Защо ни е инспекция по труда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо ни е инспекция по труда

Shutterrstock

Защо ни е инспекция по труда

Структурата явно не може да спре трагедии като тези в Ораново и Горни Лом. Това трябва да се промени

Десислава Лещарска
16474 прочитания

Shutterrstock

© Shutterrstock


Един месец след взрива в завод "Миджур" в Горни Лом, отнел живота на 15 души, камерите са загасени, а микрофоните - изключени. Темата за системните проблеми в контролните функции на държавата е удобно заметена под килима. Отново.

Соченето с пръст няма да върне жертвите, но дискусията за липсващите реформи и невъзможността на държавата да наложи собствените си правила не може да бъде оставена да заглъхне. Виновниците трябва да се посочват.

Главна инспекция по труда (ГИТ) е структурата с основна роля, когато става въпрос за здравословни и безопасни условия на труд. Да, законът казва, че работодателят е изцяло отговорен за живота на служителите по време на работа, но функциите и задачите на инспекцията са да контролира как се изпълнява това задължение. След взрива от 1 октомври логично и не за пръв път изниква въпросът безполезна ли е тази инспекция.

Тя създава впечатление, че е хиперактивна, но основно по отношение на бюрократичен тормоз от документен тип: има ли график на отпуските, подписана ли е инструктажната книга и др. Черната поредица от трагедии в опасните производства - мини, заводи за боеприпаси, химически заводи, е ясен сигнал, че има нещо много сбъркано в модела на работа на тази държавна структура.

Какво е то

Правомощията на ГИТ (структура към Министерство на труда и социалната политика) са разписани в Кодекса на труда и най-общо са свързани с извършването на общ и специализиран контрол. В случая с Горни Лом става въпрос за особено опасно производство, което подлежи и на двата вида проверки. Ето какво се случва на практика според разкази на служители от инспекцията, пожелали да останат анонимни. Инспекторите отиват, искат инструктажната книга, плана за действие при аварии и оценката на риска. Дори и да влязат в самите производствени помещения, те нямат представа за спецификата на процеса, никой от тях не вниква в детайли в технологията на самото производство. Могат да видят работник без предпазна маска например, но не знаят пропорциите на смесите, с които работят тези хора, нито спецификата на машините, които ползват. Контролът над производството в този му вид е само бюрократичен и напълно безсмислен.

Причините за посредствените проверки са в метаморфозите, които ГИТ претърпява през годините. От 1992 до 2000 г. това е служба, съставена от технически инспектори. През 2000 г. синдикатите и социалното министерство стигат до решението, че службата трябва да се занимава и с трудовото законодателство. Инспекторите вече се наричат "интегрирани" и освен инженери трябва да са и юристи. Провеждат се масови изнесени обучения на служителите на ГИТ, след които те поемат удвоените си задължения. В този момент към тях почват да валят жалби на служители, свързани с трудовоправни отношения: "не ми дават отпуска", "не ми плащат надница за празника" и т.н. Почват се проверки и обикаляне по съдилищата.

До този момент служителите на ГИТ са имали един ден от седмицата за самоподготовка, но вече нямат никакво време. Не смогват да ходят на инспекции и да се явяват в съдебната зала за дела по съставени от тях актове. Ако не отидат в съда, ще ги глобят. ГИТ има 28 регионални поделения, като във всяко от тях има не повече от 1-2 завършили юристи, разказа за "Капитал" бивш служител на инспекцията. А за един адвокат не е много атрактивно да работи в инспекцията. Най-високите заплати в ГИТ - на шефове на дирекции, са по 850 лв. Служителите на ГИТ са около 430.

Най-важното е невидимо

Един източник обяснява, че много често инспекторите не смеят да налагат тежки санкции, като затваряне на предприятието например, защото актът пада в съда и инспекцията е тази, която е осъдена да плати разноски. "Капитал" зададе официално въпроси на ГИТ и от отговорите излиза, че съдът отменя всяко десето постановление на инспекцията. Най-често се обжалват големи глоби или имуществени санкции. Събираемостта на глобите е около 40%, посочват от инспекцията. Най-странното е, че ГИТ сами признават, че не водят точна статистика за причините за отменяне на постановленията, като казват, че съдебните решения са публични и всеки може да ги прочете.

Защо нито те, нито инспекторатът към Министерство на труда и социалната политика следят и анализират причините за отпадането на актовете, остава мистерия вече 15 години. Това де факто значи, че никой не контролира работата на инспекцията и не й държи сметка, когато тя не я върши като хората. В случая с взривения завод "Миджур" например ГИТ е извършила 20 проверки за 4 години. От десет съставени постановления осем са паднали в съда. Санкциите за собственика "Видекс" са за близо 20 хил. лв., от които са платени 100 лв.

Една от причините за липсващата статистика може да са неудобните факти, които биха излезли при нея. Като например дали некадърните пропуски на инспекторите са умишлени или неволни. Един от актовете, съставени на завод "Миджур", е за това, че в шест от складовете за боеприпаси "няма съгласувани с органите на МВР списъци: за лицата, упълномощени да получават взривни материали, на лицата, имащи право да разрешават получаването на взривни материали, с подписите на лицата, имащи право да посещават взривен склад, да издават и получават материалите". Двама от служителите не са имали свидетелства за правоспособност за работа с взривни материали, а друг не е преминал опреснителен курс. Последният акт бил за това, че е извършван извънреден труд. Всичките издадени наказателни постановления са отменени от съда заради процесуално нарушение - наказателното постановление е издадено преди изтичане на тридневния срок за възражения.

Ни чул, ни видял

Липсата на обучени специалисти  и размиването на отговорности е едната страна на проблема. Другата е умишлено затваряне на очите. Според бивш служител на инспекцията, пожелал да остане анонимен, в регионалните инспекции работят хора с по над 10 години стаж, които развиват лични отношения с работодателите. "Тогава нещата стават много опасни", казва той.

Проблемът се задълбочава, когато в дейността на инспекцията се намеси и политическо покровителство на по-високо ниво. Втори бивш служител на ГИТ, с когото "Капитал" се свърза, разказа, че контролът по места е бил силно занижен след идването на власт на правителството на Пламен Орешарски и смяната на шефове на регионалните инспекции. По думите му новите назначения били хора, близки до ДПС, с неподходяща професионална биография: безработен, тютюнопроизводител, крупие. "Капитал" поиска биографиите на шефовете на дирекциите в ГИТ, но инспекцията отказа да ги предостави, позовавайки се на решение на Върховния административен съд, че данните за директори на дирекции не представляват обществена информация.

За "специално отношение" към собствениците се говореше и в случая със срутената мина в Ораново и след случая с Горни Лом. Въпреки доказателствата за системни и груби нарушения предприятията така и не са затворени, а един от нелепите аргументи е "не ги затваряме в името на хората, защото ще останат без работа и пари". Месецът преди да се взриви "Миджур" служителите са получили заплати от по 240 лв. "Това оправдание е фалшиво. Не ги затварят, защото ще ударят по печалбата на ограничен кръг от хора", коментира нашият източник.

За да стане ясен проблемът - преди срутването на минната галерия в Ораново ГИТ е констатирала 163 нарушения за периода 2007 - 2013 г. В отчета и коментарите на инспекцията, които тогава "Капитал" поиска, се казва, че 25 години не са правени инвестиции в подобряване на условията на труда, и се отбелязва, че добивът на въглища се извършва по рисков метод, който би трябвало да се замени с по-безопасен. Докладът на ГИТ е останал без последствия за работодателя. Както тогава обясниха от инспекцията, "ГИТ не може да влияе на работодателя по отношение на инвестициите в развитието на мината". Ако тази инспекция не е в състояние да накара един работодател да направи така, че четирима души да не загинат на място заради рискови практики, какъв е смисълът от нея?

Една от главните причини за трагедията в Горни Лом е, че в цеховете са се съхранявали по-големи от допустимите количества взривни вещества. Как и защо е допуснато подобно нещо, при положение че тези количества подлежат на стриктен контрол, остава загадка. А истинската причина тези боеприпаси да продължават да се внасят у нас е, за да се рециклира тротилът в тях, като амунициите се трошат по най-безобразен първобитен начин. Тротилът се смесва с амониева селитра и се продава като промишлено взривно вещество. Така се спестява една значителна сума, защото промишленият тротил, който се внася от Русия, е с цена 1200 долара за тон. Затова тази схема продължава да съществува. Под надзора на ГИТ.

Какво да се направи

Според специалисти има няколко възможни мерки за по-добрата работа на агенцията, които са обсъждани през годините, но така и не са стигнали до реализация заради липса на политическа воля. Една от тях е да се създаде независим специализиран орган за контрол на опасните производства. Тази идея е обсъждана по-сериозно след взрива в Бобов дол през 1997 г. Дори е подготвена стратегия за създаване на централизиран орган - минно-техническа инспекция с щат от 30 души. Идеята е изоставена с обяснението, че няма пари нито за уреди, нито за наемане на нови хора, нито за адекватната им подготовка.

Второто е промяна в правомощията на инспекцията, така че да е по-безкомпромисна и сериозна при санкционирането на неизрядни работодатели. Ако санкцията за системни или груби нарушения е спиране на производството за месец например и собственикът е принуден да изтърпи финансовите щети от това, че не работи, може би ще е много по-отговорен към правилата за безопасност.

Сред задълженията на инспекцията може да се включи и проверка на направените инвестиции за безопасност на труда. Според експерти в опасните производства разходите за безопасност стигат до 40% от всички разходи. Недобросъвестните работодатели пестят от тези средства и си осигуряват конкурентно предимство по нечестен и опасен начин.

В правомощията на инспекцията е да издава годишни разрешителни, че въпросната фирма има персонал, който може да извършва дадена дейност. Когато работодателят отиде с един наръч документи, които формално отговарят на изискванията, ГИТ няма право да му откаже разрешително. Никой не държи сметка  за предишни нарушения. Би било по-логично досието на всеки работодател да се преглежда преди подновяване на разрешителното и да се взимат предвид системните нарушения. Самите проверки на ГИТ може да са по-сериозни и задълбочени - като на инспекторите от НАП например, които седят със седмици в предприятието, което ревизират.

Трето смислено действие е да се осъвременят правилниците за безопасност, както и да се приемат единни стандарти за работа в опасните производства - например единен държавен правилник за безопасни условия на труда във всички заводи за обезвреждане на амуниции. По този начин се работи в Германия, Полша и други европейски държави. Тук остарели инструкции се пренаписват, нагаждат се криво-ляво към производството и се представят като достатъчно условие за получаване на разрешително за работа. Най-страшното е, че те не пораждат никакви правни (да не говорим за морални) задължения за работодателя. Това не е документ, който може да ги задължи в пълна степен да осигурят безопасни условия на труд.

Четвъртата смислена мярка е да се инвестира в качествено, професионално обучение на служителите на инспекцията, както първоначално, така последващо - периодично обучение в специализирано учебно заведение като Минно-геоложкия университет или химическите факултети на големите университети. Бюджетът на агенцията е около 7 млн. лева, но отделно от това тя е получила близо 30 млн. лева от програмите "Административен капацитет" и "Развитие на човешките ресурси". Нито един от проектите, финансирани с тези пари, не е свързан с повишаване на уменията или мотивацията на служителите. Най-големият е за мащабно изследване за условията на труд и разработването на практически инструменти за оценка на риска. Другият е за внедряване на информационна система в инспекцията, а третият - за набиране на асистенти на инспекторите.

Но преди всичко изброено по-горе да се случи, първо трябва да се прочисти инспекцията и да се затегне контролът над нея. Не само в името на справедливостта, а и за да не може да рекетира нормалния бизнес, като продължи да си затваря очите за опасния.

По темата работи Весела Николаева

Един месец след взрива в завод "Миджур" в Горни Лом, отнел живота на 15 души, камерите са загасени, а микрофоните - изключени. Темата за системните проблеми в контролните функции на държавата е удобно заметена под килима. Отново.

Соченето с пръст няма да върне жертвите, но дискусията за липсващите реформи и невъзможността на държавата да наложи собствените си правила не може да бъде оставена да заглъхне. Виновниците трябва да се посочват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    b.manchev avatar :-|
    b.manchev

    В тази си структура и с тази организация ИА "Главна инспекция по труда" е опасна и вредна за гражданите.

    Отгоре на всичкото е и прекалено скъпа, тъй като човешкото здраве и живот у нас стават все по проблематични. Нейните функции могат да се поемат от синдикалните организации, които в момента страдат от същите пороци по аналогични причини - корупцията.

  • 2
    polevd avatar :-|
    polevd

    Като сме в Европа редно е да препишат немската структура и организация, а не да откриваме топлата вода..

  • 3
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    В България проблемът е фундаментален и се нарича манталитет. 100% съм сигурен, че тези хора от мината не са получавали тези заплати, а просто са се подписвали на толкова. Тоест в измамата участват работниците, синдикатите, работодателя и контролните органи. Ако не беше Шулева да въведе електронните регистрации, досега 50% щяха да са без трудов договор. Реално и автора не е наясно какво значи европейски изисквания, дори и при 50% спазване нашите предприятия трябва да затворят. Голямата грешка в тези, а и не само в тези контролни органи е комплициращия ефект на ниски заплати, липса на ясни критерии/тоест голяма субективност/, съответно не висока компетентност и накрая всеки с пари може да си реши въпроса прескачайки конкретния служител или чрез началника му или през съда. Тоест нулева мотивация. Между другото по света застрахователните агенти/които определят застраховката на завода/ са по-опасни за големите фирми от някакви си инспектори, но темата е доста дълга за петък вечер.

  • 4
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#3] от "stoiank":

    "В България проблемът е фундаментален и се нарича манталитет"

    В България проблемът се нарича мизерия, когато има голяма безработица и когато хората работят за заплати, които не им стигат да си платят храната и тока, се скатават и не си обявяват договорите.

  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#4] от "today ;)":

    Не е така. Бил съм много често по обекти на морето 2007-2009 г., заплати от порядъка на 1500-2500 лв. на всеки или почти всеки, но никаква безопасност, договори, работно време и спазване на технологии. Мизерията е начин на мислене, не колко получаваш в момента. Вината не е на работещите, тези които ръководят работата и тези които определят правилата са скапаняци, не обикновените строители в цитирания случай.

  • 6
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov

    За какво ни са всички тези агенции?Които нямат тежест и всички нарушители с пари могат оборят актовете за нарушения.Да инспекторите трябва да са на ниво"икономисти-прависти"и техните актове за нарушение да са действително изпипани,и юридически непробиваеми.Документа т.е.акта внесен в съда да не се придружава от инспектора който го е съставил,съдията да го узакони ако няма пропуски!!!

  • 7
    comandante avatar :-P

    Ми закрийте я тази инспекция !
    Ходят да тормозят фирми с по 5-10 работника а от големите играчи (работодатели) бягат като дявол от тамян !

  • 8
    comandante avatar :-|

    До коментар [#6] от "Peni Radulov":
    Обслужват няколко шуробаджанашки фирми за оформяне на документация и ходят да рекетират хората от средния и дребния бизнес !
    Ето како е нужно да представят малките фирми на инспекцията:
    Договор със служба по Трудова медицина

    По закон сте задължени да имате договор със служба по Трудова медицина, която да ви изготви минимално:

    Оценка на риска по работни места и длъжности;
    Събиране на необходимата информация за анализирането на рисковете;
    Идентифициране на рисковете;
    Оценяване на риска и вероятността за неговото появяване;
    Препоръки за намаляване и контрол на рисковете;
    Документиране на риска – изготвяне на карти за оценка на риска.
    Програма за намаляване на риска;
    Удостоверение за лицата оторизирани да извършат първоначалния инструктаж;
    Извършват се обучения по за придобиване на квалификационни групи по електро-безопасност, съгласно Правилник за безопасност и здраве при работа по електрообзавеждане с напрежение до 1000 V;
    Обучения на представителите на работодателите и на работниците и служителите в комитетите и групите по условия на труд в търговските дружества с обем, обхват и продължителност, регламентирани в Наредба № 4 за обучението на представителите в комитетите и групите по условия на труд в предприятията, издадена от министъра на труда и социалната политика и министъра на здравеопазването, обн. ДВ , бр. 133 от 11.11.1998;
    Обучения на длъжностни лица по безопасност и здраве при работа, пряко подчинени на работодателите и изпълняващи важни функции във фирмената система за управление и организация на дейностите, свързани с безопасни условия на труд. Целта на това обучение е да запознае участниците а ги подпомогне в създаването на фирмена политика за превантивност, обхващаща организацията на работа, технологията, работните места, оборудването и всички участници в трудовата дейност;
    Проиграване на програми за предотвратяване на пожари и правила за поведения при бедствия и аварии.
    - Правилник за вътрешния трудов ред, в който се регламентира режима на достъп до предприятието и поведението на работещите.
    Правила за действия на работещите при пожар, бедствия и аварии.
    Службата по трудова медицина организира и извършва профилактични медицински прегледи на работещите, в съответствие с изискванията на Закона за здравето, Закона за здравословни и безопасни условия на труд.
    Документите, регистриращи дейността на КУТ и ГУТ.
    Инструкции за безопасност при работа с машини или съоръжения.
    Подготовка на персонала за безопасна работа чрез съвместно разработване на видовете инструктажи и програмите, които те обхващат.
    Разработване на физиологичен режим на труд и почивка.
    Протоколи от измервания на работната среда-шум, прах, осветеност и др.
    Списък за полагащото се работно облекло и ЛПС по професии и със срокове за износване.

    Книги за първоначален, периодичен, ежедневен и извънреден инструктаж на персонала

    Всички тези книги са задължителни по закон, за да документирате, че на вашите служители им е проведен инструктаж за евентуални опасности на работното място, за да може утре пак да ви бъдат от полза и работят щастливи за себе си и вас.

    Изготвяне на Програма за провеждане и заповед на лицата, които са обучени да провеждат инструктажа по безопасност.
    Досиета на служителите

    Всички необходими документи за досие на служител може да си набавите още с назначаването му и да допълвате по време на неговото пребиваване при вас.

    Ето и важните елементи от състава на едно личното досие на работник, които да имате в наличност:

    Трудов договор с подписи на ВСИЧКИ места, където пише подпис на Работник;
    Справка от НАП за подадено Уведомление по чл.62 подписано от Работника;
    Служебна бележка за направен първоначален инструктаж на лицето за безопасни условия на труд.
    Длъжностна характеристика
    Допълнителни споразумения към трудовия договор и Справки от НАП за подадени уведомления към споразуменията/ако по закон се налага уведомяването на промените в Трудовите правоотношения/ с подписи на ВСИЧКИ места на Работник
    Молби за отпуск
    Заповеди за разрешаване на отпуска.
    Декларация за съгласие за изплащане на заплатата по посочена от работника лична банкова сметка-ако липсва собственоръчно подписан документ не можете да изплащате заплатата по банков път, иначе сте в нарушение на чл.270 ал.3 от КТ.
    Декларация от работника за непредставяне на трудова книжка, при започване на работа /при непредставяне на трудова книжка/ Особено важно!!!
    Ако имате такава ще сте спокойни, когато решат да ви попитат :“Защо не сте начислили процент за прослужено време и професионален стаж?“
    Заповед за прекратяване на работника –подписана от него
    Приемо – предавателен протокол за получаване на оформената трудовата книжка от служителя при напускане.

    Регистър за издадените трудови книжки

    Нужно е да пазите Регистър за новоиздадените трудови книжки от фирмата, както и за получаване на трудовите книжки при напускане на служителите.

    Датата на предаване на трудовата книжка от работодателя на работника или служителя се отбелязва в дневника за издаване на трудови книжки
    Книга за извънредния труд

    Книга за извънредния труд тряжва да носи подпис на отговорно лице и печат на фирмата.
    Форма 76

    Нужно е да водите график и присъствени форми за работното време и смени на служителите, наричан още Форма 76
    Книга за проверки от Инспекцията по труда

    Изисква се да имате книга (тетрадка) за проверка от Инспекцията по труда, която да бъде надписана, прошнурована, прономерована и ЗАВЕРЕНА в Инспекцията по труда (по чл. 408 от Кодекса на труда).

    Колкото обекта има фирмата – толкова осигурени тетрадки за всяко подразделение сте длъжни да имате на място.
    Вътрешни правила

    Вътрешните правила трябва да съдържат:

    Общи правила
    Основни задължения на ръководството на фирмата
    Основни задължения на работниците и служителите
    Работно време и неговото използване
    Нарушение на трудовата дисциплина и наказания.

    Правилник за вътрешния трудов ред

    Правилника за вътрешния трудов ред е изискване по чл.181 от Кодекса на Труда. В него се определят правата и задълженията на работниците и служителите и на работодателя по трудовото правоотношение и урежда организацията на труда в предприятието съобразно особеностите на неговата дейност.
    Декларация по чл.15 от ЗБУТ

    Декларацията се заверява до 30-ти април на следващата година в Главна инспекция по труда, когато има промяна на икономическата дейност на предприятието, управителя, подразделенията на фирмата или работните места. Когато няма промяна на декларираните данни за изтеклата година остава задължението да подадете уведомление .
    График за отпуските за текущата година

    Графика за отпуски се изисква по чл. 173 от Кодекса на Труда. В него трябва да бъдат предвидени и неизползваните отпуски от минали години, които са отложени по надлежния ред описани в чл.176 от Кодекса на труда:
    Други необходими документи

    Идентификационна карта (по образец) - Попълнена, подписана и подпечатана;
    Ведомости за работни заплати - подписани от служителите. Ако заплатите се изплащат по банков път, трябва да са само с подпис и печат на фирмата;
    Копие от договор за обслужване на ел. съоръжения, ако се обслужват от външна фирма или списък на собствен електротехнически персонал и лицата, които при работа са изложени на риск от работа с ел. ток;
    Документи за защитена квалификационна група по ел. безопасност.

  • 9
    joanikij avatar :-(
    Йоаникий

    "Самите проверки на ГИТ може да са по-сериозни и задълбочени - като на инспекторите от НАП например, които седят със седмици в предприятието, което ревизират."
    Направете проста сметка колко стотин хиляди фирми и фирмички има за "обстойни" проверки и колко са проверяващите... Проверяването на всяка фирма поне веднъж годишно е просто невъзможно...
    Необходими са в пъти повече инспектори, автомобили и т. н....
    Трябва да има трудова полиция с по-големи права, а защо не и специализиран съд - само за трудовоправни (и правила и норми за безопасност) спорове.
    Идеята да "закрием" инспекциите е добре дошла за нашенските "бизнесмени", те това и чакат, за да превърнат работници и служители в покорни роби и да правят с тях каквото си щат, знаейки прекрасно, че никога нашенски съд няма да застане на страната на потърпевш работник....
    Синдикати, бюра по труда, инспекции и др. подобни у нас са създадени умишлено така - хем да ги има за пред света, хем дори и да искат да свършат работа, просто да не могат... Познавам хора, които работят там, винаги когато нещата опрат до солени глоби за поредното безобразие, отнякъде някой разперва над фирмата съответния чадър и съответният инспектор удря на камък, защото са засегнати интересите на общински съветник, или депутат, зам. кмет или направо някой министър.... Отстрани е лесно да се плямпа, но когато ножът опре....
    За важните неща (образование, здраве, безопасност, нови технологии, наука) у нас парите винаги са оскъдни.
    Това е така, защото се краде в огромни размери и навсякъде.
    А пладнешките обири са възможни там, където т. нар. "общество" търпи и си мълчи, робската психика се култивира и от т. нар. "медии", които с много малки изключения са казионни.

  • 10
    comandante avatar :-?

    До коментар [#9] от "Йоаникий":
    Щом имаме дясно правителство би трябвало по презумпция правото да е на работодателя а служители и работниците няма нужда от чак такава закрила трудова медицина, уведомление по чл.62, безопасност и здраве при работа,контрол и оценки на рисковете, дневници ,книги и т.н.
    Когато финансовите пънкари станат основни работодатели това ще са някакви ненужни формалности !
    А има признаци ,че споразумението за Трансатлантическо партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ) в Европа скоро ще е факт! В Канада само за първите 3 години от действието на споразумението са загубени 1.4 милиона работни места на фона на 33 милиона жители на Канада, за същия период са фалирали 24% от компаниите"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK