// К1: Средата / Политика
Трамваят на раздора
Общественото обсъждане на устройствения план на "Дианабад", предвижащ трамвай по ул. "Никола Габровски", отново беше съпроводено със скандали
Напук на "усилията" на кметството в залата на ул. "Антон Чехов" 16 са се събрали над 50 човека от всички възрасти, които внимателно оглеждат разпънатите карти с новия план на "Дианабад". "Помолихме ви да направите обсъждането извън работно време, за да дойдат повече хора. Подигравате ли се с нас?", обръща се човек от залата към представителите на общината. Повечето от присъстващите са членове на инициативен комитет, основан от жители на квартала, за да се противопоставят на някои от измененията в плана. Именно от тяхното събитие във Facebook разбираме за срещата. Предишната среща на "Дианабад" със Столична община - при представянето на проекта на 22 октомври, прерасна в шумен скандал.
ПУП на "Дианабад" едва ли щеше да предизвика сериозен интерес, ако не включваше част от трасето на новия трамвай до "Дървеница", който беше наречен от хората в квартала "трамвай Безумие". От 2012 г. година столичани от района протестират срещу преминаването на релсите по ул. "Никола Габровски". Притеснява ги шумът, недостатъчната ширина на пътното платно, евентуалното спиране на автобусите на градския транспорт, изсичането на дървета заради релсите и най-вече – планираното спиране на трамваите по ул. "Граф Игнатиев" през 2016 г., което до голяма степен обезсмисля проекта. Вместо да свързва "Дървеница" с "Орландовци", трамваят ще спира на пл. "Журналист".
Цената за проектиране и строителство на новата линия е 20 млн. лв. или една пета от цялата сума за интегриран градски транспорт на София, финансиран по програма "Регионално развитие". Но гражданите в залата на ул. "Антон Чехов" 16 не се интересуват кой и колко ще плати за трамвая, а защо.
Кому е нужно?
"По "Никола Габровски" няма място за трамвайни линии в двете посоки. Ширината на планото е около 22 метра, а трамвайните линии според нормативните документи могат да са минимум 16 м. в едната посока", ни казва Стилиан Пушкаров, адвокат и жител на квартала преди началото на обсъждането. Там е и проектантът арх. Иван Велчев, който през цялото време повтаря, че е следвал заданието на Столична община. Питаме го вярно ли, че по "Никола Габровски" няма място за трамвай при положение, че отчуждения на този етап не са предвидени. "Бих казал, че съм притеснен", отговаря арх. Велчев.
Хората не са съгласни най-вече с изкуственото отделяне на "Никола Габровски", която според тях е "най-хубавата улица в квартала", тъй като по дължината на пътното платно се планира изграждането на 3-метрова шумоизолираща преграда от плегсиглас. По продължението й и много близо до трамвая остават жилищните сгради, училище, поликлиника. "Ще се съгласи ли главния архитект на София Петър Диков да дойде да живее на първа линия до трамвая и в 5 ч. сутринта да му се блъскат вратите в главата?", пита жена от залата. Другото най-голямо притеснение на хората от "Дианабад" е евентуалното спиране на автобуси 88, 94 и 102 заради трамвая, което на практика ще откъсне квартала от по-голямата част от София. Въпреки уверенията на Столична община, че ще се съобразят с желанието на гражданите и няма да спират автобусите, от ПУП на "Дианабад" пред нас виждаме, че по по протежението на "Никола Габровски" са премахнати джобовете на спирките.
"Ако идеята на трамвая е да замени автобусите с по-екологичен транспорт, защо не го заменихте с тролей? Те са безшумни и екологични. Да не говорим за още по-модерни технологични решения, които се прилагат в Европа. Общината няма никаква перспектива и градивна мисъл при градското планиране", каза адв. Пушкаров. Друг гражданин недоумява защо заради съмнително ефективен проект като новата трамвайна линия беше направена естакада за близо 14 млн. лева при Семинарията, която не намали задръстванията. "Няма никакъв ефект от нея, продължава да има кръстовище със светофари", казва той. Вместо кръстовище на две нива, както при телевизионната кула, на ъгъла на "Пейо Яворов" и "Стоян Михайловски" беше направена естакада, за да минава трамваят под нея.
Говорете си, не ни пречите
Илюстрация |
Обсъждането води дама от администрацията на Столична община, присъства и главния архитект на район "Изгрев" Филип Чипев, чийто подпис стои под документа. Хората са разочаровани от отсъствието на районния кмет Цветомир Жеков и се успокояват, че следващата година предстоят избори за местна власт. Жената от общината съобщава, че преди обсъждането на плана са постъпили 10 възражения и становища по ПУП-а. В едно от тях 53-ма души настояват да се направи повторно представяне на проекта, защото при първото не е показан Общия устройствен план на София и всъщност никой не знае дали ПУП на "Дианабад" следва предписанията на ОУП на София. "Искаме повторно представяне на всички графични елементи", казва Мартин Иванов от инициативния комитет срещу трамвая. "Щe го отбележим за протокола. След приключване на общественото обсъждане ПУП на "Дианабад" отива за разглеждане в експертен съвет по утройство на територията към Столична община. Заседанията са открити, можете да отидете там", казва дамата от общината.
Мартин Иванов продължава с въпроси защо не е представен проектът за преустройството на ул. "Никола Габровски" и екологичната оценка на ПУП-а. "Защото такава няма", отговаря си той сам. Иванов се позовава на Орхуската конвенция, която гарантира достъп до правосъдие на граждани и неправителствени организации в областта на околната среда. Именно заради решението на София да не подлага новата трамвайна линия на екологична оценка проектът беше атакуван в съда от Гражданската инициатива за релсов и обществен транспорт. Съдебното дело за сега отлага за неизвестен период от време изграждането на трамвая, но Столична община изглежда решена да изпълни мисията си. Наскоро зам.-кметът по транспорта Любомир Христов каза пред "Капитал", че София обявява трамваите за приоритет през следващата година, както и че се чака решението на съда и окончателният избор на изпълнител в обявената процедура за проектант и строител на трамвая до "Дървеница", за да направят първа копка.
Не всичко е релси
"Големият въпорос е ще живеем ли по-добре след новия устройствен план", казва Здравко Стефанов от квартала. "Обръщам се към вас, арх. Чипев, ще живеем ли по-добре?", насочва Стефанов въпроса си към главния архитект на район "Изгрев". През изумените погледи на гражданите арх. Чипев става и си излиза без да каже нищо.
Стефанов разказва как от 2007 г. праща молби до общината да се обособи и асфалтира алея от бл. 21 до спирката на автобусите на "Никола Габровски", защото сега хората са изровили една просека, неосветена и неравна, която е опасна. Алеята не е предвидена и в новия ПУП на "Дианабад", а обяснението е, че няма пари. Друг жител на квартала недоумява защо не е предвиден подход към входа на бл. 57, какъвто няма от самото му построяване и до там не може да стигне линейка. "Питайте тези, които са строили блока, защо не са предвидили вход. Сега няма от къде да мине", казва арх. Велчев.
Стилиян Пушкаров не е съгласен и с новото отреждане на някои от площите в "Дианабад" и според него то ще доведе до още по-голямо уплътняване на района. "Вместо да помисли за подобряване на проходимостта и осигуряване на паркоместа, общината прави точно обратното", казва Пушкаров. Той посочва, че проблемът с паркирането е огромен, същевременно се позволява ново строителство на жилищни и търговски обекти. "Предполагам, че с този ПУП общината прави услуга на частници, които ще си спестят пари за регулации. Хубаво е, че общината се грижи за инвеститорите, но можеше да попита и гражданите от какво имат нужда", каза още Пушкаров.
В София не споделяме
Към края на обсъждането спокойният тон е останал в историята, а присъстващите се надвикват в опит да измъкнат информация от представителите на общината какво следва. Ще се оформи протокол най-късно следващата седмица, казва жената от администрацията. Хората отново недоумяват защо е необходима една седмица за написването на три листа. В крайна сметка инициативният комитет от "Дианабад" склонява да прегледа протокола преди изпращането му в Столична община следващата седмица, след което членовете му бавно и шумно напускат залата на "Антон Чехов" 16.
Подробният устройствен план трябва да мине през още няколко нива на одобрение преди да влезе в сила, а не е изключено да бъде атакуван в съда. Ако пък искате да се запознаете със самия документ - без значение дали сте жител на "Дианабад" или не, не можете. Според арх. Иван Велчев и арх. Теодора Моева от столичната дирекция "Архитектура и градоустройство" няма причина планът да не е публикуван на страницата на НАГ и на район "Изгрев", но той просто не е. Арх. Моева, която отговаря за район "Изгрев", обяви пред "Капитал", че документът ще бъде публикуван възможно най-скоро.
Трамваят![]() Проектът за нова трамвайна линия до "Дървеница" включва два компонента: 2.8 километра сдвоена трамвайна линия от кръстовището на ул. "Стоян Михайловски" и бул. "Пейо Яворов" до кръстовището на бул. "Климент Охридски" и бул. "Г.М. Димитров". Новата трамвайна линия първоначално ще следва ул. "Стоян Михайловски", след което ще минава през парк Борисова градина през съществуваща просека между дърветата. Трамвайната линия ще преминава през гара "Пионер" и след това от двете страни на бул. "Никола Габровски". В последствие трамвайната линия завива наляво по бул. "Г.М. Димитров", където сдвоената линия ще бъде разположена от южната страна на булеварда. На кръстовището на бул. "Г.М. Димитров" и бул. "Климент Охридски" новата трамвайна линия ще се свързва със съществуващата линия, водеща до кв. "Дървеница". Вторият подкомпонент е реконструкцията на линията с дължина 1.8 км по протежението на бул. "Климент Охридски" до колелото в кв. "Дървеница". Така описаната нова трамвайна линия ще се съединява със съществуващата трамвайна линия No18 на бул. "Пейо Яворов", за да се свърже с центъра на града. Както реконструкцията на вече съществуващия участък, така и новият маршрут (по бул. "Никола Габровски") ще позволява трамвайната система да обслужва кв. "Дианабад", който е гъсто населен жилищен район със спортни комплекси. Стойността на проектния компонент се изчислява на 12.2 милиона евро. Източник: Проект за интегриран столичен градски транспорт |
Още по темата
Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата
От "Спаси София" предлагат въвеждането на шест нощни автобусни линии с цена на билета 1.50 лв.
19 май 2015София отново търси проектант за трамвая "Младост" - "Дружба"
Следващата година са планирани ремонтите на шест основни трамвайни линии
2 ное 2014Трамвай ще свързва столичните квартали "Дружба " и "Младост"
Общината обяви процедура за избор на проектанти
14 май 2014София търси изпълнител за последния етап от ремонта на бул. "Витоша"
Новата отсечка трябва да бъде завършена до края на годината
26 мар 2014Кои са основните проблеми на града и какви решения предлагат някои от кандидатите за кмет на столицата
26 авг 2011
Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика
7 дек 2019, 976 прочитания

Предложението на правителството е това да е началникът на отдел "Инспекторат" във ВКП, което не кореспондира с препоръките на Венецианската комисия
7 дек 2019, 2078 прочитания
7 дек 2019, 2213 прочитания
7 дек 2019, 2001 прочитания
7 дек 2019, 898 прочитания
7 дек 2019, 852 прочитания
7 дек 2019, 797 прочитания
ГЕРБ ще гласуват законова промяна. Рискът е, че ще е със задна дата и може да създаде нов проблем