнят с около 1.1 млрд. лв., докато разходите дори ще се преизпълнят. Само това число да се потвърди в края в годината, бюджетният дефицит ще нарасне с около 2.5 млрд. лв. и вместо заложените 1.8% ще достигне 3% Дефицит се покрива или със заеми, или с налични резерви. Лимитът за дълга, който държавата може да изтегли в рамките на бюджетната 2014 г., е почти изчерпан. До Нова година правителството може да емитира на вътрешния пазар държавни ценни книжа за максимум 350 млн. лв. За съжаление на финансовия министър Румен Порожанов той не може да разчита и на фискалния резерв, който въпреки внушителния си размер на хартия (8.7 млрд. лв.) реално има само няколкостотин милиона лева, които могат да бъдат използвани свободно. Останалите пари са или целеви фондове, или са предвидени за покриване на падежиращи задължения, или са под формата на вземания от ЕС.

Самият Порожанов определи положението с бюджета като "много тежко". Официалните данни на финансовото министерство показаха, че дефицитът в края на август е вече близо 1.3 млрд. лв., а по неофициални данни през септември е нараснал с още 100 млн. лв. Събираемостта на косвените данъци е основният проблем. Приходите от ДДС и акцизи изостават с над 900 млн. лв. към края на август. През септември положението не се подобрява много, като за това фактор е и продължаващата дефлация.

Предложената от служебния кабинет актуализацията на бюджета за 2014 г. предвижда таванът на дълга да се увеличи с 4.5 млрд. лв. Заложени са 2.9 млрд. лв. за евентуална ликвидна подкрепа на банковата система, 1.1 млрд. лв. за покриване на допълнителния дефицит и 500 млн. лв., които да се раздадат на министерствата. Това е най-спорната част от актуализацията - реално за гарантиране на депозитите на вложителите на КТБ са необходими не повече от 1.6 млрд лв. Допълнителните 2.9 млрд. са заложени за подкрепа на банковата система - с до 1 млрд. лв. от тях вероятно ще се рефинансират облигациите, издадени МФ за подкрепа на Първа инвестиционна банка, чийто падеж настъпва на 30 ноември. Останалите пари пък са заделени за евентуална ликвидна подкрепа за КТБ. Също така не е ясно дали тези 500 млн. лв., които министерствата искат, са наложителни. Така, ако се подходи по-консервативно, въпреки огромните допълнителни разходи бюджетът може да се справи и с под 3% дефицит.

Политически борби

Единствено ГЕРБ приема актуализацията във вида, в който я предлага служебният кабинет. Мартин Димитров от Реформаторския блок коментира за "Капитал", че актуализация трябва да има, но в представения проект има няколко спорни момента. Той е на мнение, че не трябва да има допълнителни разходи, след като няма приходи. Също така дефицитът трябва да се запази до 3% от БВП, а дълг трябва да се взима само за покриване на допълнителния дефицит.

"Няма основание да подкрепим актуализация на бюджета във вида, предложен от служебния кабинет", коментира Георги Тодоров, председател на Съвета по парична система, финанси, кредит и валутни резерви към НС на БСП. Според него дефицитът има шанс да остане в рамките на предварително заложените стойности.

След консултациите между ГЕРБ и ДПС Йордан Цонев обяви, че актуализацията е задължителна и дори е съгласен дефицитът да е над 3%. Той обаче не приема, че тя да е изготвена от служебния кабинет. "Това беше едно предизборно упражнения на служебния кабинет", коментира Цонев. "Невъзможно е в актуализацията на бюджета да са включени приоритетите на служебното правителство, включително и за 2015 г.", смята той.

Слаба надежда

В Закона за публичните финанси все пак има разписано какво се случва, ако депутатите не успеят да приемат новия бюджет до края на календарната година. Записано е, че срокът се удължава с три месеца, а впоследствие може да се удължи допълнително със санкция на парламента. През това време държавата работи с приетия предходната година Закон за бюджета. Той започва да се изпълнява в началото на годината, а действащото правителство единствено трябва да го следва.

Проблемът е какво се случва тази година. Финансовият министър заплаши, че ако няма актуализация на бюджета, министерствата могат да останат без пари, а някои общини дори да фалират. Ако няма актуализация, ще трябва да се режат принудително разходи. Те могат да са свързани със съкращения, неплащане на заплати, ограничаване на определени дейности и др. Опасност ще има и за погасяване на падежиращи задължения, за плащане на пенсии, разплащане по изпълнени обществени поръчки и др.

След като анализът на състоянието на министерствата беше готов, стана ясно, че голяма част от ведомствата са поели много бъдещи задължения и преизпълняват разходите си. Министерството на вътрешните работи (МВР), което по принцип използва около 80% от бюджета си за възнаграждения, още към август е изразходило 80% от средствата си. Освен това със санкция на предишния кабинет заплатите на служителите в МВР бяха вдигнати с 10%, без обаче да са били предвидени средства за това. В подобно състояние са военното министерство, земеделското, здравното и др. Именно за тях МФ е заделило тези 450 млн. лв. допълнителни разходи в актуализацията.

Порожанов обясни, че положението е влошено допълнително от 22-процентното орязване на бюджетите на първостепенните разпоредители през тази година. По закон министерствата и общините работят с 95% от бюджетите си, останалите 5% са буфер. За да финансира публичната инвестиционна програма на стойност 450 млн. лв., предишното правителство оряза бюджетите на министерствата с 12%. На края на мандата бяха взети още 5%, които пък бяха пренасочени към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).

"При отказ на политиците да действат финансовият министър все пак има някои инструменти, с които да оперира и да покрива разходите", коментира Петър Ганев, икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ). Такива според него са свиване на разходите, където е възможно, използването на вътрешен дълг, доколкото таванът позволява. "Ще трябва да се използва и фискалният резерв, което ще бъде на ръба на закона, но ще трябва да се оцелява до края на годината", каза още той.

Разбира се, подобни мерки са възможни само ако се намери решение за КТБ, при което не се наливат държавни пари. Такова решение е възможно отнемане лиценза на банката, като тогава има вариант правителството единствено да издаде държавни гаранции на Фонда за гарантиране на влоговете, на който не му достигат 1.6 млрд. лв., с които да изплати гарантираните депозити в КТБ. Другото условие да се "оцелее" без актуализация е да няма проблеми с енергетиката. По данни на Министерството на икономиката и енергетиката дефицитът в системата е около 3 млрд. лв., като само неразплатените текущи задължение на НЕК са над 1.5 млрд. лв. Очаква се до средата на 2015 г. дефицитът да се  увеличи с още 600 млн. лв. Разрастването на финансовата дупка ще направи така, че НЕК няма да може да плаща на централите за произведената от тях електроенергия. Това ще доведе или до наливане на пари от бюджета, или до режим на тока.

Актуализация безспорно е необходима, защото финансовите дупки вече са прогорени и те трябва да бъдат запушени. Ключовото обаче е кръпките да се правят по мярка - да се устои на натиска за безконтролно изливане на милиарди (за спасяване на КТБ за сметка на всички данъкоплатци и за необосновани разходи на държавни ведомства). А тези искания обикновено са съчетани с апокалиптични картини за шокове за икономиката и обикновения човек в противен случай. Единствената сигурна катастрофа ще дойде (макар и малко по-късно) ако тези черни сценарии се приемат безкритично и тръгнат да се потушават с нови и нови дългове.

Досега България можеше да се "похвали" с разширяваща се колекция от икономическа, политическа, социална и банкова кризи. Но скоро има голяма вероятност те да прераснат естествено и във фискална. Това може да се случи ако не се предприемат адекватни мерки за актуализиране на бюджета за 2014 г., както и ако се забави приемането на финансовия план на държавата за следващата година. Отлагането на поправката на текущия бюджет може да остави министерствата и общините без пари, което да блокира тяхната работа. Блокажът пък ще доведе не само до социални вълнения, които ще потопят и най-плахите идеи за реформи, но и до по-големи разходи и по-висока цена за бездействието, което да трябва да се плати през следващата година.

По-важното е, че актуализацията на бюджета може да се направи със значително по-малко пари, отколкото са предвидени от служебното правителство. Астрономическата сума от 4.5 млрд. лв. нов дълг се достига от заложените 2.9 млрд. лв. за ликвидна подкрепа на банковата система.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    "Опасност ще има и... за плащане на пенсии"
    Какво означава това, Капитал? Да не би служебното правителство да се е упражнявало и в законопроект за актуализация на бюджета на ДОО? Не съм чувал за такова нещо.
    Или приказката е за украшение, да изглежда по-страшно?

    Публикувано през m.capital.bg

  • Тарасион

    Капиталци, какво Ви става днес??? Втора статия с граматическа грешка в подзаглавието! Моля Ви се, назначете коректор, влдеещ български език поне на ниво прогимназия!

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    "Адекватните мерки" за актуализиране на бюджета за 2014 г. се изчерпват с една единствена мярка: държавен заем. Разногласията са колко милиарда да е...
    Г-н Борисов с поразяващата си уста преди време ни даваше за пример на Гърция. Но политиците ни бързо схванаха, че най-леко се живее на кредит, когато друг (данъкоплатецът) плаща сметката.



  • 4
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Още преди да има някакво правителство, вече се изпокараха!
    Едва ли може да продължи дълго - това е новата тройна коалиция! :)

  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Може да ме отсвирите, но смятам че и служебното правителство се държи като жираф. Главата в пясъка и ще стане чудо. Още от пролетта, а вече през лятото се видя очевадно, че приходите намаляват или по-точно са заложени розови прогнози, Орешарски ясно не намали харченето, но поне служебното трябваше да направи опит за икономии. В момента всички се държат, като масовият българин в началото на кризата, доходите му намаляват, банките вдигат лихвата, но той си живее все едно е 2008, после рев банките и не знам кой си е виновен. В живота не стават чудеса или поне малко са вероятни, като се вади по-малко ще се харчи по-малко. Да не говорим, че бюджетът е с заложени близо 1 млрд. повече приходи спрямо 2013, така че не беше безумно, трудно просто да се направят икономии. Между другото масово частните фирми изживяха това през 2009-2011, крайно време е Държавата да го стори и ще харчи по-ефективно. Защото сега заеми, а догодина!?

  • 6
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    До коментар [#2] от "minusm":

    Или поне някой да замества членуваната дума с "Той" или "Него", когато може да се замести с "Той" е пълен член, когато може се замести с "Него" с непълен. Лесно е!
    Мен най-много ме дразни, когато заради настройките на "Word" пишат "за напред", "На ляво" и т.н.
    Журналистите оказват влияние върху грамотността на големи маси от хора и е недопустимо да не знаят основни правила.

  • 7
    krastitel avatar :-|
    krastitel

    Текат консултации за сформиране на правителство... има борба на тези и принципи ...
    а всъщност как да ни бръкнат дълбоко в джоба - без да сме бесни на политиците...
    Нов обир се задава😢

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    today avatar :-|
    today

    Всичко това (без КТБ) беше ясно още миналата година, когато БСП и ДПС врътнаха костинбродския номер.

  • 9
    krasi62 avatar :-|
    krasi62

    Нещата с бюджета на държавата са доста тежки и не виждам отговорните за това фактори да са се разтревожили. Тези сметки за нови дългове, без да се предприемат каквито и да е мерки за намаляване на разходите са откровена некадърност на политиците. Вижте, има план на държавата и в него са разписани приходи и разходи,най елементарно е след като приходите не се реализират по план то и разходите да намалеят до размера на предвидените приходи. Така постъпват отговорните управленци, а ние какво давайте нови заеми. Това със заемите докъде ще стигне, аз се съмнявам,че някой вече има доверие в държавата и ми се струва трудно да се вземат и пари назаем или ако се направи ще е с много висока лихва. Няма да мине много време и няма да можем да си плащаме лихвите и ще тръгнем стремително по нанадолнището. Така,че докато все още не е късно трябват разтърсващи реформи за ограничаване безконтролното и раздуто харчене на обществени средства.

  • 10
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Не става ясно, дали ако се изплатят спрените пари по еврофондовете няма да подобрят и с колко финансовата картинка. Така че, това не е анализ, а нахвърляне на някакви предполагаеми, но за съжаление вероятни сценарии.
    Когато се прави анализ, трябва да се направи задълбочено и да се имат в предвид всички детайли...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK