С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 12 дек 2014, 13:23, 4523 прочитания

Парите и градът

Столицата ще инвестира над 700 млн. лв. през 2015 г. в инфраструктура, управление на отпадъците и градския транспорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
При представянето на бюджета си за 2015 г. местната власт в Стокхолм обяви няколко приоритета: равен достъп до качествено образование, достъпни домове за социално уязвими групи, екологично чист градски транспорт с фокус върху велосипедите и придвижването пеша и преминаване към органична храна във всички общински заведения. Шведската столица ще отдели почти половината от ресурса си от близо 4 млрд. евро за образование, а останалата половина - в мерки за енергийна ефективност и подобряване на качеството на околната среда. За да осъзнаете космическата пропаст между Стокхолм и София, ще отбележим, че сред приоритетите на Столичната община за 2015 г. е да се намали броят на тротоарните плочки, които обливат с кална вода. Но, както казва финансовият заместник-кмет на София Дончо Барбалов - градът е голям, проблемите са много. А пък и столицата ни разполага с около една пета от финансовите възможности на Стокхолм, или по-точно с 1.459 млрд. лева. Около половината от тях ще бъдат инвестирани в пътна инфраструктура, метрото, проекти за управление на отпадъците и нови автобуси, а останалата половина - в поддръжката на града, градски транспорт и издръжка на общински заведения.
Дончо Барбалов, зам.-кмет по финанси на Столична община

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Как ще се разпределят

До 2013 г. всеки следващ софийски бюджет беше рекорден, но тази година тенденцията е прекъсната. Причината, която ще се отрази не само на столицата, но и на цялата икономика, е забавянето на оперативните програми, като европейските фондове през 2015 г. ще формират 55% от инвестициите в София в сравнение с 65% през тази година. Градът очаква близо 80 млн. лева по-малко от ЕС, тъй като няма изглед големите програми "Транспорт" и "Околна среда" да започнат преди втората половина на 2015 г. А по тези две програми се финансират най-големите проекти на града - третият лъч на метрото (1.4 млрд. лева за изграждането на целия метродиаметър от жк "Левски" до "Овча купел") и инсталацията за оползотворяване на отпадъци към "Топлофикация" (176 млн. лева за цялото съоръжение). Те са планирани за 2015 г., като за метрото в момента тече търг за избор на изпълнител, а за инсталацията се извършва екологична оценка.


До най-големите проекти на града се нарежда и този за доставката на 126 метанови автобуса и 50 тролейбуса, който се финансира с 35 млн. лева по текущия програмен период на "Околна среда". Проектът обаче ще бъде надграден с доставката на още 110 единични автобуса, 5 трамвая и изграждане на система за контрол на трафика, като за тези дейности общината ще изтегли заем от Европейската инвестиционна банка в размер на до 40 млн. евро. "Работим девет месеца по този заем, надявам се на следващата сесия на общинския съвет да бъде одобрен", коментира пред "Капитал" зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов. Той поясни, че с новите автобуси ще се подмени почти половината от подвижния състав на градския транспорт. "Ефектът върху развитието на града ще е значителен", посочи той.

Въпреки че програма "Региони в растеж" е с най-добри шансове за скорошен старт, София не е включила в капиталовата си програма проектите, с които ще кандидатства. По думите на Барбалов парите за столицата не са толкова много (140 млн. евро за 7 години в последния вариант на програмата) и още е рано да се каже кои проекти имат шанс да започнат през 2015 г. "Ако "Региони в растеж" стартира, имаме готовност да почнем проекта за градската библиотека. Цялата сграда има нужда от основен ремонт. Осигурили сме средства за проектиране на ремонта на театър "София", за да можем да кандидатстваме и за него. Искаме да кандидатстваме и за рехабилитация на цялото трасе по ул. "Граф Игнатиев" заедно с площад "Славейков", но не знам каква е степента на готовност, може и да не успеем догодина", каза Барбалов.

Да наваксаме



София ще се опита да компенсира забавянето на европейските инвестиции със заеми и собствени приходи, които ще се увеличат с 5.6% ,или с 30 млн. лева, според прогнозите на общината. "За шеста поредна година не предлагаме увеличение в данъците и основните такси в София. Този ръст се дължи на планираната по-добра събираемост", казва кметът по финанси и се аргументира, че към края на ноември 2014 г. София е събрала с 23 млн. лева повече приходи спрямо 2013 г.

"Последните години вдигаме нивото на контрол и ефектите се натрупват. Завишили сме контрола на техническите прегледи, всеки данък или такса на Столичната община вече може да се плати по електронен път през страницата на общината. Това работи повече от година и все повече хора го ползват. В данъчните отдели сме сложили ПОС терминали за тези, които предпочитат да плащат с банкова карта. Това са важни неща от гледна точка на спестяване на време и по-голямо удобство, пък и повишава събираемостта", казва Барбалов. Той отчете успешни кампании за събиране на данък имоти от хората с повече от едно жилище и тези, които по някаква причина не са си декларирали автомобила. В общината избягват темата за спорната такса смет, която носи годишни приходи от над 180 млн. лева, но методологията й за изчисление е незаконосъобразна както според българския съд, така и според европейските директиви. Сега тя се изчислява не на база реално генерираните отпадъци, както е справедливо, а на база данъчната оценка на имота. Според администрацията промяната на методологията ще отнеме години.

"Има законопроект, който ако бъде приет, ще отпадне подаването на декларации за закупуване и отписване на МПС", каза още Барбалов. Това ще става автоматично, като общината ще получава по служебен път информацията от КАТ. "Тази система в момента работи тестово, когато законът позволи, ще я въведем в експлоатация. Ако парламентът не одобри промяната, ще започнем поетапно да въвеждаме подаване на тези декларации с електронен подпис. Това също ще спести време и пари, но няма да е толкова ефективно, разбира се", казва кметът. Той се надява и на по-добрата работа на столичната агенция за приватизация, която е подобрила ефективността си през последната година благодарение на сътрудничеството с районните кметове. Приватизацията обаче отдавна не е сериозен източник на приходи за общината, тъй като почти всичко вече е приватизирано.

Кошмарът на шофьорите

Лошата пътна инфраструктура остава във фокуса на общината през следващата година, като ремонти ще има почти из целия град. Те ще се финансират с пари от тригодишния заем от ЕИБ за 36 млн. лева. и със средства на общината. Най-големите ремонти ще са отново на части от "Цариградско шосе", на целия булевард "Владимир Вазов" и на бул. "Дондуков". В града ще се изгради още една естакада - на кръстовището между бул. "България" и бул. "Акад. Иван Гешов". Много софиянци се чудиха защо по трамвайната линия по бул. "България" останаха неремонтирани участъци, а причината е именно новото кръстовище. "Там ще направим естакада и ще се промени трамвайното трасе, което ще заобикаля от двете страни висящата конструкция. Проектът се бави заради жалби на граждани срещу измененията в Подробния устройствен план. Винаги има някой, който е заинтересован и смята, че интересът му не е защитен достатъчно. Това много често забавя проектите, но е нормално", казва кметът Барбалов.

Заради недоволни граждани беше забавен още един проект - за ремонта на района около Руски паметник, който ще започне през 2015 г. Първоначалният проект предвиждаше да се премахнат паветата, но чувствителни софиянци решиха, че това ще отнеме от автентичността и историята на мястото, и общината се принуди да промени част от плана.

За пръв път ремонти ще обхванат и периферните паркове на града - Северен и Западен, а ремонтът на Борисовата градина ще продължи с подмяна на настилките и изграждане на тоалетни.

"В почти всички райони ще се случват хубави неща, но, разбира се, има и още много работа", казва зам.-кметът Барбалов. По думите му малко по малко ще се обръща внимание и на детайлите. Безспорно градската инфраструктура е много важна, но не по-малко важни са малките неща като табели и знаци, като съобщения в метрото на английски, а не само на български, като много много други неща, които не изискват милиони инвестиции, а просто по-добро планиране и по-добра грижа за гражданите и гостите на града.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво означава за България новият зелен курс Какво означава за България новият зелен курс

Краят на въглищните централи ще дойде много по-рано от очакваното

12 дек 2019, 356 прочитания

Зеленият вятър на промяната Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

12 дек 2019, 307 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Съдебната система: Tочка на пречупване

Статуквото яростно се съпротивлява на реформите и дава уникална възможност на управляващите да покажат, че имат воля за промени

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10