С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 17 ное 2014, 19:07, 8378 прочитания

"БДЖ - Товарни превози" пак ще се приватизира

Пътническите превози и инфраструктурната компания ще се слеят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Процедурата за приватизация на дружеството за товарни превози на холдинг БДЖ вероятно ще бъде рестартирана, а пътническите превози ще отидат в структурата на Национална компания "Железопътна инфраструктура", за да може държавният превозвач да подобри финансовите си показатели и да ползва евросредства за подновяване на локомотиви и вагони заедно с ремонта на релсовия път. Това съобщи пред БНТ транспортният министър Ивайло Московски.

Подновяването на намеренията за приватизация на "БДЖ - Товарни превози" не е изненада. По време на предишното управление на ГЕРБ на два пъти беше направен опит да се продаде товарното поделението. Едновременно с това за изпълнителен директор на БДЖ преди дни беше назначен Владимир Владимиров, който пак по времето на ГЕРБ се занимаваше основно с плана за преструктуриране на компанията, където на приватизацията беше отделена важна роля. Идеята за сливането на пътническите превози с инфраструктурата обаче може да наруши принципите на конкуренцията, налагащи разделянето на управлението на мрежата от превозната дейност, тъй като дори при транспорта на пътници теоретично може да има и други компании. Експерт от сектора обаче обясни, че в Европа се върви към връщане на общия модел, като той съществува в Германия, Австрия и Франция.


За да започне продажба, Агенцията за приватизация трябва да направи нова оценка, което традиционно отнема месеци. Така че шансът товарните превози да са частни догодина са минимални.

Трети опит за продажба

Вторият опит за продажба на "БДЖ - Товарни превози" беше прекратен след идването на правителството на БСП и ДПС, с официалния мотив, че има запор върху дялове на дружеството в процедура по приватизация. Тогавашният транспортен министър Данаил Папазов пък официално заяви, че приватизацията нямало да реши всички дългови проблеми на компанията, като имало и варианти тя да излезе на печалба. Неизненадващо тази задача не е изпълнена, като за деветмесечието на тази година товарното поделение е на загуба от близо 10 млн. лв.



Също толкова безуспешно вървеше и приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" при предишното управление на ГЕРБ. Първата процедура от лятото на 2012 г. се провали тъй като имаше само един кандидат, компания, регистрирана специално за целта в Кипър. Втората процедура пък беше удължавана на няколко пъти. А несигурност за купувачите създаваше запорът на облигационерите върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози" заради неизплатени и отдавна просрочени свои вземания от холдинга.

Кой имаше интерес
При втората процедура кандидатите, закупили документация, бяха четирима, а българското и чуждото присъствие беше 50 на 50. От местна страна кандидатите бяха фирми, близки до Първа инвестиционна банка и до собственика на Български морски флот Кирил Домусчиев. По време на управлението на ГЕРБ Домусчиев през БМФ спечели концесия върху двата терминала за насипни товари на порт Бургас, а впоследствие и този за контейнери отново в Бургас. БМФ е и морски оператор на жп фериботната линия от пристанище Варна до Украйна и Грузия. ПИБ пък тогава кандидатства през "Болкан файненшъл сървисис", на което е 100% собственик. Една от причините за интереса, която се спрягаше към онзи момент, беше, че Ивайло Мутафчиев, един от собствениците на ПИБ, е кум на Христо Ковачки, а свързаните с него мини и ТЕЦ-ве са зависими от държавния превозвач. 

Чуждите участници бяха румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. Румънската компания беше и единствената със сериозен опит в жп превозите, развивайки бизнес в шест държави в Югоизточна Европа, като в България през дружеството си "Българска железопътна компания" се явява един от най-големите конкуренти на БДЖ. Австрийският кандидат пък беше непознат за българската публика. Компанията е собственост на австрийската фамилия Краус. През 70-те години под ръководството на сегашния собственик Михаел Краус дружеството специализира в санирането и финансовото оздравяване на предприятия и бизнеси.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: България пита ОАЕ дали Божков е бил освободен; Трети ден спад на ръста на случаите от коронавирус в Китай 1 Уикенд новини: България пита ОАЕ дали Божков е бил освободен; Трети ден спад на ръста на случаите от коронавирус в Китай

И още: Слави Трифонов учреди нова партия; Ремонтът на "Витиня" струва 72 млн. лв.

16 фев 2020, 1691 прочитания

Седем оферти за първата детска градина в "Манастирски ливади-изток" 1 Седем оферти за първата детска градина в "Манастирски ливади-изток"

Обществената поръчка е на стойност 5.25 млн. лв., а в капиталовата програма на София за обекта са отпуснати 3 млн. лв.

15 фев 2020, 4197 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: 17 ноември

Стратегията за съдебна реформа трябва да влезе за обсъждане в парламента до средата на декември; Земеделският министър Десислава Танева ще предложи служебният финансов министър Румен Порожанов отново да оглави Държавен фонд "Земеделие"

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.,

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10