С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
47 7 ное 2014, 17:15, 17888 прочитания

Когато всички са недоволни

Всички направиха тежки компромиси, за да има правителство, но истинските трудности за новата власт тепърва предстоят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Лавината от проблеми над втория кабинет "Борисов"

Лавината над правителството

Ако тежките проблеми не бъдат решени сега, това ще е убийствено за партиите в новото управление

Записки за новото правителство

Какво спешно трябва да се направи в съдебната система, МВР, публичните финанси, еврофондовете, образованието и енергетиката

Как бяха разпределени министерствата?

Трудно. Много трудно.

Отговорът е трудно, с много компромиси и при непрекъснати компромиси, между партийни и други интереси. Най-драматично процесът протече при реформаторите. Първоначално парламентарната група номинира петима души за членове на правителството. Това бяха Меглена Кунева за министър на външните работи, Атанас Атанасов за министър на вътрешните работи, Румен Христов за министър на земеделието, Николай Ненчев за министър на отбраната и Тодор Танев за министър на образованието. При преговорите обаче Борисов е отхвърлил номинацията на Атанасов с аргумента, че е партийна кандидатура (той е зам.-председател на ДСБ) и предложил за поста бившия зам.-министър на МВР от първото правителство на Борисов и депутат от ГЕРБ Веселин Вучков. В замяна на това ДСБ са получили Министерството на здравеопазването, а министър стана Петър Москов, който също е зам.-председател на партията. От ГЕРБ били категорични, че техен представител трябва да оглави и земеделското министерство.


Така кандидатурата на Румен Христов от СДС отпаднала. В замяна Борисов предложил лидера на синята партия Божидар Лукарски да оглави Министерството на икономиката. Като според реформаторите това е станало след разговор между Борисов и Лукарски предишната нощ. Лидерът на СДС отрече обвиненията на колегите си от парламентарната група, а първоначално съпредседателят й Радан Кънев отказа да коментира темата. В петък обаче призна, че Лукарски е номинация на СДС. Меглена Кунева пък стана вицепремиер по координация на европейските политики и институционалните въпроси, след като поста си запази служебният министър Даниел Митов. Той беше от формацията на Кунева, но е харесван и от Борисов. От квотата на реформаторите е и служебният министър на правосъдието Христо Иванов, който също запази поста си в новото правителство. Първоначално за Ивайло Калфин се твърдеше, че ще влезе в правителството като социален министър, но в лично качество. В крайна сметка обаче избирането му беше скрепено със споразумение между ГЕРБ и АБВ, а цената за участието му в кабинета е вицепремиерският пост.

Бегъл поглед върху разпределението на министерствата показва, че ГЕРБ ще управлява всички т.нар. ресурсни ведомства като еврофондовете чрез вицепремиера Томислав Дончев, министерствата на земеделието, на околната среда, на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта и на туризма. А взривоопасното ново министерство на енергетиката, което също е в квотата на ГЕРБ, е поверено на външен на формацията човек - Теменужка Петкова, която беше зам.-министър на финансите в служебното правителство. До нейната номинация в последния момент се стигна, след като за титуляр на поста дълго време се сочеше бившият министър на икономиката и енергетиката от първия кабинет на Борисов Делян Добрев. За реформаторите остават секторите, в които трябва да се правят най-тежките и непопулярни реформи, които носят и най-големите негативи за управляващите ги  - правосъдието, здравеопазването, образованието. Към тях спада и оглавеното от Калфин социално министерство.

Добър ли е съставът на кабинета  
Има от всичко - добри кандидатури и откровени издънки



Новият състав на правителството е микс от три вида политици. От една страна, има познати лица от предното управление на ГЕРБ като самият премиер, Томислав Дончев, Ивайло Московски и Лиляна Павлова. Техният плюс е, че те излязоха чисти от предишния си престой във властта, а опитът им на тези позиции го прави много по-предвидими. Това обаче още не е гаранция за успех. Сегашната ситуация е много различна от управлението на ГЕРБ и ще изисква нови умения.

Втората група министри са тези без особено голям административен опит. Те тепърва ще трябва да се учат как работи държавната машина, но това има и положителни страни. Външните на системата хора понякога могат да имат по-голяма воля за промяна. Един от добрите примери за това е правосъдният министър Христо Иванов, който (макар и с двумесечен опит от служебното правителство) не е бил никога в администрацията, но опитва да зареди системата с енергия за реформи.

В състава на кабинета има и сравнително голяма група министри, към които по различни причини се появиха съмнения още преди да бъдат избрани. Въпросът защо финансовият министър Владислав Горанов беше избран въпреки отношенията му с Делян Пеевски така и не получи категоричен отговор. При сегашното състояние на държавните финанси този пост е един от най-важните в кабинета и ако към титуляря му има съмнения, това ще направи работата му по-трудна. Ако те са основателни и двамата наистина са в близки отношения пък, това може да доведе до реални щети - все пак финансовият министър отговаря за митниците и данъчните.

Изборът на Божидар Лукарски за министър на икономиката също предизвика учудване, най-вече заради липсата на какъвто и да е опит в тази област. Там обаче потенциалът за нанасяне на щети е много по-малък заради отделянето на енергетиката и туризма. Така министерството на икономиката остава със сравнително малки правомощия и възможните негативи ще са повече политически, и то най-вече за Реформаторския блок.

Ще успее ли да свърши най-важното?
Не е сигурно, но това е добра новина, защото доскоро положителното развитие изглеждаше невъзможно

Опасностите пред държавата са ясни отдавна, както и решенията им,  но въпреки това бъдещите кризи изглеждат все по-близо. Бюджетният дефицит, нарастващият държавен дълг и дупката в енергетиката са само най-видимите последствия от години лошо управление и отлагане на реформите. Различните схеми за кражба на обществени ресурси и лошата съдебна система карат българската икономика да пълзи по дъното и държат чуждите инвестиции далече.

В новото мнозинство има реформаторски искри, но въпросът е дали те могат да запалят по-сериозно пламъка на промяната. Причините това да не се случи са много. Неясният хоризонт на това управление няма да позволи на участниците в него да предприемат по-радикални действия, защото няма да искат да понесат щетите от първоначалните трусове. Всяка промяна на статуквото изисква не само силна воля, но и силна власт. В сегашната конфигурация консенсусът за реформи между четирите партии може да бъде труден. Един няма да иска да се плати "социалната цена", друг ще търси комфорт в носталгията по миналото.

Това обаче не означава, че всички надежди за промяна са напразни. Отсега нататък партиите наистина ще бъдат в постоянна предизборна кампания, но това е аргумент и за по-голяма реформистка активност. Дори и да са много откъснати от хората, политиците усещат всеобщото желание за промяна и трябва да демонстрират поне някаква активност по темата. Силен натиск в тази посока има и от ЕС, като в следващия програмен период получаването на еврофондове ще бъде обвързано с много конкретни действия, които българската власт трябва да извърши.

В сегашното мнозинство консенсусът за съдебна реформа, изглежда, е постигнат, въпросът е как ще бъде проведена тя. Съгласие има и за някаква реформа в БНБ, макар и нейните параметри извън това, че трябва смяна на ръководството, да са все още неясни.

На хартия, заявките на новото управление звучат добре, но от друга страна те звучаха толкова добре и при всяко от предишните правителства. Негативният сценарий при сегашната конфигурация е различните партии взаимно да парират опитите си за промяна. Позитивният е да се конкурират помежду си със смислени и необходими промени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията

Частно обвинение и съдебен контрол ще решат голяма част от проблемите

13 дек 2019, 412 прочитания

Накъде след Венеция 1 Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

13 дек 2019, 430 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Записки за новото правителство

Какво спешно трябва да се направи в съдебната система, МВР, публичните финанси, еврофондовете, образованието и енергетиката

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред институцията и възможните решения

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10