Трамваят на раздора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трамваят на раздора

Вертикалната лилава линия е ул. "Никола Габровски", по която е планирана новата трамвайна линия

Трамваят на раздора

Общественото обсъждане на устройствения план на "Дианабад", предвижащ трамвай по ул. "Никола Габровски", отново беше съпроводено със скандали

Десислава Лещарска
16685 прочитания

Вертикалната лилава линия е ул. "Никола Габровски", по която е планирана новата трамвайна линия

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Денят е сряда, часът – 15:00. Тоест голяма част от жителите на "Дианабад" и "Изгрев" са на работа. Въпреки това Столична община е насрочила общественото обсъждане на подробния устройствен план (ПУП) на района именно за този час. Ако си мислите, че информацията за събитието е леснодостъпна – грешите. Тя фигурира под закодираното име "План за регулация и режим на застрояване за преструктуриране на жилищен комплекс "Дианабад" в труднозабележимата секция "Обществени обсъждания" на страницата на София заедно с още стотици изброени една под друга заповеди с неразгадаеми имена.

Напук на "усилията" на кметството в залата на ул. "Антон Чехов" 16 са се събрали над 50 човека от всички възрасти, които внимателно оглеждат разпънатите карти с новия план на "Дианабад". "Помолихме ви да направите обсъждането извън работно време, за да дойдат повече хора. Подигравате ли се с нас?", обръща се човек от залата към представителите на общината. Повечето от присъстващите са членове на инициативен комитет, основан от жители на квартала, за да се противопоставят на някои от измененията в плана. Именно от тяхното събитие във Facebook разбираме за срещата. Предишната среща на "Дианабад" със Столична община - при представянето на проекта на 22 октомври, прерасна в шумен скандал.

Трамваят на раздора

ПУП на "Дианабад" едва ли щеше да предизвика сериозен интерес, ако не включваше част от трасето на новия трамвай до "Дървеница", който беше наречен от хората в квартала "трамвай Безумие". От 2012 г. година столичани от района протестират срещу преминаването на релсите по ул. "Никола Габровски". Притеснява ги шумът, недостатъчната ширина на пътното платно, евентуалното спиране на автобусите на градския транспорт, изсичането на дървета заради релсите и най-вече – планираното спиране на трамваите по ул. "Граф Игнатиев" през 2016 г., което до голяма степен обезсмисля проекта. Вместо да свързва "Дървеница" с "Орландовци", трамваят ще спира на пл. "Журналист".

Цената за проектиране и строителство на новата линия е 20 млн. лв. или една пета от цялата сума за интегриран градски транспорт на София, финансиран по програма "Регионално развитие". Но гражданите в залата на ул. "Антон Чехов" 16 не се интересуват кой и колко ще плати за трамвая, а защо.

Кому е нужно?

"По "Никола Габровски" няма място за трамвайни линии в двете посоки. Ширината на планото е около 22 метра, а трамвайните линии според нормативните документи могат да са минимум 16 м. в едната посока", ни казва Стилиан Пушкаров, адвокат и жител на квартала преди началото на обсъждането. Там е и проектантът арх. Иван Велчев, който през цялото време повтаря, че е следвал заданието на Столична община. Питаме го вярно ли, че по "Никола Габровски" няма място за трамвай при положение, че отчуждения на този етап не са предвидени. "Бих казал, че съм притеснен", отговаря арх. Велчев.

Хората не са съгласни най-вече с изкуственото отделяне на "Никола Габровски", която според тях е "най-хубавата улица в квартала", тъй като по дължината на пътното платно се планира изграждането на 3-метрова шумоизолираща преграда от плегсиглас. По продължението й и много близо до трамвая остават жилищните сгради, училище, поликлиника. "Ще се съгласи ли главния архитект на София Петър Диков да дойде да живее на първа линия до трамвая и в 5 ч. сутринта да му се блъскат вратите в главата?", пита жена от залата. Другото най-голямо притеснение на хората от "Дианабад" е евентуалното спиране на автобуси 88, 94 и 102 заради трамвая, което на практика ще откъсне квартала от по-голямата част от София. Въпреки уверенията на Столична община, че ще се съобразят с желанието на гражданите и няма да спират автобусите, от ПУП на "Дианабад" пред нас виждаме, че по по протежението на "Никола Габровски" са премахнати джобовете на спирките.

"Ако идеята на трамвая е да замени автобусите с по-екологичен транспорт, защо не го заменихте с тролей? Те са безшумни и екологични. Да не говорим за още по-модерни технологични решения, които се прилагат в Европа. Общината няма никаква перспектива и градивна мисъл при градското планиране", каза адв. Пушкаров. Друг гражданин недоумява защо заради съмнително ефективен проект като новата трамвайна линия беше направена естакада за близо 14 млн. лева при Семинарията, която не намали задръстванията. "Няма никакъв ефект от нея, продължава да има кръстовище със светофари", казва той. Вместо кръстовище на две нива, както при телевизионната кула, на ъгъла на "Пейо Яворов" и "Стоян Михайловски" беше направена естакада, за да минава трамваят под нея.

Говорете си, не ни пречите

Визуализация на естакадата преди Семинарията с бъдещия трамвай
Автор: Столична община
Преглед на оригинала

Обсъждането води дама от администрацията на Столична община, присъства и главния архитект на район "Изгрев" Филип Чипев, чийто подпис стои под документа. Хората са разочаровани от отсъствието на районния кмет Цветомир Жеков и се успокояват, че следващата година предстоят избори за местна власт. Жената от общината съобщава, че преди обсъждането на плана са постъпили 10 възражения и становища по ПУП-а. В едно от тях 53-ма души настояват да се направи повторно представяне на проекта, защото при първото не е показан Общия устройствен план на София и всъщност никой не знае дали ПУП на "Дианабад" следва предписанията на ОУП на София. "Искаме повторно представяне на всички графични елементи", казва Мартин Иванов от инициативния комитет срещу трамвая. "Щe го отбележим за протокола. След приключване на общественото обсъждане ПУП на "Дианабад" отива за разглеждане в експертен съвет по утройство на територията към Столична община. Заседанията са открити, можете да отидете там", казва дамата от общината.

Мартин Иванов продължава с въпроси защо не е представен проектът за преустройството на ул. "Никола Габровски" и екологичната оценка на ПУП-а. "Защото такава няма", отговаря си той сам. Иванов се позовава на Орхуската конвенция, която гарантира достъп до правосъдие на граждани и неправителствени организации в областта на околната среда. Именно заради решението на София да не подлага новата трамвайна линия на екологична оценка проектът беше атакуван в съда от Гражданската инициатива за релсов и обществен транспорт. Съдебното дело за сега отлага за неизвестен период от време изграждането на трамвая, но Столична община изглежда решена да изпълни мисията си. Наскоро зам.-кметът по транспорта Любомир Христов каза пред "Капитал", че София обявява трамваите за приоритет през следващата година, както и че се чака решението на съда и окончателният избор на изпълнител в обявената процедура за проектант и строител на трамвая до "Дървеница", за да направят първа копка.

Не всичко е релси

"Големият въпорос е ще живеем ли по-добре след новия устройствен план", казва Здравко Стефанов от квартала. "Обръщам се към вас, арх. Чипев, ще живеем ли по-добре?", насочва Стефанов въпроса си към главния архитект на район "Изгрев". През изумените погледи на гражданите арх. Чипев става и си излиза без да каже нищо.

Стефанов разказва как от 2007 г. праща молби до общината да се обособи и асфалтира алея от бл. 21 до спирката на автобусите на "Никола Габровски", защото сега хората са изровили една просека, неосветена и неравна, която е опасна. Алеята не е предвидена и в новия ПУП на "Дианабад", а обяснението е, че няма пари. Друг жител на квартала недоумява защо не е предвиден подход към входа на бл. 57, какъвто няма от самото му построяване и до там не може да стигне линейка. "Питайте тези, които са строили блока, защо не са предвидили вход. Сега няма от къде да мине", казва арх. Велчев.

Стилиян Пушкаров не е съгласен и с новото отреждане на някои от площите в "Дианабад" и според него то ще доведе до още по-голямо уплътняване на района. "Вместо да помисли за подобряване на проходимостта и осигуряване на паркоместа, общината прави точно обратното", казва Пушкаров. Той посочва, че проблемът с паркирането е огромен, същевременно се позволява ново строителство на жилищни и търговски обекти. "Предполагам, че с този ПУП общината прави услуга на частници, които ще си спестят пари за регулации. Хубаво е, че общината се грижи за инвеститорите, но можеше да попита и гражданите от какво имат нужда", каза още Пушкаров.

В София не споделяме

Към края на обсъждането спокойният тон е останал в историята, а присъстващите се надвикват в опит да измъкнат информация от представителите на общината какво следва. Ще се оформи протокол най-късно следващата седмица, казва жената от администрацията. Хората отново недоумяват защо е необходима една седмица за написването на три листа. В крайна сметка инициативният комитет от "Дианабад" склонява да прегледа протокола преди изпращането му в Столична община следващата седмица, след което членовете му бавно и шумно напускат залата на "Антон Чехов" 16.

Подробният устройствен план трябва да мине през още няколко нива на одобрение преди да влезе в сила, а не е изключено да бъде атакуван в съда. Ако пък искате да се запознаете със самия документ - без значение дали сте жител на "Дианабад" или не, не можете. Според арх. Иван Велчев и арх. Теодора Моева от столичната дирекция "Архитектура и градоустройство" няма причина планът да не е публикуван на страницата на НАГ и на район "Изгрев", но той просто не е. Арх. Моева, която отговаря за район "Изгрев", обяви пред "Капитал", че документът ще бъде публикуван възможно най-скоро.

Трамваят

Проектът за нова трамвайна линия до "Дървеница" включва два компонента: 2.8 километра сдвоена трамвайна линия от кръстовището на ул. "Стоян Михайловски" и бул. "Пейо Яворов" до кръстовището на бул. "Климент Охридски" и бул. "Г.М. Димитров". Новата трамвайна линия първоначално ще следва ул. "Стоян Михайловски", след което ще минава през парк Борисова градина през съществуваща просека между дърветата. Трамвайната линия ще

преминава през гара "Пионер" и след това от двете страни на бул. "Никола Габровски". В последствие трамвайната линия завива наляво по бул. "Г.М. Димитров", където сдвоената линия ще бъде разположена от южната страна на булеварда. На кръстовището на бул. "Г.М. Димитров" и бул. "Климент Охридски" новата трамвайна линия ще се свързва със съществуващата линия, водеща до кв. "Дървеница".

Вторият подкомпонент е реконструкцията на линията с дължина 1.8 км по протежението на бул. "Климент Охридски" до колелото в кв. "Дървеница". Така описаната нова трамвайна линия ще се съединява със съществуващата трамвайна линия No18 на бул. "Пейо Яворов", за да се свърже с центъра на града. Както реконструкцията на вече съществуващия участък, така и новият маршрут (по бул. "Никола Габровски") ще позволява трамвайната система да обслужва кв. "Дианабад", който е гъсто населен жилищен район със спортни комплекси. Стойността на проектния компонент се изчислява на 12.2 милиона евро.

Източник: Проект за интегриран столичен градски транспорт

Денят е сряда, часът – 15:00. Тоест голяма част от жителите на "Дианабад" и "Изгрев" са на работа. Въпреки това Столична община е насрочила общественото обсъждане на подробния устройствен план (ПУП) на района именно за този час. Ако си мислите, че информацията за събитието е леснодостъпна – грешите. Тя фигурира под закодираното име "План за регулация и режим на застрояване за преструктуриране на жилищен комплекс "Дианабад" в труднозабележимата секция "Обществени обсъждания" на страницата на София заедно с още стотици изброени една под друга заповеди с неразгадаеми имена.

Напук на "усилията" на кметството в залата на ул. "Антон Чехов" 16 са се събрали над 50 човека от всички възрасти, които внимателно оглеждат разпънатите карти с новия план на "Дианабад". "Помолихме ви да направите обсъждането извън работно време, за да дойдат повече хора. Подигравате ли се с нас?", обръща се човек от залата към представителите на общината. Повечето от присъстващите са членове на инициативен комитет, основан от жители на квартала, за да се противопоставят на някои от измененията в плана. Именно от тяхното събитие във Facebook разбираме за срещата. Предишната среща на "Дианабад" със Столична община - при представянето на проекта на 22 октомври, прерасна в шумен скандал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

69 коментара
  • 1
    alex_yordanov avatar :-|
    alex_yordanov

    Лошото е, че и двете страни дават верни аргументи. А по-лошото, че няма да се обединят и да постигнат наистина нещо полезно за квартала.

  • 2
    lekapoleka avatar :-P
    lekapoleka

    По принцип трамваите са хубаво нещо. И са важна част от градската традиция на София.
    Обаче ако наистина ще се спират трамваите по "Граф Игнатиев", действително този проект става напълно безсмислен. Да построиш трамвай и да го затапиш на "Журналист" - в периферията на центъра, без никаква връзка с друг вид транспорт - е безплодно занимение, което ще струва ужасно много пари. По-разумно ще е наистина да се мисли за тролей, който може да отиде някъде другаде, не на "Журналист". Или пък просто да бъде скъсен маршрутът на автобусите, което също ще намали общия фон на замърсяването и няма да струва нищо.
    В перспектива трябва да се мисли вторият лъч на метрото след Хладилника да завива към Дианабад и Студентски град.
    Започва да мирише, че с този злополучен трамвай просто има едни пари за усвояване... Ама трябва ли да е по най-тъпия начин?

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Г-жо Лещарска, не се поставяйте в услуга на съмнителни каузи. Когато минете по булеварда и видите всичките облепени с призиви за протест срещу травмвая бараки, павилиони, будки, тараби палатки, целогодишни купчини дини, тикви и зеле, ще ви стане ясно на кого му пречи трамваят. В момента булевардът е една ориенталска кочина, състояща се от споменатите гледки, собствениците им и клиентелата им, които използват крайните платна на булеварда като безплатен паркинг. Решението трамваят да се замени с тролей, електробус или друго значи единствено да се запази сегашното положение. Кажете им само - да, ама ще отцепим крайните платна за бус-ленти - да видите дали ще се съгласят ;-))).

    Останалите аргументи също са гола вода. Какъв шум "под" прозорците - новите трамваи по "България" са по-безшумни и от тролей, а със сега движещите се автобуси няма място за сравнение. Това "под" прозорците също го слагам в кавички, освен ако нямат предвди прозорците на сергиите. За какво "училище в близост до трамвая" говорим - то по проект е от другата страна и освен това между него и трамвая е поликлиниката и целият училищен двор.

    Но върхът е това изказване, в което някой продавач от камарата с тикви се е изкарал за архитект, а другият - от камарата със зеле - за проектант. Четете само: "Ширината на планото е около 22 метра, а трамвайните линии според нормативните документи могат да са минимум 16 м. в едната посока, тоест необхдима е ширина поне 32 м, за да минават трамваи". "Там е и проектантът арх. Иван Велчев, който през цялото време повтаря, че е следвал заданието на Столична община. Питаме го вярно ли, че по "Никола Габровски" няма място за трамвай при положение, че отчуждения на този етап не са предвидени. "Бих казал, че съм притеснен""

    Хахаха, "Цариградско шосе" не знам дали има 32 метра ширина, камо ли Графа, Екзарх Йосиф, Тотлебен, Пиротска и другите улички в центъра, по които минават трамваи и пак ще минават.

  • 4
    yws02375476 avatar :-|
    yws02375476

    Да си кажем истината! Протестите са главно защото ще изчезнат паркоместата на тарикатите обичащи да паркират по Габровски. Тия мрънкачи от квартала са заслужили общината да им разкопае цялата улица и да я зареже. Да се научат, че обществените пространста са на всички а не само техни. Това е първия проект за ново трамвайно трасе от десетилетия и веднага ще се намерат нахалници да го саботират. А псевдо-еколозите, които протестират са ми най-смешни. Трамвая е най-екологичния транспорт а те мрънкат за няколко дървета. Явно според тях изгорелите газове от рейсовете и автомобилите са много екологични.

  • 5
    d_leshtarska avatar :-|
    d_leshtarska

    Мислите ли, че нерегламентираното паркиране и непочистените улици се решава с трамвай за 20 млн. лв.? Сещам се един куп други решения. Това не е "защита на кауза", а картинка от едно обществено обсъждане. Арогантното отхвърляне от страна на общината на притесненията на граждани, били те неоснователни, както и липсата на диалог, са в основата на проблема, а не дали ще има или няма да има трамвай.

  • 6
    yws02375476 avatar :-|
    yws02375476

    До коментар [#5] от "d_leshtarska":

    - Щом трямвая не е проблем защо тогава се протестира срещу него а не срещу общината. Всички знаем, че Диков (главния архитект) е неадекватно и долно леке но в случая проекта за трамвая е много смислен и полезен.
    - Също така трамвая ще се финансира с европари, които ще загубим ако не използваме. Тия 20 милиона нито ще ги плащате вие, нито пък се дават заради проблемите с паркирането по булеварда.

  • 7
    was.inc avatar :-|
    was.inc

    До коментар [#3] от "cinik":

    Може и да има някои не много остри аргументи срещу трамвая, но как ще отговорите на тези:
    - 3 метрови плексигласови сини панели от двете страни на булеварда, които ще го "разкрасят"
    - трамвая стига до средата на долен Лозенец без никаква връзка с друг транспорт
    - отношението плюсове/минуси: Инвестират се милиони в естакадата на Семинарията само за да мине трамвая под нея, с което кръстовището в посока север-юг почти не се облекчава от трафика; инвестират се милиони за да мине трамвая през Дианабад; махат/местят се линии 94, 88, 102, които покриват много по-голяма част от София от новия трамвай; навират трамвая в квартална улица (въпреки името си Габровски не е булевард, а си е квартална улица), с което намаляват се автомобилните ленти по Габровски наполовина (наистина сега едната е паркинг). И срещу това стои - нов трамвай, който свързва Дианабад със средата на нищото в долен Лозенец

  • 8
    kaizersoze avatar :-|
    kaizersoze

    Диков е продажна сган. Ще пуснат безсмислен трамвай през гората, ще продадат гара Пионер на мутри, да си строят блокове и ще усвоят някой друг милион от подкупи от изпълнителите.

    Българска цигания.

  • 9
    yws02375476 avatar :-|
    yws02375476

    До коментар [#7] от "was.inc":

    - 3 метрови плексигласови сини панели от двете страни на булеварда, които ще го "разкрасят" - Това едва ли е част от оригиналния проект. По-скоро е резултат от оплаквнията на хората, че трамвая щял да е шумен (въпреки, че ще се купят чисто нови мутриси, които са по-безшумни и от рейс и от автомобил)

    - трамвая стига до средата на долен Лозенец без никаква връзка с друг транспорт - А това просто не е вярно! Никой няма да маха релсите след пл. Журналист и е въпрос само на съставяне на трамвайните маршрути до къде ще стига линията. Може и до Люлин да я закарат ако има достатъчно пътуващи.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "d_leshtarska":

    Tрамваят не се прави, за да се реши пробемът с паркирнето. Трамваят е доказано най-надеждният градски транспорт след метрото, с малък брой пътни инциденти, с най-голяма пропускателна способност на единица сечение. Този трамвай води към Студентски град, където трасето стои готово и не се използва, а по пает трябва да продължи към Малинова долина и през нея да стигне Зимния дворец. Няма нормален човек, който да не се радва на увеличаването на транспортните алтернативи за района. Първата студентска стачка 1990 г. имаше много политически искания и само едно битово - да се сгъстят автобусите по маршрут 94. Не случайно Янчулев сложи първите западни модели рейсове по тази линия. За 88 пък имаше друг виц - че се казвал така, защото минавал на 88 минути. Само че станаха 102, 88, 94, а на тези къси спирки няма място за 2 големи рейса един след друг, затова пък често се събират и по 3.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK