С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 18 ное 2014, 19:38, 6924 прочитания

Милиард и половина чака одобрение от Брюксел

Новата програма "Региони в растеж" беше официало подадена, по старата има проблемни проекти за 106 млн. евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новата оперативна програма "Региони в растеж" вероятно ще бъде одобрена от Европейската комисия още до края на тази година, съобщиха от Министерството на регионалното развитие (МРР). Окончателният проект мина през Министерския съвет и предстои да бъде изпратен в Брюксел.
Ако бъде одобрена в сегашния си вид, програмата ще е една от малкото, по които още следващата година ще има възможност да се отварят мерки и да се финансират проекти. Както "Капитал Daily" писа, другата пратена в Брюксел до момента е "Развитие на човешките ресурси". Шанс има също за "Конкурентоспособност" и "Транспорт", но това е все още под сериозен въпрос.

Междувременно министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова съобщи, че заради забавени плащания по сегашната програма "Регионално развитие" (ОПРР) под риск от загуба на средства само до края на тази година са проекти за 106 млн. евро.

Новата ОПРР



Програма "Региони в растеж" е с бюджет 1.54 млрд. евро, разпределен по осем оси за финансиране. Средствата се осигуряват от Европейския фонд за регионално развитие и държавния бюджет и са предназначени за проекти в периода 2014 - 2020 г.

Най-много средства са предвидени по оста за градско развитие – 840 млн. евро. Мерките по тази ос включват пари за саниране на жилищни и административни сгради, също за подобряване на градската среда и на обществения транспорт. 

Тук ще попаднат и основните проекти за инвестиции на 39 големи града от първоначално предвидените 67. Постигнато е споразумение с Европейската комисия останалите 28 да се финансират по отделна ос - "Подкрепа за периферни географски области, най-силно засегнати от бедност", която е с доста по-скромен бюджет 106 млн. евро.

Сред по-големите оси по програмата е и тази за развитие на регионалната пътна инфраструктура със 194 млн. евро. За образователна инфраструктура са предвидени 115 млн. евро, а за здравна - 83 млн. евро. Средствата за развитие на регионален туризъм до 2020 г. са 101 млн. евро. Предвидени са също пари за социална инфраструктура и за техническа помощ.

Платено до момента




Сегашната оперативна програма "Регионално развитие" е един от най-големите виновници за мащабната сума европари, която се очаква България да загуби тази година. Две от осите на програмата бяха спрени по времето на кабинета "Орешарски" – за градско развитие и за туризъм. След това плащанията от бюджета бяха спрени изцяло, като бяха размразени едва по времето на служебния кабинет. Според официалния сайт eufunds.bg за периода юни - октомври тази година разплатените средства по ОПРР са 84 млн. евро. Справката от октомври показва, че рискът от загуба се е покачил от 18.4 млн. евро към август на 38.1 млн. евро - предимно заради закъснението и неразплащанията. Това надали е окончателна оценка, защото сумата расте всеки ден.

Според Лиляна Павлова под риск само до края на тази година са проекти за 106 млн. евро. Сред рисковите е Северната скоростна тангента на София, която трябваше да се финансира със 150 млн. лв. по ОПРР. Заради проблем с отчуждителните процедури и заведените стотици съдебни дела проектът най-вероятно ще се провали. От Агенция "Пътна инфраструктура" опитаха извънсъдебни споразумения със собствениците на земи по трасето на пътя, но много от тях отказаха и в момента всичко зависи от хода на съдебните дела.


Двете строителни министерства се сливат до 7 декември

До 7 декември трябва да приключи очакваното сливане между Министерството на регионалното развитие (МРР) и Министерството на инвестиционното проектиране (МИП), съобщи министър Лиляна Павлова на среща с Камарата на строителите в България. Дотогава трябва да бъдат преработени 67 закона и над 100 наредби. Промяната ще върне старото Министерство на регионалното развитие и благоустройството, което бе разделено на две при кабинета "Орешарски". Чрез Министерството на инвестиционното проектиране ДПС получи контрол върху важни звена като одобрението на инвестиционни проекти, устройствени планове и строителен надзор с предложението първо на арх. Калин Тихолов за министър, а след това – на близкия до него арх. Иван Данов. След закриването на министерството Лиляна Павлова увери, че в правомощията на местните власти ще бъдат върнати решенията за инвестициите на териториите им.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пернишки поток Пернишки поток

Пускането на вода през София изглежда лесно, но заради множество неизяснени въпроси около плана има риск от грешки

23 яну 2020, 636 прочитания

АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси 6 АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси

Спецпрокуратурата влезе в комисията по хазарта, а Васил Божков обяви, че управляващите искат да отнемат бизнеса му

22 яну 2020, 7063 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Нова идея - национализация на частните пенсионни фондове

КФН и финансовият министър* са обсъждали идеи дали могат да вземат пари от осигурителната система

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10