С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
42 5 дек 2014, 14:19, 15002 прочитания

Метроефект

Ползите за гражданите и бизнеса от разширението на метрото са много и са безспорни, но общината все още не се справя с планирането

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новите отсечки

Преглед на оригинала Новите отсечки

Близо половин милион софиянци ще се придвижват из града с метро, а автомобилният трафик в София ще намалее с 35% след 2018 г. Ще има добре уреден довеждащ градски транспорт, а велоалейната мрежа няма да предизвиква смях. Засега това остава в сферата на новогодишните пожелания, но все пак присъства и в плановете на "Метрополитен" ЕАД и Столична община за организацията на транспорта след разширението на двата метролъча и изграждането на третия, който ще свързва кварталите "Овча купел" и "Васил Левски". Ползите са не само спестени време и средства на гражданите и бизнеса, но и една по-чиста, тиха и уредена София, която в момента е на позорното първо място в класацията на Европейската агенция за околна среда за най-мръсна столица, до голяма степен заради трафика.

Ефектът от новите отсечки се измерва не само с намаления брой автомобили, но и с активизация на пазара в районите, подсигурени с метро и с реални инвестиции в секторите на недвижимите имоти и търговията. През април следващата година ще заработят отсечките към "Дружба" и летището и към Бизнес парк София в "Младост" 4, а мрежата на софийската подземна железница ще надмине 40 км.


Възходът на "Младост"

След инспекцията през ноември на строителството на отсечката до "Младост" 4 столичният кмет Йорданка Фандъкова отчете, че конструктивните работи по трите нови метростанции са изпълнени на 100%, релсовият път е готов 95%, вътрешното архитектурно оформление 70%, а ел. инсталацията 60%. Участъкът е с дължина 2.7 км, като пускането му е планирано за април 2015 г. Едната спирка на разширението до бизнеспарка ще бъде пред магазин "Нова Деница", като единият изход ще е в "Младост 1", а другият - в "Младост 2". Втората подземна станция ще е при магазина на "Хит" и изходите ще са към "Младост 2" и към "Младост 3". Третата спирка ще е пред бизнеспарка и ще се излиза пред сградата, където в момента са офисите на концесионера "Софийска вода".

Според прогнозите на "Метрополитен" ефектът за гражданите и околната среда ще са намаление на трафика в "Младост" с 25%, 6000 автомобила по-малко, спестени 2500 тона гориво годишно, намаление на вредните газове с 4000 тона годишно и спестени 5000 часа дневно. Прогнозите са за 32 хиляди пътници на ден само в новия участък на метрото. По отношение на ефектите за бизнеса експерти в сферата на недвижимите имоти и търговията коментираха, че и в момента "Младост" може да се похвали с много висока динамика на пазара и непрекъснат процес на продажби и отдаване под наем. Кварталът държи и относително високи цени, като разликата с "Дружба" например по отношение на жилищните имоти стига до 25% в някои случаи. Според Владислав Кайзеров, управляващ партньор в агенция за имоти "ProReal", ефектът за "Младост" от разширението на метрото ще е по-скоро да затвърди позициите му на атрактивен район. Безспорно положителен ще е ефектът за инвеститорите в нови жилищни и офис проекти, като например мащабния проект на турската компания "Гаранти Коза", която инвестира 23 млн. лева за покупката на "Нова Деница" и терените наоколо. Компанията ще инвестира още 100 млн. евро в изграждането на комплекса Grand Kanyon с над 30 000 кв.м разгъната площ, 113-метрова кула, 765 апартамента, търговски комплекс, хотел, клиника и административни сгради. По думите на брокери на недвижими имоти апартаментите в комплекса вече се предлагат на зелено на цени от 1000-1100 евро на кв.м, като цената е оправдана именно с близостта на новата метростанция.) Разбира се, важната подробност, както с всички други данни за имотния пазар, които идват от брокери, се крие в думата "предлагат" - реалните цени, на които се сключват сделки, са по-ниски от офертните). Според Диана Антонова, главен брокер в "Явлена" "Младост 4" ще предизвика още по-голям интерес, а цените на имотите вече са задминали тези в "Младост 3".



Надежди за "Дружба"

Осезаем ефект от развитието на метрото очакват най-вече в кв. "Дружба". "Това е жилищен квартал в близост до летището и бизнессградите в района и до индустриалните сгради около гара "Искър". Но в него има предимно старо и зле поддържано строителство и лоша транспортна комуникация с останалата част на града. В момента, в който има метро, хората, които работят в бизнессградите до летището, ще го предпочетат като начин за придвижване. Метрото може да допринесе за нови и по-качествени инвестиции в квартала на по-сериозни цени. Цените в "Дружба" са по-ниски отколкото в "Младост" с 12-15%", коментира Диана Антонова от "Явлена". Тя очаква аналогично раздвижване на пазара на имоти като това в "Надежда" след откриването на метрото там. "Увеличенията в продажните цени не са резки и се отнасят до цената, на която реално се сключват сделките. Тоест няма увеличение на офертните цени, но ако се стигне до сключване на сделката тя обикновено е на цената, на която е обявена или най-много 3% надолу. А обикновено при сделките в неатрактивни райони офертната цена се смъква със 7-8%. При наемите също ще има раздвижване - логично, след като има метро, районът става по-атрактивен. Но отново не можем да говорим за реално увеличение на цените, а по-скоро за стабилизиране на пазара и за привличане на по-платежоспособни клиенти", казва Антонова.

Доказателство за раздвижването на инвестиционния пазар в района е размразяването на няколко бизнес проекта в "Дружба", които доскоро бяха в режим на изчакване. "Преди метрото да тръгне от "Цариградско" към "Дружба" и летището - там имаше няколко офис сгради, чийто строеж беше замразен, а сега по тях се работи много усилено, за да могат да са готови с откриването на метрото през април - май. Едната е EIJ Business Center, другата е офис сграда с търговски площи на ъгъла на булевардите "Проф. Цветан Лазаров" и "Копенхаген", казва Владислав Кайзеров от "ProReal".

На парче

Отделно от изолираното влияние на новите отсечки върху отделен проект или район най-осезаем ефект от метрото върху живота на града ще има след неговото цялостно завършване, включително и след изграждането на третия метродиаметър. Затова най-важното в случая е разумното и дългосрочно планиране не само на отсечките и метростанциите, но и на довеждащия градски транспорт като всичко това трябва да е съобразено с градската среда. А в това отношение в общината има пробойни. Все още няма и комбинирани билети и карти за градския транспорт, което е изключително неудобно за гражданите.

Заради лошо планиране на метростанциите например жителите на кв. "Дружба" трябваше да водят двегодишни битки, за да си издействат безопасен пешеходен достъп до метростанция "Цариградско шосе". Потърпевши са и някои инвеститори, като например собствениците на големите бизнес сгради в района на летището, които тази година научиха, че няма да имат директна пътна връзка с новата Метростанция 22 "Софийска Света гора", защото "Метроплитен" не я е включил в проекта за разширението на метрото до летището, а София не е заделила пари в бюджета за 2015 г.

Традиционното неумение на общината да комуникира и аргументира решенията си пък стана повод за атаки срещу много важния проект за третия метродиаметър и първите жалби в съда са факт. Друг е въпросът дали зад тях не стоят нечии частни интереси и дали не са метод за извиване на ръцете, каквито хипотези чухме от главния архитект на София Петър Диков и шефа на "Метрополитен" Стоян Братоев. И двамата са на мнение обаче, че първа копка на третия лъч на метрото – в участъка от бул. "Владимир Вазов" до "Красно село", ще е през 2015 г. През 2016 г. пък ще заработи отсечката на метрото от бул. "Джеймс Баучер" до ул. "Сребърна" в кв. "Хладилника", което тепърва ще даде отражение върху трафика и бизнеса в тази част на столицата.
Метро за избрани

Вече е сигурно, че първият метродиаметър ще се удължи в посока Околовръстен път и ще стига до магазина на ИКЕА и новя търговски комплекс Sofia Ring Mall. На експертен съвет към Столична община през октомври беше одобрен вариант на трасето, което ще завива на запад след Метростанция 16 при бизнеспарка и ще достига пресечната точка на река Банишка и Софийски околовръстен път, където под земята ще се изгради Метростанция 17. Последната Метростанция 18 ще е разположена северно от Околовръстното и ще има изход към ИКЕА и Sofia Ring Mall. Дължината на отсечката е 1.9 км. Дали, как и кога метрото ще продъжи към Симеоновския лифт, каквато беше заявката на местната власт,  на този етап остава неясно.

"Столична община предложи задание, което не предвиждаше никакви алтернативи за продължението на първи метродиаметър. Така предложеното трасе противоречи на Общия устройствен план на София, който предвиждаше метрото да завива на изток (към Горубляне), а не на запад, за да може градът да се развива по направлението Юг-Изток", коментира пред "Капитал" Гергин Борисов от Гражданска инициатива "Спаси метрото", която от години участва в обсъждането на развитието на подземната железница. Организацията работи активно, докато се стигне до решението участъкът от третия метродиаметър в кв. "Левски" да слезе под земята, а не да остане надземно, каквито бяха първоначалните планове на обшината. "Решението за продължението на метрото след бизнеспарка единствено може да се опише като опит да се обслужат актуалните потребности на пътниците до двата търговски комплекса в района. Това не е устойчиво, не може градското планиране да зависи от нечии краткосрочни корпоративни инетереси. При планирането на развитието на града и метромрежата перспективата трябва да е над 100 години", казва Гергин Борисов. Според "Спаси метрото" общината можеше да помисли за разширение на втори метродиаметър, който по план трябва да стига до Студентски град. "От Зимен дворец до ИКЕА говорим за трасе от 2.6 км", казва Борисов. Отговорът на Столична община е, че процедурата не включва подобно проучване.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София 6 КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София

Въпреки най-ниската инвестиционна оферта на победителя аргументите на четите обжалващи кандидата не са чути

16 ное 2019, 1293 прочитания

Патриотични игри в Столичния общински съвет 1 Патриотични игри в Столичния общински съвет

Общински съветник от "Атака" се присъедини към ВМРО и така "помогна" за сформирането на групата "Патриоти за София"

15 ное 2019, 2640 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Да хванеш вярната посока

Три извода от новия рейтинг на университетите в страната

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10