Нещо ново, нещо старо, или София 2015
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нещо ново, нещо старо, или София 2015

Заради проблемите с инфраструктурата, управлението на отпадъците и градския транспорт в София 700 млн. лв. ще бъдат насочени предимно по тези направления

Нещо ново, нещо старо, или София 2015

Какво ще се промени за столичани през новата година

Десислава Лещарска
9577 прочитания

Заради проблемите с инфраструктурата, управлението на отпадъците и градския транспорт в София 700 млн. лв. ще бъдат насочени предимно по тези направления

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


В предизборната година общината няма да променя местните данъци и такси, както и цената на билетчетата за градския транспорт и на паркирането в синята и зелената зона.

Как ще се промени животът на софиянци през 2015 г.? Да започнем с предположението, че през есента ще имат нов кмет. Тогава ще се проведат изборите за местна власт, но, разбира се, твърде рано е да се правят прогнози кой ще спечели и дори кой ще се включи. На изборите през 2011 г. настоящият кмет Йорданка Фандъкова спечели втори мандат с подкрепата на 53.31% от гласувалите, а одобрението към нея не намалява според социолози. Тоест има голяма вероятност новият кмет на София да е старият. В предизборната година общината няма да променя местните данъци и такси, както и цената на билетчетата за градския транспорт и на паркирането в синя и зелена зона.

Предстоят, разбира се, и много промени. Програмата на София за 2015 г. е сравнително амбициозна и предвижда около 700 млн. лева инвестиции. Заради проблемите с инфраструктурата, управлението на отпадъците и градския транспорт обаче те ще бъдат насочени предимно по тези направления. Средствата за култура, образование, осветление и други все още остават твърде ограничени.

Новите договори

През тази година София ще сключи нови 5-годишни договори за сметопочистване и нови 4-годишни договори за текущо поддържане на улиците. На практика това са най-големите поръчки на София, свързани с поддръжката на града и финансирани със собствени средства. За сметопочистване София е заделила над 90 млн. лева през следващата година, а за преасфалтиране на малки улици и ремонт на тротоари, пътна маркировка и сигнализация – 24 млн. лева.

В почистването на града едва ли ще настъпят огромни промени и най-вероятно повечето райони ще продължат да се почистват от досегашните фирми и обединения. В надпреварата все пак се включиха няколко нови международни и местни компании от бранша, като интригата към момента е само за райони "Красно село" и "Красна поляна" и за зоната, обхващаща "Надежда", "Сердика" и "Илинден". Класирането в поръчката ще е ясно до края на месеца.

Една от евентуалните новости за софиянци ще са кошчетата за биологични отпадъци, които ще се наредят до тези за хартия, пластмаса и стъкло. Въпреки че тяхната доставка е заложена в условията на поръчката, в кметството все още имат притеснения за нормалното обслужване на контейнерите. Един от вариантите е кафявите кофи да се въведат пробно в някой от крайните квартали.

По отношение на преасфалтирането на малки улици, изкърпването на дупки и лепенето на тротоарни плочки общината обещава по-стриктен контрол, като за целта е обявила избор на фирма за външен надзор. На фирмите по поддръжка ще се налагат по строги санкции за неизпълнение, които могат да стигат до 50% от възложените дейности при системни нарушения.

Инфраструктура

Съществен ефект върху живота на града ще имат новите отсечки на метрото. През април или най-късно през май ще заработят участъците от "Цариградско шосе" до терминал 2 на летището, както и от "Младост 1" до "Бизнес парк София". Ползите са не само спестени пари и време на гражданите и бизнеса, но и по-малко натоварен трафик и по-чиста околна среда. В първата половина на тази година ще бъде избран и изпълнител за третия лъч на метрото, а изграждането му ще започне през лятото или есента.

Не по-малко важни са входно-изходните пътни артерии на града, като тази година ще приключат ремонтите на Южната дъга и западната част на Околовръстното. Но доколко и къде точно ще се облекчи автомобилният трафик е трудно да се прогнозира, тъй като общината започва нови ремонти на главни и второстепенни пътища за 115 млн. лева. Сред тях са преасфалтиране на участъци от "Цариградско шосе", което може да се окаже частично затворено повече от половин година, бул. "Владимир Вазов", бул. "Дондуков", нова естакада на ъгъла на бул. "Бългрия" и бул. "Акад. Иван Гешов" и още много много други. Ще се ремонтира цялата трамвайна линия по бул. "Цар Борис III" и пространството около "Руски паметник". С други думи 2015 г. ще е тежка за шофьорите.

Въпреки нищожните усилия на Столичната община да стимулира велосипедния транспорт до края на годината все пак има шанс да заработи системата за обществени колела. Нови велоалеи ще се обособят в центъра, обещава зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Плановете на общината са на повечето главни улици и булеварди, където предстоят ремонти, също да се изградят и велоалеи. Как точно ще се развие мрежата от велоалеи обаче на този етап също е трудно да се прогнозира.

Градска среда

Градската среда през 2015 г. ще е една идея по-приветлива, тъй като ще приключат ремонтите на пешеходната част на бул. "Витоша" и на пространството на НДК. В края на миналата година София реши, че все пак ще демонтира полуразрушения паметник "1300 години България" пред двореца на културата и ще го замени със съществуващите до 70-те години на същото място мемориалните плочи на Първи и Шести полк. Догодина ще завърши и обновяването на парка на Борисовата градина с подмяна на настилките и най-важното - изграждане на тоалетни. От общината обмислят и изграждане на тоалетна около парка пред Народния театър, тъй като мястото е изключително оживено, но старите тоалетни са разрушени от 20 години.

През 2015 г. парковите ремонти ще обхванат и периферията на града. Ще се възстановят паркове Западен и Северен, а в парк "Възраждане" ще бъде изграден спортен комплекс. Похвална е и инициативата на общината да изгради СПА комплекс в сградата на Централната баня, която претърпя мащабен ремонт. В нея ще се помещава и Музеят на София, който все още няма експозиция заради съдебни спорове.

В предизборната година общината няма да променя местните данъци и такси, както и цената на билетчетата за градския транспорт и на паркирането в синята и зелената зона.

Как ще се промени животът на софиянци през 2015 г.? Да започнем с предположението, че през есента ще имат нов кмет. Тогава ще се проведат изборите за местна власт, но, разбира се, твърде рано е да се правят прогнози кой ще спечели и дори кой ще се включи. На изборите през 2011 г. настоящият кмет Йорданка Фандъкова спечели втори мандат с подкрепата на 53.31% от гласувалите, а одобрението към нея не намалява според социолози. Тоест има голяма вероятност новият кмет на София да е старият. В предизборната година общината няма да променя местните данъци и такси, както и цената на билетчетата за градския транспорт и на паркирането в синя и зелена зона.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772
    • -106
    • +14

    Давайте, наливайте още пари. Еврофондовете за България трябва да се наричат еврофондове за София. Голямо равенство между регионите ще постигнем в България, влагайки всичко в един град.

  • 2
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Нека не започваме отново старата песен на нов глас - в София живеят 2 милиона от общо 7 в страната. Тук е съсредоточена огромната част от икономиката на БГ и няма нищо чудно в това, че се влага в подобряване на средатата в града. А и всеки е свободен да живее там, където иска. Много по-лесно обаче е да си седи човек в малкото градче, където е роден, да люспи семки по цял ден и да мрънка, че няма работа.

  • 3
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#1] от "wds23355772":

    нормално е , където са хората и бизнеса, там да са и инвестициите. Ти какво очакваш, в Плевен или Силистра ли да направим метро?


  • 4
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    третия лъч на метрото, а изграждането му ще започне през лятото или есента....

    Чакаме с нетърпение гжа Фъндъкова!

  • 5
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    До коментар [#3] от "Lazar Petrov":

    Обаче ако се влага повече, отколкото са хората следва ефект на акселерация. Залога е много прост. Ако искаме да имаме държава България а не град-държава София трябва да спрем да наливаме повече пари в столицата. В крайна сметка като "всички хора са тук" да вземат тези хора да си съберат пари и да си построят метро. Два лъча им ги направи държавата. Сега точат зъби и за трети. Тая община за кво я имате, за тиквен фенер ли? Да събира данък и да строи. 99% от всичко построено в София откак Бойко а после и Фандъкова е кмет е или с държавни или с европари. Почвам да се чудя някой изобщо следи ли какво става с парите от данъци на местните?

  • 6
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer

    "На изборите през 2011 г. настоящият кмет Йорданка Фандъкова спечели втори мандат с подкрепата на 53.31% от гласувалите, а одобрението към нея не намалява според социолози."

    И заслужено. По добър кмет след 89 та година, София не е имала. Пожелавам успех на г-жа Фандъкова през есента на изборите.

  • 7
    ial avatar :-|
    ial

    Последните години Сф все- повече прилича на нормален постсоц европейски град.
    Но има много пропуски Фандъкова- от външна реклама, през некачествени ремонти и липса на контрол до неадекватна община във връзките й с гражданите.


    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "Вовка":

    Ако нямаш прекомерните изисквания да вървиш по свободни от коли тротоари, имаш възможност да даваш по 800 лева месечно за детска градина за сметка на тарикатите, които минават с еднократен рушвет + 30 лева, не те дразнят тротоарчетата със широчина плочка и нещо пред новите кооперации, кефи те, че бившата дворцова градина-подобие на тази в Белведере и Шьонбрун днес е шосе с 4 ленти, което свързва Дружба с Люлин, кефят те паркингите и битаците по историческите площади, тогава пожелавай нови "успехи" от тази серия на настоящия градоначалник.

    Мен не ме притеснява, че няма пари за ликвидиране на всичките гореизброени въпроси. Притеснява ме, че те изобщо не са припознати като някакъв особен проблем, че да ходи някой да им търси решение.

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ах, за малко да забравя софийския специалитет - трошката на трупчета, по няколко броя пред всяка кооперация. Вчера бяхме в Пловдив, обядвахме в Баварската къща в панелния ж.к. Тракия. 30 минути се разхождахме между блоковете, докато ни слегне храната и из целия квартал не успяхме да преброим толкова бракми, колкото всеки софиянец вижда само като си отвори прозореца.

  • 10
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer

    До коментар [#8] от "cinik":

    И за всичко това ви е виновна кметицата нали?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK