"БДЖ - Товарни превози" пак ще се приватизира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"БДЖ - Товарни превози" пак ще се приватизира

Транспортният министър Ивайло Московски ще продава товарните жп превози за трети път

"БДЖ - Товарни превози" пак ще се приватизира

Пътническите превози и инфраструктурната компания ще се слеят

Калина Горанова
8611 прочитания

Транспортният министър Ивайло Московски ще продава товарните жп превози за трети път

© Надежда Чипева


Процедурата за приватизация на дружеството за товарни превози на холдинг БДЖ вероятно ще бъде рестартирана, а пътническите превози ще отидат в структурата на Национална компания "Железопътна инфраструктура", за да може държавният превозвач да подобри финансовите си показатели и да ползва евросредства за подновяване на локомотиви и вагони заедно с ремонта на релсовия път. Това съобщи пред БНТ транспортният министър Ивайло Московски.

Подновяването на намеренията за приватизация на "БДЖ - Товарни превози" не е изненада. По време на предишното управление на ГЕРБ на два пъти беше направен опит да се продаде товарното поделението. Едновременно с това за изпълнителен директор на БДЖ преди дни беше назначен Владимир Владимиров, който пак по времето на ГЕРБ се занимаваше основно с плана за преструктуриране на компанията, където на приватизацията беше отделена важна роля. Идеята за сливането на пътническите превози с инфраструктурата обаче може да наруши принципите на конкуренцията, налагащи разделянето на управлението на мрежата от превозната дейност, тъй като дори при транспорта на пътници теоретично може да има и други компании. Експерт от сектора обаче обясни, че в Европа се върви към връщане на общия модел, като той съществува в Германия, Австрия и Франция.

За да започне продажба, Агенцията за приватизация трябва да направи нова оценка, което традиционно отнема месеци. Така че шансът товарните превози да са частни догодина са минимални.

Трети опит за продажба

Вторият опит за продажба на "БДЖ - Товарни превози" беше прекратен след идването на правителството на БСП и ДПС, с официалния мотив, че има запор върху дялове на дружеството в процедура по приватизация. Тогавашният транспортен министър Данаил Папазов пък официално заяви, че приватизацията нямало да реши всички дългови проблеми на компанията, като имало и варианти тя да излезе на печалба. Неизненадващо тази задача не е изпълнена, като за деветмесечието на тази година товарното поделение е на загуба от близо 10 млн. лв.

Също толкова безуспешно вървеше и приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" при предишното управление на ГЕРБ. Първата процедура от лятото на 2012 г. се провали тъй като имаше само един кандидат, компания, регистрирана специално за целта в Кипър. Втората процедура пък беше удължавана на няколко пъти. А несигурност за купувачите създаваше запорът на облигационерите върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози" заради неизплатени и отдавна просрочени свои вземания от холдинга.

Кой имаше интерес

При втората процедура кандидатите, закупили документация, бяха четирима, а българското и чуждото присъствие беше 50 на 50. От местна страна кандидатите бяха фирми, близки до Първа инвестиционна банка и до собственика на Български морски флот Кирил Домусчиев. По време на управлението на ГЕРБ Домусчиев през БМФ спечели концесия върху двата терминала за насипни товари на порт Бургас, а впоследствие и този за контейнери отново в Бургас. БМФ е и морски оператор на жп фериботната линия от пристанище Варна до Украйна и Грузия. ПИБ пък тогава кандидатства през "Болкан файненшъл сървисис", на което е 100% собственик. Една от причините за интереса, която се спрягаше към онзи момент, беше, че Ивайло Мутафчиев, един от собствениците на ПИБ, е кум на Христо Ковачки, а свързаните с него мини и ТЕЦ-ве са зависими от държавния превозвач. 

Чуждите участници бяха румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. Румънската компания беше и единствената със сериозен опит в жп превозите, развивайки бизнес в шест държави в Югоизточна Европа, като в България през дружеството си "Българска железопътна компания" се явява един от най-големите конкуренти на БДЖ. Австрийският кандидат пък беше непознат за българската публика. Компанията е собственост на австрийската фамилия Краус. През 70-те години под ръководството на сегашния собственик Михаел Краус дружеството специализира в санирането и финансовото оздравяване на предприятия и бизнеси.

Процедурата за приватизация на дружеството за товарни превози на холдинг БДЖ вероятно ще бъде рестартирана, а пътническите превози ще отидат в структурата на Национална компания "Железопътна инфраструктура", за да може държавният превозвач да подобри финансовите си показатели и да ползва евросредства за подновяване на локомотиви и вагони заедно с ремонта на релсовия път. Това съобщи пред БНТ транспортният министър Ивайло Московски.

Подновяването на намеренията за приватизация на "БДЖ - Товарни превози" не е изненада. По време на предишното управление на ГЕРБ на два пъти беше направен опит да се продаде товарното поделението. Едновременно с това за изпълнителен директор на БДЖ преди дни беше назначен Владимир Владимиров, който пак по времето на ГЕРБ се занимаваше основно с плана за преструктуриране на компанията, където на приватизацията беше отделена важна роля. Идеята за сливането на пътническите превози с инфраструктурата обаче може да наруши принципите на конкуренцията, налагащи разделянето на управлението на мрежата от превозната дейност, тъй като дори при транспорта на пътници теоретично може да има и други компании. Експерт от сектора обаче обясни, че в Европа се върви към връщане на общия модел, като той съществува в Германия, Австрия и Франция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    gogich avatar :-|
    Гогич

    Защо идеите са лоши:
    1. Товарни превози е печелившо, пътнически превози - не.
    2. НКЖИ е печелившо, пътнически превози - не.

    Продаваш печелившото предприятие, остава ти губещото. От продажбата прибираш максимум 100 млн лв, които са недостатъчни да покрият дълговете на БДЖ от над 500 млн лв. Остават ти още 400 млн.

    Сливайки НКЖИ и остатъка от БДЖ, създаваш предприятие-мастодонт с над 20 хиляди служителя, което става трудно управяеемо, с неизчистени функции и дублиращи се структури. Мастодонтът ще е на загуба. Набутваш му и дълговете на БДЖ от 400 млн лв, с просрочията и лихвените плащания, които му тежат. Няколко години ще агонизира.

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    Сливане на пътнически превози и НКЖИ е лудост. Пълна лудост. Вървим назад!

    Московски, приватизирай "Пътнически превози" и "Товарни превози" и да се приключва!

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Толкова са затънали железниците, че нямаме морално право да се държим за тях и тяхното отминало величие. Като не можем да си ги оздравим ние, ще ни ги оздравят австрийците. На подобаващата цена, естествено. По тази логика най-много губи Ковачки, което мен лично ме радва.

  • 4
    equinox85 avatar :-|
    Светослав

    По-добре да се либерализира пазара за превоз на пътници и БДЖ да се приватизира. Държавата и сега налива годишно стотици милиони левове в БДЖ. По- добре да спре да се платят веднъж тези дългове и да се прилкючва. Парите трябва да отиват в инфраструктурата. Кой да превозва хора и товари все ще се намери като има хубави линии и гари.

  • 5
    svet0slav avatar :-|
    4ove4encence

    ОХХХХХХХХХ не знам не знам вече... просто не знам... нищо не знам.

  • 6
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    До коментар [#4] от "Светослав":

    Да, но никое правителство не иска да поеме отговорността за стотици и може би дори хиляди уволнени. БДЖ, както и полицията, както и общински и областни администрации, имат основна задача не да бъдат ефективни, да осигуряват синекурни длъжности за значителни сегменти от населението.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "Гогич":

    Toварни превози не е печалившо, както е споменато в статията. 10 милиона загуба и то предполагам това е на счетовдна основа, а на касова е кой знае колко, като се отчетат несъбираемите вземания от офшрките на Ковачки и нему подобните..

    До коментар [#4] от "Светослав":

    Някой много добре попита сутринта, защо може на мястото на ДАП-вете да пътуват Ивкони, Карат и Биомет, а в пътните превози да не може частни превозвачи да обслужват линии. Като казва БДЖ "по тази линия губим еди колко си, ама то е щото изпълняваме обществена услуга", правен ли е някога опит, да се види дали частник няма да върши работата и за по-ниска субсидия, ако не и печалба? Какво от това, че София-Плевен няма да вози БДЖ, а (дай Боже) френската Веолия с австрийски или германски вагони?

  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Според мен и пътническите трябва да ги приватизират

  • 9
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    "Някой много добре попита сутринта, защо може на мястото на ДАП-вете да пътуват Ивкони, Карат и Биомет, а в пътните превози да не може частни превозвачи да обслужват линии."

    Ако линиите бяха ефективни отдавна да са се навъдили частни ЖП превозвачи, както в момента има 6 - 7 части ЖП превозвачи с лиценз, които си работят.
    Сам можеш да пресметнеш, съвсем грубо, можеш ли да си позволиш да купиш две нови композиции на лизинг, да ги експлоатираш само по печелившите линии - София - Г.Оряховица - Варна или София - Пловдив - Бургас, и да излезеш на плюс. Като "показнО" може да погледнеш състоянието на БДЖ и новите мотриси - Сименс-Дезиро, и как от време на време преревават кредиторите да си търсят парите

  • 10
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Пичове и мацки. Приватизацията на БДЖ е накратко казано - ликвидация. Тя е същото нещо като приватизацията на софийската Топлофикация.
    Не е работата в приказката "Трябва да се приватизира", а е в приказката "Кой ще я купи?" и то не по примера на БГА Балкан, да се разпродадат вагоните в Сърбия, а после, майната му.
    Все пак БДЖ е 105 годишна държавна компания. Две са тези държавните - БДЖ и Български пощи, които не са просто едни фирми за продан, а символи на държавата, малко или много.
    Някои от вас, сигурно ще кажат, че и Български пощи трябва да се приватизира, за да се освободи пазар на Спиди-та, Еконти и т.н.
    Но моето мнение е, че по-добре да ги има, да налагат един минимален стандарт, с който частните компании да се конкурират и да предлагат по-добра услуга.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK