Пловдив изтегли заем от 30 млн. лева за инфраструктура
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пловдив изтегли заем от 30 млн. лева за инфраструктура

Договорът, според който Пловдив има три години да усвои кредита и други десет, за да го изплати, бе подписан от кмета на града Иван Тотев и Жан-Патрик Марке от ЕБВР

Пловдив изтегли заем от 30 млн. лева за инфраструктура

Със средствата от ЕБВР ще бъдат финансирани четири ключови за града пътни проекта

5190 прочитания

Договорът, според който Пловдив има три години да усвои кредита и други десет, за да го изплати, бе подписан от кмета на града Иван Тотев и Жан-Патрик Марке от ЕБВР

© Михаил Ванчев


Търговете за проектите ще се провеждат по правилата на ЕБВР - в случай на обжалване арбитър ще е банковата централа в Лондон, а не българският съд.

Пловдив изтегли заем от 30 млн. лева от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), който ще бъде изплащан 13 години, като договорът бе подписан в петък, 24 ноември. "Кредитът е необходим, защото с инструментите на местния бюджет на града (около 230 млн. лева за 2014 г. - бел.авт.), не сме в състояние да решим основни инфраструктурни проблеми на Пловдив", обоснова решението кметът на Пловдив Иван Тотев. Според него за първи път в страната се използва нов подход в управлението на публичната инфраструктура - задължителен дългосрочен договор за поддръжката й.

Представителят на ЕБВР, който подписа и договора - Жан-Патрик Марке, от своя страна изрази увереност, че стартът на строителните и ремонтните дейности, за които е предназначен този кредит, ще започнат през първото полугодие на 2015 г. Дотогава общината трябва да приключи с административните процедури по обществените поръчки за избор на изпълнител. ЕБВР ще осъществява контрол по изразходването на средствата и ще ги отпуска тогава, когато има готовност за усвояването им, обясни той. Този проект ще допринесе и за изявата на Пловдив като Европейска столица на културата през 2019 г., заключи Марке.

За четири проекта

Средствата от заема ще стигнат за 4 важни проекта. Първият е ремонтът и разширение на "Коматевско шосе", което решава проблемите с интензивния трафик от града към Родопската яка. Вторият проект е за ремонт на бул. "Руски", който е един от най-натоварените в града. Третият проект е за бул. "Шести септември" - част от републиканската пътна мрежа, с който да се реши проблемът с ускореното преминаване по посока изток-запад и свързването на зони с по-нисък социален статус с центъра на града. Четвъртия проект е за реконструкция на бул. "Северен", който има много важно значение за бизнеса, защото е връзка с една от най-динамичните търговски зони на Пловдив.

Обществените поръчки по четирите проекта ще бъдат проведени по правилата на ЕБВР, което означава, че в случай на обжалване от участници в обществената поръчка банковата централа в Лондон ще бъде арбитър, а не българският съд.

Условията

Условията по кредита бяха оповестени от Илия Кардашлиев от българския офис на ЕБВР. Заемът на практика не е обезпечен, защото градът има много стабилни приходни парични потоци и висок кредитен рейтинг, каза той. Единствено изискване е общината да поддържа на депозит в полза на банката една вноска по кредита. През първите три години банката допуска гратисен период по изплащане на главницата.

Лихвеният процент е плаващ и се определя на базата на 6-месечния индекс ЕRIBOR - 2.65 на сто в момента плюс надбавка, която ще варира в зависимост от кредитния рейтинг на общината. Кредитът е натоварен още с първоначална такса от 1.2 на сто върху сумата на заема плюс такса участие. Първоначално за първите три месеца тя ще бъде нула, каза Илия Кардашлиев. После таксата за участие достига 0.1 процента, а ако в рамките на 15 месеца заемът не бъде усвоен, тя ще нарасне още.

По договор община Пловдив има 3 години, за да усвои заема, плюс още 10 години, в които да го изплаща.

Сагата

Този заем беше забранен от двама министри на финансите, четирима областни управители, а за него се бориха двама кметове на Пловдив. Причините за забраната бяха политически, а не финансови, защото градът не е променил рязко нито приходната, нито разходната част от бюджета си. Кредитната натовареност на Пловдив му позволява да изтегли и заем по програма JESSIKA - заем от 7 млн. лева при 5.8% лихва за срок от минимум 15 години и 3 години гратисен период, за да бъде изграден нов парк с втори гребен канал за водни атракции. Договорът за този заем е одобрен за финансиране от Регионалния фонд за градско развитие, но не е гласуван още от общинския съвет на Пловдив.

Всички заеми на града обаче няма да надвишат 15 на сто от приходната част на бюджета, каквото е изискването на Закона за публичните финанси.

За какво са парите

- Основен ремонт на бул. "Руски" в участъка от кръстовището на Централна гара до бул. "Шести септември"

- Основен ремонт и разширение на бул. "Коматевско шосе" - от ул. "Александър Стамболийски" до входа на кв. "Коматево"

- Реконструкция на бул. "Шести септември" - от мост "Адата" до бул. "Цариградско шосе"

- Изграждането на бул. "Северен" (т.нар. Северна тангента на Пловдив) от мост "Адата" до бул. "Карловско шосе"
Търговете за проектите ще се провеждат по правилата на ЕБВР - в случай на обжалване арбитър ще е банковата централа в Лондон, а не българският съд.

Пловдив изтегли заем от 30 млн. лева от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), който ще бъде изплащан 13 години, като договорът бе подписан в петък, 24 ноември. "Кредитът е необходим, защото с инструментите на местния бюджет на града (около 230 млн. лева за 2014 г. - бел.авт.), не сме в състояние да решим основни инфраструктурни проблеми на Пловдив", обоснова решението кметът на Пловдив Иван Тотев. Според него за първи път в страната се използва нов подход в управлението на публичната инфраструктура - задължителен дългосрочен договор за поддръжката й.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    sarssaraktos avatar :-?
    Sars Saraktos

    Да поправя автора. Когато Славчо Атанасов от ВМРО беше кмет (2007-2011 г.) той договори заемът, но областния тогава управител Тотев, го блокира и накара Симеон Дянков да го спре чрез позициите си в ЕБВР. Официалните аргументи бяха, че Пловдив "нямал нужда от заем" и "нямало да може да го изплаща". После, обаче през 2011 г. Тотев стана кмет с купени избори и фалшификации и веднага започна да придвижва същия този заем с точно обратните аргументи. Но има една голяма разлика. Славчо Атанасов го искаше, за да оправи 300 малки вътрешно-квартални улички, които от десетилетия са в отчайващо състояние. Тотев - само 4-5 и без това оправени булеварда....

  • 2
    uhv11380438 avatar :-|
    uhv11380438

    В цената включен ли ремонта на хотела кметчето ?
    И въобще с какви средства се правят постоянно модернизации за милиони на хотела му (официално е уж майка му) ,откакто стана кмет ?

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Отдавна трябваше така, само сериозни банки като ЕБВР могат да управляват големи обществени средства, особено за обекти като инфраструктурата... има и много полоителен опит в енергетиката.....

  • 4
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "Sarakt": тук истината е изцяло на твоя страна :-)

  • 5
    apavlov avatar :-?
    JOjoo

    До коментар [#1] от "Sarakt":

    Коматевско шосе оправен булевард ли е според вас?
    -Павиран двулентов доста натоварен път изходна артерия на града

    Бул.Руски кога за последно сте минавали по него, защото в момента се чудя къде да мина за да не си разбия колата. И случайно да знаете че от долу има павета и реално ремонта ще протече като на бул.Македония около 30-40 см асфалт.

    Уникално оправен булевард е 6-ти септември от моста на Адата до на Ванко 1 хотела, направо по тия павете тук таме вдлъбнати е уникално да се кара, да не говорим какъв е трафика там в последно време (на близо работя)

    Бул.Северен не знам как смятате че е оправен като реално все още не е построен но не знам може би имате нещо предвид..

    И беше споменато че от търговете се надяват да спестят пари да оправят и ул.Даме Груев, която според вас сигурно и тя е оправена ама те да по "източат" малко парички...

    Всички булеварди които искат да оправят с тези пари са много по важни за града от вътрешните улички по кварталите с които Славчо Атанасов искаше да спечели мислещи като вас избиратели.....

  • 6
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Ще дойде ред и на малките улици...

  • 7
    zara09 avatar :-|
    zara09

    От тези проекти единствено разширението на Коматевско шосе е нещо наистина належащо. Има други по-инфарктни кръстовища, които изискват не козметични, а тотално нови решения. Непрекъсното се говори за подлеза Модър-Царевец, последно разбрахме , че 2015 ще е готов - не вярвам! Кръстовището Копривщица- Пещерска (на прелеза) е много по-проблемен от реновирането на предложените 3 улици. Продължение на бул.Южен до ж.к. Тракия е по-необходим. Затваряне на ринга на Околовръстното също.

  • 8
    kikoleppard avatar :-|
    kikoleppard

    Съгласен съм, че конкретните булеварди са за ремонт. Защо ли ме зачовърка, че започнаха да оправят тези, които са павирани?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK