София отново търси проектант за трамвая "Младост" - "Дружба"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София отново търси проектант за трамвая "Младост" - "Дружба"

Ремонтът на релсите по бул. "България" струва 8 млн. лв.

София отново търси проектант за трамвая "Младост" - "Дружба"

Следващата година са планирани ремонтите на шест основни трамвайни линии

Десислава Лещарска
10271 прочитания

Ремонтът на релсите по бул. "България" струва 8 млн. лв.

© Мария Съботинова


Столична община отново търси проектант за новата трамвайна линия, която да свърже кварталите "Младост" и "Дружба", става ясно от регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Първата поръчка от май тази година е отменена след жалби. Трасето с дължина 4.4 км е предвидено в общия устройствен план на София и в случая ще осигурява алтернативна връзка на кв. "Дружба" с метростанция 18 в "Младост 1".

В обхвата на поръчката са включени изработване на технически и инвестиционни проекти както за новата трамвайна линия, така и за рехабилитацията на 10-километровия трамваен път по бул. "Цар Борис III" (от Княжево до Съдебната палата), трамвайната линия по бул. "Ал. Стамболийски" и по улица "Каменоделска". Прогнозната стойност на поръчката е близо 485 хиляди лева. Тя се финансира от "Техническа помощ" на оперативна програма "Регионално развитие".

Недоволни от поръчката

Поръчката отново не предвижда обществено обсъждане на проекта, възразиха от Гражданска инициатива за обществен релсов транспорт след публикуване на обявлението. От сдружението посочват в своя позиция, че по същия начин без консултации с гражданите общината реши да измести трасето на трамвай 18 през Борисовата градина, което доведе до граждански протести през миналата година.

Според организацията най-притеснителното е, че проектът предвижда подмяна на линиите по "Цар Борис III" (линията на трамвай №5). Вместо 1009 мм междурелсие е предвидено 1435 мм. Всички трамваи в София с изключение на 20, 22 и 23 са с тясно междурелсие, а подмяната означава значителна инвестиция. Подмяната най-вероятно е свързана с плановете на Столична община да направи първия зелен килим по трамвайните линии около Руски паметник.

Готови за новия програмен период

Едва след изготвяне на техническите и инвестиционните проекти ще имаме представа за цената на новия трамваен път и ремонтите на останалите линии, коментира пред "Капитал Daily" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Точните стойности пък ще станат известни след избора на изпълнител, добави той. Ремонтът на релсите по бул. "България" (4.7 км двоен коловоз) е прогнозиран за 12 млн. лева, но след обществената поръчка е постигната цена от 8 млн. лева, посочи Христов.

За трамвая от "Младост" до "Дружба" ще се търси финансиране от новите оперативни програми, каза столичният зам.-кмет. Линията е част от втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт в София. С парите от ЕК за първата фаза на проекта – 100 млн. лв., бяха закупени нови автобуси, тролеи и трамваи, финансира се информационната система за контрол на трафика и др. Първата фаза предвижда и строеж на трамвайна линия от Дървеница до Семинарията (трамвай 18) за 20 млн. лева, но изпълнението не може да започне заради жалби в съда на регулационния план на трамвая. Идеята за железния път, част от който минава през парка на Борисовата градина, предизвика съпротива на жители от района и на граждански сдружения.

Паралелно с новата трамвайна линия София ще продължи и изграждането на булевардната връзка между "Младост" и "Дружба". В края на миналата година беше открита новата отсечка между бул. "Копенхаген" и "Цариградско шосе", а следващата година пътят ще продължи към бул. "Ал. Малинов", обясни Любомир Христов.

Трамваите стават приоритет през 2015 г.

Освен нов трамвай от "Дружба" до "Младост" София планира през следващата година ремонти на трамвайните линии по бул. "Дондуков", бул. "Витоша" (до Южния парк), по бул. "Джеймс Баучер" и ул. "Козлодуй". Те ще се финансират със средства на общината. "Парите са осигурени, текат обществени поръчки за избор на изпълнител. Надяваме се да приключат до пролетта на следващата година и да започнем работа", каза Любомир Христов. Той поясни, че развитието на трамвайния транспорт става приоритет на общината през следващата година заедно с най-големия инфраструктурен проект - третия лъч на метрото, който ще свързва "Ботевградско шосе" с "Овча купел".

Столична община отново търси проектант за новата трамвайна линия, която да свърже кварталите "Младост" и "Дружба", става ясно от регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Първата поръчка от май тази година е отменена след жалби. Трасето с дължина 4.4 км е предвидено в общия устройствен план на София и в случая ще осигурява алтернативна връзка на кв. "Дружба" с метростанция 18 в "Младост 1".

В обхвата на поръчката са включени изработване на технически и инвестиционни проекти както за новата трамвайна линия, така и за рехабилитацията на 10-километровия трамваен път по бул. "Цар Борис III" (от Княжево до Съдебната палата), трамвайната линия по бул. "Ал. Стамболийски" и по улица "Каменоделска". Прогнозната стойност на поръчката е близо 485 хиляди лева. Тя се финансира от "Техническа помощ" на оперативна програма "Регионално развитие".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    tanas avatar :-|
    Танас

    Според организацията най-притеснителното е, че проектът предвижда подмяна на линиите по "Цар Борис III" (линията на трамвай №5). Вместо 1009 мм междурелсие е предвидено 1435 мм. Всички трамваи в София с изключение на 20, 22 и 23 са с тясно междурелсие, а подмяната означава значителна инвестиция.
    =================
    Хубаво щом сте решили да са с широко междуосие защо купихте новите Полски с тясно ?
    На мене ми се чини че е малко малоумно.

  • 2
    arax avatar :-|
    arax

    Колко полски трамвая са купили и колко трамваи се движат в София. Не задавай малоумни въпроси!

  • 3
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Абе, направете един лифт и всички проблеми ше се решат немедлено :)

  • 4
    tanas avatar :-|
    Танас

    До коментар [#2] от "arax":
    А не е ли малоумно по 15 линии да се движат трамвай по шестнадесет стандарта ?

  • 5
    xmm avatar :-P
    xmm

    До коментар [#3] от "Γαλλα":

    Май с файтони ще е по-добре - ще бутнем и безработицата:)

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Танас":

    Двете междурелсия в София са факт много-много отдавна. За 10 км отсечка в собствено трасе, която не засяга централни градски части, разширяването на междурелсието е прекрасна идея, особено след като на старото трасе е дошло време за ремонт. Освен това, доколкото следя развоя, трасето ще стане част от 3-ти метродиаметър, така че въпросът е предрешен. Т.нар. "зелени" трябва да се изслушват внимателно, но не бива да имат крайната тума. Новото кръстовище на телевизионната кула остана без тротоари от едната страна, защото зелените не искали тротоарите да навлизат в парка. Точно тротоарите, които можеш всякак да ги провереш между дърветата и които осигуряват най-зеления транспорт - ходенето пеша.

    После за гара Пионер, там протестът трябваше да бъде единствено с искане общината да откупи колкото се може повече от огромната площ на затоврената гара, а не да се заяждат за няколкостотин квадрата, колкото са били нужни за трамвая. Такъв шанс се отваря веднъж на 100 години. Ако гарата бъде изцяло застроена, бетонът ще отсече завинаги Борисовта градина от Ловния парк. Ако няма пари за всичкото, то поне колкото за една зелена шийка, колкото да се свържат технически двата парка.

  • 7
    finasist avatar :-|
    Svetan

    И какво толкова се иска от такъв човек че не може да го намери ?

  • 8
    ceco avatar :-|
    Цецо

    До коментар [#6] от "cinik":

    Големите проблеми на трамвая през Дианабад не са тротоарите. А и те не се направиха заради решението на общината да се държи като окупационна власт. Първо трамвая наистина няма как да не навлезе в гората. Второ голямата веселба ще е точно в Дианабад. Където ще трябва да се ликвидира и единствения супер. Плюс още много други. А трамвая буквално ще е в жилищата на хората. За сметка на изчезване на тротоара.
    Като добавка и заради това не се направи разширение на платната по посока център-Симеоново. И задръстването си остана непроменено. След над 30 млн. похарчени.

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#8] от "Цецо":

    Супера няма как да го ликвидират, най-много да го лишат от безплатния паркинг, който му осигуряваше булевардът. Същата мъка я очавкат всичките сергии, бараки, павилиони, палатки и наколни сгради от същата страна на булеварда, но все пак това е на първо място транспортна артерия, а не базар с безплатен паркинг към него.

  • 10
    id_1 avatar :-?
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    Защо по бул. България се наложи изкореняването на вече пораснали храсти ,къртеха ги грубо ,мачкаха с багери а сега слагат крехки фиданки ,които едва ли точно ще се засадят през зимата???
    И какво стана с обещанието за зелени линии ??
    Не е ли време да се погледнат решенията от големите европейски градове ,в които градския железопътен транспорт навлиза като метро само в централната част на градовете а след това се движи със скоростта и удобствата на наземен влак??Не е ли време да не откриваме всяка година топлата вода и колелото заедно??
    Но да попитам не е ли време за по -модерни млади и умни архитекти и вслушващи се инвеститори / а не голямата работа всезнайковци/?
    Даже и частните проекти в София изглеждат като безвъзвратно остарели ,поне с 50години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK