Защо цената на бензина не пада по-рязко?
Мълчанието на "Лукойл" обрича сектора на митове и загадки
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Формирането на цената на горивата на българския пазар винаги е било тема с много въпросителни. В първите месеци на 2012 г. министърът на икономиката Трайчо Трайков се раздели с министерското си кресло, като една от основните причини за това беше индиректен сблъсък с управителя на "Лукойл България" Валентин Златев по въпроса за ценообразуването. Тогава имаше взаимни подмятания кой не може да смята, но това така и не доведе до повече прозрачност. А класическото мълчание на основните играчи и най-вече на лидера "Лукойл България" само отваря още по-широко вратата за всякакви спекулации и митове.
Един от най-популярните е, че цените на пазарния лидер не следват международните борсови котировки. Друг вечен въпрос е защо, когато цената на петрола пада сериозно, тази на бензина и дизела едва помръдва. Защо ценовото движение надолу винаги е с голямо закъснение, а при ръст на цената на петрола корекциите на бензиновите колонки са моментални.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
59 коментара
Защо да не злоупоребяваш и с монопол и цени,след като ти разрешават.Лукойл се държи в България като държава в държавата.А защо българските фирми не внасят горива отвън.
Да де обаче мернах някадъде из нета, че ОМВ са вкарали огромно количество дизел в България, и чудо днес на Ромпетрола до нас само за ден от 2,33 падна на 2,22. Бензина си остана на 2,29. Облекчаване на вноса е истината, така че Лукойл няма да може да се държи като монополист.
Айде Вальо (Танов) да им монтира най после измервателите по всички кранчета , барем държавата си събере всички приходи !
Ако Ваньо тука едни измервателни уреди седят какви са за разход ли за парлама ли я виж там какво показват. :-)
Не виждам защо КЗК просто не ги задължи да публикуват подробно как е ценообразуването на Лукойл, за да могат специалисти да си кажат мнението. Имат пълно право да ги накарат, защото са пълен монополист. Това с малкото натоварване си е добро обяснение, но по тази логика Енерго-дружествата могат да поискат по-висока цена за имоти които консумират много малко или почти не консумират ток.
При нас в северозапада бензина се продава на 2.23 лв/л, ми нека да падне поне до 2 лв.
Цената на А-95 без данък и акциз у нас е втората по големина в Европа (преди нас е Малта). След нас с близка цена е Италия. Всички останали европейски държави имат значимо по-ниска цена преди облагането с акциз и ДДС. (справката е от днес според Европейския енергиен портал)
При това там компонентите на разходите в рефинериите са други, с пъти по-високи - цена на труда, на опазването на природата, на енергията и т.н.
Да добавя и - и за дизела ситуацията е абсолютно същата - второ място по скъпотия преди облагане.
Дизела в Македония в момента е 1.95, така че тези близо до границата може да се разходят. При пълен резервоар си заслужава.
Аз не помня дори и по времето на соца да е падала цената на бензина,а само е имало увеличение.То не бяха лимити по 40л. на месец,то не бе индикиране на горивата,само и само да не пада цената.Сега се вади от десет кладенеца вода само и само да бъде оправдана цената.Горива не се внасят,защото ще намалеят печалбите на заинтересованите другари.Защото ще стане като моловете,ще падат цени заради оцеляване.А на другарите не им се иска!!!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.