В името на народа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В името на народа

Съдебната реформа се оказа важна за съставяне на кабинет

В името на народа

Без радикална реформа в съда и прокуратурата България е обречена на мафиотизация и изолация от ЕС

17188 прочитания

Съдебната реформа се оказа важна за съставяне на кабинет

© Надежда Чипева


"Работещата съдебна система не е въпрос на уют за съдиите и прокурорите, а на цялото общество, и гаранция за почтени икономически отношения. Силно се надявам конюнктурните интереси да не надделеят."

Нели Куцкова, съдия, говорител на Съюза на съдиите

Близо десет години ни делят от констатацията на правосъдния министър в правителството на НДСВ Антон Станков, че да реформираш съдебната система е като да местиш гробище – помощ отвътре не трябва да се очаква.

Доколко подобна метафора е отразявала точно състоянието на системата към онзи момент е без значение. През последните няколко години стана безпощадно ясно, че докато не бъдат изринати политико-клиентелистките кръгове от структурите на правораздаване, България ще зацикля във всяка друга област - стабилизирането на банковата система и излизането от казуса КТБ, контрола върху бюджета, възстановяването на инвестициите, потребителското доверие и сигурността в заводите за боеприпаси, ако щете.  В самата съдебна система вече има ядра, които искат реформа, но помощ отвън – от все по-често сменящите се правителства и парламенти, трудно може да очаква.

В този не съвсем обнадеждаващ контекст събитията от седмицата се насложиха по начин, който за пръв път от години разкрива възможност за пробив.

Първо, съдебната реформа се оказа ключовият камък за съставяне на очерталата се като единствено възможна управляваща коалиция – между ГЕРБ, Реформаторския блок и Патриотичния фронт – иначе избори. Условието за радикална промяна, поставено от блока, първоначално беше категорично отхвърлено от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов: "Аз съм против! За да се направи такава реформа, трябва да има широк консенсус на съсловните организации - на прокурори, съдии, следователи" (бел. ред. - разбирай, няма как да стане) – пред "Преса". (Паралелно медиите на Делян Пеевски кълняха със заглавия "Костовисти изнасилват Темида", "Монитор"). След мъчителния начален рунд на преговори между екипите на двете формации обаче представителите на ГЕРБ обявиха, че съгласие за такава реформа има. Дори да не изгаря от желание да влезе в сблъсък със силите на статуквото, Борисов няма да може да пренебрегне съдебната система, защото: 

Второ, в следващите месеци Европейската комисия (ЕК) ще се окаже сериозен фактор за натиск в тази област. Възможно е напредъкът да бъде обвързан с одобрението на еврофондовете, а правителството на ГЕРБ ще е провал без европейска подкрепа.

И трето. Пакет от реформи, който има подкрепата на Европейската комисия, е подготвен. Служебният вицепремиер и правосъден министър Христо Иванов представи тази седмица актуализиран вариант на стратегията за продължаване на съдебната реформа (подробности на следващите страници). Изготвен с помощта на някои от най-активните магистрати и неправителствени организации, документът посочва така необходимите стъпки за демонтиране на ерозиралия модел на правораздаване в България.

Началото на мандата на бъдещото управление е най-подходящият момент за постигане на консенсус около реформите, за някои от които е нужна подкрепа, много по-широка от необходимата за съставяне на правителство.

Най-важният въпрос – коалицията на желаещите

Още отсега е ясно, че постигането на съгласие за реформата ще бъде възпрепятствано от тези, които с години са инвестирали усилия, за да завладеят ключови звена в системата. Потенциалната политическа коалиция срещу това е тънка. Ако изключим Реформаторския блок, чиято програма включва част от мерките в стратегията,  нито една друга политическа сила (в това число и от проведените до момента консултации между ГЕРБ и останалите парламентарно представени формации) не желае да говори за проблема.

Това е донякъде разбираемо. Демонтирането на "модела КОЙ", както метафорично през седмицата беше синтезирана преговорната позиция на Реформаторския блок, е сериозна задача, която по думите на политолога Огнян Минчев пред "Нова телевизия" изисква "смели лидери".

Играчът, който през последните години трайно инвестира в съдебната система и до голяма степен е виновник за състоянието й, е ДПС. Партията на Доган успя да засили ударно контрола си и в момента има ключови рубежи - ВСС, прокуратурата (включително и на най-високо ниво), както и хора на важни съдебни инстанции. В комбинация с контрол върху силовите служби и повечето медии това ги превръща в могъщ противник срещу всякакви реформаторски амбиции. Факт, който Бойко Борисов много добре знае ("Доган пръв осъзна, че ако има медийна империя и контрол върху съдебната власт, може да управлява"). Волатилното отношение на лидера на ГЕРБ не е нещо ново, но отказът му лично да поеме ясен ангажимент за определянето на съдебната реформа като приоритет със сигурност е функция на горните съображения. В този контекст заявената от ДПС готовност да подкрепя евентуалния кабинет на Борисов ("без условия") е всъщност разменна монета срещу запазването на влиянието им в системата на правосъсдието и кешовите позиции в изпълнителната власт.

Притиснат от неизбежността да състави коалиция и от европейските институции от друга страна, Борисов нормално търси по-широка подкрепа за реформата – включително и от БСП, която игнорира темата в предизборната си платформа, но ако иска да се консолидира електорално и да се реваншира на ДПС, би трябвало да се включи.

Първият ясен знак ще се случва ли нещо сериозно, или следващото правителство просто ще вегетира върху даденостите, ще бъде изборът на правосъден министър - това трябва да е фигура - носител на промените, какъвто нито едно от споменаваните до момента имена (Диана Ковачева и проф. Георги Близнашки) не са.

Възел първи - прокуратурата

Основният акцент в представената тази седмица актуализирана стратегия беше насочен към реформа на прокуратурата.

Именно държавното обвинение, доколкото според закона е "господар" на разследването, носи основната вина за липсата на резултати в борбата с корупцията и организираната престъпност. Това е констатация, която присъства трайно в докладите на ЕК. България не отбелязва напредък и в разследванията за злоупотреби с европейски фондове – сфера, която Брюксел след внимателно.

Именно по настояване на ЕК в началото на мандата си главният прокурор Сотир Цацаров инициира изготвянето на функционален анализ на прокуратурата, на базата на който беше направен и план за действие. Последвалите промени обаче бяха от битово-административен характер и не се отразиха на ефективността в борбата с престъпността. Така първоначалната висока оценка за активността на новото ръководство на прокуратурата увисна във въздуха. Източници от прокуратурата разказаха пред "Капитал", че комуникацията на Цацаров с Брюксел значително се е влошила през последните месеци. Без отговор останали въпроси за развитието на ключови разследвания, които белязаха началото на мандата на бившия пловдивски съдия – срещу бившия шеф на ГДБОП Станимир Флоров, бившия зам.-председател на ДПС Христо Бисеров, Богомил Манчев, прекрояваното многократно дело САПАРД и не не последно място - разследването по аферата КТБ (в документа, с който ЕК е открила наказателната процедура за гарантираните влогове, е имало изречение, което доста прозрачно намеква за съмнения в действията на прокуратурата).

Оцветените в политически интереси разследвания като "Костинброд" и делото срещу Цветан Цветанов за безконтролното подслушване също не отговориха на първоначалните заявки. Аферата с бюлетини приключи с абсурдно обвинение за занижен контрол (т.е. не се потвърдиха обвиненията за изборни манипулации), а незаконно подслушване от страна на бившия вътрешен министър така и не се доказа и той беше осъден заради това, че е... отказал подслушване.

Източници на "Капитал", запознати с процеса по изготвяне на стратегията за съдебна реформа, разказаха, че мерките по отношение на прокуратурата са значително смекчени от първоначалния вариант. Така в крайна сметка е останала идеята за изготвянето на международна и независима експертна оценка на състоянието на държавното обвинение.

Това е стратегически ход, защото всяко предложение, свързано със статута на прокуратурата, с начина, по който се избира нейният ръководител, и мандата му, би минирало изцяло диалога за продължаване на реформата, а и всъщност не би решило ключовите проблеми в институцията.

В същото време е сигурно, че подобна международна експертиза би казала очевидното - държавното обвинение е неефективно и има нужда от промяна.

Реформа в прокуратурата минава през промяна на начина на управление, който беше наложен от Сотир Цацаров. Това означава и пряк конфликт с него – нещо, което вероятният бъдещ премиер Бойко Борисов не може да предприеме без външна принуда. Защото самият той някак премина през прокурорската "мелница" - след признанието на бившия градски прокурор на София Николай Кокинов към Борисов от записите в Банкя ("Не ми се подсмихвай, ти си го избира") някак се случи, че предизборно и с не съвсем убедителни мотиви бяха прекратени двете ключови разследвания около лидера на ГЕРБ - по казуса "Мишо Бирата" и за смъртта на Тодор Димов-Чакъра.  

Възел втори - ВСС

Другият ключов момент, който е заложен в представената тази седмица стратегия, е свързан с преформулирането на Висшия съдебен съвет (ВСС), като основният момент е разделянето му на две камари (съдийска и прокурорска).

Този пакет от промени ще срещне далеч по-малко съпротива за реализация. Промяната е мотивирана с необходимостта за гарантиране на независимо управление на съда и спазване на международния стандарт съдиите да бъдат кадрувани от орган, в който мнозинството представители са съдии, избирани от съдии (в настоящия формат са едва шест от 25).

С цел гарантиране независимостта на съда са и другите мерки в тази насока  - пряко избиране на членовете на съвета от магистратската квота, връщане на модела на непостоянен ВСС, който заседава на сесии, и възлагането на някои от ключовите му правомощия на комисии, които се състоят от командировани и действащи магистрати.

Важна идея е и отнемането на правомощия от председателите на съдилища, доколкото цялата корупция в съда разчита на йерархичната структура и нейният демонтаж е много важна мярка за реална независимост на съда.

Встрани от бранителите на статуквото вътре в системата единствената видима съпротива към тези идеи идва от сегашния състав на ВСС, който вижда в подобна промяна предсрочно прекратяване на мандата му.

Голяма част от реализацията на промените за статута на ВСС е възможна и с промени само в Закона за съдебната власт, т.е. с обикновено парламентарно мнозинство. Има обаче юристи, които са на мнение, че разделението на съвета на две може да стане само през промяна в конституцията, за която са необходими 2/3 от гласовете на народните представители. Промени в основния закон са необходими и за реализацията на други от предвидените мерки в стратегията.

Трудността за събиране на конституционно мнозинство е аргумент, който ще се използва (включително и от самия Бойко Борисов, който вече го заяви веднъж), за да бъде отричана реформата. Контрааргумент срещу тази теза е, че през следващите няколко месеца със сигурност 160 депутати ще трябва да се обединят, за да изберат главен съдебен инспектор – пост, който стои вакантен вече втора година след изтичането на мандата на Ана Караиваноа и двукратния провал в процедурата по избор в предишния парламент. Избор, който заедно с актуализацията на стратегията за реформа е санитарният минимум, който властта трябва да изпълни през следващите няколко месеца, ако иска да не получи червен картон от Брюксел.

И добрата новина - лошият холандец

"Работещата съдебна система не е въпрос на уют за съдиите и прокурорите, а на цялото общество, и гаранция за почтени икономически отношения. Силно се надявам конюнктурните интереси да не надделеят."

Нели Куцкова, съдия, говорител на Съюза на съдиите

Близо десет години ни делят от констатацията на правосъдния министър в правителството на НДСВ Антон Станков, че да реформираш съдебната система е като да местиш гробище – помощ отвътре не трябва да се очаква.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

74 коментара
  • 1
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Отличен материал и същевременно - утопичен. 25 години са достатъчно дълъг период от време за очертаване рамките на правната система на едно ново общество. В случая с България, 1989 - 2014 явно нещо не работи както трябва, нещо на фундаментално ниво, някакви базови, принципни механизми. Дали причината е в психологическата настройка на българина, историческата съдба или друго - не знам, но не работи. При предишното разпределение на баницата, 1944-89, след 25 г. - 1969 - наблюдаваме отлично функционираща макар и тоталитарна правна система. Нищо подобно - имам предвид "отлично функционираща" не се наблюдава сега и едва ли може да се очаква да се промени в тази посока в обозримо бъдеще. Опитвам се да не бъда прекалено черноглед, но явно не се получава.

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Реформа се прави от РЕФОРМАТОРИ.

    ГЕРБ, БСП, ДПС нямат интерес от реформа в съдебната система. По времето на първото правителство на Борисов, корпорацията на Пеевски-Доган-Мустака стана най-могъща точно с благословията на Човека-Слънце от Банкя.

  • 3
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Едно е ясно - реформата ще е съпроводена с много уволнения на магистрати и променяне на структури, затова помощ от вътре не може да се очаква. Няма какво Бойко да очаква те сами да се реформират като на ръководните постове вътре са се навързали като свински черва.

  • 4
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Статията е прекрасна но за съжаление не показва цялата картина на съдебната система. Да речем Борисов, реформаторите и патриотите се обединят (орел, рак и щука), гласуват необходимите закони направят необходимите промени в съда и прокуратурата. Какво ше стане? Дали мазния мустак на Пенгезов ще се трогне и ше стане изведнъж честен съдия. И това се отнася за хилядите корумпирани съдии и прокурори. Съдебната система е обрасла от зависимости защото хората вътре са такива. Съвестните и честните хора там винаги са били изключение от правилото.
    Иначе две мнения няма: съдебната систем трябва да се реформира за да станем европейска държава. Това е НАЙ-ВАЖНОТО днес!

  • 5
    gorgozil avatar :-P
    Gorgozil

    Прокурорите и съдиите би трябвало да се замислят, че реформите в правосъдната система могат да станат "со кротце и со благо" ама може и "со малко кютек", естествено политически коректен кютек и в унисон с демократичните и евро атлантически ценности като при всяко спонтанно недоволство на тълпата ...

    На всички ни е ясно, че РЕФОРМИ ЩЕ ИМА, защото така не може да продължи - съдебната система не може вечно да е в разпад ;)

  • 6
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Наистина много добър анализ на Росен Босев, поздравления!
    Той показва къде се крие мотора на така нужната ни съдебна реформа. И че ако не се изпълнят тези необходими реформи, то наистина българската съдебна система може да предизвика радикални действия с непредвидими последици. Но и че ако не тя не помръдне напред такива действия съвсем не са изключени.Стартирането им от това правителство, което очакваме може и да му коства много силна подмолна съпротива, но друг път просто няма. Така поне ще стане ясно кои са политиците с държавническо мислене и за са в политиката, за да крадат от държавата...

  • 7
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    До коментар [#5] от "Gorgozil":

    Съдебната система въобще не е в разпад, напротив. Функционира идеално когато трябва да се "уреди" нещо, да се "натисне" някого и т.н. Дори върши услуги на гражданите - делби, разводи и други битови дела. Е, някои дела се проточват с години. Много работа ... Едва ли в Италия и в други страни по нашата географска ширина са по-добри, само дето там вече са се ояли, а нашите професионалисти тепърва подсигуряват себе си, децата и внуците.
    Освен това имаме прекрасни закони, поне на книга. Търговският закон е променян десетки пъти, а е приет през не толкова далечната 1993 г. След всяка промяна става все по-хубав. И не е само той. Така че всичко е 6.

  • 9
    mammita avatar :-|
    mammita

    Много пари и интереси се въртят в съдебната система. Тъжната истина е, че след като борчетата еволюираха в добре облечени бизнесмени и изпраха мръсните си пари, се сетиха, че няма нужда да се крият от закона ако той им принадлежи. По-евтино е да купиш закона, от колкото да платиш, за да се скриеш от него.
    Според мен трябва да се направи една основна реформа във всчки държавни институции и тя е да се изравнят заплатите с тези в частния сектор. Така като прибавиш и преференциите, които има държавните служители, няма да им стиска да кривнат извън пътя, защото остават на улицата. А държавата ще разполага с компетентни експерти.
    Ама нали сме популистки народ обичаме да гледаме в паничката на другите и ако недай си боже се каже, че някой държавен служител на висок пост взима над 500 лв. - ауууууууууууууууу линч.
    Нека почнем от тук, пък да видим после ще има ли закони в тази държава.

  • 10
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Много е съмнително Бойко да приеме безрезервно предложеният от служебният министър на правосъдието проект, но какво ли има ГЕРБ като проект?!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK