Трамваят на раздора
Общественото обсъждане на устройствения план на "Дианабад", предвижащ трамвай по ул. "Никола Габровски", отново беше съпроводено със скандали


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Денят е сряда, часът – 15:00. Тоест голяма част от жителите на "Дианабад" и "Изгрев" са на работа. Въпреки това Столична община е насрочила общественото обсъждане на подробния устройствен план (ПУП) на района именно за този час. Ако си мислите, че информацията за събитието е леснодостъпна – грешите. Тя фигурира под закодираното име "План за регулация и режим на застрояване за преструктуриране на жилищен комплекс "Дианабад" в труднозабележимата секция "Обществени обсъждания" на страницата на София заедно с още стотици изброени една под друга заповеди с неразгадаеми имена.
Напук на "усилията" на кметството в залата на ул. "Антон Чехов" 16 са се събрали над 50 човека от всички възрасти, които внимателно оглеждат разпънатите карти с новия план на "Дианабад". "Помолихме ви да направите обсъждането извън работно време, за да дойдат повече хора. Подигравате ли се с нас?", обръща се човек от залата към представителите на общината. Повечето от присъстващите са членове на инициативен комитет, основан от жители на квартала, за да се противопоставят на някои от измененията в плана. Именно от тяхното събитие във Facebook разбираме за срещата. Предишната среща на "Дианабад" със Столична община - при представянето на проекта на 22 октомври, прерасна в шумен скандал.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
69 коментара
Лошото е, че и двете страни дават верни аргументи. А по-лошото, че няма да се обединят и да постигнат наистина нещо полезно за квартала.
По принцип трамваите са хубаво нещо. И са важна част от градската традиция на София.
Обаче ако наистина ще се спират трамваите по "Граф Игнатиев", действително този проект става напълно безсмислен. Да построиш трамвай и да го затапиш на "Журналист" - в периферията на центъра, без никаква връзка с друг вид транспорт - е безплодно занимение, което ще струва ужасно много пари. По-разумно ще е наистина да се мисли за тролей, който може да отиде някъде другаде, не на "Журналист". Или пък просто да бъде скъсен маршрутът на автобусите, което също ще намали общия фон на замърсяването и няма да струва нищо.
В перспектива трябва да се мисли вторият лъч на метрото след Хладилника да завива към Дианабад и Студентски град.
Започва да мирише, че с този злополучен трамвай просто има едни пари за усвояване... Ама трябва ли да е по най-тъпия начин?
Г-жо Лещарска, не се поставяйте в услуга на съмнителни каузи. Когато минете по булеварда и видите всичките облепени с призиви за протест срещу травмвая бараки, павилиони, будки, тараби палатки, целогодишни купчини дини, тикви и зеле, ще ви стане ясно на кого му пречи трамваят. В момента булевардът е една ориенталска кочина, състояща се от споменатите гледки, собствениците им и клиентелата им, които използват крайните платна на булеварда като безплатен паркинг. Решението трамваят да се замени с тролей, електробус или друго значи единствено да се запази сегашното положение. Кажете им само - да, ама ще отцепим крайните платна за бус-ленти - да видите дали ще се съгласят ;-))).
Останалите аргументи също са гола вода. Какъв шум "под" прозорците - новите трамваи по "България" са по-безшумни и от тролей, а със сега движещите се автобуси няма място за сравнение. Това "под" прозорците също го слагам в кавички, освен ако нямат предвди прозорците на сергиите. За какво "училище в близост до трамвая" говорим - то по проект е от другата страна и освен това между него и трамвая е поликлиниката и целият училищен двор.
Но върхът е това изказване, в което някой продавач от камарата с тикви се е изкарал за архитект, а другият - от камарата със зеле - за проектант. Четете само: "Ширината на планото е около 22 метра, а трамвайните линии според нормативните документи могат да са минимум 16 м. в едната посока, тоест необхдима е ширина поне 32 м, за да минават трамваи". "Там е и проектантът арх. Иван Велчев, който през цялото време повтаря, че е следвал заданието на Столична община. Питаме го вярно ли, че по "Никола Габровски" няма място за трамвай при положение, че отчуждения на този етап не са предвидени. "Бих казал, че съм притеснен""
Хахаха, "Цариградско шосе" не знам дали има 32 метра ширина, камо ли Графа, Екзарх Йосиф, Тотлебен, Пиротска и другите улички в центъра, по които минават трамваи и пак ще минават.
Да си кажем истината! Протестите са главно защото ще изчезнат паркоместата на тарикатите обичащи да паркират по Габровски. Тия мрънкачи от квартала са заслужили общината да им разкопае цялата улица и да я зареже. Да се научат, че обществените пространста са на всички а не само техни. Това е първия проект за ново трамвайно трасе от десетилетия и веднага ще се намерат нахалници да го саботират. А псевдо-еколозите, които протестират са ми най-смешни. Трамвая е най-екологичния транспорт а те мрънкат за няколко дървета. Явно според тях изгорелите газове от рейсовете и автомобилите са много екологични.
Мислите ли, че нерегламентираното паркиране и непочистените улици се решава с трамвай за 20 млн. лв.? Сещам се един куп други решения. Това не е "защита на кауза", а картинка от едно обществено обсъждане. Арогантното отхвърляне от страна на общината на притесненията на граждани, били те неоснователни, както и липсата на диалог, са в основата на проблема, а не дали ще има или няма да има трамвай.
До коментар [#5] от "d_leshtarska":
- Щом трямвая не е проблем защо тогава се протестира срещу него а не срещу общината. Всички знаем, че Диков (главния архитект) е неадекватно и долно леке но в случая проекта за трамвая е много смислен и полезен.
- Също така трамвая ще се финансира с европари, които ще загубим ако не използваме. Тия 20 милиона нито ще ги плащате вие, нито пък се дават заради проблемите с паркирането по булеварда.
До коментар [#3] от "cinik":
Може и да има някои не много остри аргументи срещу трамвая, но как ще отговорите на тези:
- 3 метрови плексигласови сини панели от двете страни на булеварда, които ще го "разкрасят"
- трамвая стига до средата на долен Лозенец без никаква връзка с друг транспорт
- отношението плюсове/минуси: Инвестират се милиони в естакадата на Семинарията само за да мине трамвая под нея, с което кръстовището в посока север-юг почти не се облекчава от трафика; инвестират се милиони за да мине трамвая през Дианабад; махат/местят се линии 94, 88, 102, които покриват много по-голяма част от София от новия трамвай; навират трамвая в квартална улица (въпреки името си Габровски не е булевард, а си е квартална улица), с което намаляват се автомобилните ленти по Габровски наполовина (наистина сега едната е паркинг). И срещу това стои - нов трамвай, който свързва Дианабад със средата на нищото в долен Лозенец
Диков е продажна сган. Ще пуснат безсмислен трамвай през гората, ще продадат гара Пионер на мутри, да си строят блокове и ще усвоят някой друг милион от подкупи от изпълнителите.
Българска цигания.
До коментар [#7] от "was.inc":
- 3 метрови плексигласови сини панели от двете страни на булеварда, които ще го "разкрасят" - Това едва ли е част от оригиналния проект. По-скоро е резултат от оплаквнията на хората, че трамвая щял да е шумен (въпреки, че ще се купят чисто нови мутриси, които са по-безшумни и от рейс и от автомобил)
- трамвая стига до средата на долен Лозенец без никаква връзка с друг транспорт - А това просто не е вярно! Никой няма да маха релсите след пл. Журналист и е въпрос само на съставяне на трамвайните маршрути до къде ще стига линията. Може и до Люлин да я закарат ако има достатъчно пътуващи.
До коментар [#5] от "d_leshtarska":
Tрамваят не се прави, за да се реши пробемът с паркирнето. Трамваят е доказано най-надеждният градски транспорт след метрото, с малък брой пътни инциденти, с най-голяма пропускателна способност на единица сечение. Този трамвай води към Студентски град, където трасето стои готово и не се използва, а по пает трябва да продължи към Малинова долина и през нея да стигне Зимния дворец. Няма нормален човек, който да не се радва на увеличаването на транспортните алтернативи за района. Първата студентска стачка 1990 г. имаше много политически искания и само едно битово - да се сгъстят автобусите по маршрут 94. Не случайно Янчулев сложи първите западни модели рейсове по тази линия. За 88 пък имаше друг виц - че се казвал така, защото минавал на 88 минути. Само че станаха 102, 88, 94, а на тези къси спирки няма място за 2 големи рейса един след друг, затова пък често се събират и по 3.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.