С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 12 дек 2014, 17:48, 9990 прочитания

Все по-скъпи и стари таксита

Ако бъдат въведени минимални прагове, те само ще оскъпят услугата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Дълги редици от десетина празни таксита по стоянките е честа гледка в столицата през последната година. Част от клиентите намират услугата за скъпа, а шофьорите обясняват, че колите са се увеличили много и всеки кара такси. Ако това е така, се очаква пазарът да реши всичко и цените на услугата да паднат, за да не стоят празни колите. Нищо такова обаче не се случва на пиацата – в момента в повечето градове очакват общинските съвети да гласуват не само максимална, както досега, но и минимална цена на превоза с жълт автомобил. Редиците на стоянките ще се увеличават и паркът няма да се обновява, тъй като през лятото парламентът вдигна ограничението коли на най-много 10-годишна възраст да изпълняват услугата и сега това може да се случва и с автомобил на възраст до 15 години. Големите и малките таксиметрови компании са единни, че 15-годишните коли са отстъпление от идеята за качествен транспорт. В същото време обаче нямат нищо против минималния праг, а според малките фирми минималната цена ще оскъпи услугата, тъй като и онези, които возят евтино, трябва да се съобразят с нея.

В същото време Комисията за защита на конкуренцията се самосезира и започна производство по застъпничество точно заради вероятността да се въведат минимални прагове, но независимо от очакваното й становище, то може да не бъде взето предвид от депутатите. В София очакването беше, че ще има минимален праг от септември, но досега само са проведени консултации с всички засегнати страни, но все още не са внесени никакви документи в общинския съвет. Пловдив и Варна са двата града, в които прагът вече е реалност от ноември. В Бургас минималната тарифа беше приета през октомври.


Тази агресивна регулация идва точно в момента, когато в България навлезе Uber. Американската транспортна компания има бизнес модел, който е изключително успешен на пазари с голяма намеса на държавата, защото с технологични решения заобикаля различните изисквания и помага за създаването на реална конкуренция.
 
Предизборен подарък
Въвеждането на минималните прагове беше предизборен подарък на предишното управляващо мнозинство в края на месец юли. Тогава, явно като жест към такситата, беше решено общините да гласуват и минимален праг за таксиметровите тарифи. Максималният праг беше въведен преди няколко години, за да бъдат защитени потребителите от неконтролируемо високите тарифи на така наречените копърки.

Освен минималния праг имаше и още един "подарък" за водачите - ограничението за възраст на колите еволюира за пореден път. Отначало то беше пет години, повиши се на 10, а в момента е 15 с мотив, че в малките населени места едва ли таксито изминава на ден повече от 50 км.

Никой няма нищо против

В Пловдив официално са регистрирани 1400 таксита, но неофициално броят им е двойно по-голям. Градът се водеше с най-много коли на глава от населението и конкуренцията в бранша беше намалила цените на 45 стотинки за километър, или например 3 лева за курс. Сега минималните цени са 65 стотинки на километър дневна тарифа и 75 нощна.
"Получихме подписка от над 700 водачи, обсъдихме цените. Те искаха 75 - 85 стотинки на километър, но се спряхме на тази тарифа. Мина почти без дебати в общинския съвет, водачи също присъстваха и участваха. До момента нямаме никакви сигнали за недоволство нито от клиентите, нито от водачите и фирмите", коментира инж. Александър Държиков, заместник-кмет на Пловдив. Той допълва, че в града е имало ненормално ниски цени, които са довели до влошаване на обслужването. "Тарифата беше под себестойността, а водачите работеха по 12 - 14 часа, за да изкарат арендата и да могат да спечелят нещо", казва Държиков.
Във Варна минималната дневна тарифа е 75 стотинки, а нощната - 85. Преди гласуването Николай Георгиев от групата на ГЕРБ се опита да прокара дневна тарифа от 60 ст. и 70 ст. нощна като най-нисък праг, но не събра достатъчно подкрепа от общинските съветници. В момента минималната цена, на която возят повечето фирми в морската столица, е 79 стотинки през деня. Праг от 75 стотинки през деня и 85 нощна тарифа прие и общинският съвет в Бургас през октомври.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: "Топлофикация София" е с нов директор, Орбан свива властта на кмета на Будапеща Вечерни новини: "Топлофикация София" е с нов директор, Орбан свива властта на кмета на Будапеща

И още: Напрежението около избора на Иван Гешев за главен прокурор продължава; По качество на живота България попада в Латинска Америка

18 ное 2019, 70 прочитания

Изненадваща смяна на директора на "Топлофикация София" 1 Изненадваща смяна на директора на "Топлофикация София"

Новият мениджър има спорна бизнес биография. Досегашният шеф, който е бивш служител на Христо Ковачки, е освободен, а не е напуснал доброволно

18 ное 2019, 461 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бюджетът не залага реформи през следващите три години

Петър Ганев, старши икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ)

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10