🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Метроефект

Ползите за гражданите и бизнеса от разширението на метрото са много и са безспорни, но общината все още не се справя с планирането

През 2015 г. мрежата на софийската подземна железница ще надмине 40 км
През 2015 г. мрежата на софийската подземна железница ще надмине 40 км
През 2015 г. мрежата на софийската подземна железница ще надмине 40 км    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
През 2015 г. мрежата на софийската подземна железница ще надмине 40 км    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Близо половин милион софиянци ще се придвижват из града с метро, а автомобилният трафик в София ще намалее с 35% след 2018 г. Ще има добре уреден довеждащ градски транспорт, а велоалейната мрежа няма да предизвиква смях. Засега това остава в сферата на новогодишните пожелания, но все пак присъства и в плановете на "Метрополитен" ЕАД и Столична община за организацията на транспорта след разширението на двата метролъча и изграждането на третия, който ще свързва кварталите "Овча купел" и "Васил Левски". Ползите са не само спестени време и средства на гражданите и бизнеса, но и една по-чиста, тиха и уредена София, която в момента е на позорното първо място в класацията на Европейската агенция за околна среда за най-мръсна столица, до голяма степен заради трафика.

Ефектът от новите отсечки се измерва не само с намаления брой автомобили, но и с активизация на пазара в районите, подсигурени с метро и с реални инвестиции в секторите на недвижимите имоти и търговията. През април следващата година ще заработят отсечките към "Дружба" и летището и към Бизнес парк София в "Младост" 4, а мрежата на софийската подземна железница ще надмине 40 км.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

42 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • - 3
    • + 91

    Заради метрото съм склонен, е почти де, да простя останалите недомислици на СО.
    Пусне ли се и третият лъч, нещата видимо ще се подобрят.

    Нередност?
  • 2
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1
    • - 8
    • + 89

    "Вече е сигурно, че първият метродиаметър ще се удължи в посока Околовръстен път и ще стига до магазина на ИКЕА и новя търговски комплекс Sofia Ring Mall" - 100% е сигурно, все пак собствениците на тия комплекси са се погрижили за това ...

    Бях на една среща обществена с Братоев и Диков и се обсъждаше план за разширение-и казах-не може ли някоя спира да е в средата на квартал, а те са ВСЕ В МОЛОВЕ .. що ли ??? ПОследва яко похилкване в залата, а Братоев заяви - ми то молове има навсякъде-за малко да кажа-и всичките ли трябва да Ви се отчетат ...

    Ма в държава в която КТБ и 4 млд. минават безследно, да се говори за ефективност май е малко рано .. за съжаление!

    Нередност?
  • 3
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 13
    • + 50

    За съжаление проектантите на метрото или са много корумпирани или са пълни некадърници. Не стига, че накара жителитена Дружба 2 и Цариградски комплекс две години да газят кал до метрото, ами сега новат метростанция е с изходи на бул. Димитър Списаревски, а не на Цветан Лазаров. Като се има в предвид, че последния е дубликат на Цариградско с 6 ленти и в този участък всики се движат с висока скорост и, че в Дружба 2 +Цариградски живеят 2 пъти повече хора от Дружба 1 гарантирано ще има инциденти и пострадали без значение какъв светофар ще сложат. Един приятел преди време много точно го каза" В България всичко се плаща с КРЪВ". Да,с кръвта на загинали хора по улиците, в асансьорите на блоковете и т.н.

    Гнус ме е от тези НЕНАЯЛИ СЕ начело с ДИКОВ.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 72

    Някой знае ли, какво стана с естакадата от "Брюксел" към Терминал 2 ? Спряха строежа преди 6-7 години с аргумента, че липсвали 1 милион лева. Стъбовете стърчат и ръждясват от този момент насам. Междувременно бяха завършени обекти не за 1 милион, а за 1 милиард и този милион все така не се намери. Достатъчно е някой тир да излиза с маневра от възтесничките портали на логистичните фирми и трафикът замръзва изцяло в двете посоки.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 6
    • + 68

    До коментар [#2] от "damianrm1":

    За около 20-ти или 30-ти път някой ме принуждава да извадя генплана на метрото от 60-те години и да попитам кое е вярното: че тези с моловете са се съобразили с плана, или че още през далечната 63-та годинасе е знаело къде ще са моловете и метростроителите са взели рушвет, за да теглят линиите по тях?

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Metroshema-2.jpg/800px-Metroshema-2.jpg

    Нередност?
  • 6
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов
    • - 8
    • + 29

    Благодаря на Капитал, че са публикували статията, но бих искал да отбележа, че проблемите около метрото далеч не свършват с безперспективното му проектиране. Основният му проблем е, че то не е гръбнак на града, както всеки път ни уверяват. Гръбнакът не се изкривява, накъдето тежат телесата, а той им дава място.

    Под текущата управленска парадигма, метрото на София се развива като угодническо прекланяне пред инвеститорите.

    http://spasimetroto.org/%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8A%D0%BA%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B5-%D0%B8-%D1%81%D1%82%D1%80.html

    Нередност?
  • 7
    brusuev avatar :-|
    brusuev
    • + 45

    Ще бъде престъпление, ако се построят двете станции до икея, вместо две станции от разширеието на метрото в Люлин! Как тия гнусни лъжци се оправдават, че строят метро до лифта, а на всеки е ясно явното обслужване на мола. Лифтът си остава доста далеч от последната станция на метрото (на повече от 1 км.) А с две нови станции в Люлин ще се обслужват десетки хиляди жители + това че там си има предварително определено трасе и строителството няма да е толкова скъпо, няма отчуждения, няма бутане на сгради!

    Нередност?
  • 8
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов
    • - 2
    • + 18

    До коментар [#7] от "bbrusev":

    Не, не си разбрал - промениха ПУПа и лифта не само влиза в частния терен, собственост на Ринг Мол и ИКЕА, но и става буквлано част от жилищно/офисния комплекс, също тяхна собственост, който се канят д строят.

    Нередност?
  • 9
    svetlozar_savov avatar :-|
    SS
    • - 23
    • + 14

    Хубаво - лошо , метрото си е метро !

    А кусури винаги ще му се намират , ма то бай ви Ганя си е махнаджия от време оно !!!

    Нередност?
  • 10
    brusuev avatar :-|
    brusuev
    • - 4
    • + 52

    Нека не изпадаме в подробности, след като видимо всичко е ясно! 2 станции при Икеа обслужват само търговски обекти и най-много 2-3000 души, а освен това и метрото се нагъва като настъпена змия. А само две станции между Люлин 2 и Люлин 3 и до СОП ще обслужват мин. 20000 души живеещи там, а с буферен паркинг на околовръстното още 20-30000 жители на Перник, Божурище, Банкя и всички останали от западната част!
    Затова казвам, че е престъпление ако първо се разшири към Симеоново, а не към Люлин.
    Не че имам против метрото да стига да лифта, но това да стане когато се решат другите по-наложителни и натоварени участъци, а и до там е по-добре да отиде 2-ра линия, а не първата.

    Нередност?
Нов коментар