С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 29 окт 2014, 17:13, 2400 прочитания

Служебното правителство не знае дали доставките на газ са намалени

Според специалисти от газовия сектор намаленото налягане е нормално при увеличение на потреблението и е практика през зимните месеци необходимите количества да се покриват от Чирен.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Служебното правителство няма информация дали доставките на руски газ към страната ни са намалени. През последните дни обаче налягането на газопреносната ни система е по-ниско, което доведе до подозрения за подобна възможност. "Нормално налягането в газопреносната мрежа трябва да е 38 бара, но в последната седмица варира между 30-35 бара", обясни енергийният министър Васил Щонов след заседание на Министерския съвет. Заради това  не могат да се получат 100% от заявените количества природен газ от Русия и разликата се покрива от газовото хранилище в Чирен.

Къде е проблемът?

Според Щонов проблемът вероятно е технически и ще бъде отстранен. На границата между Украйна и Русия обаче няма измервателни уреди, поради което не може да се потвърди дали в действителност доставките за страната ни са намалени. Щонов все пак увери, че става въпрос за временен проблем, а тегленето на допълнителни количества газ от хранилището в Чирен ще продължи поне още една седмица.


Без притеснение

Според специалисти от газовия сектор намаленото налягане е нормално при увеличение на потреблението и е практика през зимните месеци необходимите количества да се покриват от Чирен. В момента хранилището има 483 млн. куб.м газ, като максималният дневен добив е 4.1 млн. куб.м. Щонов обаче не очаква да се стигне до критичната точка от 4 млн. куб. метра. Ако все пак тези количества бъдат надвишени, топлофикациите ще трябва да преминават на мазут, обясни той. Потреблението в момента е около 7-8 млн. куб. метра дневно, като от Чирен се черпят около 1-2 млн., за да се компенсира недостигът, посочи Щонов.

Планове за разширение

След газовата криза в началото на 2009 г. един от приоритетите пред страната ни за осигуряване на по-голяма независимост на доставките беше разширяването на хранилището в Чирен. За целта са необходими 200 млн. евро, които трябваше да бъдат осигурени от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Според плановете на "Булгартрансгаз" това трябва да се случи в периода 2014-2018 г., като проектът предвижда дневният капацитет за добив да бъде удвоен.



ТЕЦ "Варна"

Щонов коментира и положението на ТЕЦ "Варна", която трябва да бъде изведена от експлоатация в края на годината, тъй като не отговаря на екологичните норми. По думите на министъра преговорите по казуса продължават. Според Щонов обаче, щом ЧЕЗ (собственик на ТЕЦ "Варна") не е намерила за нужно да инвестира в централата и да я направи по-екологична, вероятно не я смятат за рентабилна и искат да се откажат от нея. По думите му в момента токът поевтинява, а имало свръхпроизводство, което не предполага нуждата от тази централа. Резултатите от проведените стрес тестове за готовността на газопреносната система да посрещне евентуална криза обаче показаха, че една от възможностите на страната ни за справяне с положението е да използва и мощностите на ТЕЦ "Варна". В тази връзка от ЕК ще бъде направено изключение централата да работи и без сероочистващи инсталации. Вчера министърът обаче посочи, че ако "до края на годината няма инвеститор за централата, тя вероятно ще бъде затворена".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Държавата скоростно избра ПСТ да строи скоростен път към Видин за 300 млн. лв. Държавата скоростно избра ПСТ да строи скоростен път към Видин за 300 млн. лв.

До тук за трасето от Ботевград до Дунав АПИ е договорила да плати 682 млн. лв. за 63 км или 110 млн. лв. над предвиденото за пътя Ботевград-Видин

18 сеп 2019, 103 прочитания

Падна забраната обвиняеми и подсъдими да са митничари 1 Падна забраната обвиняеми и подсъдими да са митничари

За втори път Конституционният съд ревизира промените в Закона за митниците от 2018 г., даващи нови основания за уволнение

17 сеп 2019, 1216 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Марчин Петриковски: Банковият надзор в България има слабости

Управляващият директор в S&P, отговарящ за региона на Централна и Източна Европа, пред "Капитал Daily"

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг