Строителството на Северната тангента на София може да започне напролет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строителството на Северната тангента на София може да започне напролет

Лазар Лазаров

Строителството на Северната тангента на София може да започне напролет

Повечето собственици на земи са съгласни с офертата на държавата за обезщетение

Радостина Маркова
15059 прочитания

Лазар Лазаров

© Мария Съботинова


След повече от година на протести и съдебни дела спорът около Северната скоростна тангента на София е на път да бъде решен и строителството да започне. Това стана ясно след среща между ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и собствениците на отчуждавани имоти, през които преминава 16.5-километровото шосе, струващо 235 млн. лв. От тях за отчуждаване ще отидат около 18 млн. лв.

На срещата от пътната агенция са предложили извънсъдебни споразумения и прекратяване на започнатите дела. Срещу това държавата ще плати максималната присъдена от оценителите цена от 20.05 лв./кв.м за всички земеделски земи с оспорени от собствениците оценки.

Ако офертата бъде приета, това ще ускори отчуждителните процедури и още през февруари може да започне строителство в най-сложните участъци от скоростното шосе – петте пътни съоръжения.

Северната тангента се финансира с европейски средства и последният възможен срок за нейното завършване е през ноември тази година. Шанс за преместване на евросредствата към друг проект няма.

Колко струва земята

Договорът за Северната тангента бе подписан миналия февруари, а строителството на шестлентовия път трябваше да започне до септември. То обаче се забави заради съдебни спорове, които в по-голямата си част са за цените на отчуждаваните имоти.

Трасето на скоростното шосе преминава през землищата на Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. Стотици собственици в тези райони обаче протестираха, след като се оказа, че за сходни като тип и местоположение земи оценките варират в пъти. Цитираха се случаи, при които за земеделска земя в границите на Враждебна оценителите са определили обезщетение от 20 лв./кв.м, а за сходни имоти в съседните райони на Световрачане и Бенковски - 89 ст./кв.м.

Евгения Каменова от протестиращите даде пример със земеделски имот, за който общината миналата година е начислила такса смет върху данъчна основа от 21 000 лв./дка, тъй като е в строителни граници. Същата земя при отчуждаването е оценена на 940 лв./дка.

По данни на АПИ към момента срещу решението за отчуждаване по трасето на Северната тангента са заведени над 360 дела, насрочени за разглеждане през март - ноември тази година. Сроковете обричат целия проект, тъй като се финансира по изтичащата програма "Регионално развитие" и трябва да бъде завършен и разплатен тази година.

Затова от пътната агенция предложиха на собствениците извънсъдебни споразумения при максималните обезщетения за проекта – 20.05 лв./кв.м. Те обаче ще важат само за собствениците с течащи дела, не и за тези с влезли в сила съдебни актове и за приелите размера на обезщетенията си. Там, където споровете са за земи в регулация, делата също продължават.

Извън тях протестиращите отбелязват и пропуски в правителственото постановление от края на 2013 г. за отчужденията по трасето на Северната тангента. Според Евгения Каменова от него липсват седем имота и техните собственици не могат да бъдат обезщетени. За участък от трасето на пътя в квартал Бенковски пък още няма влязъл в сила подробен устройствен план.

Тези проблеми обаче очевидно ще се решават в ход.

Строителство на ръба

След срещата в пътната агенция представители на протестиращите коментираха, че 90% от тях са съгласни с предложените условия. Според Лазар Лазаров това позволява Северната тангента да се строи още от февруари, ако времето позволява.

Работата ще започне първо по четири от петте големи съоръжения, което е най-сложната част и ще отнеме 6-7 месеца. Напролет се започва и самият път, който при добра мобилизация също може да бъде приключен в срок. По думите на Лазар Лазаров теренът е равнинен, а в София има много асфалтови бази, което ще позволи строителство с бързи темпове. От пътната агенция очакват Северната тангента да е готова до края на ноември.

Представители на изпълнителя – обединение ХПВС ССТ, не бяха открити за коментар. В консорциума влизат пет компании - "Водстрой 98" (с най-голям дял от 40%), "Хидрострой" и дъщерното му дружество "Пътстрой Бургас", както и "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т".

Изборът им не мина без съмнения за нагласена надпревара, след като първоначалният победител – италианското обединение Salini-Impregilo, бе отстранен от проекта. През пролетта на 2013 г. ХПВС ССТ обжалва обществената поръчка и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разпореди ново класиране. При него Salini-Impregilo не беше допуснато, тъй като КЗК прие, че компаниите в него не са доказали обем изпълнено строителство и необходимата квалификация на предложените от тях ръководители на обекта и координатор по безопасност. Така за изпълнител на Северната тангента бе избран ХПВС ССТ, а италианското обединение обжалва, но загуби.

Тогава близки до проекта източници коментираха, че това развитие се е случило с намесата на Делян Пеевски, в чиято орбита представители на строителния сектор, а и мажоритарният собственик на КТБ Цветан Василев, поставят "Водстрой 98".

Откъде минава пътят

Трасето на Северната скоростна тангента започва при село Мрамор и се включва към околовръстния път на изток с голяма детелина при "Ботевградско шосе". Отсечката е важна за София, защото трябва да поеме транзитния трафик и така да се разтовари Северната дъга на околовръстния път. Освен това е част от няколко европейски коридора, тъй като в нея се пресичат магистралите "Тракия", "Хемус", "Люлин" и София – Калотина. Проектът е за строителство на изцяло ново 6-лентово трасе с проектна скорост 120 км/час. Финансира се с пари по програма "Регионално развитие" и от бюджета, като стойността му е близо 235 млн. лв.

След повече от година на протести и съдебни дела спорът около Северната скоростна тангента на София е на път да бъде решен и строителството да започне. Това стана ясно след среща между ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и собствениците на отчуждавани имоти, през които преминава 16.5-километровото шосе, струващо 235 млн. лв. От тях за отчуждаване ще отидат около 18 млн. лв.

На срещата от пътната агенция са предложили извънсъдебни споразумения и прекратяване на започнатите дела. Срещу това държавата ще плати максималната присъдена от оценителите цена от 20.05 лв./кв.м за всички земеделски земи с оспорени от собствениците оценки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Ще има Фандък за местните избори !!!

  • 2
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    И пак никой нищо не казва какво ще се прави с участъка от АМ Люлин/Суходол до Бояна - от където тръгва южната дъга.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Има две неща за уточнение към написаното от г-жа Маркова.
    Основното е за предназначението на т.н. Северна тангента. Ако си направите труда да погледнете картата на района, ще видите, че това е хипотенуза на триъгълник с катети северната част на околовръстното и отсечката от магистрала Хемус, ще видите, че смисълът на тази тангента е само за турските тирове, които спестяват няколко километра по хипотенузата, вместо да минават по съществуващите катети.
    Съмнението ми е, че ненужният път, освен че ще унищожи земеделски земи, ще е прокорупционен фактор като едни милиони ще попаднат там, където трябва.

    Второто нещо са делата, които собствениците водят за оценката на земите им. Има прецеденти, когато метър е плащан по 70 лв.

  • 4
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Може, не означава, че ще започне...

  • 5
    dias avatar :-|
    dias

    Необходима квалификация а,а координатора по безопасност и здраве наистина е най-важният в целия обем СМР.Срам и резил ,това успяхме за 25 години.Въпросът КОЙ Ви очаква?!

  • 6
    tanas avatar :-P
    Танас

    Евгения Каменова от протестиращите даде пример със земеделски имот, за който общината миналата година е начислила такса смет върху данъчна основа от 21 000 лв./дка, тъй като е в строителни граници. Същата земя при отчуждаването е оценена на 940 лв./дка.
    ============

    хАйдуклЪк по милиционерски. :-)

    Авторката на статията защо не попита защо сходни имоти на едно и също отстояние на центъра на София в южната част са над 1000 пъти по - скъпи от тези на север на София ?
    Всичките са в рамките на Околовръстен път.

  • 7
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#3] от "D-r D":

    И аз не виждам абсолютно никакъв смисъл от този проект. От архитектурна и градоустройствена гледна точка е пълно безумие. По-добре тия пари да бяха отишли за оправянето на околовръстното.

    В урбанистично отношение, този проект разсича слабоурбанизираните северни райони на две.
    За в бъдеще ще бъде още по-трудно да се интегрират районите, които тази "Тангента" ще разсече. За да се прокарат пътища, които да я пресичат ще бъде още по-предизвикателно. Да разбираме мостове и детелини. Напълно глупаво разходване на публичен ресурс. Както и на управленско и архитектурно късогледство е този проект!

  • 8
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Стига сте мрънкали, пътят е необходим! Дали цената му е толкова и дали собствениците ще бъдат обезщетени с колкото трябва е друг въпрос, важното е да се построи най-после този участък, който се надявам да облекчи голяма част от трафика по околовръсното, което пък не прилича на нормален път...

  • 9
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#7] от "buiko":

    Както се убеждавате, публиката не се интересува от доводи, сметки и експертизи. Тя си иска пътища. За къде, колко струват, сега ли им е момента - не пита.
    А между другото земеделската земя, която ще се унищожи безвъзвратно, в момента се обработва и казват давала добри добиви.

  • 10
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#9] от "D-r D":

    О да, коментара преди вашия е доказателство за това. Ако тия пари се инвестират в довършването на северната дъга на околовръстния път, нема да има смисъл от изсипването на едни пари за обезщетяване на имоти. Ето и линк към схемата на трасето. И то отразява колко безсмислен в архитектурно отношение е тоя път.
    http://money.bg/news/id_969836824/%D0%90%D0%9F%D0%98_%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B2%D0%B0_%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B8_%D0%B7%D0%B0_%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5_%D0%BF%D0%BE_%D0%A1%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0_%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0_

    Но... както подчертавате публиката не се интересува от това колко и какво ще се строи, важното е да се лее бетон, хасфалт и прочее и то там, където няма нужда от това. После ще има да се чудят що се повишават данъците. Ето заради такива глупости.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK