Защо цената на бензина не пада по-рязко?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо цената на бензина не пада по-рязко?

Защо цената на бензина не пада по-рязко?

Мълчанието на "Лукойл" обрича сектора на митове и загадки

Калина Горанова
23787 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Формирането на цената на горивата на българския пазар винаги е било тема с много въпросителни. В първите месеци на 2012 г. министърът на икономиката Трайчо Трайков се раздели с министерското си кресло, като една от основните причини за това беше индиректен сблъсък с управителя на "Лукойл България" Валентин Златев по въпроса за ценообразуването. Тогава имаше взаимни подмятания кой не може да смята, но това така и не доведе до повече прозрачност. А класическото мълчание на основните играчи и най-вече на лидера "Лукойл България" само отваря още по-широко вратата за всякакви спекулации и митове.

Един от най-популярните е, че цените на пазарния лидер не следват международните борсови котировки. Друг вечен въпрос е защо, когато цената на петрола пада сериозно, тази на бензина и дизела едва помръдва. Защо ценовото движение надолу винаги е с голямо закъснение, а при ръст на цената на петрола корекциите на бензиновите колонки са моментални. 

Митове или не

Справка на "Капитал" пет години назад за движението на цените на петролните деривати по цени на Platts спрямо цените на едро, на които "Лукойл България" продава, показва, че пазарният лидер у нас следва международните пазари и с малки изключения няма аномалии. Тоест обвинението към него е по-скоро необосновано (виж графиката). Забавянето на корекциите на цените надолу обикновено се обяснява със закупена вече суровина, която трябва да бъде продадена, а по-бързата реакция при покачване пък се обяснява с желанието на търговците на горива да си гарантират, че ще могат да закупят следващите количества, които вече са по-скъпи. Има няколко случая на сериозни отклонения от международния тренд (2012 г. нагоре, а 2013 г. надолу), но от "Лукойл България" не отговориха на въпросите на "Капитал" какви са причините за това.

През последните месеци от петролните компании обаче стават все по-готови да обясняват защо не бива на пазара на дребно на бензин и дизел да очакваме намаления, аналогични на тези на суровия петрол. Причината е, че той всъщност формира едва около 40% от цената на крайния продукт. "Остават данъци, такси и акцизи, а при тях няма промяна", обясни Петър Величков, изпълнителен директор на "ОМВ България". Или ако в момента цената на нефта е спаднала с около 40% от цената, то спадът на цената на дребно е нормално да е доста по-малък (виж графиката).

Като цяло свиването в цените в България следва европейския тренд, но това е малко измамно. Тъй като в България данъчната компонента (т.е. фиксираните разходи) е по-ниска от тази в Германия или Швеция, то и спадът вероятно трябва да е малко по-голям. Представители от пазара коментират, че свиването на цените на горивата далеч не е достатъчно и че реалната цена към момента на литър бензина и дизел би трябвало да бъде 1.9 лв. и 2 лв. съответно. Дори това да е пресилено твърдение, то от последната среща на ОПЕК на 27 ноември, която оказа сериозен натиск надолу върху петрола, до момента не е имало корекция на цените на едро на "Лукойл България".

В полето на въпросителните

От сектора обикновено обясняват аномалиите в цените с особеностите на българския пазар и различните пазарни събития. "Освен разходно ориентиран подход за определяне на цената има и пазарен подход", коментират от бранша, като всички на пазара се съобразяват с пазарния лидер "Лукойл България" и неговата по-голяма свобода при ценообразуването, която му дава рафинерията в страната."Навремето, когато "Нафтекс Петрол" все още внасяше горива (бел. ред. - от средата на 2014 г. "Петрол" вече купува на едро от "Лукойл България"), при влизането на танкера "Лукойл България" моментално натискаше цените на едро надолу и това правеше продажбите за "Нафтекс Петрол" доста трудни", спомнят си от бранша. Сега пък според източници от пазара ("Капитал" не получи отговор на въпроса от самата компания) наскоро "Лукойл България" е закупил горивото, което "Нафтекс Петрол" трябва да съхранява като задължителен запас. Поради нуждата от пари "Петрол", който съвсем доскоро беше обвързан с КТБ, трябваше да се освободи от него. Това било една от причините за задържането на цените на едро, тъй като това гориво е трябвало да бъде реализирано на пазара без загуба за "Лукойл", предполагат мениджъри. 

Голямата свобода на "Лукойл България" при определянето на цените идва от това, че повечето от големите вносители и играчи и на пазара на дребно са и основни клиенти на компанията на пазара на едро. Целта на всяка рафинерия пък е да продава колкото се може повече на вътрешния пазар, тъй като там премията може да е по-висока, докато при износ трябва да се продава с отстъпки, за да е изобщо продаваемо горивото заради допълнителните разходи, обясняват от пазара. Използването на гориво от рафинериите майки в съседните държави, често се оказва рентабилно само в малки зони близо до границата, а за останалата част от мрежата нерядко най-изгодно излиза покупката на едро от "Лукойл България". Така от компании, разполагащи с рафинерии в съседни държави, кратко и ясно коментираха: "Нямаме лостове да влияем върху пазара."

По-интересно е защо горивото без ДДС и акциз в страната е съществено по-скъпо от това в Германия, Швеция или дори лишената от излаз на море Унгария (виж таблицата). Обясненията, които "Лукойл" са давали преди, са основно две. "Лукойл Нефтохим Бургас" АД работи с тежък руски петрол марка "Урал", чиято преработка е по-скъпа. Именно затова компанията сега прави скъпоструваща модернизация. Другото обяснение е, че рафинерията работи с малък капацитет, т.е. фиксираните й разходи се разпределят на по-малки количества продаден бензин, което го оскъпява. Трайчо Трайков обаче наричаше ценообразуването на "Лукойл" "черна кутия". Най-интересното е, че проверката на Комисията за защита на конкуренцията на пазара на горива до момента доведе основно до това, че вече "Лукойл България" не публикува на сайта си цени си на едро. Причината - това според комисията спомагало за картелирането на пазара. Тоест прозрачността пречи.

Графиката показва движението на цените в относителни стойности
Автор: Капитал
Автор: Kaпитал

Формирането на цената на горивата на българския пазар винаги е било тема с много въпросителни. В първите месеци на 2012 г. министърът на икономиката Трайчо Трайков се раздели с министерското си кресло, като една от основните причини за това беше индиректен сблъсък с управителя на "Лукойл България" Валентин Златев по въпроса за ценообразуването. Тогава имаше взаимни подмятания кой не може да смята, но това така и не доведе до повече прозрачност. А класическото мълчание на основните играчи и най-вече на лидера "Лукойл България" само отваря още по-широко вратата за всякакви спекулации и митове.

Един от най-популярните е, че цените на пазарния лидер не следват международните борсови котировки. Друг вечен въпрос е защо, когато цената на петрола пада сериозно, тази на бензина и дизела едва помръдва. Защо ценовото движение надолу винаги е с голямо закъснение, а при ръст на цената на петрола корекциите на бензиновите колонки са моментални. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

59 коментара
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Защо да не злоупоребяваш и с монопол и цени,след като ти разрешават.Лукойл се държи в България като държава в държавата.А защо българските фирми не внасят горива отвън.

  • 2
    didi8 avatar :-|
    Doge

    Да де обаче мернах някадъде из нета, че ОМВ са вкарали огромно количество дизел в България, и чудо днес на Ромпетрола до нас само за ден от 2,33 падна на 2,22. Бензина си остана на 2,29. Облекчаване на вноса е истината, така че Лукойл няма да може да се държи като монополист.

  • 3
    ss avatar :-|
    SS

    Айде Вальо (Танов) да им монтира най после измервателите по всички кранчета , барем държавата си събере всички приходи !

  • 4
    tanas avatar :-P
    Танас

    Ако Ваньо тука едни измервателни уреди седят какви са за разход ли за парлама ли я виж там какво показват. :-)

  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Не виждам защо КЗК просто не ги задължи да публикуват подробно как е ценообразуването на Лукойл, за да могат специалисти да си кажат мнението. Имат пълно право да ги накарат, защото са пълен монополист. Това с малкото натоварване си е добро обяснение, но по тази логика Енерго-дружествата могат да поискат по-висока цена за имоти които консумират много малко или почти не консумират ток.

  • 6
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    При нас в северозапада бензина се продава на 2.23 лв/л, ми нека да падне поне до 2 лв.

  • 7
    pogled avatar :-|
    Григор Лилов

    Цената на А-95 без данък и акциз у нас е втората по големина в Европа (преди нас е Малта). След нас с близка цена е Италия. Всички останали европейски държави имат значимо по-ниска цена преди облагането с акциз и ДДС. (справката е от днес според Европейския енергиен портал)
    При това там компонентите на разходите в рефинериите са други, с пъти по-високи - цена на труда, на опазването на природата, на енергията и т.н.

  • 8
    pogled avatar :-|
    Григор Лилов

    Да добавя и - и за дизела ситуацията е абсолютно същата - второ място по скъпотия преди облагане.

  • 9
    fonche avatar :-|
    Иван

    Дизела в Македония в момента е 1.95, така че тези близо до границата може да се разходят. При пълен резервоар си заслужава.

  • 10
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov

    Аз не помня дори и по времето на соца да е падала цената на бензина,а само е имало увеличение.То не бяха лимити по 40л. на месец,то не бе индикиране на горивата,само и само да не пада цената.Сега се вади от десет кладенеца вода само и само да бъде оправдана цената.Горива не се внасят,защото ще намалеят печалбите на заинтересованите другари.Защото ще стане като моловете,ще падат цени заради оцеляване.А на другарите не им се иска!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK