Първи опит за здравна реформа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първи опит за здравна реформа

Д-р Петър Москов вдигна бариерата за вход в здравната система на 2000 лв.

Първи опит за здравна реформа

Пакетът от мерки на д-р Петър Москов изглежда смел, но детайлите по тях все още не са ясни

Десислава Николова
18391 прочитания

Д-р Петър Москов вдигна бариерата за вход в здравната система на 2000 лв.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Първите стъпки на екипа на д-р Петър Москов в здравния сектор изглеждат смели и обнадеждаващи в основните си контури. В концепцията си, представена пред премиера Бойко Борисов, вицепремиера Румяна Бъчварова и Висшия медицински съвет, в който участват най-изтъкнатите лекари от сектора, д-р Москов показа, че е намерил рецепта неосигурените да започнат да се осигуряват за здраве, да се ограничи повикванията на линейки до най-спешните случаи, да се определи най-после за какво наистина плаща здравната каса и останалите плащания да се поемат от частни здравни фондове. На пръв поглед изглежда, че дълго отлаганата реформа в общи линии започва, но детайлите и плашещите моменти все още не са ясни, а те ще изиграят основната роля в това дали стъпките ще бъдат подкрепени и приети от обществото. Със сигурност е ясно едно – дискусия за промените има, тя е публична и тепърва започва. Вероятно промените ще бъдат предлагани в пакети законодателни мерки най-късно до април 2015 г. По-надолу ще видите обяснение и анализ на пет от основните предложения за промени, които екипът на здравното министерство представи през седмицата.

1. Всички внасят осигуровки

Решението на екипа на д-р Петър Москов за проблема с около 2 млн. души без здравни осигуровки за щастие не засяга правото да пътуваш в чужбина, да не можеш да си купиш кола или апартамент, нито пък криминализира неплащането от страна на работодателя, каквото е предложението за пенсионните осигуровки. Идеята е онези, които не се осигуряват, да могат все по-трудно да получават достъп до здравни услуги. В момента връщането в системата на един неосигурен става с плащането на вноски за една година назад, което излиза около 600 лв. Предложението е възстановяването на здравни права да става след заплащане на 2000 лв. Поправката няма да влезе в сила веднага, а първо ще даде възможност на загубилите осигурителни права за медицински услуги в срок от три месеца да ги възстановят по досегашната тарифа. Тук обаче съществува празнота, която трябва бързо да се запълни. Предполага се, че от неосигурените поне 1 млн. души вероятно живеят и се осигуряват в чужбина. Вероятно онези, които имат възможност, ще се осигурят. Но стои въпросът държавата да поеме осигуровките на социално слабите, които нямат средства за медицинска осигуровка.

2. Наистина "Спешна помощ"

Медиците от "Спешна помощ" винаги са настоявали за алгоритъм, който да раздели спешните пациенти от онези, които викат линейка, защото това е единствената медицинска услуга, която е гарантирана на неосигурените. В концепцията си д-р Москов посочва, че здравното ведомство ще определи наистина спешен пакет и медиците няма да обслужват леки случаи, докато тежки пациенти чакат за помощ.

Другата новост ще е увеличението на заплатите в центровете за Спешна медицинска помощ. "Внесохме подписка с 4000 подписа от центровете в страната и допитване с 2500 души. 89% от тях подкрепят политиката на министър Москов в сферата на спешната помощ и се надяват тази концепция да стабилизира и модернизира системата", коментира д-р Десислава Кателиева, председател на Сдружението на работещите в спешна медицинска помощ.

В скоро време ще бъде дефиниран спешният пакет и сега въпросът е дали, ако не са спешни пациентите, ще трябва да си плащат прегледа, както е в останалите държави.

3. Основен и допълнителен пакет медицинска помощ

По закона за здравното осигуряване НЗОК покрива основния пакет медицинска помощ. На теория той покрива всички видове лечения, на практика здравната каса не плаща за много неща, а осигурените по никакъв начин не са наясно какво точно влиза в този основен пакет и кога трябва наистина да доплащат.

Така се оказа, че освен спешния пакет здравното министерство ще даде дефиниция на основния пакет, който заплаща здравната каса, и ще се съсредоточи чрез него да бъде оказана помощ на пациентите, които страдат от най-често срещаните заболявания, които водят до най-голяма смъртност. Според статистика 92% от българите загиват от сърдечно-съдови заболявания, диабет, онкологични, белодробни и гастроентерологични заболявания и освен това има много висока детска смъртност. Идеята е за основния пакет да паднат лимитите за лекарства, прегледи и лечение. При допълнителния пакет, който ще покрива не толкова спешни състояния или социално значими заболявания, ще се въведе възможност за доплащане, като за втория стълб осигурените ще могат да избират дали вноската им да бъде в здравната каса или в частен фонд.

"Това, което министърът предлага, съвпада напълно с препоръките, които ни отправя Европейската комисия, и за пръв път някой се съобразява с това. Въпросът е в детайлите и в изпълнението – сега предстои основната работа. Политическата стъпка е направена с премиера и вицепремиера, търси се експертна помощ, но детайлите трябва да бъдат много добре отработени, за да няма пациенти, които да се почувстват ощетени", коментира д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация.

Въпросът с допълнителния пакет услуги и това кой, къде и как ще бъде осигурен за него ще предизвика вероятно най-много дискусии. Здравната каса, както и НОИ, няма отделни партиди за съответния човек и всички средства влизат в общата каса. В частния здравен фонд пък всеки има своя партида. Проблем ще възникне, ако пенсионер например реши, че не иска пакет в НЗОК, а в частен фонд. Държавата осигурява 4.5 млн. души – пенсионери, деца, държавни служители, студенти, военни, полиция и магистрати. Тя обаче го прави с минимални вноски и ще бъде проблем да отдели по-голяма част за тяхното осигуряване. Ако по-голямата част от осигурените останат в държавната здравна каса, това едва ли ще е стимул за внасяне на допълнителни осигуровки, за увеличаване на здравната вноска и доплащане. Проблемът е, че и в момента здравната каса няма достатъчно средства именно защото държавата е най-големият й и най-некоректен вносител на осигуровки за медицинска помощ.

Другият висящ въпрос е как на пациент ще бъде обяснено, че той е в листата на чакащите, какъв ще е максималният срок за подобна листа и други подробности, които тепърва трябва да се уточнят.

4. Проблеми с лекарствата

Една от поправките, които министър Москов предлага, е здравната каса и по-точно надзорният й съвет, да определят списъка на медикаментите, които тя ще плаща. Преди няколко години НЗОК наистина правеше списък на лекарствата и тази й практика беше изпълнена със съмнения за корупция, много медикаменти фигурираха в позитивния списък и въпреки това тя не ги плащаше, оригинални лекарства бяха блокирани за плащане и липсваха на пазара заради пропуски в документация за касата. Освен това има голяма доза съмнение доколко надзорният съвет, в който има представители на държавата, работодателите, синдикатите и пациентите, разбира от лекарства.

"Надзорният съвет да определя списъка противоречи на европейското законодателство, което казва, че трябва да има пълно разделение между този, който определя кои лекарства се плащат, и този, който ги плаща. Положителното в поправките е, че ще се развива оценката на здравните технологии и че вече ще е ясно дали едно лекарство има смисъл да се заплаща", коментира Станимир Хасърджиев.

В проекта има и още една клауза, която предвижда, че здравната каса няма да покрива медикаменти, ако производителят не й предостави отстъпка. Според Асоциацията на научноизследователските фармацевтични компании ARPharm вероятно не става въпрос за всички лекарства, а само за новите продукти, които тепърва влизат на пазара.

"Решението дали определен медикамент да се заплаща с публични средства следва да продължи да е резултат от комплексна оценка на ефикасност, терапевтична ефективност и полза, удължаване на продължителността и подобряване качеството на живот, безопасност, фармако-икономически показатели, риск на заболяването за обществото, наличие на алтернатива за лечение и редица други критерии. Превръщането на отстъпката във водещо условие за заплащането на лекарствен продукт от НЗОК обезсмисля оценката на тези критерии и неминуемо ще доведе до немотивирани и незащитими откази", коментира Деян Денев, изпълнителен директор на ARPharm. Той допълва, че цената на производител на лекарства в България е най-ниска в ЕС и договарянето на отстъпки за някои медикаменти няма да е възможно и затова действието на принципа "няма отстъпка – няма реимбурсация" трябва да бъде лимитирано до определен срок. Така няма да има риск от неограничено отлагане във времето на заплащането на лекарства.

5. Недопустимо одържавяване

Проектът на д-р Москов за промените в Закона за здравното осигуряване за съжаление започва с тотално одържавяване на здравната каса, което определено е стъпка назад в статута й на обществена институция. Предвидено е надзорният съвет, в който в момента участват 9 души и съотношението е – 4 гласа за държавата срещу пет за обществото – по два за синдикатите и работодателите, и един за пациентите. В новия вариант надзорът се увеличава на 11 души, като държавата ще има шест гласа, а останалите участници са в сегашния състав. На практика държавата като осигурител внася 980 млн. лв. за 4.5 млн. души, докато работодателите и останалите участници, които представляват 1.6 млн. души, внасят близо 2 млрд. лв. вноски. "НЗОК е обществена институция и като такава трябва да се контролира и ръководи от обществото. Очевидното мнозинство на държавата не означава мнозинство на обществото, още повече че средствата, които тя заделя, са 30% от нейния бюджет. Така че онези, които плащат най-много, трябва да са мнозинство не само заради това, но и защото са най-заинтересовани да търсят максимален ефект от вложените средства", смята д-р Хасърджиев.

До момента във всички периоди, в които държавата е имала мнозинство в надзорния съвет, са се гласували решения в нейна полза, бавели са се вноски и управлението е било недостатъчно прозрачно.

Първите стъпки на екипа на д-р Петър Москов в здравния сектор изглеждат смели и обнадеждаващи в основните си контури. В концепцията си, представена пред премиера Бойко Борисов, вицепремиера Румяна Бъчварова и Висшия медицински съвет, в който участват най-изтъкнатите лекари от сектора, д-р Москов показа, че е намерил рецепта неосигурените да започнат да се осигуряват за здраве, да се ограничи повикванията на линейки до най-спешните случаи, да се определи най-после за какво наистина плаща здравната каса и останалите плащания да се поемат от частни здравни фондове. На пръв поглед изглежда, че дълго отлаганата реформа в общи линии започва, но детайлите и плашещите моменти все още не са ясни, а те ще изиграят основната роля в това дали стъпките ще бъдат подкрепени и приети от обществото. Със сигурност е ясно едно – дискусия за промените има, тя е публична и тепърва започва. Вероятно промените ще бъдат предлагани в пакети законодателни мерки най-късно до април 2015 г. По-надолу ще видите обяснение и анализ на пет от основните предложения за промени, които екипът на здравното министерство представи през седмицата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Добра идея за обсъждане. Лично аз съм привърженик на немската система, при която в най-общи линии държавата определя цените на медицинските услуги и оставя над 160 затрахователни фирми да продават два вида пакети - икономичен и лукс. Френската система също не е лоша. Определено не харесвам американската система и ме е страх че лекарите гледат към нея без да разбират последиците.
    Все пак е хубаво в Надзорния съвет да има, освен изтъкнати дейци на здравеопазването и представители на нещо като Съвет на Потребителите, а и действащи депутати - нещо което ще помогне да се усъвършенства процесът на формирането и гласуването на бюджета за здравеопазване, както и контролът за неговото изпълнение.
    Мнозина ще се върнат като пенсионери в България. Разумно е да се дискутира поне в рамките на Европа преносимостта/портативността на осигуровките от чужбина. Позицията ми е на човек външен за системата на здравеопазване (с желание това да продължи възможно на-дълго) но който един ден може да се наложи да се ползва от нейните услуги.

  • 2
    dr_doolittle avatar :-|
    Dr_Doolittle

    Пешко, не ни баламосвайте с някакви пакети ами се заемайте с остойностяване на лекарския труд .Всички знаем колко струва трудът на плочкаджията на квадратен метър, но още никой не желае да остойности колко струва един лекарски преглед, един шев на рана, едно извършена кардиограма едно ехографско изследване. Комунягите не желаят да направят това остойностяване ,защото именно тогава ще блесне колко зле е заплатен българския лекар спрямо други професии изпълнявани с доста по-ниско образователно ниво ,сложност и отговорност .Именно тогава ще се види цинизмът спрямо трудът на медиците и истинският потресаващ размер на експлоатацията сега и през годините измислени реформи. Не е нормално лекарският труд да не е остойностен , а електроенергия, вода, отопление, лекарства, консумативи да имат цена и тя най-често е европейска тази цена. Всичко това означава ,че лекарският труд никога не се е заплащал . Заплащани са само консумативите в това здравеопазване , не и най-важното- дейността която е висококвалифициран експертен труд, освен физическите му измерения и натоварване.
    Затова няма друг по-верен индикатор дали има някой на министерския стол , който да се окичи с титлата реформатор от това да се престане с шикалкавеенето и да се заеме с реалните проблеми


  • 3
    dr_doolittle avatar :-|
    Dr_Doolittle

    Известно е ,че пари за реформа нямат , нито Тиквата ще размени асфалт за реформи. Реформи без пари е все едно да правиш архитектурно преустройство на къщата си без да имаш средства за това, нито да се питаш откъде да ги вземеш тези средства. Ще бутнеш едно две носещи стени, ще преустроиш килера на помещение за пералнята, ще смениш завесата в банята ,но никакво друго преустройство няма да има защото нямаш пари нито за цимент, нито за тухли ,нито за теракот , нито за нов покрив. И най вече нямаш пари за работещите. Всъщност нямаш дори и план за такова преустройство. Само мечтания домът ти да изглежда като калифорнийска къща ,ама без пари да стане някак си. Ето това е реформата на Пешко –мечтания от Шуман с лозунги от Ленин и те така. Резултатът ще е плачевен – ремонт на къщата в който ще прескачате пясък и мазилка , боя по пода , стени с нови разцветки и претенции утре да довършим ремонта ако някой даде пари или накара работещите да финансират с техни пари и безплатен труд мечтанията.

  • 4
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    В този ред на мисли, не би било зле да има една разяснителна кампания за българите в чужбина, които искат да се осигуряват отново в България. Какво ще им бъде необходимо за това. Така ще се спести време и биха се привлекли повече хора. Говорейки за себе си, отлагам този въпрос при всяко свое идване, дали защото си представям нескончаема бюрокрация и неясни регулации...

  • BlueWater

    Това НЕ СА РЕФОРМИ!

    1. Трябва да има 5 - 8 независими здравни каси и промяна в закона, която да им дава пълен контрол за харченето на парите в болници и др. здравни заведения.

    2. Работа по диагностично-свързани групи, цените за които да се определят с преговори между касите, лекарите и представители на пациентите.

    3. Да има независим орган, който да контролира касите за управлението и разходите им.

    4. При нападение срещу служители от спешна помощ, съд по бързо производство, лишаване от детски и социални помощи за определен срок. Камери и паник бутони в линейките.

    5. В линейките не трябва да има лекари, а само парамедици. Така ще се намалят и нападенията срещу тях от здравно не осигурени лица, защото те нямат право да издават рецепти и провеждат лечение на пациени, а само да правят живото спасяващи дейности.

  • 6
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    До коментар [#2] от "Dr_Doolittle":

    "Пешко, не ни баламосвайте с някакви пакети ами се заемайте с остойностяване на лекарския труд"

    Това ли е най-важното във вашата лична "здравна реформа". Освен, че сте некадърен, както ви доказа преди време един ваш колега, сте и откровено алчен, защото говорите за остойностяване на лекарски труд без да кажете и дума за диагностично-свързани групи!

  • 7
    the_core avatar :-?
    The Core

    ...5. Недопустимо одържавяване
    Проектът на д-р Москов за промените в Закона за здравното осигуряване за съжаление започва с тотално одържавяване на здравната каса, което определено е стъпка назад в статута й на обществена институция. ....

    Обаче тук Капиталците са мноооого любезни към министъра!
    За разлика от другото предложение - за ДАВАНЕ НА ВЪЗМОЖНОСТ хората САМИ да си избират дали да се осигуряват в НОИ или при частнците...
    Защо ли така?
    Май "интереса клати феса"...

  • 8
    daskal1 avatar :-P
    daskal1

    До коментар [#3] от "Dr_Doolittle":

    Ако се бутнат носещите стени къщата пада...

  • 9
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    Докато няма конкуренция на НЗОК няма да има никакво сериозно подобрение в системата.

  • 10
    daaam avatar :-|
    daam

    "Недопустимо одържавяване

    Проектът на д-р Москов за промените в Закона за здравното осигуряване за съжаление започва с тотално одържавяване на здравната каса, което определено е стъпка назад в статута й на обществена институция"

    Една хвалебствена статия и доста голяма разлика в тона за случващото се с допълнителното осигуряване и тук.
    Иначе, реформи трябва да има, но ще се разбере доколко са адекватни, когато станат изцяло ясни, защото, както знаем дяволът е в детайлите


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK