С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 7 яну 2015, 17:58, 14357 прочитания

Строителството на Северната тангента на София може да започне напролет

Повечето собственици на земи са съгласни с офертата на държавата за обезщетение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След повече от година на протести и съдебни дела спорът около Северната скоростна тангента на София е на път да бъде решен и строителството да започне. Това стана ясно след среща между ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и собствениците на отчуждавани имоти, през които преминава 16.5-километровото шосе, струващо 235 млн. лв. От тях за отчуждаване ще отидат около 18 млн. лв.

На срещата от пътната агенция са предложили извънсъдебни споразумения и прекратяване на започнатите дела. Срещу това държавата ще плати максималната присъдена от оценителите цена от 20.05 лв./кв.м за всички земеделски земи с оспорени от собствениците оценки.


Ако офертата бъде приета, това ще ускори отчуждителните процедури и още през февруари може да започне строителство в най-сложните участъци от скоростното шосе – петте пътни съоръжения.
Северната тангента се финансира с европейски средства и последният възможен срок за нейното завършване е през ноември тази година. Шанс за преместване на евросредствата към друг проект няма.

Колко струва земята
Договорът за Северната тангента бе подписан миналия февруари, а строителството на шестлентовия път трябваше да започне до септември. То обаче се забави заради съдебни спорове, които в по-голямата си част са за цените на отчуждаваните имоти.

Трасето на скоростното шосе преминава през землищата на Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. Стотици собственици в тези райони обаче протестираха, след като се оказа, че за сходни като тип и местоположение земи оценките варират в пъти. Цитираха се случаи, при които за земеделска земя в границите на Враждебна оценителите са определили обезщетение от 20 лв./кв.м, а за сходни имоти в съседните райони на Световрачане и Бенковски - 89 ст./кв.м.



Евгения Каменова от протестиращите даде пример със земеделски имот, за който общината миналата година е начислила такса смет върху данъчна основа от 21 000 лв./дка, тъй като е в строителни граници. Същата земя при отчуждаването е оценена на 940 лв./дка.

По данни на АПИ към момента срещу решението за отчуждаване по трасето на Северната тангента са заведени над 360 дела, насрочени за разглеждане през март - ноември тази година. Сроковете обричат целия проект, тъй като се финансира по изтичащата програма "Регионално развитие" и трябва да бъде завършен и разплатен тази година.

Затова от пътната агенция предложиха на собствениците извънсъдебни споразумения при максималните обезщетения за проекта – 20.05 лв./кв.м. Те обаче ще важат само за собствениците с течащи дела, не и за тези с влезли в сила съдебни актове и за приелите размера на обезщетенията си. Там, където споровете са за земи в регулация, делата също продължават.

Извън тях протестиращите отбелязват и пропуски в правителственото постановление от края на 2013 г. за отчужденията по трасето на Северната тангента. Според Евгения Каменова от него липсват седем имота и техните собственици не могат да бъдат обезщетени. За участък от трасето на пътя в квартал Бенковски пък още няма влязъл в сила подробен устройствен план.
Тези проблеми обаче очевидно ще се решават в ход.

Строителство на ръба
След срещата в пътната агенция представители на протестиращите коментираха, че 90% от тях са съгласни с предложените условия. Според Лазар Лазаров това позволява Северната тангента да се строи още от февруари, ако времето позволява.

Работата ще започне първо по четири от петте големи съоръжения, което е най-сложната част и ще отнеме 6-7 месеца. Напролет се започва и самият път, който при добра мобилизация също може да бъде приключен в срок. По думите на Лазар Лазаров теренът е равнинен, а в София има много асфалтови бази, което ще позволи строителство с бързи темпове. От пътната агенция очакват Северната тангента да е готова до края на ноември.

Представители на изпълнителя – обединение ХПВС ССТ, не бяха открити за коментар. В консорциума влизат пет компании - "Водстрой 98" (с най-голям дял от 40%), "Хидрострой" и дъщерното му дружество "Пътстрой Бургас", както и "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т".

Изборът им не мина без съмнения за нагласена надпревара, след като първоначалният победител – италианското обединение Salini-Impregilo, бе отстранен от проекта. През пролетта на 2013 г. ХПВС ССТ обжалва обществената поръчка и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разпореди ново класиране. При него Salini-Impregilo не беше допуснато, тъй като КЗК прие, че компаниите в него не са доказали обем изпълнено строителство и необходимата квалификация на предложените от тях ръководители на обекта и координатор по безопасност. Така за изпълнител на Северната тангента бе избран ХПВС ССТ, а италианското обединение обжалва, но загуби.

Тогава близки до проекта източници коментираха, че това развитие се е случило с намесата на Делян Пеевски, в чиято орбита представители на строителния сектор, а и мажоритарният собственик на КТБ Цветан Василев, поставят "Водстрой 98".

Откъде минава пътят
Трасето на Северната скоростна тангента започва при село Мрамор и се включва към околовръстния път на изток с голяма детелина при "Ботевградско шосе". Отсечката е важна за София, защото трябва да поеме транзитния трафик и така да се разтовари Северната дъга на околовръстния път. Освен това е част от няколко европейски коридора, тъй като в нея се пресичат магистралите "Тракия", "Хемус", "Люлин" и София – Калотина. Проектът е за строителство на изцяло ново 6-лентово трасе с проектна скорост 120 км/час. Финансира се с пари по програма "Регионално развитие" и от бюджета, като стойността му е близо 235 млн. лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1166 прочитания

Лесният паник бутон на гетата Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

18 окт 2019, 1009 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кабинетът предлага повече власт за телеком регулатора

Правителството одобри законопроект решенията на КРС да влизат в сила незабавно

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10