Парламентът прие държавния, здравния и социалния бюджет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Парламентът прие държавния, здравния и социалния бюджет

Народните представители разглеждаха законопроектите над 17 часа, като последният текст беше гласуван около 2 часа сутринта в събота

Парламентът прие държавния, здравния и социалния бюджет

Най-съществени са промените, които предвиждат повече разходи и санкции за работодателите и самоосигуряващите се

5228 прочитания

Народните представители разглеждаха законопроектите над 17 часа, като последният текст беше гласуван около 2 часа сутринта в събота

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


3.076

млрд. лв. е бюджетът на здравната каса за 2015 г. Той е с 252 млн. лв. по-голям спрямо миналата година, без актуализацията.

Депутатите приеха окончателно държавния бюджет, както и двата съпътстващи го бюджета – на здравната каса и на държавното обществено осигуряване. Народните представители разглеждаха законопроектите над 17 часа, като последният текст беше гласуван около 2 часа сутринта в събота. Дебатите в пленарната зала бяха бурни, като не липсваха спорни процедурни решения. В крайна сметка бюджетите бяха приети във вида, в който бяха предложени от бюджетната комисия, включително със спорната промяна на пенсионния модел. С приемането на финансовите рамки преди края на годината правителството успя да спази срока, заложен в Закона за публичните финанси. Заради политическата криза и актуализацията на бюджета за 2014 г. някои от сроковете бяха пропуснати.

Държавната рамка

"Може би не всички са удовлетворени, но в тази пленарна зала, за да дадем, трябва да вземем. Нямам претенции, че това е добър бюджет. Това е възможният бюджет и да стане по-добър зависи от нас", каза Горанов от трибуната след приемането на бюджета.

Най-общо държавният бюджет за 2015 г. предлага минимално увеличение на приходите, минимално намаление на разходите, още дълг и отново бюджетен дефицит (виж таблицата). Макрорамката, подготвена от правителството, залага минимален ръст на икономиката от 0.8%, инфлация от едва 0.1%, почти нулев ръст на инвестициите и спад на заетостта. Тези параметри бяха критикувани остро от опозицията, основно депутатите от БСП. Според тях данъчните приходи са заложени твърде консервативно, а прогнозите за икономиката – изненадващо ниски.

Положителното при финансовата рамка на държавата за 2015 г. е, че все пак "дупката" в бюджета ще остане в рамките на 3% от прогнозния брутен вътрешен продукт. Оставайки в рамките на този процент, България има шанс да избегне наказателната процедура от Европейската комисия и да се размине само с препоръки. В тригодишната бюджетна прогноза обаче е заложено доста консервативно свиване на дефицита с по 0.5 процентни пункта всяка година. Това означава, че едва през 2017 г. правителството ще спре да нарушава Закона за публичните финанси, в който е записан максимално допустим таван на дефицита от 2%.

Друго положително в бюджета е, че цялото преразпределение остава под 40% от БВП, с което се спазва едно от правилата в Пакта за финансова стабилност. Оценката е, че общите разходи ще достигнат 39.8% от БВП, а приходите – 36.8%.

Правителството планира да поеме през 2015 г. нов дълг на стойност 8.1 млрд. лв. Финансовият министър Владислав Горанов припомни на депутатите, че нетното увеличение ще е "само" 2 млрд. лв. В края на следващата година България ще може да се похвали с 24.5 млрд. лв. задължения, а лихвите по тях – за около 1 млрд. лв. С останалата част от новия дълг ще се платят стари задължения, от които 4.5 млрд. лв. поети през декември 2014 г.

Най-спорният социален бюджет

Най-много дебати, спорове и лични обиди предизвика бюджетът на държавното обществено осигуряване (ДОО), и най-вече спорната промяна на пенсионния модел.

С приемането на бюджета на ДОО управляващите решиха да натоварят бизнеса с още осигурителна тежест. От 1 януари 2015 г. се увеличават минималните осигурителни доходи (МОД) средно с 4.4%. За пръв път в последните три години бяха увеличени минималните прагове и в дейностите, при които не е постигнато договаряне.

Въпреки първоначалното си намерение правителството реши да увеличи минималната работна заплата (МРЗ) през следващата година на два пъти с по 20 лв., като в крайна сметка на 1 юли тя ще бъде 380 лв. През 2016 и 2017 г. ще има още увеличения, като в края на тригодишния период тя ще бъде 460 лв. – над нивото, което планираше кабинетът "Орешарски".

Към всичко това трябва да се добави и увеличаването на максималния осигурителен праг от сегашните 2400 лв. на 2600 лв. Първоначално депутатите приеха максималният праг да не се променя. 108 бяха "за", 42 "против", а се 30 въздържаха. Оказа се обаче, че депутатът от ГЕРБ Делян Добрев е внесъл тази промяна след второто заседание на парламентарната комисия. Гласуването беше отменено и повторено. Председателят на Народното събрание Цецка Цачева обясни, че то изобщо не е трябвало да бъде допуснато за гласуване. Мая Манолова и други депутати от БСП обявиха случващото се в пленарната зала за противоконституционно. В крайна сметка остана неяснота дали е приетото увеличение е законно. Според Цачева вероятно Конституционният съд ще се произнесе по казуса. Но законът ще бъде обнародван с високия праг, така че работодателите трябва да внасят осигуровки на 2600 лв.

Работодатели за затвор

Укриването на здравни и социални осигуровки в големи или особено големи размери става криминално деяние и ще се наказва със затвор. Това предвиждат приетите промени в Наказателния кодекс чрез преходните и заключителни разпоредби на Закона за ДОО. Под "големи размери" се има предвид суми над 3000 лв., а "особено големи размери" - над 12 хил. лв.

В първия случай наказанието е лишаване от свобода до пет години и глоба до 2000 лв., а при втория - лишаване от свобода от две до осем години и конфискация на част или на цялото имущество на виновния. В закона е записано, че работникът или служителят, подлежащ на задължително осигуряване, не носи наказателна отговорност, включително и за подбудителство и помагачество. Тази отговорност се носи само от самоосигуряващите се и осигурителите. В рамките на дебатите Румен Христов от Реформаторския блок поиска наказанията да са и за двете страни - и за работодатели, и за служители. Лидерът на "БСП - лява България" Михаил Миков възрази, като заяви, че работникът не носи отговорност за издължаване към НОИ, НАП и НЗОК. По думите му работодателят е този, който прави удръжките от работника, дължими към съответните институции. Вицепремиерът и министър на труда и социалната политика Ивайло Калфин заяви, че с новите текстове укриването на осигурителни вноски се приравнява с укриването на данъци.
 

Какви са новостите

Минималните осигурителни прагове (МОД) нарастват средно с 4.4%

Максималният осигурителен праг нараства от 2400 на 2600 лв.

Минималният осигурителен доход за земеделските производители и тютюнопроизводители нараства от 240 на 300 лв.

Минималната работна заплата (МРЗ) нараства до 360 лв. от 1 януари и до 380 лв. от 1 юли 2015 г.

Осигурителният стаж за пенсиониране за най-масовата група (3-та категория) нараства с 4 месеца

Увеличаване на всички пенсии по "швейцарското правило" с 1.9% от 1 юли

Увеличаване на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 154.5 на 157.44 лв.

Увеличаване на социалната пенсия за старост от 113 на 115.15 лв. от 1 юли 2015 г.

Увеличаване на максималната пенсия от 840 на 910 лв.

Данъкът върху лихвите върху депозитите остава 8%

3.076

млрд. лв. е бюджетът на здравната каса за 2015 г. Той е с 252 млн. лв. по-голям спрямо миналата година, без актуализацията.

Депутатите приеха окончателно държавния бюджет, както и двата съпътстващи го бюджета – на здравната каса и на държавното обществено осигуряване. Народните представители разглеждаха законопроектите над 17 часа, като последният текст беше гласуван около 2 часа сутринта в събота. Дебатите в пленарната зала бяха бурни, като не липсваха спорни процедурни решения. В крайна сметка бюджетите бяха приети във вида, в който бяха предложени от бюджетната комисия, включително със спорната промяна на пенсионния модел. С приемането на финансовите рамки преди края на годината правителството успя да спази срока, заложен в Закона за публичните финанси. Заради политическата криза и актуализацията на бюджета за 2014 г. някои от сроковете бяха пропуснати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    "...В закона е записано, че работникът или служителят, подлежащ на задължително осигуряване, не носи наказателна отговорност, включително и за подбудителство и помагачество. Тази отговорност се носи само от самоосигуряващите се и осигурителите..."

    Синдикатите и комунистите си свършиха работата - едната страна от договора е невинна, виновна е другата - работодателите.
    Не вярвам, че 100% от работодателите са престъпници. Държавата има достатъчно механизми да ги отдели от отговорните. Нека го направи. А и т.н. работодателски организации да се почувстват отговорни...

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    И друго:
    Не ви ли притеснява, че с така поставената законова рамка, министерският съвет с поднормативни актове (които не подлежат на последващ контрол и никой реално не носи отговорност за тях ,) ще може да "нагласява" пенсионната система според желанията си и сънливостта на обществото?

    Порочна практика е политиките да се реализират чрез поднормативни актове на изпълнителната власт. Все пак 15 министри насаме се "убеждават" по-лесно от 240 народни представители.
    И в края на краищата вторите са еманация на волята на народа, колкото и условно да е това, а министрите са назначени по някаква неясна за обществото договорка.
    Не приемайте бъдещето на децата ви да се определя неясно и не по законите и Конституцията.

  • 3
    vaskyd avatar :-|
    vaskyd

    Даааа,някой все пак се опитва да заличи с едно движение всички пред и след изборни заявки на повечето партии в парламента и кой ли е той :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK