ТОЛ система заменя винетките от 2017 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ТОЛ система заменя винетките от 2017 г.

ТОЛ система заменя винетките от 2017 г.

Новата система за измерване на трафика ще направи възможни публично-частните партньорства за пътища

Радостина Маркова
24696 прочитания

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Поетапно въвеждане на GPS базирана ТОЛ система за всички пътища в страната планира Министерството на регионалното развитие от 2017 г. Плановете са тя да замени винетките, с които сега се плаща за ползване на републиканските пътища, съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при представяне на политическия си кабинет и приоритетите в работата на министерството през следващите години.

По думите на Павлова трите ключови посоки, в които ще се работи, са подкрепа на бедните и периферните региони в страната, водната реформа и развитие на пътната инфраструктура. Още следващата година ще се структурира и фонд със средства за саниране на жилищните сгради в страната.

Трафик по GPS

Подготовката за въвеждане на електронната ТОЛ система започва догодина, когато ще се анализират различните варианти за работа, бизнес моделът и финансирането. От министерството планират самото внедряване на системата да започне през 2016 г., а година по-късно тя да обхване тежкотоварните превозни средства (над 3.5 тона). За лекотоварните и леките автомобили преминаването от винетки към ТОЛ такси ще стане след 2018 г.

Преходът към новата система е ключов не само защото въвежда принципа "повече ползва – повече плаща", но и защото на негова база ще станат възможни публично-частните партньорства при финансирането на нови пътни проекти.

Лиляна Павлова посочи, че за няколко отсечки вече се планират подобни инвестиции, но трябва да се осигури надежден измерител на трафика. Успоредно с това ще се работи и за приемането на поднормативни законови актове към Закона за публично-частното партньорство, за да може той да заработи.

На тази база се планира създаването на специален фонд за пътна инфраструктура със средства по т.нар. план "Юнкер", по който Европейската комисия обмисля да бъдат набрани и инвестирани 315 млрд. евро за всички държави в ЕС. Одобрените проекти ще се финансират с частни и публични средства, като един от възможните варианти са именно публично-частните партньорства.

България вече е подготвила списък от предложения за финансиране по този фонд. Пътните проекти сред тях са скоростното шосе Русе - Велико Търново, трасето Видин - Ботевград и магистралата София - Калотина. От Агенция "Пътна инфраструктура" посочиха, че за подготовка и строителство на шосето до Видин са заложени 500 млн. евро, а на това до Калотина – 350 млн. евро. На практика идеята е чрез този фонд да се финансират част от ключовите пътни участъци, за които няма пари по новата програма "Транспорт".

Обмисля се чрез публично-частно партньорство да се строи и магистрала "Черно море", към която преди време бе заявен интерес от китайски инвеститори. И при този проект обаче въпросът опира до трафика, който ще генерира и неговото измерване.

1 млрд. за саниране

Също със средства от Европейската комисия и банки се обмисля структурирането на фонд за енергийна ефективност, от който да се финансира санирането на жилищните сгради. Лиляна Павлова посочи, че подготовката на този фонд започва още в началото на 2015 г. В него ще бъдат вкарани парите по новата програма "Региони в растеж" (350 млн. лв.), средства по плана "Юнкер", както и финансиране от кредитни институции. По думите на министъра интерес вече са проявили Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка. Плановете са в този фонд да бъдат набрани около 1 млрд. лв., а на по-късен етап средствата да удвоят обема си.

Бавят се плащания за опасните виадукти 

Извършените работи по ремонтираните опасни виадукти по магистралите "Тракия" и "Хемус" не са разплатени напълно, съобщи председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. Заради незавършения ремонт лявото платно на моста при 67-и километър на "Тракия" продължава да е в окаяно състояние, а крайната лента е опасна и затворена за движение. Ремонтът вероятно ще продължи следващата година, когато ще бъдат разплатени висящите 4-5 млн. лв. За виадукта при 61-и километър са дължими още 3-4 млн. лв., а за Бебреш на магистрала "Хемус" – още 15 млн. лв. Освен това от бюджета следващата година трябва да бъдат платени още 4 млн. лв. за завършване на участъка от магистрала "Марица" до ГКПП Капитан Андреево, както и останалите от тази година 2 млн. лв. Завършването на магистрала "Хемус" до село Белокопитово ще струва 40 млн. лв., като за тях се очаква правителствено постановление.

Лиляна Павлова с трима заместници

Трима заместници и четирима съветници включва политическият кабинет на Лиляна Павлова. Заместникминистерски постове в него заемат Деница Николова, която в предния мандат на ГЕРБ беше начело на управляващия орган по програма "Регионално развитие", бившият кмет на Мездра Иван Аспарухов и Николай Нанков – също заместник на Лиляна Павлова от предния мандат. Съветници на министъра стават бившият министър на регионалното развитие Евгени Чачев, Лазарина Стоичкова от управителния съвет на АПИ, Десислава Йорданова и Радослав Русев. До дни Министерският съвет ще приеме промяна в устройствения правилник на МРРБ, което ще възстанови структурата на министерството преди разделянето му на две – на Министерство на регионалното развитие и Министерство на инвестиционното проектиране. В правомощията на местните власти се връщат одобряването на инвестиционни проекти и издаването на разрешения за строеж за тях, които кабинетът "Орешарски" даде на министъра на инвестиционното проектиране.

Поетапно въвеждане на GPS базирана ТОЛ система за всички пътища в страната планира Министерството на регионалното развитие от 2017 г. Плановете са тя да замени винетките, с които сега се плаща за ползване на републиканските пътища, съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при представяне на политическия си кабинет и приоритетите в работата на министерството през следващите години.

По думите на Павлова трите ключови посоки, в които ще се работи, са подкрепа на бедните и периферните региони в страната, водната реформа и развитие на пътната инфраструктура. Още следващата година ще се структурира и фонд със средства за саниране на жилищните сгради в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

73 коментара
  • 1
    dani_savov avatar :-|
    Дани Савов

    Публично-частна недомислица ще се получи както винаги.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    nikeair avatar :-?
    NicK

    До коментар [#1] от "dani_savov":

    Съгласен, като се имат предвид колосалните нива на корупция в България, нищо добро не очаквам да излезе от това...
    А иначе статията изобщо не дава информация колко ще са приходите от тол, в сравнение с приходите от винетки, какви са необходимите инвестиции за въвеждането на на тол системата, как ще бъде финансира инвестицията и дали и за това няма да има публично-частно партньорство...

  • 3
    comandante avatar :-|

    Новата система за измерване на трафика ще направи възможни публично-частните партньорства за пътища
    _________
    Стига с тези мафиотски системи !
    Има ли ДДС и акцизи за горивата???
    Щом има който купува повече горива ще плаща повече ще плаща повече !
    Може ли държавата да си следи акцизните складове това е друг проблем !
    Най-важното е да се вдигнат таксите за тировете особени за тези които минават транзит през България ! Турските тирове вместо да разбиват пътищата могат да им вдигнат 5-6 пъти винетките и всичко ще е ok ! Така и така само доста голяма част от жертвите на пътя са благодарение на тях може да се направят специални по-високи изисквания по пътищата на които те да отговарят! Обществена тайна е корупцията допуска доста претоварени турски камиони да преминават и без това слабата ни пътна инфраструктура ! Вместо да снимат полицай с по 10-20лв няма да е сле да се гледа и в канчето на дай-дай (ДАИ)

  • 4
    julianm avatar :-|
    Европеец

    Таксите събирани на двата моста над Дунав не се вписват нито във винетната система, нито в планираната ТОЛ система ...
    Кога ще бъдат премахнати безумните такси на мостовете над Дунав ???

  • 5
    antilapitalist avatar :-|
    паламарка

    Аз не съм съгласен някой да ме следи къде ходя с GPS. Не че имам какво да крия, но просто не вярвам на "пазителите". Даже напротив - сигурен съм, че "частния" елемент от публичното партньорство ще успее да ме изрекетира по някакъв начин с тази информация.

    Апропо, не съм наясно дали друга държава се използват GPS-и за заплащане? За товарните коли може би, но почти съм сигурен, че принципа е друг.

    Винетки за движение по НАЦИОНАЛНИ пътища няма в: Германия, Австрия (има само за магистрали), Франция, Холандия, Белгия, Испания, Португалия, Италия, Гърция, Англия. Не мога да кажа за Дания и скандинавските страни. Винетките за Швейцария са отделен случай, но когато пътищата ни станат като швейцарските, може би няма да има смисъл да коментираме винетките.

  • 6
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Тол системите са хубаво нещо, на места където не се краде, не се чупят за кеф прозорци и влакове..

    Как ще стане в БГ не е ясно - всеки малоумен джигит ще си сложи нечетящи се табели, а ще има сигурно и такива които да изпразнят един пълнител в камерата..

  • 7
    zo avatar :-|
    zo

    Хора, пътища, автомобили.... все повече и повече, а БДЖ, ако не ни удуши с пушек от запалил се я вагон, я локомотив, то поне задушливата смрад е гарантирана.

  • 8
    balla avatar :-|
    balla

    Пак се клатим, без да ни бутат!

  • 9
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫

    за товарните автомобили (над 3,5 тона) горе долу съм съгласен и го виждам как ще стане. за леките ауто обаче (тези под 3,5 тона) - честна дума не го виждам - в немско не са го направили още ...

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    Една глупост без логично обяснени, ако не броим някакви "ангажименти" към изпълнители, които често пъти обясняват много неща, но и много късно го разбираме. Жалко е, че подобна идея има всички шансове да се прокара като топъл нож през масло, без никаква обществена съпротива.

    Няма държава с нашите размери, която да ползва тол система. Повечето са приели, че основните видове винетки покриват достатъчно точно ползваната услуга. Разбира се, до Румъния включително винетката отдавна е електронна, плаща се от всякъде, интернет включително, по номер на колата и време на валидност. На стъклото не се лепи нищо, защото камерите по пътищата могат разчитат номерата и да правят справка с базата данни, има ли по този регистрационен номер и за този ден платена винетка, ако няма - 5 километра по-нататък на катаджиите ще им светне на таблета да те отбият у десно.

    Дори да е "на първо време за тежки автомобили" (в което се съмнявам), масовите направления на транзитния трафик са приблизително еднакви - може да се направи винетка за 1 ден и за толкова време тирът ще е прекосил България. Вярно е, че веднъж ще измине 400 км през наша територия, друг път - 450 км, но за по-дълги периоди нещата се изравяват - веднъж ще е на минус, друг път на плюс от така изчислената винетка.

    Слагането на кабинки по пътищата е проект от типа на "Южен поток" и "АЕЦ Белене", който може да завърши само по един начин - тресавище, от което ще трябва да ни спасява някое следващо управление. Всички предпоставки са налице - несъгласие на ЕС да се таксуват построен с еврофондове магистрали, отвратителен опит с кабинките от Македония например, където летният трафик за Гърция отвисява повече време на тях, отколкото на границата, след това проблемът с левчето в джоба, вместо в бюджета. След това колосалните разходи по издръжката на самата система - представете си кабинки на всички вливания и отклонения. Само до Пловдив са 50 разклона села, които ще искат по 1 кабинка в посока. Самото поставяне на кабинки с бариери, уширения, захранване, софтуер също ще струва една камара пари. Представете си само - село Джурово и село Подслон с по 200 жители, обаче с кабинки за включване в магистралата.

    Като цяло, голям вери биг сеир се очертава. Сложете си отметки на коментара ми, да си спомните какво съм ви говорил.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK