С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 9 ное 2014, 0:27, 18026 прочитания

Записки за новото правителство

Какво спешно трябва да се направи в съдебната система, МВР, публичните финанси, еврофондовете, образованието и енергетиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейските фондове

Част от темата

Лавината от проблеми над втория кабинет "Борисов"

Когато всички са недоволни

Всички направиха тежки компромиси, за да има правителство, но истинските трудности за новата власт тепърва предстоят

Лавината над правителството

Ако тежките проблеми не бъдат решени сега, това ще е убийствено за партиите в новото управление



остават един от най-съществените фактори за развитие на българската икономика към момента. За миналата година те са вкарали в страната 2.06 млрд. евро, сравнено с 1.15 млрд. евро преки инвестиции. За тази, въпреки прекъсването на плащанията по две от програмите, от ЕК са дошли до септември 1.34 млрд. евро. Няма друг инструмент в управлението към момента, който да има ефект и възможности, сравними с разпределянето на европейските пари.

Затова работата с тях трябва да бъде изключително внимателна, а рисковете - добре преценени. Да започнем от непосредствените. Системата претърпя силен шок в последните две години. "Околна среда" бе замразена за почти година, а плащанията към общини и изпълнители спряха за половин година. Очаква се парите да тръгнат в края на този месец, което би било добра новина, ако се случи. Програмата обаче сериозно пострада и е забавена, има нарушени срокове, изтичащо време, допълнителни плащания, генерирани от забавянията и най-вече - неувереност в общини и изпълнители относно намеренията на държавата.


Служебното правителство направи необходимото, за да започне диалог с местната власт. Той трябва да бъде продължен и засилен, така че, от една страна, да не се повтарят грешките при възлагането, които са огромна част от проблемите с програмата, от друга, да стане ясно кой и как ще носи финансова и административна отговорност, ако е допуснал нередности. Недопустимо е държавата да покрие всички санкции. Най-вероятно догодина ще дойдат нови финансови корекции от Европейската комисия (виновник ще бъде Програмата за развитие на селските райони), за които също ще трябва да се търси решение. Добре е сега да се тегли ясна черта и да се посочат принципите, на които ще бъдат решавани и бъдещи проблеми.

Между впрочем добре е да се направи междинен преглед на състоянието на системата и на всички програми към момента. Най-вероятно на много места има скрити загуби и проблеми, които ще избухнат в близко бъдеще и е добре да има готовност за тях. Основна заплаха е прегледът на изпълнението на програмите за целия период 2007 - 2013 г., който ще започне в края на следващата година. Тъй като той ще преценява проектите не по законосъобразност на разходите, а по ефект от инвестициите, там има много потенциални заплахи за връщане на средства. Всъщност това може да се окаже голямата цъкаща бомба в еврофонодвете.

Що се отнася до новите програми, там ситуацията е не по-малко проблемна. Нито една от тях не е готова за пускане, въпреки че някои са по-напреднали от други. Заради абсолютната невъзможност да се взимат тежки политически решения, отделни проблеми в програмите блокират завършването им. Това трябва да се реши възможно най-скоро, ако искаме някакви пари да започнат да влизат в икономиката догодина. Европейската комисия е абсолютно права в искането си за приоритети, в които да влиза финансирането, и такива трябва да бъдат защитени - и с по-малко градове в "Региони в растеж", и с по-малко сектори в  "Конкурентоспособност". Това ще бъде трудна битка със сдружението на общините, с бизнес организациите, с консултантите и с някои медии, но отлагането вече не е опция и би могло да бъде основна разлика между този кабинет и кабинета "Орешарски".



И последно, но не по важност: от непосредствено значение е да се разрешат два важни проблема, които стоят пред страната преди края на следващата година. Единият е свързан със статистическата информация - ЕК иска до два месеца след одобряването на новите програми (т.е. в следващите месеци) НСИ да разработи с всяка от тях измерители, по които да може да се следи напредъкът по всяка от поставените цели. Въз основа на тези данни ЕК ще преценява дали изпълняваме предварителните условия и от тях ще зависи спирането на парите. Въпреки привидната техническа същност на този инструмент, той всъщност е много важен - това, което не може да се скрие, трябва да се изпълнява, а България е поела доста сериозни ангажименти в следващите няколко години.

Другото условие е реформата при обществените поръчки. Както е добре известно, те са основен генератор на корупция и изчистването на блатото там ще отнеме време. Но общините вече знаят какъв потенциален проблем е това (защото вече им се налага да плащат заради нередни поръчки), а работа на централната власт е да ги улесни в спазването на правилата. Стандартизирането на документите по типове на поръчките е добро начало, а електронното възлагане ще допринесе за намаляване на бюрокрацията и за по-лесното проследяване на поръчки.

И една препоръка към приоритета "подобряване на публичната среда". Най-голям и незабавен ефект ще има създаването на публичен регистър на средствата за медии, които всяка програма дава по комуникационните си планове и по различните проекти. В момента те не са лесно проследими за никого извън системата и това прави възможна политическата и медийната корупция. ЕК вероятно ще одобри безрезервно тази мярка.
 
Образование

Според международния тест PISA над 40% от 15-годишните в България са функционално неграмотни - могат да четат и пишат, но не разбират смисъла на прочетеното и не могат да правят логически изводи. Голяма част от учениците не умеят да мислят критично, да намират решения на проблемите, да са адаптивни към променящата се среда. Друга пък въобще не завършва училище - данните на Евростат показват, че делът на преждевременно напусналите образованието на възраст 18 – 24 години в България е 12.5%, като най-голям е проблемът в Северозападна и Югоизточна България. През 2012 г. неучещите и неработещи младежи в България са били близо една четвърт при средно за ЕС 13%. А последното преброяването на НСИ отчете над 17.5 хил. души на възраст между 7 и 24 г., които никога не са посещавали училище. На този фон около половината от българските учители ще се пенсионират в следващите няколко години, а делът на преподавателите под 30 години е нищожен. Всичко това има пряк ефект върху българската икономика. Липсата на достатъчно квалифицирани млади хора с гъвкави умения отваря дупки на пазара на труда при така или иначе бързо застаряващо население. Тежестта върху останалите работещи се увеличава, а бизнесът и държавата започват да буксуват.

България има спешна нужда от нов закон за училищното образование и заедно с него обновени стандарти, адекватни учебни програми и планове. Учителите трябва да получат повече свобода да избират сами методите и бързината на преподаване спрямо профила на учениците си. Важното е да постигат успехи. Ако уроците се насочат в посока дебати, логическо и критично мислене и работа в екип вместо наизустяване на купища теория, това може да развие уменията на младите хора да се справят в живота и да се учат в движение. И да могат след това да се преквалифицират на пазара на труда, защото професиите сега не са тези на бъдещето.

Вече има технологични решения, които могат да намалят огромната училищна документация и да са в помощ на учителите за достъп до различни образователни ресурси, лесен анализ на резултатите на учениците и връзка с родителите. По-добрата атмосфера в училище заедно с адекватно заплащане и подкрепа в ежедневната работа на учителите могат да привлекат повече хора към преподавателската професия. Ключово е да се инвестира специално в успешните училища в райони със социално-икономически проблеми. България е една от страните, в които бъдещето на децата до голяма степен е обусловено от финансовия и образователен статус на родителите им. Затова ефективните училищни практики за задържане и качествено обучение на ученици от по-ниските социални слоеве са от голямо значение за излизането им от кръга на бедността и включването им в обществото.

Макар повечето политически партии да определят на хартия образованието като приоритет, приемането на промени в сектора ще е изключително сложно. Не само заради големия брой формации с разнопосочни идеи в парламента, но най-вече заради непопулярността на мерките. Ако политиците работят с идеята, че този трудно сформиран парламент няма да издържи целия си мандат и скоро предстоят нови избори, това може да е спирачка за реформите в публичните сфери. Въвеждането на атестация на преподавателите и финансиране според резултатите на учениците например най-вероятно ще предизвика отпор сред учители и директори. Смяна на шестобалната с по-реалистична система на оценяване пък едва ли ще се хареса на някои родители и на по-консервативните преподаватели. Различните форми на учене, въвеждането на иновативни технологии и по-големият избор от обучителни инструменти сигурно ще разбъркат плановете на дългогодишните участници в системата. Всичко това обаче си заслужава, защото решителните промени в образованието сега ще направят България видимо по-успешна след няколко години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новият главен прокурор е ясен; Иван Тотев няма да се кандидатира за кмет на Пловдив 1 Вечерни новини: Новият главен прокурор е ясен; Иван Тотев няма да се кандидатира за кмет на Пловдив

И още: Утре ще разберем кой е новият премиер на Великобритания; Партията на президента и бивш комик Зеленски печели изборите в Украйна

22 юли 2019, 2063 прочитания

Освен sms София въвежда дигитален талон за плащане на синя и зелена зона 1 Освен sms София въвежда дигитален талон за плащане на синя и зелена зона

Той ще е достъпен през неограничен брой приложения до няколко месеца

22 юли 2019, 1245 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Поредна ревизия в енергетиката

След това ще се набележат мерки за излизане от кризата

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми