"БДЖ - Товарни превози" пак ще се приватизира

Пътническите превози и инфраструктурната компания ще се слеят

Транспортният министър Ивайло Московски ще продава товарните жп превози за трети път
Транспортният министър Ивайло Московски ще продава товарните жп превози за трети път
Транспортният министър Ивайло Московски ще продава товарните жп превози за трети път    ©  Надежда Чипева
Транспортният министър Ивайло Московски ще продава товарните жп превози за трети път    ©  Надежда Чипева

Процедурата за приватизация на дружеството за товарни превози на холдинг БДЖ вероятно ще бъде рестартирана, а пътническите превози ще отидат в структурата на Национална компания "Железопътна инфраструктура", за да може държавният превозвач да подобри финансовите си показатели и да ползва евросредства за подновяване на локомотиви и вагони заедно с ремонта на релсовия път. Това съобщи пред БНТ транспортният министър Ивайло Московски.

Подновяването на намеренията за приватизация на "БДЖ - Товарни превози" не е изненада. По време на предишното управление на ГЕРБ на два пъти беше направен опит да се продаде товарното поделението. Едновременно с това за изпълнителен директор на БДЖ преди дни беше назначен Владимир Владимиров, който пак по времето на ГЕРБ се занимаваше основно с плана за преструктуриране на компанията, където на приватизацията беше отделена важна роля. Идеята за сливането на пътническите превози с инфраструктурата обаче може да наруши принципите на конкуренцията, налагащи разделянето на управлението на мрежата от превозната дейност, тъй като дори при транспорта на пътници теоретично може да има и други компании. Експерт от сектора обаче обясни, че в Европа се върви към връщане на общия модел, като той съществува в Германия, Австрия и Франция.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gogich avatar :-|
    Гогич
    • - 11
    • + 16

    Защо идеите са лоши:
    1. Товарни превози е печелившо, пътнически превози - не.
    2. НКЖИ е печелившо, пътнически превози - не.

    Продаваш печелившото предприятие, остава ти губещото. От продажбата прибираш максимум 100 млн лв, които са недостатъчни да покрият дълговете на БДЖ от над 500 млн лв. Остават ти още 400 млн.

    Сливайки НКЖИ и остатъка от БДЖ, създаваш предприятие-мастодонт с над 20 хиляди служителя, което става трудно управяеемо, с неизчистени функции и дублиращи се структури. Мастодонтът ще е на загуба. Набутваш му и дълговете на БДЖ от 400 млн лв, с просрочията и лихвените плащания, които му тежат. Няколко години ще агонизира.

    Нередност?
  • 2
    finland avatar :-|
    Finland
    • - 5
    • + 16

    Сливане на пътнически превози и НКЖИ е лудост. Пълна лудост. Вървим назад!

    Московски, приватизирай "Пътнически превози" и "Товарни превози" и да се приключва!

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 22

    Толкова са затънали железниците, че нямаме морално право да се държим за тях и тяхното отминало величие. Като не можем да си ги оздравим ние, ще ни ги оздравят австрийците. На подобаващата цена, естествено. По тази логика най-много губи Ковачки, което мен лично ме радва.

    Нередност?
  • 4
    equinox85 avatar :-|
    Светослав
    • - 3
    • + 15

    По-добре да се либерализира пазара за превоз на пътници и БДЖ да се приватизира. Държавата и сега налива годишно стотици милиони левове в БДЖ. По- добре да спре да се платят веднъж тези дългове и да се прилкючва. Парите трябва да отиват в инфраструктурата. Кой да превозва хора и товари все ще се намери като има хубави линии и гари.

    Нередност?
  • 5
    svet0slav avatar :-|
    4ove4encence
    • - 2
    • + 3

    ОХХХХХХХХХ не знам не знам вече... просто не знам... нищо не знам.

    Нередност?
  • 6
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx
    • - 2
    • + 10

    До коментар [#4] от "Светослав":

    Да, но никое правителство не иска да поеме отговорността за стотици и може би дори хиляди уволнени. БДЖ, както и полицията, както и общински и областни администрации, имат основна задача не да бъдат ефективни, да осигуряват синекурни длъжности за значителни сегменти от населението.

    Нередност?
  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 5
    • + 28

    До коментар [#1] от "Гогич":

    Toварни превози не е печалившо, както е споменато в статията. 10 милиона загуба и то предполагам това е на счетовдна основа, а на касова е кой знае колко, като се отчетат несъбираемите вземания от офшрките на Ковачки и нему подобните..

    До коментар [#4] от "Светослав":

    Някой много добре попита сутринта, защо може на мястото на ДАП-вете да пътуват Ивкони, Карат и Биомет, а в пътните превози да не може частни превозвачи да обслужват линии. Като казва БДЖ "по тази линия губим еди колко си, ама то е щото изпълняваме обществена услуга", правен ли е някога опит, да се види дали частник няма да върши работата и за по-ниска субсидия, ако не и печалба? Какво от това, че София-Плевен няма да вози БДЖ, а (дай Боже) френската Веолия с австрийски или германски вагони?

    Нередност?
  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • - 3
    • + 4

    Според мен и пътническите трябва да ги приватизират

    Нередност?
  • 9
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • - 7

    "Някой много добре попита сутринта, защо може на мястото на ДАП-вете да пътуват Ивкони, Карат и Биомет, а в пътните превози да не може частни превозвачи да обслужват линии."

    Ако линиите бяха ефективни отдавна да са се навъдили частни ЖП превозвачи, както в момента има 6 - 7 части ЖП превозвачи с лиценз, които си работят.
    Сам можеш да пресметнеш, съвсем грубо, можеш ли да си позволиш да купиш две нови композиции на лизинг, да ги експлоатираш само по печелившите линии - София - Г.Оряховица - Варна или София - Пловдив - Бургас, и да излезеш на плюс. Като "показнО" може да погледнеш състоянието на БДЖ и новите мотриси - Сименс-Дезиро, и как от време на време преревават кредиторите да си търсят парите

    Нередност?
  • 10
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • - 8
    • + 8

    Пичове и мацки. Приватизацията на БДЖ е накратко казано - ликвидация. Тя е същото нещо като приватизацията на софийската Топлофикация.
    Не е работата в приказката "Трябва да се приватизира", а е в приказката "Кой ще я купи?" и то не по примера на БГА Балкан, да се разпродадат вагоните в Сърбия, а после, майната му.
    Все пак БДЖ е 105 годишна държавна компания. Две са тези държавните - БДЖ и Български пощи, които не са просто едни фирми за продан, а символи на държавата, малко или много.
    Някои от вас, сигурно ще кажат, че и Български пощи трябва да се приватизира, за да се освободи пазар на Спиди-та, Еконти и т.н.
    Но моето мнение е, че по-добре да ги има, да налагат един минимален стандарт, с който частните компании да се конкурират и да предлагат по-добра услуга.

    Нередност?
Нов коментар