Разходите за зимно почистване ще са около 60 млн. лв
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разходите за зимно почистване ще са около 60 млн. лв

Пътищата в страната не са подготвени за зимния сезон 2014/2015

Разходите за зимно почистване ще са около 60 млн. лв

40% от снегопочистващите фирми не са готови за новия сезон

Десислава Лещарска
3107 прочитания

Пътищата в страната не са подготвени за зимния сезон 2014/2015

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Агенция "Пътна инфраструктура" очаква разходите за зимно почистване на пътищата да достигнат около 60 млн. лева, става ясно от отговори на ведомството на запитване на "Капитал". Същевременно в навечерието на сезон 2014/2015 пътноподдържащите фирми не са готови с техника и материали, част от договорите за почистване са изтекли, а от миналата година пътната агенция има задължение да чисти и градски улици, за което също няма средства и подписани договори. Така обобщи ситуацията министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова на пресконференция в петък по темата за готовността на фирмите за зимния сезон.

Средствата за поддържане на улиците ще бъдат осигурени, след като Народното събрание одобри актуализацията на бюджета, уточни Павлова. Тя няколко пъти подчерта, че през лятото предишното ръководство на АПИ е изхарчило 10 млн. лева за рязане на храсти около пътищата, и то на места, където това не е било наложително. От отговорите на агенцията до "Капитал" излиза, че 10-те милиона са не повече от една шеста от необходимите пари за почистването през зимата.

Слаба подготовка

Като цяло пътищата в страната не са подготвени за зимата, каза министър Павлова. В момента почистващите фирми разполагат с 53 620 тона сол при изискване от 76 150 тона. Пясъкът е 142 575 тона, а са необходими поне 233 124 т. Лугата също е далеч под минимума – 3731 т, а изискването е за 8000 т. Снегопочистващите машини са 2376 броя, а необходимият брой е 3092, каза началникът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. Той обясни, че това не пречи зимната поддръжка да започне, като липсите се запълват в движение. Най-малък бил проблемът с недостига на машини, защото преоборудването на такива от друга дейност ставало бързо с монтирането на гребла и кошове.

На 17 ноември регионалното министерство очаква всички фирми, ангажирани със зимното почистване на пътищата, да имат пълна 24-часова готовност, като ден по-късно ще бъде направена проверка и на неизрядните ще се налагат глоби. Пътната агенция е набелязала 300 рискови точки из цялата страна, където фирмите трябва да разположат техника и да реагират при първия сняг. Според новите изисквания на АПИ допустимата снежна покривка при снеговалеж е 3 см, а до два часа след спирането на снега платната трябва да са почистени до асфалт.

Новите 4-годишни договори се бавят

Министър Павлова обясни, че повечето 4-годишни договори за почистване, сключени през 2010 г., изтичат до края на годината и през януари. Нови търгове са обявени едва наскоро и затова се налага предоговаряне на старите най-много до края на сезона, посочи министърът. От отговори на АПИ до "Капитал" става ясно, че до края на 2014 г. изтичат договорите за поддържане на територията на 15 области, както и за части от магистралите "Хемус", "Тракия", "Люлин" и "Струма". За част от тях вече са обявени процедури за избор на изпълнител, някои са ускорени. За областите Перник и Благоевград пътната агенция е решила да възложи почистването директно и без конкурс на обединение "Пътно поддържане" и фирма "Агромах" заради жалби на открития търг, които ще оставят областите без пътноподдържащи фирми. Договорът е за 4 млн. лв. без ДДС.

Най-критичните области

Областите Перник, София, Плевен и Стара Загора са най-критичните и неподготвени за зимата райони в страната, каза шефът на АПИ Лазар Лазаров. Видин, Монтана, Враца, Велико Търново, Търговище, Силистра, Разград, Кърджали и Благоевград са областите, отличници в този аспект, допълни той. Лазаров каза още, че за целия зимен сезон ще бъдат затворени проходите Троян-Кърнаре и Върбишкия, тъй като са на голяма надморска височина и поддържането им е трудно и скъпо.

Сериозен проблем има и със зимното поддържане в област Габрово заради нов текст в Закона за пътищата, предвиждащ републиканските пътища на териториите на общините да се почистват от пътната агенция. Досега те бяха ангажимент на общините, но предишното Народно събрание прие промените с аргумента, че така ще облекчи бюджета на местните власти. "Тези урбанизирани части на страната са по-сложни от останалите. По тях се движат автомобили на градския транспорт, като за поддръжката им се изисква различна техника", обясни Павлова. Проблемът е по-скоро юридически и сега пътната агенция се опита да договори почистването с фирмите, избрани от общините. Това е сериозен проблем в Габрово, където принципно пада много сняг. Подобни проблеми съществуват в общините Смолян, Пловдив и по-малките населени места.

Пари има само за проектирането на 60 км от "Хемус"

Към днешна дата можем да проведем процедура за проектиране едва на 60 км на магистрала "Хемус", каза регионалният министър Лиляна Павлова пред "Нова тв". Въпреки ограничените възможности на бюджета Павлова смята, че строителството може да започне догодина. Индикативната стойност на 250-километровата магистрала е 780 млн. евро. По цялата дължина на участъка обаче трябва да се направят отчуждения. Нашата задача е до 2020 г. да завършим този проект, каза Павлова.

Половината от магистралата "Хемус" е с европейско безвъзмездно финансиране от новата оперативна програма "Транспорт", за останалата част – при Велико Търново и Шумен, ще трябва да финансираме със собствени средства. За целта най-вероятно ще се търсят заемни средства. Няма да въвеждаме такса за магистралата, каза още регионалният министър.

Агенция "Пътна инфраструктура" очаква разходите за зимно почистване на пътищата да достигнат около 60 млн. лева, става ясно от отговори на ведомството на запитване на "Капитал". Същевременно в навечерието на сезон 2014/2015 пътноподдържащите фирми не са готови с техника и материали, част от договорите за почистване са изтекли, а от миналата година пътната агенция има задължение да чисти и градски улици, за което също няма средства и подписани договори. Така обобщи ситуацията министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова на пресконференция в петък по темата за готовността на фирмите за зимния сезон.

Средствата за поддържане на улиците ще бъдат осигурени, след като Народното събрание одобри актуализацията на бюджета, уточни Павлова. Тя няколко пъти подчерта, че през лятото предишното ръководство на АПИ е изхарчило 10 млн. лева за рязане на храсти около пътищата, и то на места, където това не е било наложително. От отговорите на агенцията до "Капитал" излиза, че 10-те милиона са не повече от една шеста от необходимите пари за почистването през зимата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK