Парите и градът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Парите и градът

Парите и градът

Столицата ще инвестира над 700 млн. лв. през 2015 г. в инфраструктура, управление на отпадъците и градския транспорт

Десислава Лещарска
4795 прочитания

При представянето на бюджета си за 2015 г. местната власт в Стокхолм обяви няколко приоритета: равен достъп до качествено образование, достъпни домове за социално уязвими групи, екологично чист градски транспорт с фокус върху велосипедите и придвижването пеша и преминаване към органична храна във всички общински заведения. Шведската столица ще отдели почти половината от ресурса си от близо 4 млрд. евро за образование, а останалата половина - в мерки за енергийна ефективност и подобряване на качеството на околната среда. За да осъзнаете космическата пропаст между Стокхолм и София, ще отбележим, че сред приоритетите на Столичната община за 2015 г. е да се намали броят на тротоарните плочки, които обливат с кална вода. Но, както казва финансовият заместник-кмет на София Дончо Барбалов - градът е голям, проблемите са много. А пък и столицата ни разполага с около една пета от финансовите възможности на Стокхолм, или по-точно с 1.459 млрд. лева. Около половината от тях ще бъдат инвестирани в пътна инфраструктура, метрото, проекти за управление на отпадъците и нови автобуси, а останалата половина - в поддръжката на града, градски транспорт и издръжка на общински заведения.

Дончо Барбалов, зам.-кмет по финанси на Столична община
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Как ще се разпределят

До 2013 г. всеки следващ софийски бюджет беше рекорден, но тази година тенденцията е прекъсната. Причината, която ще се отрази не само на столицата, но и на цялата икономика, е забавянето на оперативните програми, като европейските фондове през 2015 г. ще формират 55% от инвестициите в София в сравнение с 65% през тази година. Градът очаква близо 80 млн. лева по-малко от ЕС, тъй като няма изглед големите програми "Транспорт" и "Околна среда" да започнат преди втората половина на 2015 г. А по тези две програми се финансират най-големите проекти на града - третият лъч на метрото (1.4 млрд. лева за изграждането на целия метродиаметър от жк "Левски" до "Овча купел") и инсталацията за оползотворяване на отпадъци към "Топлофикация" (176 млн. лева за цялото съоръжение). Те са планирани за 2015 г., като за метрото в момента тече търг за избор на изпълнител, а за инсталацията се извършва екологична оценка.

До най-големите проекти на града се нарежда и този за доставката на 126 метанови автобуса и 50 тролейбуса, който се финансира с 35 млн. лева по текущия програмен период на "Околна среда". Проектът обаче ще бъде надграден с доставката на още 110 единични автобуса, 5 трамвая и изграждане на система за контрол на трафика, като за тези дейности общината ще изтегли заем от Европейската инвестиционна банка в размер на до 40 млн. евро. "Работим девет месеца по този заем, надявам се на следващата сесия на общинския съвет да бъде одобрен", коментира пред "Капитал" зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов. Той поясни, че с новите автобуси ще се подмени почти половината от подвижния състав на градския транспорт. "Ефектът върху развитието на града ще е значителен", посочи той.

Въпреки че програма "Региони в растеж" е с най-добри шансове за скорошен старт, София не е включила в капиталовата си програма проектите, с които ще кандидатства. По думите на Барбалов парите за столицата не са толкова много (140 млн. евро за 7 години в последния вариант на програмата) и още е рано да се каже кои проекти имат шанс да започнат през 2015 г. "Ако "Региони в растеж" стартира, имаме готовност да почнем проекта за градската библиотека. Цялата сграда има нужда от основен ремонт. Осигурили сме средства за проектиране на ремонта на театър "София", за да можем да кандидатстваме и за него. Искаме да кандидатстваме и за рехабилитация на цялото трасе по ул. "Граф Игнатиев" заедно с площад "Славейков", но не знам каква е степента на готовност, може и да не успеем догодина", каза Барбалов.

Да наваксаме

София ще се опита да компенсира забавянето на европейските инвестиции със заеми и собствени приходи, които ще се увеличат с 5.6% ,или с 30 млн. лева, според прогнозите на общината. "За шеста поредна година не предлагаме увеличение в данъците и основните такси в София. Този ръст се дължи на планираната по-добра събираемост", казва кметът по финанси и се аргументира, че към края на ноември 2014 г. София е събрала с 23 млн. лева повече приходи спрямо 2013 г.

"Последните години вдигаме нивото на контрол и ефектите се натрупват. Завишили сме контрола на техническите прегледи, всеки данък или такса на Столичната община вече може да се плати по електронен път през страницата на общината. Това работи повече от година и все повече хора го ползват. В данъчните отдели сме сложили ПОС терминали за тези, които предпочитат да плащат с банкова карта. Това са важни неща от гледна точка на спестяване на време и по-голямо удобство, пък и повишава събираемостта", казва Барбалов. Той отчете успешни кампании за събиране на данък имоти от хората с повече от едно жилище и тези, които по някаква причина не са си декларирали автомобила. В общината избягват темата за спорната такса смет, която носи годишни приходи от над 180 млн. лева, но методологията й за изчисление е незаконосъобразна както според българския съд, така и според европейските директиви. Сега тя се изчислява не на база реално генерираните отпадъци, както е справедливо, а на база данъчната оценка на имота. Според администрацията промяната на методологията ще отнеме години.

"Има законопроект, който ако бъде приет, ще отпадне подаването на декларации за закупуване и отписване на МПС", каза още Барбалов. Това ще става автоматично, като общината ще получава по служебен път информацията от КАТ. "Тази система в момента работи тестово, когато законът позволи, ще я въведем в експлоатация. Ако парламентът не одобри промяната, ще започнем поетапно да въвеждаме подаване на тези декларации с електронен подпис. Това също ще спести време и пари, но няма да е толкова ефективно, разбира се", казва кметът. Той се надява и на по-добрата работа на столичната агенция за приватизация, която е подобрила ефективността си през последната година благодарение на сътрудничеството с районните кметове. Приватизацията обаче отдавна не е сериозен източник на приходи за общината, тъй като почти всичко вече е приватизирано.

Кошмарът на шофьорите

"В почти всички райони ще се случват хубави неща, но, разбира се, има и още много работа", казва зам.-кметът Барбалов. По думите му малко по малко ще се обръща внимание и на детайлите. Безспорно градската инфраструктура е много важна, но не по-малко важни са малките неща като табели и знаци, като съобщения в метрото на английски, а не само на български, като много много други неща, които не изискват милиони инвестиции, а просто по-добро планиране и по-добра грижа за гражданите и гостите на града.

При представянето на бюджета си за 2015 г. местната власт в Стокхолм обяви няколко приоритета: равен достъп до качествено образование, достъпни домове за социално уязвими групи, екологично чист градски транспорт с фокус върху велосипедите и придвижването пеша и преминаване към органична храна във всички общински заведения. Шведската столица ще отдели почти половината от ресурса си от близо 4 млрд. евро за образование, а останалата половина - в мерки за енергийна ефективност и подобряване на качеството на околната среда. За да осъзнаете космическата пропаст между Стокхолм и София, ще отбележим, че сред приоритетите на Столичната община за 2015 г. е да се намали броят на тротоарните плочки, които обливат с кална вода. Но, както казва финансовият заместник-кмет на София Дончо Барбалов - градът е голям, проблемите са много. А пък и столицата ни разполага с около една пета от финансовите възможности на Стокхолм, или по-точно с 1.459 млрд. лева. Около половината от тях ще бъдат инвестирани в пътна инфраструктура, метрото, проекти за управление на отпадъците и нови автобуси, а останалата половина - в поддръжката на града, градски транспорт и издръжка на общински заведения.

Дончо Барбалов, зам.-кмет по финанси на Столична община
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Не мога да се доЧакам. Успех.

  • 2
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Сравнението със Стокхолм е много краснореЧиво, 1/5 от парите, а там със сигурност не са на нашето наЧално ниво. Но и така се радвам-София се развива и по малко се разхубавява.

  • 3
    hristostoytchev avatar :-?
    Hristo Stoytchev

    180 млн. приходи от такса смет и разходи по улравление на отпадъците - 28 млн. лв. Ако ще е такса, дали не е редно да се раздели на данък за почистване и такса смет, за която реално гражданите да получават услуги по управление на отпадъците? Ако съберем разходите по почистване и управление на отпадъците пак остават едни 56 млн. по груба сметка от приходите. Проблемът с отпадъците на София няма да се реши с построяването на завод, а когато гражданите имат стимул да третират отпадъците си като ресурс...иии така.

  • 4
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    София става по-хубав град за живеене, всеки го вижда.Просто е огромен град с много проблеми и не може всичко да се случи на мига.До 10 години обаче София ще е пример за подръжание и ще влиза в класациите.

    Помнете ми думата.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Наистина, това за хлопащите плочки е добър въпрос. Някой някога да е чул в тази община, да се говори за тротоари? Сякаш този благоустройствен елемент никога не е съществуал. Ако стане въпрос за "ремонт на улица", се има предвид нещо по асфалта - дупки да се закърпят, износващият слой да се фрезова, пролетен ремонт, зазимяване на фугите с битум и т.н. Но да се подмени хлопаща плочка, това е задача, попадаща в категорията "Бате, кфо и ъ си гоориме, са, неъме хора за ткиа модерни раоти. Тротоари, велоалеи, ти си одИл нагоре-надоле по Париж, по Лондон, знаеш за кфо стаа въпрос. Ела ъ вийш я со кфи работим у СОС и ноу раоти ч' ти се изЯснят!"

  • 6
    id_1 avatar :-?
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    Когато се заговори за пари за ремонт ВИНАГИ трябва да се отчита с гаранция.Идете и вижте входовете на НДК към подлезите самите подлези реиновирани и изградени преди година -вече се РУШАТ.А качеството на материалите е като за задния двор който има наотварване от 4 до 16 чифта крака.Витошка вече хлопа половината от модерната и настилка и отново стигаме до "плюещите "плочки.
    Разликата в двете С /Сток../и С като/Соф../е в хоризонта и идейте не е в паритв /само/ .Тук за образование да се говори в общината и за ресурса човешки фактор ,само ще ги разсмеете.Пари,пари,и проценти до толкова му е на бедния,душевно беден -човек от балканите.

  • 7
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov

    Сега тя се изчислява не на база реално генерираните отпадъци, както е справедливо, а на база данъчната оценка на имота. Според администрацията промяната на методологията ще отнеме години.

    Ще отнеме до следващите избори. Когато надявам се повече кореняк софиянци ще гласуват и ще изхвърлят герперските кърлежи от София. Няколкото детски градини и асфалтирани улици не заслепяват хората за злоупотребата със средства, некачествените ремонти, нагласените конкурси и откровено малоумната администрация на София, с която като се сблъскаш се питат тия хора болни ли са от Даун или наистина са толкова тъпи и безполезни.

  • 8
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    Интересно ми е, как след като цяла България излива пари и данъци в псевдо сивата, пост-соц столица, тя все още си е най-грозният град в Европа, с чакъл и прах на т.нар "главна улица" - Витошка. Тъжно ми е, че въобще трябва да я четем тази статия, защото някак си този град освен бизнес потенциал(който изкуствено е концентриран в следствие на провинциалните, ох извинете "столични" комплекси, живущи в нея) друго си няма. София няма инфраструктура(защото не може да усвои и напише проректи за това), София е мръсна(защото този бизнес е приоритет на мутрите), София няма зелени площи(екология ли кво е тва?), София няма архитектура(микс от соц сивота и нов псевдо стъклен кич), София е задръстена от трафик(лошо градоустройство), София е най-грозната столица в Европа(добре че вече чужденците го разбраха и не асоциират България с това място, като го напускат веднага след като кацнат в страни от сивотата)...Та така. Поздрави на бюджета ви!

  • 9
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov

    До коментар [#8] от "suroIkamatno":

    Аз съм от София и си обичам града. Семейството ми има много снимки, защото всички сме от София и ми харесва градът и в миналото. Градът е зле управляван, в никакъв случай не е грозен. Провинциалните комплекси на шепа измекяри, които са се намърдали в управата на София съсипват града. Затова аз лично на избори гласувам само за софиянци, ако ще да е дискриминация, искам някой, който е емоционално обвързан с града, а не го възприема само като бизнес дестинация. БТВ цяла България не излива "пари" в София, цяла България се излива в София, оставаше и да не плащат данъци.

  • 10
    game_of_thrones avatar :-|
    game_of_thrones

    Ами парк "Възраждане" ??? Нещо сте го пропуснали :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK