Задъненият тунел на "Струма"

Основният проект в новата програма "Транспорт" е във все по-явна безизходица

Битката между еколозите и строителите засяга не само "Струма", но и цялата програма "Транспорт", за която магистралата е най-важният проект. Залогът е голям, а време няма.
Битката между еколозите и строителите засяга не само "Струма", но и цялата програма "Транспорт", за която магистралата е най-важният проект. Залогът е голям, а време няма.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Битката между еколозите и строителите засяга не само "Струма", но и цялата програма "Транспорт", за която магистралата е най-важният проект. Залогът е голям, а време няма.
Битката между еколозите и строителите засяга не само "Струма", но и цялата програма "Транспорт", за която магистралата е най-важният проект. Залогът е голям, а време няма.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Помните ли, че идеята на магистралата до Гърция беше да е готова за олимпиадата през 2004 г.? Истината е, че дори съседната държава да беше домакин на игрите през 2020 г., едва ли и тогава щяхме да пътуваме дотам по завършена магистрала. Причината този път не е липса на пари, дори напротив. Магистрала "Струма" е единственият проект, за който със сигурност ще има финансиране по новата програма "Транспорт" (2014 - 2020).

Проблемът от години е един - Кресненското дефиле и по-специално начинът, по който да бъде преминато. На хартия той отдавна е избран - с 15-километров тунел на запад, през Малешевската планина. Заради високата цена на това решение обаче дискусиите между строители, еколози и институции не спират. А натоварената с реализацията на магистралата Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) вече проучва алтернатива - дублиране с ново платно на сегашния двулентов път през дефилето.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


46 коментара
  • 1
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Трябва всички заинтересовани страни по проекта за магистрала Струма да седна на една маса и вземат правилното решение, но възможно най-скоро.

  • 2
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772
    • -46
    • +143

    Т.н. еколози всъщност са платени клакьори на една фирма, която е единствената в България, която се занимава със строителство на тунели по автомагистрали. Нарича се Евроалианц. Те се надяват да направят консорциум с фирма от Аватрия и да гушнат няколко стотин милиона за един безмислен тунел. За щастие в България все още има хора с поне малко мозък и тази простотия няма да се състои.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • -32
    • +194

    До коментар [#2] от "wds23355772":

    Интелектуалната продукция на екоталибаните може да се види на новото кръстовище на Семинарията. Няма тротоари, защото талибаните протестирали, че навлизат в очертанията на парка и ще пречат на лишейно-мицелната растителност. Това обаче не ги спира, да протестират години наред срещу премахването на мъртвата Фердинандова околовръстна линия през гара Пионер до днешния Парадайз мол. Искаха до мола да се стига с влак с дизелов локомотив през парка, защото това било екологичен вид транспорт. В момента са се сдушили с автоталибаните, сергиите и автокъщите от "Н. Габоровски" и "Г.М. Димитров", за да протестират срещу новия трамвай до Студентски град, който щял да пречи на 2 тополи, 3 чемширови храста и на последно място, ама честна дума не това е най-важното - на 50-тина автоталибани и 2 автокъщи, ползващи булеварда като личен паркинг. А, и щял да шуми на хората. Новите трамваи на правотокови двигатели ще шумят, дизеловият локомотив с локомотивната свирка от Слатина до Хладилника няма да шуми. По-просто животно от екоталибаните са само тези, които им пускат аванта тип кръстовище без тротоари, за да им се махат по-бързо от главата. То затова и им порасна работата - почнаха вече да заработват здраво от изнудвания.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Добре ли разбирам, че се предлага и решение над съществуващото шосе в дефилето да бъде пуснат 2-ри етаж на естакада? Ако е така, тунелните фирми от стремеж да налапат 15 км тунел вместо 5 км, накрая ще пият по една студена вода.

  • 5
    ss avatar :-|
    SS
    • -13
    • +107

    И аз мисля , че ако се направи естакада ще е в пъти по добре , да не говорим ,че при мащабна авария в толкова дълъг тунел жертвите ще са ужасяващи !

  • 6
    troika avatar :-|
    troi

    Пише, че става дума за две платна, четири ленти, на места ще се разделят. Според мен, няма как да се избегнат множеството завои, но средната скорост ще се увеличи а и капацитетът ще се вдигне. Може би това е по-правилното решение. Доста сериозна работа се очертава, все пак там тече река.

  • 7
    gogich avatar :-|
    Гогич

    Това, което не е споменато в статията, е че апликационната форма е обща за лотове 1,2,3 и 4 и че сме поели ангажимент пред ЕК да довършим Струма през този програмен период. Ако не я довършим, има опасност да връщаме усвоените евросредства не само за лот 3, но за построения лот 1 и строящите се лотове 2 и 4.

    Твърде късно се тръгна да се търси алтернатива, при все че за тези проблеми се знаеше от поне 5-6 години, и положението е в безизходица. Просто никой не мисли в перспектива.

    Алтернатива с второ платно през дефилето ме съмнява да получи положителна екооценка, а и да получи, строителството на практика ще блокира трафика за няколко години. Обиколният път за Гърция е през Гоце Делчев, а за Сандански и Петрич да му мислят как ще се стига. Остава дългият и скъп тунел.

  • 8
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Подробен пререзаказ на добре познатите от години аргументи на пътностроителното лоби и агентите му в администрацията. Бегло и непълно споменаване на фактите, които ги опровергават. Формално представяне на една обратна гледна точка /обилно и удобно подложена на опревержение от магистралостроителното лоби, чиято могъща власт над държавата е спомената мимоходом, едва ли не като нещо положително или поне разбираемо. Липсва опит да се потърси гледна точка на тунелостроители, български или европейски - защитата на "национално-отговорния капитал" не би следвало да е приоритет на авгорката и "Капитал". Но най-разочароваща е липсата дори на намек, че погубването на поредния уникален природен кът всъщност не е безплатно. Явно за авторката терминът "природно богатство" е куха метафора пред неутолимата стръв за бързи печалби и политически дивиденти. А не би следвало да е така.

  • 9
    gogich avatar :-|
    Гогич

    До коментар [#8] от "Павел Антонов":

    Гледната точка на тунелостроителите я има. Авторът е интервюирал Трашлиев, чиято фирма има голям опит при строителството на тунели. Общо над 100 км тунели имат построени:

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2014/05/20/2303969_tunelut_prez_kresnenskoto_defile_shte_struva_nai-mnogo/

  • 10
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Чудесно, значи можем да се надяваме някой хубав ден в отделен текст да видим и колко струват на обществото пропуснатите екосистемни ползи от съсипването на пирродата - в Кресна, и навсякъде другаде. И тогава може би тунелът няма да изглежда толкова безспорно и непоносимо скъп.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход