Кой печели и кой не от ниските цени на петрола

Транспортните компании, големите вериги и строителите най-бързо ще усетят ефект, а индустрията остава в плен на газовата регулация

Докато Булгаргаз не излезе на печалба, никой в индустрията няма да усети ползата от ниските цени на петрола
Докато Булгаргаз не излезе на печалба, никой в индустрията няма да усети ползата от ниските цени на петрола
Докато Булгаргаз не излезе на печалба, никой в индустрията няма да усети ползата от ниските цени на петрола    ©  KACPER PEMPEL
Докато Булгаргаз не излезе на печалба, никой в индустрията няма да усети ползата от ниските цени на петрола    ©  KACPER PEMPEL

Безспорно най-директно отражение върху разходите има при превозвачите, при които горивото в рамките на страната е около 50% от разходите, а в чужбина - 40%, заради по-големите пътни такси там. Доколко това обаче ще се отрази нататък по веригата на доставки или ще остане само като "глътка въздух" за транспортния бранш, също е спорно. От една страна, представители на спедиторски компании коментираха пред "Капитал", че "нямат спомен някога превозвачите да са коригирали цените след падане на горивата". От другата страна на барикадата обаче са самите превозвачи, които твърдят, че спедиторите никога не пропускат възможността при корекция на цените на бензина и на дизела да започнат преговори за предоговаряне на навлата, за да реализират самите те по-голям марж на печалба.

Иначе част от договорите на превозвачите предвиждат клаузи и формули, в които всяка корекция на цената на горивото автоматично се отразява в навлото. Такива например са договорите на най-голямата компания на българския пазар (на база приходи за 2013 г.) пловдивската ПИМК с едни от най-големите й клиенти - испанският производител на облекла Inditex, известен с марките си Zara, Massimo Dutti, Bershka и др., Kaufland и Daimler. Очакванията на един от собствениците на пловдивския превозвач Илиян Филипов е, че по-сериозно намаление на навлата ще се усети през първите месеци на следващата година, тъй като декември е класически силен месец за транспортните компании. Мнението, че отражението върху навлата ще се усети с 2-3 месеца закъснение, се споделя и от Христо Христов, собственик на "Дискордиа".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове