С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
34 27 ное 2014, 15:43, 14482 прочитания

София може да опази жълтите павета със собствено производство

Според учени, един от символите на столицата може да се произвежда у нас с местни технология и суровини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Изследване на български учени и експерти установи химичния състав и свойствата на жълтите павета, а следващият етап на проекта е да предложи технология за тяхното производство у нас с местни суровини. Проучването доказва, че емблематичната за София жълта настилка е произведена от варовиковата скала мергел, чийто находища се срещат и в България, а производството им може да се възложи на русенския завод за огнеупорни и клинкерни изделия със 120-годишна история - "Труд".

Проектът е разработен членове на Сдружение "Българско кристалографско дружество" и експерти от БАН, Университетът по архитектура и Минно-геоложкия университет. Финансиран е със средства по програма "Европа 2014" на Столична община, която миналия декември обяви жълтите павета за културно наследство.


"Един от символите на града вече е в тежко състояние, част от паветата са счупени, на места пътната настилка е нагъната. От 60 декара жълти павета в момента са останали около половината или 30 декара", каза при представянето на проекта проф. Вили Лилков, ръководител на катедра "Физика" в Минно-геоложкия университет и общински съветник от групата на ДСБ.

Жълтите павета са полагани в центъра на София в периода от 1905 г. до 1925 г. и са произведени в Будапеща, Унгария. За тях навремето са платени 30 млн. златни лева, които са изплащани до 1936 г., твърдят учените. При преизчисляване в настояща стойност, на база стойността им в злато, това би било близо 200 млн. лв. По-най груби сметки на проф. Лилков – при цена 100 лв./кв.м за клинкерни плочи, подмяната на 60 дка павета в центъра на София би струвала смешно по-малко: 6 млн. лв., като се смятат само материалите.

Физика на жълтото паве



Проф. Александър Караманов от Института по физикохимия към БАН обясни, че проектът за жълтите павета е разделен на три етапа: проучване на свойствата и химичния състав на настилката; разработване на технология за производство; самото производство. Проучванията на физико-химичните свойства на паветата са финансирани с 12 100 лв., като средствата са използвани само за анализи, екипът е работил доброволно, посочи Надежда Кирова, директор на Музея за история на София в софийската Централна баня, където се състоя представянето на резултатите.

По думите на проф. Караманов паветата имат много висока якост на огъване и на натиск, както и много добра износоустойчивост. Жълтият им цвят се дължи на съдържанието на железни оксиди (4 до 6%) в съчетание с високо съдържание на калциев и силициев оксид. Анализите доказаха, че паветата със сигурност не са получени чрез претопяване и изливане в калъпи, каза проф. Караманов.

Потвърждава се и тезата, че основният материал, от който са направени тухличките, е варовиковата скала мергел. Екипът на проф. Караманов е провел експерименти с различни видове мергел, включително и модифициран и са получили резултат почти идентичен с паветата, които в момента покриват центъра на София. В следващите етапи на проекта ще се проучи дали мергелът може да се добива като остатъчен продукт от въглищната и други подходящи индустрии, защото това е един от начините за получаването му в миналото, уточнява проф. Караманов.

Технологията за производство на паветата ще се разработи в следващите етапи на проекта, за които също ще се търси финансиране от европейски или други механизми. Едва след това може да се мисли за производство в русенския завод за огнеупорни материали и тухли. За самата подмяна на паветата също са необходими доста средства. Необходими са 1.3 -1.4 млн. павета. Тъй като това е приблизителния брой на софиянците, всеки един от тях може да се включи в инициативата, посочи Вили Лилков. Подмяната може да се финансира и с изработването на павета – сувенири, тъй като жълтата тухличка отдавна се приема за един от символите на града, каза още общинският съветник.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста

И още: Правителството разреши на "ЦСКА-София" да строи в Борисовата градина, а Путин и Ердоган се разбраха за буферна зона в Сирия

23 окт 2019, 474 прочитания

Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници 1 Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници

Така държавната компания може да поеме от Пеевски най-неатрактивната дейност - нощната логистика

23 окт 2019, 1364 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
"Конкурентоспособност" 2014-2020: повече иновации, по-малко машини

Европрограмата ще е по-насочена към малки и средни предприятия, както и към стартиращ и нов бизнес

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10