С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 17 окт 2014, 13:26, 3413 прочитания

Седем важни идеи за реформа

Някои от моментите в предложенията за промени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-отчетна прокуратура

Проблемът: Изваждане прокуратурата от съдебната власт, намаляване мандата на главния прокурор, избирането му парламента... Предложенията на тема "Как да направим прокуратурата по-ефективна и отчетна?" са безброй много. В тези идеи има логика и всяка от тях може да бъде защитена с аргументи. Всички те обаче имат сходен белег - носят травматизъм от личността на главния прокурор. Бил той проактивен в лошия смисъл на думата като Филчев, или добър човек, в лошия смисъл на думата, като Велчев.


А всъщност истинският проблем в момента е, че нито един редови прокурор няма реална свобода на действие, защото знае, че е подчинен на по-горния, който е подчинен на по-горния, и така всички са подчинени на главния прокурор.

Идеята: Изграждането на ефективна структура под главния прокурор и "китайски стени", които да намалят влиянието му над отделните прокурори просто защото няма как един човек да отговаря за 1800 магистрати, какъвто е сегашният модел. Отчетността на всяко звено под главния прокурор да бъде гарантирана през процес на планиране и отчитане, който е подчинен на показатели за качество и ефективност, които са обвързани с програмно бюджетиране.

Повече независимост и власт за съдиите



Проблемът: Сигурно 90% от скандалите около Висшия съдебен съвет са свързани с решенията му за избор на административни ръководители в съда. Това е съвсем обяснимо – въпреки че трябва да са първи сред равни, съдебните началници са натоварени с изключително много формални и неформални механизми, които позволяват нечистоплътно консумиране на властта. През командироването на магистрати те заобикалят конкурсите и по този начин се обграждат с послушни съдии, готови да отсъдят по волята им делата, които им възложат (началниците държат ключа към системата за случайно разпределение на делата). Председателите на окръжните съдилища дават разрешение за подслушване (и съответно имат информация за това кой е следен от службите). Началниците участват в организирането на общите събрания за избор на делегати, които впоследствие избират членове на ВСС от съдийската квота. Съдебната номенклатура е тази, през която най-често покварата влиза в съдебната зала и в решенията на магистратите. И това е съвсем разбираемо - цялата корупционна мрежа в съда разчита на йерархичната структура. Ето защо нейният демонтаж е много важна мярка за реална независимост на съда. Между другото е повече от показателно, че тази седмица ВСС се обърна към председателите на съдилища с искане да организират подготвянето на становища по стратегията за реформа, а не към редовите съдии, независимо от кой съд са. 

Идеята: Максимален кръг от въпроси, които в момента са прерогатив на председателите на съдилищата, да започнат да се взимат от общите събрания на всички съдии.

Превенция на корупция и дисциплинарни производства

Проблемът:
Разследванията и проверките срещу магистрати са се превърнали в инструмент за натиск над съдиите и прокурорите, а не за разсейване или потвърждаване на съмнения за корупционно или неетично поведение.

Обвити в мистерия, тези производства много често остават скрити за обществото, а пък аргументите, с които един се наказва, а друг не, така и не стават ясни, което в същото време пречи на магистратите да си съставят мнение за рамките на етичните норми.

Дисциплинарните производства, които се провеждат в момента пред ВСС, имат инквизационен характер, като в някои случаи един и същ член на съвета може да играе ролята на разследващ, прокурор и съдия на първа и втора инстанция.

Идеята: Електронен регистър, в който да се декларират широк обем от обстоятелства, които биха могли да породят обвързаности и конфликт на интереси, като участие в масонски ложи например. В същото време стратегията предвижда въвеждането на механизми за бързина, обективност и отчетност на разследванията срещу магистрати.

Общите събрания на съдилищата да избират съдии и прокурори, които да бъдат командировани в централизирана дисциплинарна комисия, която да провежда проучването, а пък самото дисциплинарно производство да се развива пред ВКС, който единствен да може да налага наказания на магистрати

Реформа в юридическото образование

Проблемът: Актуалната уредба позволява на един човек, който е завършил право (22-23 години) и придобил правоспособност, да се яви на конкурс и ако го спечели, след деветмесечно обучение в Националния институт на правосъдието да започне да правораздава като младши съдия или прокурор, а две години по-късно, т.е. на 25 години, да е редови магистрат.

В това няма нищо лошо, ако в процеса на обучение имаше реална практическа подготовка, какъвто далеч не е случаят в момента.

Така например в Юридическите факултети спортът е задължителен предмет за разлика от защитата на човешките права, който е факултативен и се провежда от преподаватели със спорна компетентност, а не от практикуващи в сферата юристи.

Идеята: Превръщане на стажовете по време на следването и след дипломиране в реална форма на практическа подготовка. Въвеждането като от първоначалните конкурси за назначаване на съдии и прокурори и атестациите за придобиване на несменяемост на познанията по професионална етика и оценка на развитието на личността, включително общата и правна култура, правосъзнанието и индивидуалната независимост на кандидатите.

Адекватна оценка на магистратите


Проблемът: Макар и настоящият състав на ВСС да положи доста усилия, за да разбие безумната практика 99% от магистратите в България да носят най-високата възможна оценка, атестирането на съдиите и прокурорите продължава да бъде основен проблем и не може да гарантира, че качествените юристи се издигат и остават в системата, а слабите въобще не получават т.нар. статут на несменяемост или възможност да растат в кариерата

Идеята: Промяна на модела оценката на магистратите да става на местно ниво и създаването на централизирано атестиране, което да става от комисии, които са съставени от командировани за целта съдии или прокурори, които се избират от общите събрания на съдиите. Така оценяването ще става при еднакви критерии и от съдии и прокурори, които са избрани от колегите си като най-капацитетни.

Електронно правосъдие


Проблемът: В края на управлението на ГЕРБ беше изготвен пакет от законодателни промени, които да отворят вратата за т.нар. електронно правосъдие, а впоследствие темата беше продължена от правосъдния министър в кабинета "Орешарски" Зинаида Златанова, но най-вече по въпроса за обезпечаването на реформата с европейски фондове.

Каква е реалната картина? Макар и вече пет години да има законово задължение съдебните актове на съдилищата да се публикуват онлайн, най-добрата и пълна база данни е най-старата и евтина – тази на Върховния административен съд, която функционира отпреди България да е член на ЕС.

Идеята: Комуникацията между гражданите, бизнеса и съдебната система да става по електронен път.

Адекватна наказателна политика

Проблемът: Действащият Наказателен кодекс е приет през 1968 г. и е сред най-често променяните нормативни актове.  Криминализирането на всевъзможни деяния без ясни мотиви и задължаването на разследващите да ги преследват независимо от обществената им опасност натоварва системата и в крайна сметка не гарантира справедливост и върховенство на закона за обществото.

Идеята: Обвързване на промените в Наказателния кодекс със задълбочени криминологични изследвания, които да дават ясна картина за причините и динамиката на престъпността.

Масова декриминализация, която да върви със създаването на Кодекс на административните нарушения и наказания, който да реализира целта за заменяне на наказателните санкции с админстративно-наказателни.

Анализ на алтернативните наказания като пробацията и прилагането на алтернативни способи за решаване на наказателни дела като възстановителното правосъдие (деецът поправя причинените от него вреди, без да влиза в процедурата на наказателния процес).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Краят на ерата на Валентин Златев в "Лукойл България" 5 Краят на ерата на Валентин Златев в "Лукойл България"

Най-големият търговец на едро и дребно вече ще се управлява от Булат Субаев от Русия

19 апр 2019, 10769 прочитания

Конституционният съд отмени закритите заседания и високите такси по екодела Конституционният съд отмени закритите заседания и високите такси по екодела

Остава обаче увеличението на таксите за останалите видове касационни дела, което засяга достъпа до съд

19 апр 2019, 1550 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кметове, общинари и местни олигарси участват в купуването на гласове

Зам.-вътрешният министър Филип Гунев пред "Капитал"

Най-дългото кацане на летище София

Пет големи европейски кандидата поискаха за 35 години столичното летище

Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа