Расте, но не печели

Макар и да генерират доста приходи и сериозна заетост, общинските дружества в София трудно могат да се нарекат бизнес

Ако разглеждаме Столична община като работодател, ще се окаже, че тя е третият най-голям в страната след Национална компания "Железопътна инфраструктура" и "Български пощи". София управлява 20 дружества, в които работят над осем хиляди души. Подобно на останалите в този топ 3 обаче и тя не е особено печеливша. И пак подобно на държавната поща и железният път има по-скоро социално-комунални функции. Както председателят на стопанската комисия в столичната община Николай Стойнев признава, че отдавна печелившите дружества са продадени. Останалите просто се поддържат, но на тях не може да се разчита за свеж приход на капитал.

Градският транспорт се движи традиционно с цената на солидна загуба; местната топлофикация все някак оцелява по чудо, докато се мислят различни варианти за оздравяването й; "Егида" с останалите й малко и вече не съвсем атрактивни обекти вечно е пред закриване; "Софийски имоти" е дотам оплетена в скандали, че дори е трудно да се разбере какво точно има в активите й, а единствено пазарите битуват сравнително добре с пари от наеми (виж графиката).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pinoccio avatar :-|
    pinoccio
    • + 13

    Крадат и точат средства през общинските фирми, ясно е като бял ден.

    Нередност?
  • 2
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • + 6

    Не знам има ли община по света и у нас, дето да няма от обикновена немарливост до откровени престъпления, при стопанисване и поддържане на общинските имоти и дейности.
    Няма причини, у нас нещата да са различни, макар да ми се струва, че в последните години има известно подобрение в инфраструктурата и в някои дейности, като транспорта например.
    И тук също има две възможности - да се аутсорсват или да останат общински. Не се наемам да давам оценка кое е за препочитане, но например общинския транспорт във Виена е чудесен, но и 100%частния такъв в Токио също. Е как човек да избира при това положение?:).
    А например по въпроса за плащане или не на загубите в сградната инсталация, според мен проблема въобще не е правен.
    Чисто физически закон е затоплянето на сградата от инсталацията и тези които са се отказали, искат или не ползват тази топлина. Мисля че всеки средно нормален човек може да направи разлика да отопляваш жилище, в което няма никакъв друг източник на топлина и жилище, където стени и коридори се отопляват от преминаващите тръби. Така че, ако по чисто правни аргументи се окаже, че някой няма да плаща нищо, защото се е отказал другите трябва да плащат и заради него и тук Топлофикация няма никакво отношение. дали ще вземе от от 20 човека по 100 лева или от 10 по 200, на нея и е все едно.
    Много и различни са проблемите, ама затова си избираме съветници и кметове и това е нашия основен лост.

    Нередност?
  • 3
    udri avatar :-|
    udri
    • + 6

    Жалко, за градския транспорт.Карат може да са Бойковци и тн. обаче,автобусите им са най хубави,като изключим факта че нямат достатъчно дълги за 204.

    Нередност?
  • 4
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • + 3

    До коментар [#3] от "udri":

    Може да са им хубави рейсовете, но в страницата на Центъра за Градска Мобилност във фейса постоянно има оплаквания от линията.

    Нередност?
  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • + 2

    До коментар [#4] от "rainbou1":

    Проблема е в линия 204 - безумно е, а е и безалтернативна за югозападните квартали. Необходима е допълваща линия по бул.България поне до орлов мост. Трамвая 7 отива на Ботев и не върши тази работа, макар да е удобен.

    Нередност?
  • 6
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • + 2

    В смисъл твърде много хора има за 204 спрямо недостатъчна бройка автобуси и липса на алтернатива.

    Нередност?
Нов коментар