Проектът за газопровод между България и Турция се раздвижва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проектът за газопровод между България и Турция се раздвижва

Проектът за газопровод между България и Турция се раздвижва

Европейската комисия е одобрила 190 хил. евро за предпроектно проучване

3409 прочитания

© Николай Дойчинов


Предпроектното проучване на газовата връзка между България и Турция (ITB ) ще започне в началото на 2015 г. Това съобщи изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Кирил Темелков пред журналисти. По думите му Европейската комисия (ЕК) вече е одобрила отпускането на 190 хил. евро. за тази дейност. "В началото на следващата година започват детайлни проучвания по трасето, а проучвателните дейности по изграждането - в средата на следващата година", уточни Темелков. Той не пожела да коментира каква ще е общата сума, необходима за изграждане на интерконектора, но посочи, че това ще стане ясно, след като приключи предпроектното проучване. В началото на октомври служебният заместник-министър на енергетиката Антон Павлов (който е на същия пост и сега) беше посочил, че на българска територия тръбата, която ще е с дължина от 75 км, ще струва над 100 млн. евро. Тъй като газопроводът беше обявен за проект от "общ интерес", ЕК ще финансира дейностите по изграждането му, за които ще се кандидатства поетапно, обясни Темелков.

Технически проблеми с връзката с Румъния

До края на тази година трябва да бъде отстранен техническият проблем, заради който беше забавено финализирането на газовата връзка между България и Румъния, посочи още Темелков. Той обаче не пожела да се ангажира с конкретен срок кога това ще се случи.

Темелков обясни, че проблемът е в скъсана тръба по време на сондирането, която трябва да бъде отстранена. "Всички наземни съоръжения на територията на България и Румъния са изцяло изградени и въведени в експлоатация. Нещата, които са извън техническия проблем, организационно са решени", посочи Темелков. По думите му, след като този проблем бъде отстранен, са необходими още две седмици, за да може обектът да бъде окончателно приключен. До средата на следващата година трябва да бъде направено и сондирането на резервен газопровод.

Темелков също така увери, че газовата връзка ще бъде риверсивна, което означава, че при необходимост природният газ ще може да тече в обратна посока. "Имаме съответните ангажименти, които са поети от румънска страна, за да може този интерконектор да бъде двупосочен и да се използва", посочи той.  За целта обаче на румънска територия трябва да бъде изградена компресорна станция, която не е част от проекта за интерконекторната връзка между двете страни. Докато тя бъде изградена, страната ни ще може да получава едва 500 млн. куб. метра газ годишно, докато ние можем да транспортираме към Румъния 1.5 млрд. куб. метра газ.

Изграждането на газовите връзки с Румъния и Турция стана наложително, след като България пострада тежко в началото на 2009 г. заради кризата с доставката на синьото гориво, породена от спор между Русия и Украйна. Въпреки опитите на няколко правителства досега интерконекторите не са готови и страната продължава да е най-зависимата в ЕС от руския газ.

Нови правила за съхранение

В началото на следващата година Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) трябва да определи нови цени за преноса на природен газ на "Булгартрансгаз". Това се налага заради новия метод на образуване на цените за достъп и съхранение, който предстои да бъде одобрен от регулатора в съответствие с европейските изисквания.

Според Темелков цената за пренос (която представлява 2-3% от крайната цена на природния газ) няма да бъде увеличена, но структурата на самата тарифа ще бъде много по-различна от тази, която е в момента. Идеята е цената за достъп и съхранение, която влиза в цената за пренос, да се раздели на различни компоненти, което ще помогне на участниците на пазара да планират по-добре доставките си. "Може да има увеличение за клиентите, които правят безсмислени разходи в своята дейност", посочи Темелков.

Новата цена за достъп и съхранение ще включва и добавка задължения към обществото, което означава, че определени разходи ще се разпределят между всички потребители на природен газ. Такива например са разходите за съхранение на резерва от 140 хил. куб. метра газ в газовото хранилище Чирен, които в момента се покриват от "Булгартрансгаз".


7 коментара
  • 1
    mtzvetkov avatar :-|
    mtzvetkov

    Как е възможно да се чака одобрение от някаква институция, за някакви си смешни пари, за да се финансират толкова важни инициативи. Тази практика е така с абсолютно всички инфраструктурни проекти, било то за транспорт или газопреносна мрежа и тн. Резултатът е загуба на ценно време!!!

  • 2
    west4sider avatar :-|
    P_L

    Ако имаше достатъчно силно желание тези проекти вече щяха да са факт, но явно някой има изгода да се протакат нещата.

  • 3
    mtzvetkov avatar :-|
    mtzvetkov

    В тази малка държава, с тази малка територия, всички инфраструктурни проекти, изключвам АЕЦ и ЮП, са може би около 20-30, могат да се случат ВСИЧКИ буквално за 5 години. раздробяване на малки лотове или подпозиции в една поръчка, така че да могат и по-малки компании да участват. Каква е тази практика проектното проучване за АМ Хемус сега, но за пътя Русе - В.Търново догодина. всичко е мн мн просто!!!

  • 4
    kk_ avatar :-|
    kk_

    До коментар [#2] от "P_L":

    Такъв вид проекти е трудно да се случат бързо. Имаш предпроектни проучвания - 2-3 месеца, оценка и избор на трасе - 1 месец, разправии с имоти, пупове, смяна на предназначение на земи - неопределен срок, за който е реално да се каже и 2 години, разработване на работен проект - 2-3 месеца, съгласуване и одобрение по разни инстанции - 2 - 3 месеца, разрешение за строеж + влизането му в сила - 1 месец, и чак след това говорим за строителство, тестове, въвеждане в експлоатация... Така че инициатива може и да има, но нещата ще се случат, когато им дойде времето:)

  • 5
    bvanetza avatar :-|
    Borislav Valkov

    Очаквайте отмъщението на рашките(във вид на оплюване и хвалба на някакви прекрасни българо- руски търговски отношения и исторически задължения) и вменяването на вина, защото сме търсели алтернатива, когато те строят газопровод по дъното на Черно море.....

  • 6
    wyg53365051 avatar :-|
    Българофилъ

    Да видим дали от ЕК ще пищят какви условия поставя Турция, както пищят за Русия и Южен поток. Не ме разбирайте погрешно, нито руснаците ме кефят, нито турците.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Предпроектно проучване... голям напредък! Реално това е най-смислената газова връзка, защото на юг са много по-малко зависими от Руския газ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK