Пазарджик, по´Близкият изток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарджик, по´Близкият изток

Съвместната акция на прокуратурата и ДАНС започна в шест сутринта във вторник, след като изтече информация за готвената операция от Пазарджишкия съд

Пазарджик, по´Близкият изток

Акцията на ДАНС всъщност показа, че истинската опасност не е в "Ислямска държава", а в социалната изолация на ромите

Зорница Стоилова
14576 прочитания

Съвместната акция на прокуратурата и ДАНС започна в шест сутринта във вторник, след като изтече информация за готвената операция от Пазарджишкия съд

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Какво намери ДАНС

Съвместната акция на ДАНС и прокуратурата "събуди" мюсюлманите в Пловдив, Пазарджик, Асеновград, Хасково и Старцево във вторник. Задържани бяха 26 души, от които 7 бяха привлечени като обвиняеми по дело за разпространение на идеологията на ИДИЛ и проповядване на джихад. Прокуратурата ще поиска постоянен арест за седмината. В претърсените над 40 къщи разследващите са открили и множество "рекламни материали" на групировката - знамена, фланелки, шапки, ленти за глава, ключодържатели и стикери с логото на ИДИЛ. В иззетите компютри са намерени пропагандни материали, свалени от интернет. Най-сериозното доказателство досега е засичането на пътуващи джихадисти с европейски паспорти за Сирия и Ирак, които са се отбивали в домовете на заподозрените.

В пазарджишкия квартал "Изток" не се говори за "Ислямска държава". Не и когато в махалата сноват журналисти или маскирани служители на ДАНС. В мълчанието обаче знаците на групировката си пробиват път - надничат от стикера на бавно преминаваща по разбитите улици кола или от изпънатите показалци, сочещи към небето, които подхилкващи се деца показват на минувачите така, както го правят поддръжниците на ИДИЛ от Ракка до Хага.

"Какво пише на шапката", питаме Абдурахман Муса, едър мъж на средна възраст, който е принтирал надпис от арабски и го е залепил с тиксо върху бейзболната си шапка. "Единобожие", казва. "Този надпис не се ли ползва от "Ислямска държава"? "Госпожо, всеки мюсюлманин използва този надпис", гневи се Абдурахман. "А какво мислите за "Ислямска държава"? "Аз какво мисля за вас, госпожо, че не ви познавам. Както не познавам и "Ислямска държава", продължава той. (Впрочем за човек, който не е запознат с ИДИЛ, Абдурахман споделя доста снимки на въоръжените бойци на групировката във Facebook.) "А като мюсюлманин одобрявате ли действията им?" "Вие нас с "Ислямска държава" ли ни свързвате? Ние какво общо имаме", продължава той и вдига ръце раздразнено. "Не, питаме ви за мнение." "Аз мога ли да не си казвам мнението? Каквото и да кажа, ще се хванете за една дума и ще я обърнете срещу мен", убеден е Абдурахман.

Часове след като местният проповедник Ахмед Муса е изведен с белезници от кварталната джамия, а служители на службите още претърсват няколко къщи, в "Изток" са предпазливи в думите си. Акцията на ДАНС ги е събудила в шест. Оттогава всички са на улицата и наблюдават притихнали действията на властите - жените с тенджерите, в които приготвят обяда, децата с раниците от училище, младежите с прическите и слънчевите очила, мъжете с брадите в двора на джамията. Наоколо е толкова спокойно, че струпването на жандармерия, патрулки и маскирани агенти изглежда като натруфен декор за треторазряден холивудски екшън, в който ромите са мълчаливи статисти.

После председателят на ДАНС Владимир Писанчев ще нарече операцията, провела се паралелно на още четири места в страната (Пловдив, Асеновград, Хасково и Старцево), "генерална превенция" срещу зараждането на клетки на ИДИЛ. (виж карето) За хората в "Изток" акцията беше рутинна. Не за първи път претърсват махалата, не за първи път патрулка отвежда Ахмед. Преди да бъде привлечен като обвиняем по това разследване, Муса вече има две присъди - веднъж за подбуждане към дискриминация, втори път за проповядване на антидемократична идеология и религиозна омраза чрез слово, изразяваща се във враждебност към всичко, което противоречи на принципите на салафитското направление на исляма. Сега той ще бъде разследван по три престъпления - че е организирал и ръководил група, която си е поставила за цел да извършва престъпления срещу републиката, като разпространява идеите на терористичната организация ИДИЛ, че е пропагандирал война чрез слово и чрез публикуване на видео материали, колажи и фотографии с логото на ИДИЛ в интернет и че е проповядвал антидемократична идеология, изразяваща се в разпространение и възхваляване на идеологията на групировката. След задържането му тази седмица адвокатът му Хари Хараламбиев предупреди, че има опасност Муса да се превърне в "мъченик, какъвто не е".

Абдурахман Муса, който носи на шапката си знака от "логото" на ИДИЛ, казва, че той се използва от всички мюсюлмани
Фотограф: Георги Кожухаров

Действително, 39-годишният самоук проповедник има необикновено влияние над големи ромски общности, разпростиращо се отвъд пределите на квартал "Изток". Идеите му пътуват заедно с него до ромските квартали в Пловдив, Асеновград, Хасково и през skype, YouTube и Facebook до гастарбайтерите в Западна Европа. От изслушването на Владимир Писанчев в парламента стана ясно, че ДАНС са засекли банкови преводи от Германия от признателни последователи за финансиране на дейността на Муса. Фактът, че той не е признат за имам от Главно мюфтийство, защото няма необходимото образование, няма никакво значение. Защото за ромите той е единствен авторитет. Те казват за него, че е "най-добрият човек", че "би си разпилял сърцето, за да даде на гладен - такава хубава душа има". Опазил е мъжете от алкохола, младежите от наркотиците, жените от покварата. Институциите - образователни, социални, религиозни, са толкова далеч от всекидневния им живот, а изолацията им от обществото толкова дълбока, че за тях Ахмед е държавата. Само той заслужава доверието им, защото властите "действат по слухове, не по доказателства", а медиите "правят от бялото черно".

И когато Муса, вече с белезници, каже от телевизора "За мен е все едно дали съм тук, навън, или вътре (в затвора), защото Бог е в мен", на всички би трябвало да е ясно, че проблемът няма да бъде решен с евентуална негова присъда. Защото "спящите клетки", ако перифразираме думите на депутата от ДСБ ген. Атанас Атанасов, не са на ИДИЛ, а на българските институции, които не дават вид, че схващат колко дълбоки са корените му. Ако разбрахме нещо от разследването на ДАНС досега, то е, че инициативата не идва от терористичната организация ИДИЛ, която да броди целенасочено в "разградения" ни двор (няма засечено финансиране от групировката към България, нито има бойци с български произход в Сирия и Ирак), а че групата около Ахмед сама е търсила контакти и приемане в романтизирания онлайн образ на групировката. "Не е симпатия към "Ислямска държава", тяхното е бурен стремеж да отхвърлят маргинализацията си като цигани и и да се почувстват като част от нещо световно, което разрушава стените на гетоизацията, което ги превръща в личности", казва социалният антрополог и директор на Международния център за изследване на малцинствата и междукултурните взаимодействия Антонина Желязкова.

В елементарния свят на таблоидните медии и кресливите националисти заплахата винаги дебне отвъд границата ни, "маскирана" на бежанец. И затова също толкова елементарният отговор е да се строят стени. Но казусът "Пазарджик" ни казва друго - врагът е вътрешната стена, която българското общество и институции са изграждали бавно и полека между себе си и българските роми. И истинската опасност са социалното изключване, изолацията и безпътицата, в която живеят те. 

За символите и симпатията

Позирането на мюсюлманите в Пазарджик с "рекламните материали" на ИДИЛ (тениските, знамената, лентите, стикерите) в социалните мрежи и мотивацията на западноевропейски младежи, които заминават да се бият на страната на "Ислямска държава", имат много сходен корен - желанието да принадлежиш. Стремеж, който зловещата групировка знае как да експлоатира. Преди време в интервю за "Капитал" арабистът и специалист по исляма д-р Симеон Евстатиев обясни, че идеологията на ИДИЛ - свързана в религиозно отношение с уахабитския салафизъм - вдъхва религиозна увереност на унизени и маргинализирани младежи. И от отритнати и декласирани елементи ги превръща в членове на "избраната група". "Жаждата за изява и нуждата от признание на този тип младежи лесно бива насочена в "правилната" посока от умелите пропагандатори на ИДИЛ", обърна внимание той.

Затова и колкото са израз на невежество, демонстрациите на "симпатия" към групировката са и провокация към обществото. "Белег за контраомраза", както казва социологът Алексей Пампоров, който изследва ромите в България, и обяснява: "Публичният дискурс през последните години допуска реч на омразата и напълно неприемливи изказвания и актове на агресия както към ромите, така и към мюсюлманските общности. Държавата не се намесва адекватно в това отношение. От тази гледна точка "фенските" тениски на "Ислямска държава" са белег и за провалената интеграция. Те казват: "Ако държавата не ни защити, ние ще намерим кой да го направи!"

Фотограф: Георги Кожухаров

Всъщност знаците на ИДИЛ из ромските махали са само върхът на айсберга на по-голяма трансформация, която тече от години в Пазарджик и региона. Проповедникът Ахмед Муса, подобно на много други свои последователи, не се е родил мюсюлманин, а приема исляма по-късно в живота си, по време на свое посещение в Австрия. Майка му Живка също е християнка. В квартал "Изток" днес по-голямата част от хората са мюсюлмани, но има места, на които хората твърдят, че са хем мюсюлмани, хем християни. Но и едните, и другите казват, че живеят по-добре, откакто са познали религията - няма убийства, кражби, наркотици.

За "заместването" на старите традиции с "новия" ислям разказва д-р Асен Колев, сам от ромската общност в Асеновград, той е председател на сдружение "Инфорома" и член на Национален съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси към Министерския съвет. "Ромите мюсюлмани в Пазарджик преди изповядваха един по-битов ислям, в който се преплитаха и традиции от християнството и се изразяваше предимно в честване на празници. Постепенно обаче започна заместване с по-агресивни постулати, някои от които предизвикаха отпор и вътре в общността", казва той. Така жените слагат бурки, мъжете бели роби, а хората започват да заменят българските и турските си имена с арабски. Прави впечатление например, че шестимата привлечени като обвиняеми от групата на Ахмед имат български имена по паспорти, но се наричат помежду си с арабски. В "Изток" също така ни обясняват, че "всеки мюсюлманин трябва да знае да чете и пише на арабски". Те го научили за един месец в местната джамия. 

Изместването на традиционния ислям с "вносен" се случва извън обхвата на Главно мюфтийство. Днес ромите мюсюлмани в Пловдив не стъпват в официалните храмове на вероизповеданието - големите джамии в центровете на Пловдив, Пазарджик и Асеновград . Предпочитат да посещават своите си "частни" храмове (като джамията "Ебу Бекир" в "Изток") или малки стаички, в които проповядват хора като Ахмед Муса, в най-добрия случай посещавали курс по Коран, но "самообразовали" се през интернет. Това е остатък от комунизма, обяснява Алексей Пампоров, когато заради държавната политика религиозните практики се фолклоризират, а авторитетът на религиозните институции намалява за сметка на "видимо религиозните хора и формулата "така требе". Но липсата както на религиозно, така и на светско образование прави ромите лесно податливи на ясните и прости истини на пропагандата.

Всички външни белези на промяната в тези ромски махали, категорични са експертите, казват: "искаме да сме други", "искаме да живеем по-добре". "Те се разграничават и от ромския си произход в стремежа си да бъдат изрядни мюсюлмани. Имат нужда да вярват и търсят приемане, защото навсякъде другаде ги отхвърлят", казва Теодора Крумова, програмен директор на "Амалипе", организация, посветена на развитието на ромите. "Промяната на идентичността е опит за бягство от маргинализацията и стремеж към положителна промяна на социалния статус", добавя и Алексей Пампоров.

Училище по знание за другия

Всъщност в казуса "първи стъпки на ИДИЛ в България" отново светна лампата на провалената интеграция. Защото "превенцията" на радикалните идеи не е работа на службите, а на училищата, на социалните и местните власти, на гражданското общество, дори и на медиите. "Ние никога не си задаваме абсолютно очевадния и елементарен въпрос: "Защо деца и възрастни от едни и същи социални групи отказват да посещават българското училище или го правят по принуда и чрез санкции, а с радост и пълноценно се включват в обученията и дейностите на мюсюлманската и евангелските църкви? Защо мюсюлманската или евангелската проповед може да накара мъжете да не пият и да не бият, жените да не крадат и да не проституират, а държавните и общинските социални служби не успяват да направят това", пита риторично Антонина Желязкова. И казва, че не само е непродуктивно, но и разрушително да се оставя всичко в ръцете на службите за сигурност.

Д-р Асен Колев от "Инфорома" е категоричен, че крайните мерки неизбежно ще предизвикат агресия в отговор. "Дори и да има присъди, ще се появят още трима Ахмедовци", казва той. Отговорният подход за борба с идеологията на ИДИЛ според него е друг - "общинските, социалните, образователните власти да влязат в тези квартали и да се запитат как се стигна дотук". Или както отбелязва Алексей Пампоров, пътят към изхода е в образованието. Но не само за ромите - деца и възрастни, а и за българите. Училище по знание за другия. "България има нужда от мултикултурно образование, което да намали нивата на публично изразявана ксенофобия и да направи възможна пълноценната интеграция на малцинствата", отсича той.

Затова и хората в "Изток" са прави, когато казват: "Медиите от пет години се въртят тука и една блага дума не са казали за мюсюлманите."

Какво намери ДАНС

Съвместната акция на ДАНС и прокуратурата "събуди" мюсюлманите в Пловдив, Пазарджик, Асеновград, Хасково и Старцево във вторник. Задържани бяха 26 души, от които 7 бяха привлечени като обвиняеми по дело за разпространение на идеологията на ИДИЛ и проповядване на джихад. Прокуратурата ще поиска постоянен арест за седмината. В претърсените над 40 къщи разследващите са открили и множество "рекламни материали" на групировката - знамена, фланелки, шапки, ленти за глава, ключодържатели и стикери с логото на ИДИЛ. В иззетите компютри са намерени пропагандни материали, свалени от интернет. Най-сериозното доказателство досега е засичането на пътуващи джихадисти с европейски паспорти за Сирия и Ирак, които са се отбивали в домовете на заподозрените.

В пазарджишкия квартал "Изток" не се говори за "Ислямска държава". Не и когато в махалата сноват журналисти или маскирани служители на ДАНС. В мълчанието обаче знаците на групировката си пробиват път - надничат от стикера на бавно преминаваща по разбитите улици кола или от изпънатите показалци, сочещи към небето, които подхилкващи се деца показват на минувачите така, както го правят поддръжниците на ИДИЛ от Ракка до Хага.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    destino avatar :-(
    destino

    Много добро подзаглавие.
    Казва всичко.

  • 2
    likonta avatar :-|
    likonta

    Циганите са там където са лесните пари,те са единствената им религия,ако се намери някой католически орден да ги спонсорира и рицари кръстоносци ще станат.Това че не са намерили пътя на финансиране,не значи че го няма.

  • 3
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    да. от една страна е така. от друга, трябва да разберем, че не "всичко е всичко" - ето на!, циганите-евангелисти имат по друг път на развитие. в този смисъл не е все едно накъде се канализира желанието за признание и интеграция. ако "ислямът вдъхва религиозна увереност", и същото в пълна сила може да се каже за евангелското християнство, значи разликите в поведенческите модели може да се атрибутират на две същностно различни ценности системи. тъй че да, циганите реализират своето желание по различни начини. и резултатите са различни.

  • 4
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    хохохо:

    "Какво пише на шапката", питаме Абдурахман Муса, едър мъж на средна възраст, който е принтирал надпис от арабски и го е залепил с тиксо върху бейзболната си шапка. "Единобожие", казва. "Този надпис не се ли ползва от "Ислямска държава"? "Госпожо, всеки мюсюлманин използва този надпис", гневи се Абдурахман."


    щях да падна от смях, смешен плач, сиреч. ако това не е показателно, значи аз съм мюсюлманин.

    значи, абделрахман мойсеев, циганинът-конвертит от махалата, знае много добре, че "таухид" е базово за всеки мюсюлманин и никой няма право да го пипне заради това!, ама нашенските "експерти" не знаят. и ни препоръчват "да ги образоваме".

  • 6
    plamenhristov5 avatar :-|
    plamenhristov5

    добър материал, поздравления

  • 7
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Сами си отглеждаме чудовище и после ще се чудим откъде ни е дошло. Защото представете си вие да живеете в махалата, човек като Муса ви дава изход от мизерията-вече не сте обикновен беден и гладен циганин, а сте един от многото праведни, които ще отидат в рая.
    Това са процеси съотносими с тези, протичащи в гетата във Франция, Алжир, САЩ, Великобритания, досегашния световен ред загива, но за съжаление, това ще стане с реки от кръв.

  • 8
    info111 avatar :-|
    info111

    Авторката е права - това, което става в Пазарджик и на други места е преди всичко социален проблем и въпрос на провалена или всъщност липсваща национална политика и стратегия.
    Тук се преплитат - в резултат на тази липсваща държавна стратегив и политика - и ред други характерни елементи и проблеми. Като много дълго, старателно, последователно и умишлено култивираните конфронтация и омраза между групи българи по различни принаци - в случая и етнически и религиозен; и невероятно отвратителното запълване на тази според мен още през 90-те години умишлено освободена ниша от престъпната рецидивистична формация на ДС - ДПС с езика на омразата и реваншизма, прикрит като ... борба срещу тях; и присъщия за подобни групи хора идентификационен проблем в подобна държава и начин на живот.
    Ако един непредубеден човек се опита да погледне панорамната картина в българското общество, ще види, че то е много фрагментирано и може да се разгледа и като съставено от много различни групи, формирани по различни признаци като имотно състояние (много богати, една немощна като бройка срена класа, бедни и трудно оцеляващи), религия християни, мюслмани, католици, евангелисти,...хора които не са набожни), образователен ценз, местоположение (град, село, област, район...), професия (полиция, армия, бюрокрация, магистратура, депутати, политици, лекари, учители, работници, селяни,...)
    В нормалната картина те всичките би трябвало да са обединени по основните признаци, които влизат и в дефиницията на държава - обща територия, култура, традиции, език, национално самосъзнание,...И ЕДИН ОТ ОСНОВНИТЕ, НАЙ-ВАЖНИТЕ ОБЕДИНЯВАЩИ ФАКТОРИ ДА Е ДЪРЖАВАТА! Дълги години, десетилетия В БЪЛГАРИЯ ПОСЛЕДОВАТЕЛНО И СЪЗНАТЕЛНО СЕ РУШЕШЕ И ДЪРЖАВНОСТТА, И НАЦИОНАЛНОТО САМОСЪЗНАНИЕ И ИДЕНТИЧНОСТ, И НАЦИОНАЛНАТА ГОРДОСТ И ТОРАЛНО ПРЕИНАЧЕНА И ФАЛШИФИЦИРАНА ИСТОРИЯ!
    Но в България МАФИЯТА СИ ИМА ДЪРЖАВА! Българията не е майка, а мащеха за гореизброените групи освен онова малцинство, което е успяло да заграби основните национални богатства, вкл. и всички власти. Може някой да се самозалъгва или да не иска да приеме, но реалното устройство на управлението на България в момента и през последните 25 години е ДИКТАТУРА! ОЛИГАРХО-МОНОПОЛИСТИЧНА ДИКТАТУРА, ПРЕДСТАВЯЩА СЕ ДОСКОРО КАТО ФАСАДНА ДЕМОКРАЦИЯ! И спореД мен всеки, който игнорира този факт по каквито и да е причини НЯМА И НЕ МОЖЕ ДА (СИ) ОБЯСНИ В ПЪЛНОТА И ДЪЛБОЧИНА ОНОВА, КОЕТО В МОМЕНТА ПРЕДСТАВЛЯВА БЪЛГАРИЯ!
    Всяка диктатура се обляга на определени прослойки и групи в обществото, на които осигурява някакви облаги и привилегии за да имат по-широка опора за властта си, защото като правило диктатурата е форма на господство на едно малцинство над мнозинството.
    Така опора на олигархо-монополистичната диктатура в България са например:
    Полиция - в България все още - от времето на комунизма полицията (респ. бюдджетът й) Е НЕСЪРАЗМЕРНО ГОЛЯМА, ОГРОМНА КАТО БРОЙКА, да не говорим за реалните резултати от нея. Става дума за над 1 милиард на година!
    Прокуратура - това е друга много ясно отчетлива прослойка, която е изключително облагодетелствана и откровено паразитира на гърба на българина, особено ако се погледне на резултатите от "работата" й, които са плачевни, ако изобщо може да се нарече това работа. По брой полицаи и прокурори на глава от населението България е на едно от първите места в Европа, ако не и първото...
    Съд;
    Служби;
    Бюрокрация;
    Армия;
    Едри назначени БКП-ДС бизнесмени;
    Назначени БКП-ДС банкери
    Политици;
    Управляващи;
    Депутати...
    и т.н., и т.н., включвайки и семейства, близки, роднини на горните, като някои от групите се застъпват или преливат една в друга във времето.

    Без да претендирам за изчерпателност, общо взето е ясна картинката.

    Във всяка от тези групи има "ядра", или "ръководства" със своите лидери.

    Всички останали са ... мат'ряла.

    Държавата е враждебна към всички останали, освен привилегированите групи, социалната база на диктатурата, и като съвсем естествена реакция те отговарят със ... СЪЩОТО! Тази ситуация съвсем естествено води до едно херметизиране на някои от най-непривилигированите и бедни групи от обществото, КОИТО ЕСТЕСТВЕНО СИ ИЗГРАЖДАТ НЕ САМО ВРАЖДЕБНО ОТНОШЕНИЕ КЪМ ОСТАНАЛИТЕ, НО И ТЪРСЯТ ИДЕНТИЧНОСТ СИ И ОНОВА, КОЕТО ДА ГИ ОБЕДИНИ ВЪТРЕ В ТЯХ!

    Днес се замислих за материали, които прегледах.
    Мафия в прокуратурата, ДАНС, следствието..главния прокурор!
    Мафия в банките.
    Мафия при частните съдебни изпълнители.
    Мафия в бългаските държавни железници.
    Мафия в здравеопазването и снабдяването с лекарства.
    Мафия в митниците, в (събирането ики несъборането и измамите с) данъците и таксите.
    Мафия в недвижимите имоти и сделките с тях.
    Мафия в наркоразпространението.
    Мафия в проституцията и нелегалния трафик на хора.
    Мафия при раздаването на бъгарско гражданство.
    Мафия в управлението.
    Мафия в Парламента - при депутатите (нямам предвид непременно този парламент - но такива като ДП и Пеевски, БСП и Станишев, Атака и Болен, Бареков и ББЦ,...и всички предишни.
    Мафия, мафия, мафия...

    И АКО СЕ ЗАМИСЛИТЕ, НАЙ-ГОЛЕМИТЕ МАФИИ СА В И ОКОЛО ДЪРЖАВНИТЕ ОРГАНИ И ИНТИТУЦИИ!

    Е, хайде да си кажем и истината - И КАК ДА ГИ УВАЖАВАТ ТЕ, ПО-ПРОСТИТЕ ХОРА ТЕЗИ ИНСТИТУЦИИ И ТАЗИ ДЪРЖАВА?!?

    (И не мога да не направя едно обяснение-уточнение - за мен няма по-отвратителни същества и гледки от тези терористи, които взривиха Близнаците в Ню Йорк и убиха 3,000 невинни хора, някои от които видях как скачат от небостръгачите. Или жестоките нечовешки гледки на тези изверги и изроди, които обезглавяват невинни хора. ТЕ И ТАКИВА, КАКТО И ОНЕЗИ, КОИТО ГИ ПОДРЕПЯТ ПО КАКЪВТО И ДА Е НАЧИН НЕ ЗАСЛУЖАВАТ ДА ЖИВЕЯТ, СПОРЕД МЕН!
    А аз самият съм по принцип категорично срещу смъртното наказание...)

    Е, кое ни е наред в тази държава, кое е нормално, че и тези хора да са такива?

  • 9
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Подзаглавието казва всичко. Но означава и това, че не вършим нищо, за образоването на циганите и другите малцинства (това е хилядолетна дума, която изричам с уважение), но най-вече за собственото си такова, за вкултуряването, за духовната аст от битието ни. И когато държавата е проникната от престъпност и частни интереси, тези проблеми се усилват.
    България не е София, и дано не го разберем по трудния начин.

    Е, посланика на Турция го каза вчера, в интервю по повод оградата на границата - "избирате грешната страна" . Материалите, по които се учат били на турски език, джамията на Пазарджик е построена, като основния камък е положен от миналото ръководство на мюфтийството, а основен фактор за разпространението на това влияние е непросветеността и изолираността, които са благодатна почва за това.

    България не е София, но дано двете да останат в една държава!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK