С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 21 окт 2014, 19:01, 32685 прочитания

Пенсионната реформа: Вдигане на възрастта и по-високи осигуровки

Социалният министър Йордан Христосков представи 30 предложения за реформи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-високи осигуровки, увеличаване на пенсионната възраст за всички, промяна в модела на осигуряване и налагане на наказания при неплащане. Това са основните насоки за реформа в системата, направени от Консултативния съвет към социалното министерство. Към всяко от предложенията има по няколко варианта за в бъдеще, като целта е системата да стане финансово устойчива, да се съхрани солидарният модел и да се върне доверието в нея по думите на социалният министър и вицепремиер Йордан Христосков, който представи  предложенията. Повечето от тях са разработени в 2 или 3 варианта, всички включват едновременно вдигане на осигуровки и възраст. 

Консултативният съвет заседава вече два месеца и за пръв път разкрива официални и окончателни предложения. Той обаче няма право да прави реформа или да взима решения. Може единствено да предложи промени в сегашния модел, които да бъдат дадени на следващото редовно избрано правителство. Впоследствие промените трябва да бъдат приети от парламента. "Лично аз смятам, че всяко отлагане на промени в осигурителната система все повече и повече ни отдалечава от целта да имаме сигурни, адекватни и финансово устойчиви пенсии", каза вицепремиерът Христосков. Той е категоричен, че не бива да се повтаря досегашната практика – вече 10-12 години осигурителната система да бъде поставена в "покрустовото ложе" на политиците.


Осигурителни прагове

Едно от основните предложения е промяната на модела, по който се определят минималните и максималният осигурителни прагове. За съжаление на бизнеса предложените промени са свързани с по-голяма осигурителна тежест за него. Едно от предложенията е максималният месечен размер на осигурителния доход (МхОД) да се обвърже с размера на минималната работна заплата, т.е. осигурителният таван да е равен на 8- или 10-кратния размер на минималната работна заплата (МРЗ). Обсъдени са два варианта, но и двата предвиждат максималният праг да скочи над 3000 лв. (при 2400 лв. в момента). В единият случай ще се взима размерът на МРЗ към 1 януари на текущата календарна година, а в другия – максималният праг ще се променя, когато се променя и МРЗ. Това според Христосков е по-неудачно, тъй като се администрира по-трудно.

От Националния статистически институт (НОИ) за изчислили, че ефектът върху бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО), ако приемем, че от 1 януари таванът се увеличи до 3040 лв., ще бъдат допълнително 72 млн. лв. приходи. Не са сметнати обаче колко ще бъдат загубени от укриване на доходи, висок размер на максималната пенсия и обезщетенията, високи разходи за държавния бюджет.
Другите две предложения в тази посока са от 2015 г. минималният осигурителен доход за земеделските производители да се изравни с минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица. Увеличението от 240 лв. на 420 лв. би донесло на бюджета 8.4 млн. лв. през следващата година. Помислено е как държавните служители сами да си плащат осигуровките. Техните възнаграждения обаче ще бъдат коригирани нагоре, за да се компенсира отнетият им доход.



По-високи осигуровки

Едни от най-спорните предложени промени са тези, свързани с промяната на осигурителните вноски. Тук са разработени два варианта, но отново и двата са за увеличаване на вноските за фонд "Пенсии" и фонд "Безработица". В първия случай увеличението ще е общо с 4 процентни пункта в следващите пет години. От 2015 г. с по 1 пр.п. се увеличават вноските за двата фонда. От 2017 г. с 1 пр.п. се увеличава вноската към универсалните пенсионни фондове, а от 2019 г. вноската за пенсия ще се увеличи с още 1 пр.п. Вторият вариант е подобен, като разликата е, че първото увеличение ще е от 2016 г., а през 2019 г. ще се добави допълнително 1 пр.п. към фондът за пенсии. Остава и допълнителният 1 пр.п. за УПФ.

Сметнато е, че в първата година от увеличениeто в големия фонд "Пенсии" ще постъпят допълнително около 230 млн. лв., а за безработица – около 210 млн. лв. И в този случай е отбелязано, че с повишаването на разходите за труд ще се намали конкурентоспособността на българската икономика, ще се намали събираемостта на вноските, ще се увеличи сивата икономика, ще се загубят работни места и ще се намалят чуждите инвестиции. Не е даден обаче разчет тези негативни ефекти от вдигането на вноските как ще се отразят върху бюджета на ДОО. Министър Христосков изтъкна, че за 10 години бюджетът е пропуснал да събере 23 млрд. лв. Намалението на вноските започна през 2001 г. и продължи през следващите години.

Пенсионна възраст

За пенсионната възраст за работещите най-масовата трета категория труд има разработени три варианта, различни от сегашния. При първия пенсионна възраст на жените и мъжете се изравнява през 2036 г. на 65 години и след това се въвежда автоматичен механизъм спрямо очакваната продължителност на живота. В този вариант всяка година към възрастта на жените се добавят 2 месеца, а за мъжете – един. Вторият вариант също предвижда изравняване на годините, но през 2028 г. Тук повишението на пенсионната възраст на жените е с по 2 месеца на година до 2016 г., а за периода от 2017 до 2027 г. е с по 4 месеца за година. При мъжете пенсионната възраст се повишава с по 2 месеца до 2016 г. и след това - с по един месец на година.

Третият вариант е най-иновативен. Изравняване на пенсионната възраст на жените и мъжете става на 65 години и е според годината на раждане. След това се въвежда автоматичен механизъм. Възрастта на мъжете и жените се увеличава с по 2 месеца през 2015 г. и 2016 г. След това за мъжете пенсионната възраст продължава да расте с по 1 месец за всяка следваща година на раждане, достигайки 65 години за родените през 1964 г. (за родените през 1953 г. - 64 години и 1 месец, а за родените през 1954 г. - 64 години и 2 месеца).

Възрастта за пенсиониране на жените продължава да расте от 2017 г. с по 4 месеца за всяка следваща кохорта (година на раждане) до достигане на 65 години за родените през 1967 г. (за родените през 1956 г. - 61 години и 4 месеца, а за родените през 1957 г. – 61 години и 8 месеца). Изравняването на възрастите и за двата пола става през 2032 г.

Осигурителен стаж

Предвидени са и промени в необходимия осигурителен стаж за пенсиониране при най масовата трета категория труд. При първия вариант се запазва стъпката за нарастване на осигурителния стаж с 4 месеца от началото на всяка календарна година до достигане на 40 години за мъжете и 37 години за жените. Вариант 2 предвижда стажът да нараства със стъпките на нарастване на пенсионната възрастта (от съответния вариант) до достигане на 40 години за мъжете и 37 години за жените.
Запазват се изискванията за стаж (10 години за І категория труд и 15 години за ІІ и 94 точки за жените и 100 точки за мъжете) при пенсиониране на категорийните работници до 2029 г. Възрастта за пенсиониране на мъжете и жените от І и ІІ категория труд нараства в зависимост от стъпките на избрания вариант за нарастване на възрастта в ІІІ категория труд.
През 2029 г. работещите в І категория труд се пенсионират 8 години, а работещите във ІІ - 3 години по-рано от тези от ІІІ категория труд.

Предвидено е да се удължи срокът за ранно пенсиониране на работниците и инженерно-техническите специалисти и ръководните служители до ръководител-участък включително, заети под земята, като едновременно с това възрастта за пенсиониране расте със стъпките на избрания вариант за нарастване на възрастта в ІІІ категория труд.

Специални ведомства

Тук е предвидено въвеждане на диференцирана (спрямо длъжността и степента на тежест и сложност на труда) възраст за пенсиониране при запазване на изискуемия стаж от 27 години, от които 2/3 действително изслужени като кадрови военнослужещи или държавни служители по Закона за МВР и другите специални закони. Според eкспертите в Консултативния съвет мярката ще доведе до по-продължително и по-пълноценно използване на капацитета и опита на служителите. Очаква се броят на новоотпуснатите пенсии през 2015 г. да намалее с с около 1000 души, а финансовият ефект да е около 7 млн. лв. с последващо кумулативно нарастване.

Предвижда се преходен период от 3 или 5 години, през които се запазват досегашните условия за пенсиониране за лицата, които остават на работа в съответните специални ведомства.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1530 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 5 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2675 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Агроминистерството отново ще избира одитор на европарите за земеделие

Четири компании са поканени за участие в съкратената процедура

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10