По-евтините горива задълбочават дефлацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По-евтините горива задълбочават дефлацията

Въпреки рекордно дългия период, през който дефлацията се задържа в икономиката, тя не се дължи на свито потребление

По-евтините горива задълбочават дефлацията

Индексът на потребителските цени се понижава с 0.6% на годишна база и с 0.4% на месечна

4792 прочитания

Въпреки рекордно дългия период, през който дефлацията се задържа в икономиката, тя не се дължи на свито потребление

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


По-евтините горива са задълбочили дефлацията в България през ноември, показват данните на Националния статистически институт (НСИ). Индексът на потребителските цени се понижава с 0.6% на годишна база, с което се запазва тенденцията от последните 16 месеца средните цени на стоките и услугите за домакинствата да падат. Спрямо октомври има намаление с 0.4%, но предния месец беше отчетена месечна инфлация и свиване на дефлацията на годишна база (0.4%). Това се дължеше основно на повишаването на цената на тока с 10%.

Отражението на горивата

Сега статистиката показва, че основната причина за дефлацията е поевтиняването на горивата и на транспортните услуги. При сравнение спрямо предходния месец се вижда, че цените на услугите в транспортния сектор са паднали средно с 3.3%. С близо 5% поевтиняват течните горива за битови нужди, а с 5.5% горивата и смазочните материали за личните автомобили. Въздушният транспорт е поевтинял средно с 2%. Големи спадове през ноември е имало при плодовете - близо 8%, но това е нормална сезонна тенденция. Доста са поевтинели пътнотранспортните застраховки – близо 9%, като подобно поевтиняване в рамките на един месец не се е случвало досега. По-ниските цени на горивата и транспортните услуги не са изненада - те са резултат на спада на петрола с над 40% на международните пазари през последните пет месеца.

През ноември се забелязва спад при цените на по-голям брой групи стоки и услуги, които поне косвено са свързани с цените на дизела и бензина. Все още обаче поевтиняването при основни групи е незначително, което показва, че влиянието на евтиния петрол е ограничено. От 115 стоки и услуги, които НСИ следи, при 45 има поевтиняване. Като изключим първата десетка обаче, при останалите групи понижението е с под 0.5% спрямо предходния месец. Поскъпват 43 групи, а при останалите няма промяна в цената. През октомври поевтиняващите групи са били 32.

Без опасност, засега

Дефлацията в България не може да се определи като опасна, поне на този етап. Причината е, че въпреки рекордно дългия период, през който дефлацията се задържа в икономиката, тя не се дължи на свито потребление. Данните на НСИ показват, че от началото на 2014 г. вътрешното потребление расте, макар че през третото тримесечие този ръст се забави. Първоначално (от средата на 2013 г.) дефлацията се дължеше на държавната намеса на пазара на електроенергия. За една година цената на тока беше свалена на 4 пъти, като общото поевтиняване надхвърли 20%. Впоследствие започна да се отразява и цената на петрола, макар че това отражение все още е основно върху горивата и транспортните услуги.

По-евтините горива са задълбочили дефлацията в България през ноември, показват данните на Националния статистически институт (НСИ). Индексът на потребителските цени се понижава с 0.6% на годишна база, с което се запазва тенденцията от последните 16 месеца средните цени на стоките и услугите за домакинствата да падат. Спрямо октомври има намаление с 0.4%, но предния месец беше отчетена месечна инфлация и свиване на дефлацията на годишна база (0.4%). Това се дължеше основно на повишаването на цената на тока с 10%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    sheldoncooper avatar :-|
    sheldoncooper

    Ръстта на потреблението в България спада от 2008г. насам. Съответно от тогава спада и инфлацията, като от повече от 2 години ифлацията вече е отрицателно число.

    При това положение дефлацията ни е точно от неприятния(опасен) вид. Причинена от липса на търсене в икономиката.

    Добрата дефлация причинена от изобилието на петрол е скорошно явление и е несравнима като дял от общата дефлация.

  • 2
    mmommo445 avatar :-|
    Mmomo

    боже, какво безумно заглавие на статия!

  • 3
    ruark avatar :-|
    ruark

    "Сега статистиката показва, че основната причина за дефлацията е поевтиняването на горивата и на транспортните услуги"

    каква дефлация в българия и как едно ЛЕКО поевтиняване на горивата за широката публика ще предизвика дефлация......косвено и статистично да но пряко не.
    дефлацията е спад на цените на стоки и услуги в широк диапазон в даден период от време....
    в бг се наблюдава през последните 10 години галопираща инфлация бих казал, тъй като цените се повишаваха с 10 или 20 % за година.
    Дефлацията за продължителен период от време влияе зле на икономиката. това е факт тъй като цените падат и производители и търговци са принудени на съкращения и пестене, както и маржът на печалба им е по нисък, и от там по малко данъчни постъпления, и свито потребление.
    В Бг се наблюдава по скоро стагнация и депресия. хората купуват най необходимото и то в малки количества тъй като покупателната им способност е по ниска.
    тези цени в бг не са по джоба на консуматорите.....
    за това до извеснтна степен е виновен искуствено скъпият лев, както и високият внос.........

  • 4
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#3] от "ruark":

    Погледнете на петрола като световна сурвина и сам ще си дадете отговор на въпроса как пряко поевтиняването на петрола влияе в-у дефлацията (и не само) в БГ. Ниските цени на петрола за икономики с високи данъци и акцизи са убийствени за производствените процеси, капиталовата икономика се нуждае от високи цени и силно търсене.
    ------------------------------------
    Интересен е въпроса как влияе дефлацията на индивидуалния потребител.
    За тези с депозити- честито.
    За тези с кредити...

  • 5
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Моето мнение е, че и в заглавието и в част от материала има някакво пресилване на ситуацията спрямо реалните процеси у нас, между впрочем намерило място, макар и в края на статията:

    "Дефлацията в България не може да се определи като опасна, поне на този етап. "

    В този смисъл, статията има характер на в някаква степен небрежно отразяване на параметър от статистиката, при това в малки оклонения, които не дават възможност за извеждане на някакви капитални и в дългосрочен план изводи.
    Както се казва, "Лаф да става":).

  • 6
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Сега след като ми остават повече пари заради дефлацията, то ще имам да харча повече...

  • 7
    sheldoncooper avatar :-|
    sheldoncooper

    До коментар [#5] от "tsvetko_51":

    Статията демонстрира, както обикновено, пълно неразбиране на инфлацията/дефлацията. Не се прави разлика между инфлация/дефлация в резултат на свиване/раздуване на номиналната икономика (т.е. парични фактори) и инфлация/дефлация в резултат на "добра"/"лоша" реколта (т.е. реални фактори).

    Цялата статия е написана все едно върху цените влияят единствено реални фактори от рода на това че има намаляло търсене на петрол и ненамаляващо предлагане. Ако наистина върху ценовото равнище влияят само реални фактори е налице добра инфлация/дефлация. И както пише в статията няма място за притеснение.

    За съжаление при нас свиването на цените е съпроводено със свиване на номиналната икономика. Тоест дефлацията ни е от лошия вид и трябва да се търши решение на номиналния проблем.

    Когато дефлацията е от реални фактори имаме падащи цени и растящо потребявано количество.
    Когато дефлацията е от парични/номинални фактори имаме падащи цени и падащо потребявано количество. И в двата случая дефлацията е една и съща но в единия има проблем, а в другия не. Дефлацията съответно не е много добър показател за идентифициране на проблеми свързани с падащо търсене защото една и съща дефлация може да е причинена от различни фактори.

  • 8
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    До коментар [#7] от "sheldoncooper":

    Благодаря. За съжаление, наистина често има материали, които звучат доста повърхностно и някак като че ли да маркират активност към процесите, без реално да ги анализират.

  • 9
    ruark avatar :-|
    ruark

    До коментар [#4] от "beriya":

    "Погледнете на петрола като световна сурвина и сам ще си дадете отговор на въпроса как пряко поевтиняването на петрола влияе в-у дефлацията (и не само) в БГ. Ниските цени на петрола за икономики с високи данъци и акцизи са убийствени за производствените процеси, капиталовата икономика се нуждае от високи цени и силно търсене".

    Това което казвате не е вярно.
    ако една голяма фирма внася домати от испания в германия или във франция или в бг, цената на транспорта за килограм домати е 1 или 2 %. Тоест ако килограм домати струва от 2 до 4 евро то транспорта излиза около от 2 до 4 цента за килограм, даже и по малко зависи от количеството. ако горивата спаднат с 10 % 30 или 50 % както в случая е с 10 % или 15 % на БЕНЗИНОСТАНЦИИТЕ то следва че от тези 2 или 4 цента махаме съответно 10% или 30 % и тнт. Тук не виждам как спадането на горивата могът да повлияят на дефлацията сериозно.
    това с ниските цени на петрола за производствените процеси че е убииствено също не е вярно. когато производителите купуват по евтин петрол или газ, нужни за производството на даден продукт или за транспорта, то те се радват понеже маржа на печалбата се увеличава. Цените на крайните продукти като хляб, мляко и тнт откакто цената на петрола вече почти месец пада не са се понижили......... При по високи цени на горивата държавата печели понеже генерира по високи акцизни данъци......
    Капиталовата икономика се нуждае от силна покупателна способност на хората и от умерени цени...... пак пример, когато цените на стоки и услуги в развитите държави се покачва бързо се намалява търсенето им. И тъй като конкуренцията е силна се явяват скоро заместителни по евтини продукти , освен ако продукта е нов и има така да се каже монополно положение на пазара и предлага високо качество в случая с капселките на еспресо.....
    Хората са готови да платят повече пари за луксозни продукти с високо качество............. но най вече покупателната способност е определящ фактор а не високи цени и силно търсене.
    Ако се намали кредитирането в западните икономики и се намали експорта на стоки и услуги, то се увеличава безработицата от съкращенията и от там търсенето се свива. ако проблема е продължителен след определено време настъпва дефлация, която е на широк фронт и тогава тя е пагубна за икономиката, понеже фирмите са принудени да свалят цените от свитото търсене и от там маржа на печалбата им спада, оттам съкращения, и по малко или никакви инвестиции или загуби и от там по малко данъчни постъпления в хазната и така се получава негативна спирала докато държавата не предприеме мерки и се след опр. период време следва корекция. Нещата се нормализират и тнт..........

  • 10
    k.milanov avatar :-(
    k.milanov

    Божеее,според мен едва ли проблема за дефлацията е в поевтиняването на горивата и транспортните услуги,а проблема идва от управляващите...КТБ издуха половината парична база на България(а това са парите на населението),и после какво направиха,теглиха външен заем...Просто управляващите не е в тяхна полза икономиката да циркулира както си трябва.От къде го намериха тоя Б.Локарски,та той е юрист,не е никакъв икономист.В това сложно положение в което се намираме,трябва да намерят един нов Адам Смит който да оправи нещата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK