С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 9 ное 2014, 0:27, 17973 прочитания

Записки за новото правителство

Какво спешно трябва да се направи в съдебната система, МВР, публичните финанси, еврофондовете, образованието и енергетиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Съдебна реформа и МВР

Преглед на оригинала Съдебна реформа и МВР

Част от темата

Лавината от проблеми над втория кабинет "Борисов"

Когато всички са недоволни

Всички направиха тежки компромиси, за да има правителство, но истинските трудности за новата власт тепърва предстоят

Лавината над правителството

Ако тежките проблеми не бъдат решени сега, това ще е убийствено за партиите в новото управление

Съдебната реформа и МВР

Заключенията на мисията от експерти на Европейската комисия, която посети България през октомври, за да подготви доклада по механизма за сътрудничество и проверка, са изключително негативни. На политическо ниво в комисията открито се обсъждат вариантите България да бъде отделена от Румъния в процеса и така страната да стане единственият аутсайдер в ЕС. През последната година властите в Букурещ постигнаха редица успехи в борбата с корупцията по високите етажи на властта, като се стигна до налагането на ефективни присъди. В същото време София не може да отчете не само нито едно успешно приключило дело, но на експертите не е било съобщено дори и за текущи разследвания. Въпросите относно напредъка по висящи като тези срещу Христо Бисеров и Богомил Манчев не са получили задоволителен отговор.


В същото време корупционните практики в съда и в частност гражданското, търговското и административното правораздаване създават несигурност в стопанския живот на страната, водят до отлив на чуждестранни инвестиции и по-лошото - потвърждават усещането на гражданите, че в страната цари беззаконие и хаос. Въпреки публичното разкриване на порочни практики със случайното разпределение на делата, както и конкретни съмнения в почтеността на отделни съдии, Висшият съдебен съвет проявява бездействие.



В тази връзка е изключително важно още в първите си дни кабинетът да заяви ясен политически ангажимент, като приеме обновения вариант на стратегията за съдебна реформа и стартира законодателни промени:
1. Спешни промени в Закона за съдебната власт, които:

- Да предвиждат разделяне на управлението на съда и прокуратурата в два отделни органа с цел преустановяване практиката поставената в политическа и икономическа зависимост номенклатура в прокуратурата да кадрува в съда.



- Да предвиждат засилване на участието на редовите магистрати в управлението на системата, като по този начин ще се отнеме властови ресурс от съдебните и прокурорските началници. По същата причина трябва да се гарантира, че следващият ВСС ще бъде избран директно от съдиите и прокурорите, а не през делегатски събрания.

- Да се детайлизира случайното разпределение на делата, което да става със софтуер с отворен код, който да гарантира надеждността.
- Да се разпишат ясни правила при формирането на съдебни състави.
- Да се ограничат възможностите за командироването на съдии и прокурори.
- Да се разшири значително проверката за интегритет на магистрати, които кандидатстват за ръководни длъжности, като по примера на Румъния да се включи задължение за деклариране на членство във формални и неформални сдружения, като масонски ложи, ловни дружинки и т.н.
- Атестацията на съдии и прокурори трябва да се прави от комисия, в която да са командировани действащи магистрати, които се ползват с безупречна репутация в системата.
- Въвеждане на механизми за засилване контрола и отчетността в работата на прокуратурата.
- Преразглеждане ролята на Инспектората на ВСС в процеса по проверка на моралните и етичните качества на кандидатите.

Забележка: Твърде е вероятно законодателните промени, свързани със статута и структурата на ВСС, да бъдат бламирани с обяснението, че са възможни само след конституционни промени въпреки изразените вече становища на видни конституционалисти, че това не е така.
2. Спешни промени в Закона за МВР и Закона за ДАНС - Отделяне на звеното за борба с организираната престъпност от ДАНС.

- Засилване капацитета на "Инспекторат" и "Вътрешна сигурност" в МВР, както и на механизмите за отчетност на тези звена. Въвеждане на механизми, които да позволяват ефективна борба с корупционните практики сред служителите на министерството (тестове за лоялност, проверка на стандарт на живот и т.н.).
- Полицейската статистика да се публикува в реално време, публичност на картите на престъпността.
- Въвеждането на гаранции, които да блокират политическите назначения (изискванията за необходим професионален стаж за заемане на даден пост да бъдат фиксирани в закона).

3. Борба с корупцията - Ясни правила и отчетност на разследванията срещу магистрати с оглед непревръщането им в инструменти за изнудване.

- Обсъждане на варианта за създаване, по примера на Румъния, на отделни институции, които да се занимават с борбата с корупцията. Оценка на постигнатото от структурите, които имат мандат да се борят с корупция по високите етажи на властта (Софийска градска прокуратuра и Дирекция "К" в ДАНС) и налагането на персонални промени на ръководните кадри.
- Засилване на контрола на имуществото на лица, заемащи висши държавни постове, с оглед премахване формалния подход на Сметната палата, който не отчита реалния стандарт на живот.

- Формиране на проактивен подход при борбата с купуването на гласове.
- Изготвяне на анализ на връзката между организираната престъпност и корупцията с оглед установяване на големите криминални пазари (данъчни престъпления, нарушения при обществени поръчки, контрабанда на цигари, злоупотреби с еврофондове), които генерират корупция и насочване на усилията към тях.
 
Публичните финанси на държавата

Публични финанси

Преглед на оригинала Публични финанси


са в небивало отдавна тежко състояние и това се признава не само от служебното правителство, но и от няколко авторитетни международни финансови институции (МВФ и ЕБВР), както и от специализирани агенции като Fitch. Но този факт е очевиден. Очевидно е и изкушението кризата да се решава по познатия (по-лесния) начин – прибягване към заеми, които носят краткосрочен комфорт на управляващите и "закърпват" държавните финанси, но в дългосрочен можем да очакваме задълбочаване на проблемите.


На първо място трябва да се постави проблемът с огромните дългове и дефицит, които са заложени в актуализацията на бюджета за 2014 г. Разписвайки ги в този вид, те няма как да не се пренесат в голяма степен и в следващата година. За сведение - за две години бюджетният дефицит на България е нараснал осем пъти. С тези темпове на увеличение (през 2012 г. беше едва 0.45%) страната е изправена пред голяма и дълготрайна бюджетна криза. Вече е ясно, че за 2015 г. е заложен 3% дефицит и това е, при положение че приходите се изпълнят на 100%, а разходите не надхвърлят предварително заложените. При всяко сътресение в държавата или допълнително отслабване на европейската икономика дефицитът отново може да се окаже близо до 4%.

Актуализацията показа, че приходите в бюджета за тази година са надценени поне с 1.1 млрд. лв. Това може да се приеме като обективна причина дупката да се увеличи поне с тази сума най-малкото защото има само два месеца и наваксването звучи невъзможно. При бюджета обаче се търси най-лесният начин на действие - почти всеки поискал, получава средства.

Решението е ясно, но непопулярно. Разходите трябва да се режат, а приходите трябва да се вдигнат чрез реформи в НАП, ако трябва, и персонални. Дори и без парламент финансовото министерство можеше да предприеме мерки за ограничаване на неплащането на акциз, ДДС и други данъци. Например можеше да се създаде система за следене на всички акцизни стоки, скенери по границите, физически контрол на рискови стоки, ПОС терминали за всички регистрирани по ДДС и др. И друго - да се прочистят редиците на данъчните служители, без които няма как да има източване на ДДС. Или пък да се разработи софтуер, който да разпределя на истински случаен принцип данъчните екипи при ревизии, за да се намали поръчковият елемент. За нуждата от промяна в митниците пък е достатъчно само да погледнем случая с Лесово.

Ако се върнем на разходите не само никой не говори за затягането на харченето, но се приемат и нови заявки на министерства и агенции за милиони. Служебният финансов министър Румен Порожанов записа дупка от 3.9% за тази година, която обаче само с премахването на заложените допълнителни 450 млн. лв. за министерствата може да бъде свалена до около 3% (каквито са евроизискванията). Всяка година МВР, военното министерство, здравната каса и др. ведомства получават все повече и повече пари. Това обаче не води до повишаване на ефективността им на работа и до подобряване на услугата. Затова трябват реформи, които в крайна сметка ще спестят и пари. Нито в актуализацията, нито в програмата на новото управление има спешни мерки – например ограничаване на ранното пенсиониране, ограничаване на ненужните и фиктивните хоспитализации и пр. Част от решението е и в увеличаване на прозрачността около бюджета. Още по-подробна разбивка на разходите при планирането и плащането, предварителна информация към обществото кое ведомство не се е събрало в размера на предвидените му разходи и защо, са само две посоки за подобрения.

Стои и проблемът с банковата система. Фалитът на КТБ ще изсмуче милиарди от държавата, които ще се върнат частично, но след време. Остава и финансовият ангажимент към Първа инвестиционна банка (ПИБ). Той ще е от порядъка на няколкостотин милиона (900 млн. лв. по неофициална информация) – сумата от държавния депозит, която финансовата институция няма да успее да върне в края на ноември. За да няма и трето едро банково перо, финансовото министерство трябва също да гарантира, че банките не се източват. На първо време е добре да го докаже за пряко контролираната от него банка - ББР.

Финансовото министерство трябва да е лицето, което води публичната кампания България час по-скоро да се присъедини към европейския банков надзор и еврозоната. За това страната не само трябва да кандидатства, но и да извърши важни реформи, с които да убеди европейските партньори, че може сама да се справя с проблемите си, а не се опитва да се хване за европейските институции като последната сламка. Това е неблагодарна задача, защото ще ви изправи срещу много и добре свързани интереси в България, но какво по-добро от това, за да докажете, че нямате обвързаности, които ви пречат да работите, и че наистина сте способен млад професионалист, както ви описва премиерът Бойко Борисов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 2 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Корнелия Нинова се отказа от оставката си и остана начло на БСП, напрежението САЩ - Иран расте, протестите в Хонконг продължават

16 юни 2019, 1311 прочитания

Румен Гайтански-Вълка все пак се е върнал в почистването на София Румен Гайтански-Вълка все пак се е върнал в почистването на София

Общинската компания "Чистота-Искър" е превъзлагала почистването на три столични квартала чрез договори за наем на техника

16 юни 2019, 2495 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Поредна ревизия в енергетиката

След това ще се набележат мерки за излизане от кризата

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Несподелената любов на Fiat Chrysler

Сливането на Fiat Chrysler и Renault не се случи, а причините за това са няколко

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."