България е Елдорадо за IT аутсорсинг - ще има и забогатели, и разочаровани
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България е Елдорадо за IT аутсорсинг - ще има и забогатели, и разочаровани

България е Елдорадо за IT аутсорсинг - ще има и забогатели, и разочаровани

Георги Гроздев, управител на софтуерната "Вискомп", пред "Капитал Daily"

22305 прочитания

© Капитал


Георги Гроздев е управител на "Вискомп", която е клон на германската Euroweb Group. Българската компания е създадена през 2007 г. и е специализирана в уеб програмиране, изработване и поддръжка на уеб сайтове, уеб хостинг и реклама в интернет, като работи основно за клиенти в чужбина. Глобалната компания е с централа в Дюселдорф и има представителства в 26 града в Европа.

Кога и с каква начална инвестиция започна работа вашата компания? Къде сте сега?

- Дойдохме на българския пазар през 2007 г. с начална инвестиция от около 100 хил. евро. Тези пари вложихме в закупуване на хардуер, набиране на персонал и наемане на помещения. Започнахме с 16 служители, оборот от 320 хил. лв. и печалба от 18 хил. лв. Седем години по-късно - през 2013 г., оборотът ни достигна 3.345 млн. лв., а печалбата е 840 хил. лв. През 2014 г. оборотът ни ще бъде към 3.5 млн., а печалбата - 800 хил. лв.

В момента в групата дружества, ръководени от "Вискомп", работят 84 служители. Това са хора, притежаващи предимно технически специалности. Преди да дойдат при нас, те са работили в други области, но в IТ сектора това всъщност е плюс. При нас те са обучени на фирмените стандарти на работа, като носят със себе си и ценен предишен опит.

IT секторът и аутсорсингът на такива услуги се развиват доста бурно в България през последните години. Какви са рисковете обаче пред сектора?

- Клиенти на нашата фирма в Германия са компании от малкия и средния бизнес. Рисковете с този пазар са свързани с неговата динамика. Пазарът на технологиите е много динамичен, българският пазар на труда - също. И това са все рискове, които диктуват пазарното ни поведение. Когато стъпихме в Пловдив, бяхме една от малкото фирми в бранша, а сега пазарът се сгъсти и тук започнаха да идват все повече фирми от IT индустрията. Резултатът е много остра конкуренция за кадри. От личен опит знам, че когато компанията ти е позиционирана в IT аутсорсинга, целта е да намериш качествени кадри и да обучаваш екипа си.

За Euroweb изборът на България за място на работа извън Германия не беше случаен. Откровено казано, за нашия бранш България е като Елдорадо за златотърсачите. Тук има големи шансове и големи рискове. От многото фирми, които идват и ще идват, една малка част ще постигнат невероятни успехи и ще станат богати. Други няма да имат този шанс. Факт е, че истински добрите български IT специалисти отдавна избягаха.

Но и това, което остана, е добро. Ще си позволя една еретична мисъл - сравнително слабото образование в България е по-скоро плюс за IT аутсорсинга. Да, нашият бранш изисква кадрите да се обучават, но индустрията ни е такава, че това може да стане, без да са част от академична среда.

И когато си принуден да обучаваш специалисти, IT обучението е горе-долу най-лесното нещо, което можеш да направиш в страна като нашата. Другото лесно нещо вероятно са езиците и затова тук изведнъж се появиха толкова много кол центрове. Няма как да направиш доктор, опитвайки се да го обучаваш в чисто бизнес среда.  Затова и в нашата индустрия тук се получава. Мисля, че това е причината.

- Не е ли трудно да работите за отдалечени клиенти, защото не можете да имате обратна връзка?

- Въпреки че Euroweb оперира в немскоезичните страни в Европа, при нас този проблем не е толкова изявен, тъй като голяма част от софтуера, който пишем, са или вътрешни системи, нужни за функционирането на бизнеса, или готови продукти, които се предлагат на клиентите, и по този начин обратната връзка не ни е най-значимият проблем. Това ни различава от други разработчици, които получават поръчка за даден софтуер и го изработват според нуждите на клиента, тогава проблемът с обратната връзка е доста по-осезаем.

По-скоро имаме различия в светогледа. Българинът трудно може да се постави на мястото на човека отсреща. И това води до конфликти. Българинът или по-скоро българинът, когото познавам, опитва да се покаже успешен или по-успешен от немския си колега. "Те зависят от мен и ще правят това, което кажа" - това е късогледото разсъждение, което прави живота сложен. Да, "те" зависят от нас, но и ние зависим от тях не по-малко.

- Имате ли служители, завършили в Германия и завърнали се да работят тук?

- Да, разбира се. Истината е, че имаме хора, които не са успели да се реализират в Германия, но пък тук намират много добро място за работа, за кариера, че дори и за самостоятелен бизнес, свързан с нас. Нещо повече - ние имаме целенасочени обяви, с които търсим хора, които не са успели да завършат обучението си в чужбина. И не само в Германия, но и в англоезичния свят. И тези хора впоследствие стават едни от нашите най-добри кадри.

- Кога постигнахте най-големия си растеж от стъпването си на българския пазар?

- Това се случи през 2013 г., когато ни се наложи да пораснем с 30% за една година. Това ни даде и кураж да инвестираме в различни нови проекти. Част от инвестициите бяха успешни, част - не. Играхме малко по-рисково, което доведе до това, че леко изпуснахме своя бизнес фокус. Резултатът е, че през 2014 г. не увеличихме броя на персонала.

Но пък успешните ни проекти бяха важни както за нас като фирма майка в България, така и за наши служители, които подкрепихме да започнат собствен бизнес. Отделно от нас, но свързан с нас. Това е практика, която почти всяка голяма IT фирма прави. Защото никой не иска да загуби добър кадър. Голямата фирма има достъп до пазари, достъп до клиенти, добрият специалист има ценни идеи - това е най-добрата синергия, която познавам.

- Коя е най-голямата инвестиция на компанията?

- Най-голямата инвестиция, която направихме в България, стартира през 2013 г. - проектът Net365 за безплатна Wi-Fi мрежа с покритие в по-големите градове в България, както и в големите туристически центрове. Имахме първото Wi-Fi на софийското метро. Разраснахме се до почти 3000 места на покритие. Общият размер на инвестицията до момента е 1.3 млн. лева - за хардуер плюс поддръжка на мрежата.

Сега започнахме да "монетаризираме" тази мрежа чрез рекламодатели. Достигнали сме около 93 000 регистрации, като за 2 години в нашата мрежа са влезли почти 1.7 милиона уникални устройства и около 1 милион от тях са мобилни. Всеки ден в Net365 имаме над 20 000 потребители. През 2014 г. мрежата стъпи и в Германия и имаме 250 клиента. Там обаче пазарът е друг, защото имат доста регулации и засега лошо качество на 3G услугата. Регистрираме също добър растеж, макар и с друг бизнес модел.

A какво научихте от неуспешните си инвестиции?

- На никого не му е приятно да прави инвестиции, които трудно се възвръщат. Един такъв проект беше за оценка на локални бизнеси, който направихме в Германия съвместно с фирмата майка. Tук направихме така наречената развойна част, a в Германия сгрешихме във всички възможни неща: от подбора на грешния мениджмънт до почти пълната липса на контрол върху тези мениджъри. И сега този проект си е почти отишъл, но все пак намерихме една малка работеща ниша, която поне ще ни даде възможност да минимизираме загубите.

Към какви нови пазари сте се насочили през 2015 г.?

*Корекция: Печалбата за 2014 г. е 800 хил. лв., а не 8 хил. лв

Георги Гроздев е управител на "Вискомп", която е клон на германската Euroweb Group. Българската компания е създадена през 2007 г. и е специализирана в уеб програмиране, изработване и поддръжка на уеб сайтове, уеб хостинг и реклама в интернет, като работи основно за клиенти в чужбина. Глобалната компания е с централа в Дюселдорф и има представителства в 26 града в Европа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    naturebox avatar :-|
    nature_box

    "През 2014 г. оборотът ни ще бъде към 3.5 млн., а печалбата - 8 хил. лв."

    Моля поправете грешката с последната цифра. Печалба от 8 хиляди лева : )

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    "и забогатели, и разочаровани"

    Кат има баш-майстори - дето могат да ти сложат шапката :-)

  • 3
    itacademybg avatar :-|
    IT-Academy.BG

    Добре, че бизнесът осъзна нуждата от качествено обучение и предложи алтернативи, за разлика от неадекватното отношение от страна на висшите учебни заведения. В противен случай наблюдавания силен растеж в IT сферата в България нямаше да го има.

  • 4
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    До коментар [#3] от "IT-Academy.BG":

    да. работя в ИТ сферата и преди време от любопитство търсех дали някое наше висше учебно заведение предлага това, което работя. категорично не.

  • 5
    darcas avatar :-|
    Darcas

    За мен като начинаещ девелопър е трудно да си намеря работа, защото повечето компании, които идват тук, искат готови кадри с по 3 години практически опит. Не мисля, че е нормално да се отблъскват начинаещите, само защото нямат опит, защото така или иначе има свръхтърсене на кадри, а опитните не си сменят работата всеки ден.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#5] от "Darcas": Всеки е минал през това. работи над себе си - направи си самостоятелен проект (напр. ап или уеб апликация) - така си създаваш портфолио и ще можеш да демонстрираш на потенциален работодател какво можеш. Ако работиш в един момент ще се отвори възможност.

  • 7
    mishoboss. avatar :-|
    Mihail Panayotov

    До коментар [#5] от "Darcas":

    Не си прав. Всички компании наемат и джуниъри. Особено ако проектът е дългосрочен и силно специфичен, много компании предпочитат именно няколко "бели платна" около един синиър.
    Подкрепям с две ръце това, което казва Николай Николов. Измисли си опън сорс проект и го сложи в github. Хем ще придобиеш нови умения, хем ще се рекламираш по възможно най-добрия начин. Опън сорс проектите отварят много врати. В момента работя за известна чуждестранна компания, която ме издири и нае заради мой опън сорс проект. :)

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#5] от "Darcas":

    "За мен като начинаещ девелопър е трудно да си намеря работа"

    И аз бях така. Когато започвах, заниманията със софтуер в БГ бях нещо средно между хоби и откровен идиотизъм :-) Е, направих си моя фирма и никога не съжалих.
    Съветите на Николай Николов и mishoboss. са много на място. Аз бих ги допълнил само в детайла - пиши неща от утрешния ден, а не каквото е мейнстрийма в обявите. Гледай "големите батковци".

  • 9
    comandante avatar :-|

    До коментар [#1] от "nature_box":
    Що да е грешка ? Коя западна компания отчита печалба за да внася данъци ? Винаги въртят големи обороти и малки печалби заради свръх високи разходи за обучения , самолетни билети и консултанти ! Даже и "манекенки" си наемат за стайте в хотелите с ДДС !

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Индустрията ще узрее тогава, когато се откаже от ишлемето. Дори вътрешния пазар е гладен на куче за смислен софтуер, какво да говорим за широкия бял свят. Проблема е главно в липсата на визионери - много зидаромазачи и малко архитекти. От друга страна, средния чорбаджия в БГ, пък и по света е някъде между австралопитека и шимпанзето. Искат се много нерви да набиеш мисли в главата на дървеняците, да им улесниш живота и чак тогава да мислиш за печалба. Общо взето първите две години клиента е инвестиция. Ако нещата се движат добре, можеш да печелиш следващите осем. И ако тръгнеш с голямата торба, ще се опариш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK